LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het miljoen bij Dayzers valt maar eens in de 64 weken...

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
GGG

Het miljoen bij Dayzers valt maar eens in de 64 weken...

Ongelezen bericht door GGG »

Ik heb eens zitten rekenen en ben er achter gekomen dat de kans dat het miljoen dat je bij Dayzers iedere maandag kunt winnen ook werkelijk wordt uitgekeerd nogal klein is.

Reken maar eens even mee:

Dayzers gaat uit van een dag en een maand en voegt daar drie letters aan toe. Dat betekent dus dat je (inclusief 29 februari) van 01 01 t/m 31 12 in totaal 366 dag-maandcombinaties hebt.

Vervolgens heb je 3 letters. Dus van AAA t/m ZZZ. Dat zijn dus 26 x 26 x 26 combinaties. Dat is 17.576. Dat aantal moet je dan vermenigvuldigen met het aantal dag-maandconibaties. Dus 366 x 17.576 = 6.432.816.

In totaal kunnen er dus maximaal 6.432.816 mensen aan deze loterij meedoen. Maar zoveel mensen doen er niet aan mee. Bij lange na niet.
En ik heb een manier gevonden om bij benadering uit te rekenen hoeveel mensen er wel mee doen!

Op Megamaandag (gisteren was het weer zover) valt namelijk een soort jackpot-prijs op een dag-maand-combinatie, ongeacht de lettercombinatie. Het bedrag dat de deelnemers deze keer mogen verdelen is iets meer dan een miljoen euro (1.084.263,58 om precies te zijn). Nu weet ik van een eerdere winnaar dat je bij de Megamaandag een bedrag wint van net iets minder dan 4.000 euro.

Normaal gesproken is de verdeling van dag-maandcombinaties gelijk over het jaar verdeeld (hoewel ik me kan voorstellen dat de 13e van een maand wat minder populair is en 29 februari ook minder voorkomt, maar dit laat ik even buiten beschouwing). Dus als je ongeveer 4.000 euro wint op Megamaandag en dat is je deel van iets meer dan een miljoen, dan weet je ook dat je deze prijs met 270 anderen deelt (1.084.263 gedeeld door 4.000 is ongeveer 271).
Als nu de verdeling van dag-maand-combinaties over het jaar normaal is, dan geldt dat er dus ongeveer 271 x 366 deelnemers aan Dayzers zijn: 99186.

Laten we voor het gemak eens aannemen dat het er nog iets meer zijn, dus vooruit, Dayzers heeft 100.000 deelnemers bij elkaar weten te krijgen de afgelopen jaren. Welnu, dan kom ik weer terug op het aantal mogelijke combinaties van dag-maand-drie letters: 6.432.816.
Iedere maandag wordt hieruit één winnende combinatie voor het miljoen getrokken. Die kans is dus 1 op 6.432.816. Maar er doen maar ongeveer 100.000 mensen mee. Dus 6.432.816 - 100.000 = 6.332.816 combinaties leiden niet tot uitbetaling van het miljoen en 100.000 maar wel. Oftewel is er een kans van 6.332.816 / 6.432.816 = 98,44% dat het miljoen NIET wordt uitbetaald. En dus een kans van 1,56% dat het miljoen wel wordt uitbetaald.

Je kunt deze kans ook zo uitdrukken: slechts eens in de 64 weken moet Dayzers daadwerkelijk een miljoen uitkeren. Alle andere keren niet. Dat betekent dus dat de prijs zeer waarschijnlijk maar eens in de 15 maanden écht valt!

De kans op een miljoen in deze loterij is dus extreem klein.
De kans op de Megamaandag is natuurlijk gewoon 1 op 366.
En aangezien ze die Megamaandag geloof ik twee keer per jaar houden, zou je kunnen zeggen dat de kans op ongeveer 4.000 euro winnen bij deze loterij 1op 183 is.
Conclusie: Voor het winnen van een miljoen zit je bij deze loterij niet goed. Voor een redelijke kans op een aardige prijs juist wel.

Gert

GGG

Re: Het miljoen bij Dayzers valt maar eens in de 64 weken...

