LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijzenfestival onuitroeibaar
Prijzenfestival onuitroeibaar
Uit het Algemeen Dagblad van 1-4-2003:
__________
Gelukkige 'winnares' heeft nimmer een cent ontvangen
Prijzenfestival onuitroeibaar
Door Paul Hovius
In één jaar stroomde bij een familie in Rotterdam via de brievenbus bijna 400.000 euro aan prijzengeld binnen. Maar niet heus. Het prijzenfestival lijkt onuitroeibaar.
Mevrouw J.Flemminks uit Rotterdam zou financieel gezien een gelukkig mens moeten zijn. Alleen al in 2002 zou voor een bedrag van bijna 400.000 euro aan prijzen op haar girorekening bijgeschreven zijn. De postbode bracht haar dat jaar menigmaal goed nieuws.
De ene keer was het een bericht van de Uitkering van een Prijs ter waarde van 15.000 euro, de volgende keer de mededeling U heeft 50.000 gewonnen, mevrouw Flemminks. Dan weer Een nieuwe Audi A2 ter waarde van 22.500 of De uitbetaling van de grote cheque van 50.000 gaat naar het bank- of gironummer van mevrouw Flemminks. Steeds opnieuw plakte mevrouw Flemminks de benodigde zegels, stuurde zij antwoordformulieren terug of meldde zij zich aan als potentiële winnaar voor de hoofdprijs.
Het moge ook duidelijk dat zij nimmer een cent heeft ontvangen. Net zo helder is dat zij wel veelvuldig voorkomt in de adresbestanden van allerlei postorderbedrijfjes, die met dit soort prijzenfestivals - of zoals de officiële naam luidt: sweepstakes - naïeve consumenten nog steeds een rad voor ogen (proberen te) draaien.
Wie dergelijke post krijgt, doet er het verstandigste aan dit soort rotzooi onmiddellijk weg te gooien. De enig juiste plaats voor deze brievenbusvervuiling is de prullenbak. Elke seconde aandacht is er één te veel. Wie toch de moeite neemt om de tekst nauwkeurig door te lezen, zal ontdekken dat er in de kleine lettertjes eigenlijk altijd wel iets staat dat de met vette hoofdletters aangekondigde hoofdprijs als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Als blijkt dat of Als zij de winnares is zijn zo van die ontbindende zinnetjes.
Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon. Al zo'n 15 jaar geleden pasten tal van bedrijven dezelfde verkooptactiek toe. Deze destijds relatief nieuwe manier van marketing zette veel mensen op het verkeerde been. Een enkele keer lukte het een consument met uithoudingsvermogen via de rechter de beloofde prijs ook daadwerkelijk af te dwingen. Dat was dan veelal te danken aan een vanuit de aanbieder bekeken onzorgvuldig geschreven tekst waarbij aan de consument waterdichte garanties werden gegeven. Sinds de aanbieders een paar keer in het stof beten, zijn de ontbindende voorwaarden steeds slimmer geworden.
Het serieuze bedrijfsleven kwam reeds lang geleden tot de conclusie dat dit soort praktijken schadelijk zijn voor het aanzien van de branche. Binnen het reglement van de Reclame Code Commissie is dan ook een aparte Code voor sweepstakes opgenomen. Dat geeft consumenten de gelegenheid om door het indienen van een klacht te bekijken of een dergelijk prijzenfestival de toets der kritiek kan doorstaan.
Meer dan 90 bonafide postorderbedrijven, gezamenlijk goed voor 70% van de jaarlijkse omzet van ongeveer 1,8 miljard euro in de postorderbranche, hebben zich verenigd in de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De leden van deze organisatie mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren en hebben zich daarmee verplicht zich naar letter en geest te houden aan de gedragsregels voor de branche. Dit houdt onder meer in dat de leden zich richting consument houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Een blik op de ledenlijst, te vinden op internet, leert dat bedrijven als Postina, ILM-club, Heleesun, ABC-club en Kensington die mede verantwoordelijk zijn voor uit te keren geldbedragen annex luchtspiegelingen aan mevrouw Flemminks geen lid zijn. Te vrezen valt daarom dat zij ook dit jaar weer in de 'prijzen' zal vallen.
Klachten over prijzenfestivals en sweepstakes kunt u richten aan:
Reclame Code Commissie
Postbus 12352
100 AJ Amsterdam
__________
__________
Gelukkige 'winnares' heeft nimmer een cent ontvangen
Prijzenfestival onuitroeibaar
Door Paul Hovius
In één jaar stroomde bij een familie in Rotterdam via de brievenbus bijna 400.000 euro aan prijzengeld binnen. Maar niet heus. Het prijzenfestival lijkt onuitroeibaar.
