Ik heb een vraag. Ik organiseer een tourtoto. Totale inleg is circa 5000 euro (inschrijfgeld + sponsorbijdragen).
Dit geld wordt geheel gebruikt voor allerlei kleine prijsjes van 15 euro tot hoofdprijs van ca. 400 euro.
Nu is mijn vraag of ik als organisator kansspelbelasting moet betalen. Ik weet dat prijzen van hoger dan 485 euro belast worden echter daar blijven we onder. Moet ik dan desondanks 29% afdragen over 5000 euro....????
Wie kan mij een heldere reactie geven.
De tourtoto organiseer ik overigens voor vrienden, familie en kennissen (maximaal 250 personen) en gaat via een besloten website.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tourtoto
-
Re: Tourtoto
Kansspelbelasting moet betaalt worden door degenen die het krijgt, aangezien het onder de minimumgrens blijft hoeft er niks worden afgedragen.
Zo werkt het voor de voetbalpoule, lijkt mij in de basis hetzelfde te zijn als voor het wielrennen. Al liggen de rechten misschien ergens anders maar als je het besloten en niet commercieel houdt is het geen probleem.
Zo werkt het voor de voetbalpoule, lijkt mij in de basis hetzelfde te zijn als voor het wielrennen. Al liggen de rechten misschien ergens anders maar als je het besloten en niet commercieel houdt is het geen probleem.
5. Een voetbalpoule op het werk, mag dat?
Ja, een voetbalpoule in besloten kring is toegestaan. In de Wet op de kansspelen staat dat een voetbalpoule eigenlijk alleen door de Stichting Nationale Sporttotalisator mag worden georganiseerd. Dit is anders bij een voetbalpoule op het werk of tussen vrienden. Dit is namelijk een voetbalpoule in besloten kring. In zo’n geval is de Wet op de kansspelen niet van toepassing en mag u zelf een voetbalpoule organiseren. U kunt dus met een gerust hart de strijd aangaan met uw collega’s of vrienden!
Houd rekening met kansspelbelasting!
U wilt natuurlijk graag die prijs in de wacht slepen! Maar die prijs mag niet té hoog worden. Is de prijs hoger dan € 454,-? Of kunt u een geschenk winnen dat meer waard is dan € 454,-? Dan betaalt u 29% kansspelbelasting! Doet u dit niet? En krijgt de belastingdienst hier lucht van? Dan kunt u een naheffing en een boete krijgen.
(bron: das)