LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MMM-2011

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
Niels2010

MMM-2011

Ongelezen bericht door Niels2010 »

Via het nieuwe piramidespel MMM-2011, een nieuwe oplichtingstruc van de beruchte Russische oplichter Sergey Mavrodi, probeert men u veel geld afhandig te maken. Sinds kort is dit piramidespel zich ook op andere landen dan Rusland gaan richten, waaronder ook Nederland. Waar MMM-2011 zich eerst (voornamelijk) toespitste op Russischsprekende mensen, in Rusland, buurstaten en expats in andere landen van de wereld, heeft de organisatie van dit piramidespel recentelijk besloten om nu ook actief te gaan werven in andere en anderstalige landen, ook onder de niet-Russische bevolking. Via de website http://i-mmm.com/nl, richt Mavrodi zich tot de bevolking van landen als Zweden, Duitsland en nu ook Nederland.

Dat MMM-2011 een piramidespel (en een piramideschema) is, staat buiten kijf. Mavrodi schrijft dit ook openlijk op zijn website. Met name op zijn Russische versies, maar ook op de Engelstalige website liegen quotes als
'I would also remind you that MMM-2011 is a Ponzi scheme in its pure form. There is no income from any external investments.(Well, there aren’t any investments at all!)'

er ook niet om (zie http://www.i-mmm.com/nl/normas.php).

Het systeem is een piramideschema in de zin dat de rentepercentages op de investeringen worden uitbetaald uit de inleg van nieuwe deelnemers en het is een piramidespel, omdat de aanbrengers van nieuwe investeerders als een bonus hiervoor 20% ontvangen van de eerste investering van diegenen die zij aanbrengen, als ook 10% over al hun volgende investeringen.

Daarnaast is Mavrodi, zoals wellicht bekend, een notoire oplichter die in de jaren '90 tussen de 5 en de 40 miljoen Russen voor meer dan 10 miljard dollar dupeerde met zijn 'investeringsmaatschappij' MMM (waarover recentelijk de Russische film 'PyraMMMida' is gemaakt) en dit kunststukje deed hij nog eens fijntjes over toen hij aan het eind van de jaren '90 de Amerikaanse bevolking oplichtte met zijn StockGeneration. Het recept is simpel, maar effectief: hij belooft enorme rendementen (nu ook weer tot wel 75% per maand; bij vorige trucs was dat soms wel 1000% per maand), dit gaat een poosje goed, omdat de hebzucht van de mensen er voor zorgt dat ze hun geld steeds nog een poosje houden staan, verlaagt dan van de ene op de andere dag de waarde van de verkochte, virtuele valuta, iedereen wil zijn geld inwisselen en dan stort de hele piramide in elkaar.

Nu lijkt het erop dat hij probeert het goed te maken met de Russen, door eerst hen in zijn piramide te plaatsen (zodat zij bovenaan staan), om dan vervolgens 'buitenlanders' er onder te plaatsen, die de Russen 'rijk' zullen maken en de klappen zullen opvangen (en dus hun geld zullen verliezen) als het zaakje instort. Mavrodi geeft zelf ook toe dat het één grote luchtbel is en dat het volstrekt illegaal is in landen als Nederland, maar - zo zegt hij - hoewel het illegaal en verboden is, kan men het niet stoppen, aangezien het alleen op het internet bestaat en men altijd wel een nieuwe server zal vinden om op verder te gaan.

Het simpele systeem is overigens verpakt in allerlei vage en ondoorzichtige constructies, met voormannen per 10 deelnemers (een cel), per 100 deelnemers, per 1000 en per 10000 deelnemers, MMM-valuta als vervanging van verzekeringen, etc, maar daar zal ik u verder niet mee vervelen ;)

Anyway, nu heeft deze man het dus ook op Nederland voorzien. Pas op en ga niet met MMM-2011 in zee, zoals 5 miljoen anderen overigens al wel hebben gedaan.. :roll:

kuklos

Re: MMM-2011

Ongelezen bericht door kuklos »

Wellicht een hele stomme vraag, maar is het nog wel illegaal als je mensen vantevoren vertelt dat je ze op gaat lichten?

Niels2010

Ongelezen bericht door Niels2010 »

kuklos schreef:Wellicht een hele stomme vraag, maar is het nog wel illegaal als je mensen vantevoren vertelt dat je ze op gaat lichten?
Ja voor zover ik weet wel. Mij schiet meteen dat geval binnen over die man uit Duitsland die advertenties had geplaatst dat hij iemand op wilde eten. Weet ik het hoeveel reacties; hij at daadwerkelijk één van die mensen op en ging toch mooi levenslang naar de cel voor moord, ondanks dat diegene die opgegeten was er zelf mee akkoord was gegaan - sterker nog: zelf contact had gelegd.

Daarnaast is het zo dat bij een piramidespel (in tegenstelling tot een 'piramide schema') heel vaak duidelijk was wat de bedoeling was en dat het uiteindelijk pure oplichting + de uitbuiting van vrienden en kennissen voorstond. De wet zegt echter dat piramidespelen slechts met toestemming van de wetgever mogen worden georganiseerd en dat lijkt me hier niet het geval ;)

Sunshine08

Ongelezen bericht door Sunshine08 »

haha dat van die duitse man heb ik nog nooooit gehoord!

Zegt Flexkom jullie iets?
Hier probeer ik al een tijdje meer over te vinden, heb net ook zelf een forum geplaatst...

grtz S

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je hebt het topic over Flexcom hier op het subforum Multilevel Marketing niet kunnen vinden?

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Neen, heeft hij niet gevonden, maar zelf twee nieuwe topic´s gestart.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7#p1710267

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7#p1710277

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

nevermind schreef:Neen, heeft hij niet gevonden, maar zelf twee nieuwe topic´s gestart.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7#p1710267

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7#p1710277
Was mij ook al opgevallen. Bestaat toeval dan toch echt? We weten denk ik allemaal het antwoord...

Gesloten