Mevrouw J.Flemminks uit Rotterdam zou financieel gezien een gelukkig mens moeten zijn. Alleen al in 2002 zou voor een bedrag van bijna 400.000 euro aan prijzen op haar girorekening bijgeschreven zijn. De postbode bracht haar dat jaar menigmaal goed nieuws.
De ene keer was het een bericht van de Uitkering van een Prijs ter waarde van 15.000 euro, de volgende keer de mededeling U heeft 50.000 gewonnen, mevrouw Flemminks. Dan weer Een nieuwe Audi A2 ter waarde van 22.500 of De uitbetaling van de grote cheque van 50.000 gaat naar het bank- of gironummer van mevrouw Flemminks. Steeds opnieuw plakte mevrouw Flemminks de benodigde zegels, stuurde zij antwoordformulieren terug of meldde zij zich aan als potentiële winnaar voor de hoofdprijs.
Het moge ook duidelijk dat zij nimmer een cent heeft ontvangen. Net zo helder is dat zij wel veelvuldig voorkomt in de adresbestanden van allerlei postorderbedrijfjes, die met dit soort prijzenfestivals - of zoals de officiële naam luidt: sweepstakes - naïeve consumenten nog steeds een rad voor ogen (proberen te) draaien.
Wie dergelijke post krijgt, doet er het verstandigste aan dit soort rotzooi onmiddellijk weg te gooien. De enig juiste plaats voor deze brievenbusvervuiling is de prullenbak. Elke seconde aandacht is er één te veel. Wie toch de moeite neemt om de tekst nauwkeurig door te lezen, zal ontdekken dat er in de kleine lettertjes eigenlijk altijd wel iets staat dat de met vette hoofdletters aangekondigde hoofdprijs als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Als blijkt dat of Als zij de winnares is zijn zo van die ontbindende zinnetjes.
Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon. Al zo'n 15 jaar geleden pasten tal van bedrijven dezelfde verkooptactiek toe. Deze destijds relatief nieuwe manier van marketing zette veel mensen op het verkeerde been. Een enkele keer lukte het een consument met uithoudingsvermogen via de rechter de beloofde prijs ook daadwerkelijk af te dwingen. Dat was dan veelal te danken aan een vanuit de aanbieder bekeken onzorgvuldig geschreven tekst waarbij aan de consument waterdichte garanties werden gegeven. Sinds de aanbieders een paar keer in het stof beten, zijn de ontbindende voorwaarden steeds slimmer geworden.
Het serieuze bedrijfsleven kwam reeds lang geleden tot de conclusie dat dit soort praktijken schadelijk zijn voor het aanzien van de branche. Binnen het reglement van de Reclame Code Commissie is dan ook een aparte Code voor sweepstakes opgenomen. Dat geeft consumenten de gelegenheid om door het indienen van een klacht te bekijken of een dergelijk prijzenfestival de toets der kritiek kan doorstaan.
Meer dan 90 bonafide postorderbedrijven, gezamenlijk goed voor 70% van de jaarlijkse omzet van ongeveer 1,8 miljard euro in de postorderbranche, hebben zich verenigd in de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De leden van deze organisatie mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren en hebben zich daarmee verplicht zich naar letter en geest te houden aan de gedragsregels voor de branche. Dit houdt onder meer in dat de leden zich richting consument houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Een blik op de ledenlijst, te vinden op internet, leert dat bedrijven als Postina, ILM-club, Heleesun, ABC-club en Kensington die mede verantwoordelijk zijn voor uit te keren geldbedragen annex luchtspiegelingen aan mevrouw Flemminks geen lid zijn. Te vrezen valt daarom dat zij ook dit jaar weer in de 'prijzen' zal vallen.
Klachten over prijzenfestivals en sweepstakes kunt u richten aan:
Reclame Code Commissie
Postbus 12352
100 AJ Amsterdam
__________
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
Deze waarschuwing is voor de meeste loterijen van toepassing.
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
Klacht indienen bij de Reclame Code Commissie?
Laat me niet lachten, daar hebben ze wel wat anders te doen, schijnbaar, anders waren er al veel minder van die pulptoestanden dan er nu nog dagelijks op het TV-scherm verschijnen. Zelfs mooi lijkende meisjes die je vriendelijk lachend uitnodigen te bellen want dan maak JIJ kans op 1.000, o nee, ik mag van de directie aan JOU 2.000 uitdelen.
