LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leeftijdverificatie kansspelen
Leeftijdverificatie kansspelen
Geacht panel,
Onlangs werd er €13,50 geïncasseerd van de ABN AMRO jongerengroeirekening van mijn dochter ten name van de Bankgiro Loterij. Van ABN AMRO ontving ik hierover een bankmail. Uiteraard zie ik als vader de rekening van mijn minderjarige dochter. Mijn dochter is 15. De incasso heb ik laten storneren. Bij de Bankgiro loterij heb ik een officiële klacht ingediend omdat zij geen correcte leeftijd verificatie uitvoeren op hun website. Meedoen is simpel. Gewoon je adresgegevens invoeren, bankrekening en leeftijd worden ook gevraagd waarna een vinkje moet worden gezet dat je akkoord gaat met deelname en automatische afschrijving. Er staat wel vermeld dat je als deelnemer 18 moet zijn. Een handtekening is niet eens nodig laat staan dat de loterij vraagt om een kopie van een ID-kaart. Mijn dochter heeft bewust haar geboortejaar 4 jaar naar beneden bijgesteld om door de leeftijdswaarschuwing van de website te komen. Met andere woorden is er dus totaal geen controle op leeftijd. De loterij geeft aan dat de internetsystemen correct functioneren en er wel degelijk op leeftijd wordt gecontroleerd. Tja, wel heel eenvoudig te omzeilen dan. Minderjarigen mogen wettelijk niet mee doen aan kansspelen. Dit staat ook in de vergunning van de kanspelaanbieder op de website van de Nederlandse Overheid. Toch is de controle hierop compleet kansloos! Je kunt je kinderen als ouders hiervoor waarschuwen maar de aanbieder van de kansspelen heeft de plicht tot consumentenbescherming maar die bescherming is er dus totaal niet. Overigens werkt dit op dezelfde wijze bij de postcodeloterij. Vroeger moest je nog een machtigingskaart opsturen. In België dient er nog steeds een formulier te worden ondertekend voordat een incasso wordt goedgekeurd. Ouderwets maar doeltreffend. De banken aanvaarden het anders niet aldaar. Ook heb ik ABN AMRO erop aangesproken dat ik het vreemd vind dat banken toestaan dat er van een minderjarigerekening automatisch mag worden geïncasseerd met doorlopende machtiging aangezien een minderjarige niet handelingsbevoegd is voor de wet en de ouders met incassoprocedures en deurwaarders kunnen worden geconfronteerd door dit soort praktijken en dus met enorme incassokosten kunnen worden opgezadeld als er onvoldoende saldo op de rekening van hun kind staat terwijl er een incasso dient te worden uitgevoerd. Minderjarigen mogen niet rood staan op hun rekening. Waarom dan wel automatisch incasseren? Het is te blokkeren echter ben ik van mening dat banken dit helemaal niet zouden moeten toestaan.
Mij lijkt dit een topic om eens nader op in te gaan. In 2015 zou de eID worden ingevoerd. Iets wat in België al jaren bestaat. Je moet op overheidswebsites inloggen met je ID kaart die voozien is van een chip waarin al je gegevens staan, beveiligd met een pincode. In Nederland hebben we vooralsnog DigiD. Ook met DigiD kan een leeftijdscontrole worden uitgevoerd. Waarom verplicht de overheid dan geen DigiD aanmelding op websites waar kansspelen worden aangeboden? De overheid legt wettelijk vast dat minderjarigen geen kansspel mogen spelen maar verder wordt er qua beveiliging dan niets geëist, noch doen de kanspelaanbieders er iets mee. Zelfs bij een zorgverzekering kun je al jaren met je DigiD inloggen dus kan het bij loterijen online ook worden ingevoerd en is het probleem dus opgelost. De verantwoordelijkheid kan niet bij kinderen worden gelegd en als ouders kun je ook niet 24 uur per dag als een politieagent achter ze gaan staan. De aanbieders van loterijen blijven wat mij betreft dan in gebreke alsmede draagt de overheid hierin ook geen zorgplicht.
Graag verneem ik hierop reacties.
