bprosman schreef:Zelf denk ik dat root-access (wat vaak een noodgreep is voor een slecht ontworpen systeem
) in plaats van vaker , steeds minder gebruikt gaat worden. Je ziet al dat de grote multinationals waar mensen hun eigen smartphone konden/mochten gebruiken voor bedrijfsapps. de apparaten die geroot of jailbroken zijn gaat weren.
Bij ons is de Bring Your Own Device (BYOD) policy dat alle personeelsleden dit mogen, to aan exchange connectiviteit aan toe, niet enkel WiFi, en met iOS, Android, WP8, en zo verder. Maar dan wel met een extra beveiligingscertificaat op de smartphone en "code of conduct" waar je voor moet tekenen. De machtigingen voor dat extra certificaat maken het mogelijk voor IT om op afstand de emails en agenda entries te wissen, en ik meen zelfs ook om het toestel onklaar te maken op afstand. Dit overigens alleen na samenspraak tussen IT en de OR op individuele basis, zoals ook duidelijk uitgelegd wordt aan mensen die dit aanvragen.
Maar dat is allemaal goed ontworpen door een externe partij, en vereist geen brakke apps of geknutsel met root-acces.
Overigens teken je als werknemer er ook voor dat je zorg draagt voor een telefoon met alle patches, geen onbekende 3rd party apps, en inderdaad geen gejailbreakte toestellen etc, waardoor derden mogelijk toegang kunnen krijgen tot het bedrijfsnetwerk.
Desgewenst kan en wil de IT afdeling gebruikers ook wel helpen met het goed (veilig) inrichten van de smartphone in kwestie, het is dus geen eenrichtingsverkeer.