Kom mensen: zelf stoppen is nog steeds het beste. Alle andere dingen blijven JOU en MIJ (als ik zou meedoen en dat doe ik niet!!!! )in de maling nemen!!
Laat me niet lachten, daar hebben ze wel wat anders te doen, schijnbaar, anders waren er al veel minder van die pulptoestanden dan er nu nog dagelijks op het TV-scherm verschijnen. Zelfs mooi lijkende meisjes die je vriendelijk lachend uitnodigen te bellen want dan maak JIJ kans op 1.000, o nee, ik mag van de directie aan JOU 2.000 uitdelen.
Kom mensen: zelf stoppen is nog steeds het beste. Alle andere dingen blijven JOU en MIJ (als ik zou meedoen en dat doe ik niet!!!! )in de maling nemen!!
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
Hoi ook ik heb hem gewonnen, niet dus. Oplichters heb alles meteen in de prullenbak gegooit. Er stond gisteren en vandaag een heel stuk over in de telegraaf.Daar werd je het advies gegeven om eens op de site van het college van toezicht op de kansspelen. Daar zijn ze niet bekent dus illegaal. www.gamingboard.nl.
En jongens dags er na het ik een dvd speler gewonnen ook weer de lotto en ook weer reageren binnen 48 uur.
Groetjes Mechelina
En jongens dags er na het ik een dvd speler gewonnen ook weer de lotto en ook weer reageren binnen 48 uur.
Groetjes Mechelina
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
Ik heb al jaren de gewoonte deze mailings in stukken te scheuren die net in de (gratis) antwoordenvelop passen en deze stuur ik retour.
Het lijkt te helpen, want ik heb al lang geen "prijs" meer gewonnen.
Als iedereen dit nu doet dat geven we met zijn allen een stevig signaal af!
(of misschien een baksteen)
Het lijkt te helpen, want ik heb al lang geen "prijs" meer gewonnen.
Als iedereen dit nu doet dat geven we met zijn allen een stevig signaal af!
(of misschien een baksteen)
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
Overigens wil ik nog aan mijn bovenstaande reaktie toevoegen dat ook de "bonafide" loterijen zoals Staatsloterij, Postcodeloterij en Lotto ook wervings reclames versturen die erg op het randje (of er net overheen?) zijn.
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
ik heb ook weer wat 'leuks' ontvangen..
het zijn 4 gratis krasloten van Eruokrassen. (duitse NKL Loterij, NMC)
volgens de krasloten heb ik €2,- en €50.000 gewonnen, je moet je dan wel opgeven voor een maandelijkse automatisch incasse van €45,-.
er staat verder ook niet bij of je deze kan opzeggen en/of hoe lang je eraan vast zit.
ik ga hier natuurlijk niet aan mee doen!!
als ik alles had gewonnen waar ik tegenwoordig post over krijg.... Wow, dan zat ik nu tussen de palmbomen en reed ik met m'n BMW, Mercedes etc.. overal naar toe!!
het zijn 4 gratis krasloten van Eruokrassen. (duitse NKL Loterij, NMC)
volgens de krasloten heb ik €2,- en €50.000 gewonnen, je moet je dan wel opgeven voor een maandelijkse automatisch incasse van €45,-.
er staat verder ook niet bij of je deze kan opzeggen en/of hoe lang je eraan vast zit.
ik ga hier natuurlijk niet aan mee doen!!
als ik alles had gewonnen waar ik tegenwoordig post over krijg.... Wow, dan zat ik nu tussen de palmbomen en reed ik met m'n BMW, Mercedes etc.. overal naar toe!!
Re: Prijzenfestival onuitroeibaar
ook ik heb 4 gratis krasloten van Eruokrassen. (duitse NKL Loterij, NMC)
ontvangen heb €2,- en €50.000 gewonnen, was zeer verrast dat dit mij overkwam,maar naar de berichten in de krant,zit hier weer een raar smaakje aan
En zeker nu ik het bericht van Claudia heb gelezen,weet ik dat dit weer nep is.
ontvangen heb €2,- en €50.000 gewonnen, was zeer verrast dat dit mij overkwam,maar naar de berichten in de krant,zit hier weer een raar smaakje aan
En zeker nu ik het bericht van Claudia heb gelezen,weet ik dat dit weer nep is.