Het was inderdaad een afgeschermd nummer, maar hoe meer mensen er melding van maken, des te sterker we met z'n allen staan... En zo te lezen zijn er al heel wat mensen die telefonisch door deze oplichters zijn lastiggevallen...
Maar dat terzijde - was het een 'afgeschermd' nummer?
Dat maakt het lastiger om te traceren.
Zoals uit allerlei reacties op deze site blijkt, wordt door de (automatische) beller ook de naam van ZwitserLeven genoemd als initiatiefnemer. Dat is misbruik van de naam van deze firma, en dat is reden geweest voor hen om aangifte te doen. Maar ZwitserLeven gaat niet elke keer voor de (misschien wel duizenden) gebelde mensen optreden, vandaar de OPTA.
En ja, het is, voorzover ik weet, altijd een afgeschermd nummer.
Ook wij werden vanmorgen gebeld door de loterij van Zurich en natuurlijk met dezelfde grote prijzen en sponsors. Men wilde even checken of de persoonlijke gegevens klopten. Eerste vraag was de geboortedatum en toen mijn vrouw hierop niet direct reageerde werd de vraag weer herhaald. Ze zei dat ze hieraan niet meewerkte en op de lijst staat van bel mij niet en heeft toen de verbinding verbroken. Wij wonen in Helmond.
Hoe kun je deze oplichters opsporen en er iets aan doen. Kan Radar niet via KPN achterhalen wie deze telefoontjes uitvoerd ?
Ik herhaal nog even de artikelenreeks uit het regionale blad "De Stentor" van november 2009. Hierin staat dat het mogelijk om een internationale bende gaat, omdat ook uit België en Duitsland meldingen komen:
En dit stond er in De Telegraaf van 10 januari 2010:
Kijk uit voor neptelefoontjes!
De Telegraaf, 10. januari 2010 12:50
Ook gebeld door een zogenaamde medewerker van de Zwitserse Consumentenbond? Trap er niet in! Vertel hem vooral niet uw naam en rekeningnummer, waarschuwt de Consumentenautoriteit. Op de website consuwijzer.nl is hierover al een aantal klachten binnengekomen.
De telefoon gaat en een vriendelijke man meldt zich als medewerker van de Zwitserse Consumentenbond. „Dag mevrouw. Staat u?” Wie ’ja’ antwoordt, krijgt vervolgens te horen: „Gaat u dan even zitten.” Waarvoor de ontvanger van dit telefoontje zou moeten gaan zitten, is te mooi om waar te zijn. Deelnemers aan de maandelijkse loterij van de Zwitserse Consumentenbond kunnen namelijk voor miljoenen aan prijzen winnen. Voor deelname moet wel iedere maand 29 worden betaald.
Wie denkt gaandeweg dit gesprek van doen te hebben met een ’live’ telefonische verkoper, heeft het mis. Deze laat zich namelijk wel heel lastig afpoeieren. De ’Zwitserse Consumentenbond’ blijkt een zogenaamd voice-response systeem te zijn dat standaard reageert op wat u zegt. Maar u wordt ook gevraagd naam, adres en bankrekeningnummer in te spreken.
De Consumentenautoriteit heeft via de site Consuwijzer al een aantal klachten binnengekregen over deze zogenaamde Zwitserse Consumentenbond. Maar actie heeft de autoriteit er tot nu toe nog niet op genomen. „We hebben nog geen meldingen gekregen van mensen die gedupeerd zijn door deze telefoontjes, doordat er bijvoorbeeld geld van hun rekening is afgeschreven”, zegt woordvoerder Rita Buit.
Bij de klagers zat ook een aantal mensen die staan ingeschreven bij het Bel-me-niet-register. Hoewel niet duidelijk is waar de telefoontjes vandaan komen, zou het volgens Buit kunnen dat er een organisatie in Zwitserland achter zit. „Die kunnen we vanuit Nederland niet aanpakken. Wanneer een bedrijf uit een ander EU-land Nederlandse consumenten lastigvalt, dan kan telecomwaakhond Opta of de Consumentenautoriteit een beroep doen op de buitenlandse zusterorganisatie. Maar omdat Zwitserland geen EU-land is, kan dat dus niet.”
„Het enige dat we nu kunnen doen, is waarschuwen”, aldus Rita Buit. „Vaak denken mensen dat ze iets moeten tekenen voor het rechtsgeldig is, maar het inspreken van naam en rekeningnummer geldt ook als een overeenkomst.”