Onlangs werd er €13,50 geïncasseerd van de ABN AMRO jongerengroeirekening van mijn dochter ten name van de Bankgiro Loterij. Van ABN AMRO ontving ik hierover een bankmail. Uiteraard zie ik als vader de rekening van mijn minderjarige dochter. Mijn dochter is 15. De incasso heb ik laten storneren. Bij de Bankgiro loterij heb ik een officiële klacht ingediend omdat zij geen correcte leeftijd verificatie uitvoeren op hun website. Meedoen is simpel. Gewoon je adresgegevens invoeren, bankrekening en leeftijd worden ook gevraagd waarna een vinkje moet worden gezet dat je akkoord gaat met deelname en automatische afschrijving. Er staat wel vermeld dat je als deelnemer 18 moet zijn. Een handtekening is niet eens nodig laat staan dat de loterij vraagt om een kopie van een ID-kaart. Mijn dochter heeft bewust haar geboortejaar 4 jaar naar beneden bijgesteld om door de leeftijdswaarschuwing van de website te komen. Met andere woorden is er dus totaal geen controle op leeftijd. De loterij geeft aan dat de internetsystemen correct functioneren en er wel degelijk op leeftijd wordt gecontroleerd. Tja, wel heel eenvoudig te omzeilen dan. Minderjarigen mogen wettelijk niet mee doen aan kansspelen. Dit staat ook in de vergunning van de kanspelaanbieder op de website van de Nederlandse Overheid. Toch is de controle hierop compleet kansloos! Je kunt je kinderen als ouders hiervoor waarschuwen maar de aanbieder van de kansspelen heeft de plicht tot consumentenbescherming maar die bescherming is er dus totaal niet. Overigens werkt dit op dezelfde wijze bij de postcodeloterij. Vroeger moest je nog een machtigingskaart opsturen. In België dient er nog steeds een formulier te worden ondertekend voordat een incasso wordt goedgekeurd. Ouderwets maar doeltreffend. De banken aanvaarden het anders niet aldaar. Ook heb ik ABN AMRO erop aangesproken dat ik het vreemd vind dat banken toestaan dat er van een minderjarigerekening automatisch mag worden geïncasseerd met doorlopende machtiging aangezien een minderjarige niet handelingsbevoegd is voor de wet en de ouders met incassoprocedures en deurwaarders kunnen worden geconfronteerd door dit soort praktijken en dus met enorme incassokosten kunnen worden opgezadeld als er onvoldoende saldo op de rekening van hun kind staat terwijl er een incasso dient te worden uitgevoerd. Minderjarigen mogen niet rood staan op hun rekening. Waarom dan wel automatisch incasseren? Het is te blokkeren echter ben ik van mening dat banken dit helemaal niet zouden moeten toestaan.
Mij lijkt dit een topic om eens nader op in te gaan. In 2015 zou de eID worden ingevoerd. Iets wat in België al jaren bestaat. Je moet op overheidswebsites inloggen met je ID kaart die voozien is van een chip waarin al je gegevens staan, beveiligd met een pincode. In Nederland hebben we vooralsnog DigiD. Ook met DigiD kan een leeftijdscontrole worden uitgevoerd. Waarom verplicht de overheid dan geen DigiD aanmelding op websites waar kansspelen worden aangeboden? De overheid legt wettelijk vast dat minderjarigen geen kansspel mogen spelen maar verder wordt er qua beveiliging dan niets geëist, noch doen de kanspelaanbieders er iets mee. Zelfs bij een zorgverzekering kun je al jaren met je DigiD inloggen dus kan het bij loterijen online ook worden ingevoerd en is het probleem dus opgelost. De verantwoordelijkheid kan niet bij kinderen worden gelegd en als ouders kun je ook niet 24 uur per dag als een politieagent achter ze gaan staan. De aanbieders van loterijen blijven wat mij betreft dan in gebreke alsmede draagt de overheid hierin ook geen zorgplicht.
Graag verneem ik hierop reacties.
Laatst gewijzigd door edacs op 13 mar 2017 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Je wilt toch niet echt dat de overheid overal tussen gaat zitten met Digid (of welke vergelijkbare technologie dan ook)? Als jouw dochter fraudeert, lijkt me dat eerder iets wat je moet aanpakken.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Bij kinderen zullen we niet spreken van fraude. Laten we het maar op onwetendheid en naïviteit c.q. handelingsonbekwaamheid houden. Vandaar dat er wetgeving voor bestaat. Moet er wel iets aan worden gedaan dat de wetgeving ook correct wordt nageleefd. Als je consumentenbescherming dient toe te passen volgend uit de vergunning dan dient dat ook waterdicht te zijn. En dat is het zeker niet. Derhalve vind ik het in deze tijd al veel te makkelijk gaan. Er wordt helemaal niets meer geverifieerd. Zelfs ik werd niet gecontroleerd of ik wel echt de vader was toen ik de loterij aan de lijn had. Dus wat stelt het dan allemaal voor? Een wassen neus! Dus JA, in dit digitale tijdperk dien je als aanbieder wel degelijk correct te controleren op internet indien er gevraagd wordt om een bankrekeningnummer in te voeren op een website waaraan een automatische incasso is verbonden.
