Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Je kunt naar de geschillen commissie telecommunicatie stappen, hiervoor moet je Ziggo wel eerst via een klacht informeren dat je ze een x periode (bijvoorbeeld 2 weken) de tijd heeft om het technische probleem te verhelpen.

Bij de commissie eis je dat je je eigen modem kunt gebruiken en dat Ziggo aan de wetgeving van de ACM wordt gehouden. Als genoeg mensen dit doen dan heeft Ziggo een hele hoge kostenpost, want hoewel het voor jouw € 50 kost om je klacht te laten behandelen (welke je terug krijgt als je gelijk krijgt) kost het Ziggo een veelvoud van dit, los wat de uitkomst is.

Nevyn
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Nevyn »

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van een eigen modem?

Onkruid71
Berichten: 2684
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nevyn schreef:
24 apr 2023 06:18
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van een eigen modem?
Als je bijvoorbeeld dect telefoons hebt kun je die op sommige modems direct aansluiten. Instellingen zijn er meer.

16again
Berichten: 16071
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

Nevyn schreef:
24 apr 2023 06:18
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van een eigen modem?
Sommige door Ziggo verstrekte modems staan op deze lijst:
https://approvedmodems.org/bad-modems/

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door grun »

Hippox schreef:
24 apr 2023 10:30
De Ziggo modems hebben nogal eens last van dropouts (jitter), zijn energieslurpers, en hebben slechts een beperkte mogelijkheid om instellingen naar jouw hand te zetten. Of je dat laatste wilt hangt natuurlijk af van je persoonlijke wensen hoe jij je LAN wilt inrichten.
Het ziggo gigamodem gebruikt in bridge ongeveer 8-10W, dat is vrij normaal voor een docsis 3.1 modem. Verder zit je met een eigen modem ook meteen aan het systeem vast, daar bedoel ik kabel of vdsl of glasvezel mee. En daarmee ook min of meer aan de provider.

IMHO kun je beter een eigen router kopen en die dan gebruiken met een modem van de provider die je in bridge laat zetten. Dan kun je nog eens wisselen van provider en/of systeem zonder dat je je eigen netwerk opnieuw moet configureren, terwijl je wel de vrije hand hebt in de configuratie zoals DNS, DHCP of QoS.
Zowel Ziggo als KPN hebben tegenwoordig giga aanbiedingen met 12 maanden korting voor rond de 35-40 euro. Dan neem je een jaarcontract en switched volgend jaar naar de concurrent en het jaar daarop weer terug. Dit kun je heel lang volhouden zonder dat je veel hoeft te veranderen. Een provider onafhankelijk email adres erbij en je bent klaar.

16again
Berichten: 16071
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
24 apr 2023 11:36
IMHO kun je beter een eigen router kopen en die dan gebruiken met een modem van de provider die je in bridge laat zetten. Dan kun je nog eens wisselen van provider en/of systeem zonder dat je je eigen netwerk opnieuw moet configureren, terwijl je wel de vrije hand hebt in de configuratie zoals DNS, DHCP of QoS.
Eens met de voordelen die je noemt. Maar je zit dan nog steeds aan kastje provider vast, met rammelende chipset.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
24 apr 2023 11:48
Eens met de voordelen die je noemt. Maar je zit dan nog steeds aan kastje provider vast, met rammelende chipset.
Nieuwe klanten krijgen een Sagemcom giga modem dacht ik. Niet dat witte torentje van Arris.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
24 apr 2023 11:48
grun schreef:
24 apr 2023 11:36
IMHO kun je beter een eigen router kopen en die dan gebruiken met een modem van de provider die je in bridge laat zetten. Dan kun je nog eens wisselen van provider en/of systeem zonder dat je je eigen netwerk opnieuw moet configureren, terwijl je wel de vrije hand hebt in de configuratie zoals DNS, DHCP of QoS.
Eens met de voordelen die je noemt. Maar je zit dan nog steeds aan kastje provider vast, met rammelende chipset.
Dat lijkt voor TS geen issue. De link in de OP naar de Ziggo community gaat over het plaatsen van een Fritzbox 6690, die net als alle andere Fritz Docsis modems ook een Puma chipset heeft.

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box-Family even scrollen naar FRITZ!Box Cable

Terwijl Ziggo tegenwoordig gewoon modems heeft zonder Puma.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ziggo: Eigen modem activeren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Dirkie »

Hippox schreef:
22 apr 2023 12:20
Het registreren van het gebruik van een eigen modem bij Ziggo ging aanvankelijk best goed. Het moest eerst handmatig worden gedaan, en later kon het ook via de MijnZiggo-app. Maar toch, je kon binnen 24 uur je eigen modem in gebruik nemen, zoals de ACM-regels ook voorschrijven.
Sedert enkele maanden zegt Ziggo evenwel "technische problemen" te hebben, waardoor het slechts sporadisch lukt om een eigen modem te registreren en te activeren. Een technisch probleem kan zich uiteraard altijd voordoen, maar het kan niet zo zijn dat het maanden duurt eer het weer is opgelost. Ziggo verwijst ons telkens naar de community (topic link: https://tinyurl.com/2y4wj3ym), net alsof de forumleden in staat zijn het probleem op te lossen. Via de forum-moderatoren of via Twitter-DM-berichten krijg je cliché-antwoorden die, zoals je kan verwachten, niet werken. Bij de klantenservice weten de meeste medewerkers niet eens dat er een issue is rondom het eigen modem gebruik, en als je al iemand terft die het weet, kan die de oplossing ook niet bieden.
Dat Ziggo de regelgeving van de ACM overtreedt boeit ze niet. De ACM neemt weliswaar klachten in ontvangst (via Consuwijzer), maar komt pas echt in actie als het aantal klachten groot is, dan wel de ernst van de klachten tot direct ingrijpen noopt. En daar speculeert Ziggo op; het gaat bij het eigen modem gebruiken immers maar om een relatief kleine groep klanten. En dat geeft Ziggo de ruimte om de kwestie kennelijk opzettelijk te traineren om daarmee het eigen modem gebruik te ontmoedigen. En ach, mocht zo'n klant bij Ziggo weggaan, dan vinden ze dat alleen maar mooi, natuurlijk. Weer een lastpak minder.
Even een losse vraag: heb je dit probleem zelf of is dit een meer algemene opmerking? Want dat kan ik niet uit de post opmaken. Overigens gebruik ik ook de oplossing van een eigen router achter het modem. Dan kun je bijna alles. Een een DECT telefoon aansluiten is niet nodig want ik heb al jaren geen vaste lijn meer.

Plaats reactie