Grappig zeg: Heel Nederland is in rep en roer omdat een echtpaar 50.000 euro misloopt bij de Staatsloterij (wegens een mislukte incasso) en mijn bericht hier dat Dayzers je wekelijks een worst van één miljoen euro voorhoudt die je helemaal niet wekelijks kunt winnen, levert helemaal geen reacties op.

Misschien was bovenstaande berekening ook wel een beetje te ingewikkeld. Zal ik het een simpel stellen: Als er wekelijks 100.000 mensen mee spelen, dan komt er dus wekelijks 100.000 X 3,50 euro = 350.000 euro in kas. Tsja, daarvan kunnen ze moeilijk wekelijks een miljoen uit gaan betalen...

De worst die Dayzers je voorhoudt is weliswaar geen nep, want in theorie heb je een heel erg kleine kans dat je 'm wint, maar de manier waarop Dayzers reclame maakt zou je op zijn minst misleidend kunnen noemen.

De waarheid is dat als Dayzers binnen een maand vier keer een miljoen zou moeten uitbetalen, deze loterij zwaar verliesgevend zou zijn en vermoedelijk gestopt zou worden.

Dayzers is voor dreamers: dat miljoen win je nóóit! Hooguit eens een paar duizend euro. Ook leuk, daar niet van, maar daarvoor doen de meeste deelnemers natuurlijk niet mee.

Gert

pineapple

Ongelezen bericht door pineapple »

Ik hoop van harte dat het echtpaar wint bij het kortgeding.
Het is schandalig dat bij mislukte incasso, dat ze niet eens de mogelijkheid hadden om voor de trekking alsnog het bedrag over te maken.
Ik speel zelf ook mee met de staatsloterij en dayzers. Ik denk dat ik ermee ga stoppen. Je wint geen moer jongen alleen maar kleine bedragen. Bij dayzers win ik alleen maar 3,50 en soms 7 euro en dat was het dan en dan weer de hele tijd niks.
Misschien is de lotto beter. Wat denken jullie?
Ik ben in ieder geval benieuwd wat de staatsloterij aanstaande maandagavond te vertellen heb.

RobbieP

Ongelezen bericht door RobbieP »

als je een loterij hebt gevonden waarin de kans op een miljoen heel groot is dan moet je mij even bellen!

GGG

Kijk aan, ook de prijzen bij Dayzers worden aangepast in het voorjaar van 2008. Ik zou bijna geloven dat mijn berichtje hier daar debet aan is! :wink:

Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat ze nu in hun reclame gaan vertellen? "Beste mensen, doe mee aan een loterij waarbij het miljoen maar eens in de 64 weken werkelijk wordt uitbetaald".

De inkomsten aan dit loterijtje zijn wekelijks maar ongeveer 350.000 euro en wettelijk gezien moeten ze dus 60% daarvan als prijzengeld uitkeren. Dan zit er logischerwijs niet meer in dan wekelijks een gegarandeerde prijs van 100.000 en voor de rest kruimelprijsjes.

Ben heel benieuwd wat het prijzenpakket zal worden.

Gert

aronspa

Ongelezen bericht door aronspa »

De prijzen zijn al eens aagepast. In het begin won je 7 euro als je de dag goed had nu nog maar 3,50 euro. Ik denk dat het spel niet genoeg winst opleverde. Ook ik ben met Dazers in een eindeloze discusie beland over de simpele vraag. "Hoe vaak is het miljoen inmiddels uitgekeerd?" Na 2 maanden en vele mails verder heb ik het opgegeven en mijn abonnement opgezegd. Een antwoord op deze simpele vraag heb ik nooit gekregen. Ook een lekkere transparante organisatie. :D Ik durf te wedden dat ze nog nooit een miljoen hebben uitgekeerd!

GGG

Hoe lang bestaat Dayzers? Een jaar of vier? Dan hebben ze in theorie pas drie keer een miljoen uitgkeeerd. Maar dat is de theorie. Het zou dus inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn dat ze nog nooit het miljoen hebben uitgekeerd.