Laatst gewijzigd door edacs op 13 mar 2017 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Naast het beschuldigen van ABN AMRO, de overheid en loterijen, is het misschien ook handig om je dochter even goed aan te spreken en te straffen hiervoor. Als ouder ben je immers nog steeds verantwoordelijk voor je kinderen en straffen bij slecht gedrag zodat ze het niet weer doet, hoort daar ook bij.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Waarom zou een gebrek in de opvoeding af moeten schuiven op een ander ?Bij de Bankgiro loterij heb ik een officiële klacht ingediend omdat zij geen correcte leeftijd verificatie uitvoeren op hun website.
Tijd voor een lesje "Wat is valsheid in geschrifte" lijkt me.
Ze is minderjarig dus ben je als ouder zowiezo verantwoordelijk voor haar financiele handel en wandel.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Helemaal mee eens Jetsertje. Ik beschuldig niemand hier. Bij alle banken mag worden geïncasseerd van een minderjarigerekening en bij veel websites kun je simpel door het invoeren van een rekeningnummer en het plaatsen van een vinkje een machtiging afgeven zonder dat de identiteit echt wordt vastgesteld. Misbruik maken is dus heel simpel. En natuurlijk is mijn dochter hier serieus op aangesproken. Je komt er meestal pas achter als het kwaad al is geschied. Maar ik blijf van mening dat het op internet tegenwoordig veel te makkelijk gaat en er niet deugdelijk wordt gecontroleerd op indentiteit c.q. leeftijd. Dan kunnen we net zo goed geen wetten schrijven als er niet wordt nageleefd. Als de overheid kansspelen verbied voor minderjarigen (wat ik meer dan normaal vind) dient diezelfde overheid kansspelaanbieders te controleren of de procedure voor aanmelding correct wordt uitgevoerd en er dus ook een waterdichte leeftijdscontrole plaatsvind. Dat kan alleen doormiddel van je ID. Dus rap invoeren het eID systeem! Zo kun je ook niet als minderjarige een casino binnenlopen omdat daar fysiek op leeftijd wordt gecontroleerd. Je komt niet binnen zonder je ID-kaart te laten zien. Op internet kun je je overal achter verschuilen en niemand controleert je identititeit!
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Dat is al gebeurd.bprosman schreef:Waarom zou een gebrek in de opvoeding af moeten schuiven op een ander ?Bij de Bankgiro loterij heb ik een officiële klacht ingediend omdat zij geen correcte leeftijd verificatie uitvoeren op hun website.
Tijd voor een lesje "Wat is valsheid in geschrifte" lijkt me.
Ze is minderjarig dus ben je als ouder zowiezo verantwoordelijk voor haar financiele handel en wandel.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Ondanks dat de pakkans een stuk lager ligt is ook op het Internet fraude niet toegestaan.Op internet kun je je overal achter verschuilen en niemand controleert je identititeit!
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Goede beveiliging voorkomt fraudes! De technologie is er heus wel.bprosman schreef:Ondanks dat de pakkans een stuk lager ligt is ook op het Internet fraude niet toegestaan.Op internet kun je je overal achter verschuilen en niemand controleert je identititeit!
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Momenteel voldoet het te vragen naar de leeftijd waarna de gebruiker dit naar waarheid dient in te vullen. Het opgeven van verkeerde gegevens door jouw dochter kan dan inderdaad, zoals bprosman al aanhaalt, gezien worden als valsheid in geschrifte en dat is strafbaar. Ook als je minderjarig bent.edacs schreef:Helemaal mee eens Jetsertje. Ik beschuldig niemand hier. Bij alle banken mag worden geïncasseerd van een minderjarigerekening en bij veel websites kun je simpel door het invoeren van een rekeningnummer en het plaatsen van een vinkje een machtiging afgeven zonder dat de identiteit echt wordt vastgesteld. Misbruik maken is dus heel simpel. En natuurlijk is mijn dochter hier serieus op aangesproken. Je komt er meestal pas achter als het kwaad al is geschied. Maar ik blijf van mening dat het op internet tegenwoordig veel te makkelijk gaat en er niet deugdelijk wordt gecontroleerd op indentiteit c.q. leeftijd. Dan kunnen we net zo goed geen wetten schrijven als er niet wordt nageleefd. Als de overheid kansspelen verbied voor minderjarigen (wat ik meer dan normaal vind) dient diezelfde overheid kansspelaanbieders te controleren of de procedure voor aanmelding correct wordt uitgevoerd en er dus ook een waterdichte leeftijdscontrole plaatsvind. Dat kan alleen doormiddel van je ID. Dus rap invoeren het eID systeem! Zo kun je ook niet als minderjarige een casino binnenlopen omdat daar fysiek op leeftijd wordt gecontroleerd. Je komt niet binnen zonder je ID-kaart te laten zien. Op internet kun je je overal achter verschuilen en niemand controleert je identititeit!
Al denk ik niet dat het zover komt. Je als ouder melden bij de loterij zou voldoende moeten zijn om het contract te beëindigen en mogelijk de betaalde kosten weer terug te krijgen. Storneren was dan ook niet handig. Want ook al mag geen contract gesloten worden met een minderjarige, is zij niet vrij van schade ontstaan door dit contract. Het kan zijn dat de loterij nu schade gaat verhalen waarna je misschien nog verder van huis bent.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Goede beveiliging kost ook geld en dat geld moet ergens van betaald worden. Wie gaat dat betalen?edacs schreef:Goede beveiliging voorkomt fraudes! De technologie is er heus wel.bprosman schreef:Ondanks dat de pakkans een stuk lager ligt is ook op het Internet fraude niet toegestaan.Op internet kun je je overal achter verschuilen en niemand controleert je identititeit!
Je kunt als loterij, of ieder ander bedrijf dat te maken heeft met contracten, een waterdicht systeem maken wat enorm veel geld kost en wat je mogelijk ook nog eens klanten gaat kosten, zodat wat minderjarigen geen contract kunnen aan gaan. Of je legt de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker door deze te laten verklaren oud genoeg te zijn en indien blijkt dat de eindgebruiker heeft gelogen, het verlies nemen en terugbetalen met mogelijk inhouding van een vergoeding voor de schade. Meteen een goede les voor zo'n minderjarige.
Tevens kun je bij ABN AMRO de automatische incasso's uitschakelen. Dat kan volgens mij bij iedere bank.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Met de loterij is het al opgelost. Ik was behoorlijk gepikeerd over de slechte beveiliging. Zij blijven hierdoor mijns inziens ook in gebreke want het kan veel beter worden ingericht waardoor dit soort situaties niet kunnen ontstaan. Haar account is al per direct beëindigd nadat ik het rekeningnummer van mijn dochter had doorgegeven. Overigens zou de loterij ook bij de bank een leeftijdscontrole moeten kunnen doen door het nummer te verifiëren aldaar en meer gegevens over de rekeninghouder op te vragen. Dan zou de bank ook nog eens corrigerend kunnen optreden als een kind niet wil luisteren. Heeft misschien meer invloed. Qua technologie is het simpel op te lossen waardoor dit niet kan gebeuren. Vaak is het ook onwetendheid en uit ervaring weet ik ook dat veel mensen niet alle informatie lezen op websites.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Bijzondere visie op de rol dan een bank. Waarom zou de bank jouw kind moeten opvoeden - op kosten van ons allemaal?edacs schreef:Overigens zou de loterij ook bij de bank een leeftijdscontrole moeten kunnen doen door het nummer te verifiëren aldaar en meer gegevens over de rekeninghouder op te vragen. Dan zou de bank ook nog eens corrigerend kunnen optreden als een kind niet wil luisteren. Heeft misschien meer invloed.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Nou zo simpel is dat niet allemaal.. daarnaast heeft u dochter bewust haar geboortedatum met 4 jaar verouderd;edacs schreef: Qua technologie is het simpel op te lossen waardoor dit niet kan gebeuren. Vaak is het ook onwetendheid en uit ervaring weet ik ook dat veel mensen niet alle informatie lezen op websites.
dus blijkbaar heeft zij wel duidelijk gelezen dat je minimaal 18 jaar moet zijn.
Daarnaast is het wettelijk niet toegestaan dat bedrijven zomaar om je id vragen en is dit is ook makkelijk te omzeilen door het id/rijbewijs van de ouders/broer/zus te gebruiken.