Enfin, het prijzenpakket wordt per 1-1-2008 aangepast.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen. In ieder geval is duidelijk dat de tijd rijp is om op te treden tegen misleidende reclame!

Gert

GGG

Sinds vorige week is het prijzenpakket dan aangepast. En wordt er driftig geadverteerd met een winkans van 1 op 2.

De prijs van 1 miljoen is vervangen door een prijs van 100.000 euro.
En prijzen worden ineens niet meer belastingvrij uitgekeerd.
Dat betekent dus concreet dat je in plaats van een hele kleine kans op 1 miljoen belastingvrij nu een kleine kans hebt op 71.000 euro (want er gaat rechtstreeks 29.000 euro naar de schatkist).

Enige troost is dat de prijs nu wel gegarandeerd is. En dat de kans ongveer 1 op 500.000 is dat je die wint (500.000 is het geschatte aantal deelnemers op basis van het feit dat Dayzers adverteert met 175.000 gegarandeerde prijzen van 3,50 euro), aangezien men moet doorgaan met de trekking totdat er een verkocht lotnummer (datum-lettercombinatie) is.

Gert

pauline79

Ongelezen bericht door pauline79 »

@ GGG
Momenteel maken ze veel reclame op andere websites met meespelen tot je iets wint en ook weer opzeggen wanneer je weer wilt, zie bijvoorbeeld op http://www.kiesgratis.nl/gratis-produkten/dayzers.html

Op zich zit je dan altijd goed lijkt mij?

GGG

Ik zou de opzegtermijn dan maar eens controleren, want het zou mij niet verbazen als je er nog een paar maanden aan vast zit nadat je hebt opgezegd. Ze geven immers toch geen gratis geld weg?

karin443

Ongelezen bericht door karin443 »

Een maand geleden heb ik een mail gezonden naar de klantenservice van Dayzers om op te zeggen per eerste van deze maand. Per mail kan volgens opzeggen.nl.

Pas gisteren kreeg ik een non-delivery status mail terug van de Staatsloterij!!!

Ze negeren het dus gewoon.

Ik heb geen zin om een aangetekende brief te sturen. Ooit hoorde ik van een andere manier.... is er een antwoordnummer bekend, waarop ik een aantal dezelfde opzeggingsbrieven kan sturen. Dat is namelijk niet te ontkennen.

Ik ben nogal pissig over deze gang van zaken. Ik wil die Dayzers niet meer, nadat ze de prijzenpot hebben verlaagd, maar hoe kom ik ervan af?

nansch

Ongelezen bericht door nansch »

Op maandag 7 juli 2008 om 10:29 uur heb ik per mail loterij Dayzers opgezegd. Dat is geheel volgens de regels, maar begin augustus werd nog steeds euro 3,50 per week afgeschreven van de postbank.

De postbank zegt de afschrijving van loterijen niet ongedaan te mogen maken. De heer Rietbergen (?) van Dayzers "kan de mail niet vinden". Ik spreek met hem af dat ik mijn mail nogmaals zal sturen onder voorwaarde dat hij de ontvangst onmiddellijk zal bevestigen. Op de herhaling van de opzegging komt geen antwoord.

Pas nu ik een aangetekende brief heb gestuurd (met kopieën van de beide mails) krijg ik een bevestiging van de tweede mail en wordt de inschrijving per 2 september beëindigd. Telefonisch houdt Dayzers vol dat de eerste mail niet is ontvangen en dat terugstorting onmogelijk is. De kopie van de eerste mail wordt door Dayzers niet geaccepteerd als bewijs.

Even googlen maakt duidelijk dat ik niet de enige ben die problemen ondervindt met Dayzers.
Een dubbele waarschuwing lijkt me op zijn plaats:
- Dayzers is niet betrouwbaar
- de Postbank heeft een beleid dat loterijen in een machtspositie plaatst.

meu

Ongelezen bericht door meu »

Weet iemand of Megamaandag eigenlijk nog wel bestaat? Eerder waren er 3 trekkingen per jaar. Ik kan er niets meer over vinden.
Wie weet het?

Gesloten