Mensen die onder bewind staan mogen ook niet zomaar abonnementen afsluiten (ook niet als zij 18+ zijn).
Als zij dit wel doen (met of zonder id) is het juist de wet die daarvoor beschermt en je dit als voogd/bewindvoerder kan terugdraaien.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Ik heb liever dat de bank mijn privégegevens ook daadwerkelijk privé houdt.edacs schreef:Overigens zou de loterij ook bij de bank een leeftijdscontrole moeten kunnen doen door het nummer te verifiëren aldaar en meer gegevens over de rekeninghouder op te vragen.
Tja sorry, maar ik zie dat totaal niet als taak van een bank.edacs schreef:Dan zou de bank ook nog eens corrigerend kunnen optreden als een kind niet wil luisteren.
De leeftijd 4 jaar opschuiven om te voldoen aan de leeftijdseis is naar mijn idee juist heel goed en gewiekst gelezen. Maar verder, klopt. Ik moet vaak bij mijn ouders (60+) de computer komen herstellen omdat er weer ergens op een pop-up geklikt is.edacs schreef: Vaak is het ook onwetendheid en uit ervaring weet ik ook dat veel mensen niet alle informatie lezen op websites.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Sorry hoor, maar om de bank te verplichten aan privacyschending te doen omdat je zelf fouten maakt bij de opvoeding van je dochter vind ik nogal overdreven. Het is niet de taak van de overheid of de bank om je kind op te voeden, maar dat is jouw taak als ouder.edacs schreef:Met de loterij is het al opgelost. Ik was behoorlijk gepikeerd over de slechte beveiliging. Zij blijven hierdoor mijns inziens ook in gebreke want het kan veel beter worden ingericht waardoor dit soort situaties niet kunnen ontstaan. Haar account is al per direct beëindigd nadat ik het rekeningnummer van mijn dochter had doorgegeven. Overigens zou de loterij ook bij de bank een leeftijdscontrole moeten kunnen doen door het nummer te verifiëren aldaar en meer gegevens over de rekeninghouder op te vragen. Dan zou de bank ook nog eens corrigerend kunnen optreden als een kind niet wil luisteren. Heeft misschien meer invloed. Qua technologie is het simpel op te lossen waardoor dit niet kan gebeuren. Vaak is het ook onwetendheid en uit ervaring weet ik ook dat veel mensen niet alle informatie lezen op websites.
Juist als je je kind toegang geeft tot hun rekening is het jouw verantwoordelijkheid als ouder om het kind te leren wat wel en niet kan en mag (en wat verstandig is).
En nee, extra betutteling en verplichtingen die zowel de privacy van iedereen potentieel schendt als enorme bakken geld gaat kosten is niet de oplossing. Beter nadenken over de vrijheden die je je kind geeft zonder daar in te begeleiden is misschien wel een goede, naast het corrigerende gesprek dat je met haar hebt gehad.
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Leeftijdverificatie kansspelen
Met andere woorden Uw dochter heeft bewust gefraudeerd en nu zoekt U allerlei mogelijkheden hoe dit voorkomen door de verantwoordelijkheid bij anderen te zoeken. Volgens mij ligt die echter bij U. Ik ben zelf ook ouder (van 2 dochters) en dit is echt iets wat je als ouder moet aanpakken. Het voordeel is dat U in dit geval dit gewoon zonder probleem ongedaan kunt maken, omdat Uw dochter minderjarig is. Dit weet ik overigens ook uit eigen ervaring want Uw dochter is echt niet anders dan andere dochtersedacs schreef:Geacht panel,
Onlangs werd er €13,50 geïncasseerd van de ABN AMRO jongerengroeirekening van mijn dochter ten name van de Bankgiro Loterij. Van ABN AMRO ontving ik hierover een bankmail. ....... Er staat wel vermeld dat je als deelnemer 18 moet zijn. Een handtekening is niet eens nodig laat staan dat de loterij vraagt om een kopie van een ID-kaart. Mijn dochter heeft bewust haar geboortejaar 4 jaar naar beneden bijgesteld om door de leeftijdswaarschuwing van de website te komen.
U zult dit echt met Uw dochter moeten oplossen.
Overigens wordt het pas echt leuk als ze 18 worden en U ineens een groot aantal zaken niet meer mag doen en ze zelf verantwoordelijk is