LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer WIN je in een kansspel ??

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
L.Rozenwater

Wanneer WIN je in een kansspel ??

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Eens een voorbeeld: Je koopt een staatslot a raison 13,50 euro.
Na de trekking: Gefeliciteerd, je wint 5 euro.

Volgens mij klopt hier iets niet: Winst maak je pas als de inkomsten de uitgave(n) overstijgen.
In het voorbeeld VERLIES je dus 8,50 euro !!! :roll:

Gesteld er wordt een loterij gehouden waarvan elk lot 100000 euro kost. De hoofdprijs is 1 miljard en er zijn natuurlijk kleinere prijzen.
Iemand heeft dus 1 lot gekocht en "wint" 80000 euro.
Ik vraag me af: zou de belastingdienst hierover kansspelbelasting heffen ?
Zo ja, dan krijg je een vreemde situatie: De koper van het lot verliest 20000 euro en mag belasting betalen over het gedeelte wat de koper terug krijgt van zijn ton.

Was e.e.a. een gewone zakelijke transactie geweest: Iemand koopt een partij voor een ton en door omstandigheden is hij genoodzaakt de partij voor 80000 van de hand te doen, hoeft hij geen belasting te betalen over die 80000 (althans geen inkomstenbelasting en btw even buiten beschouwing gelaten)

Zit ik me ten slotte af te vragen of juridisch gezien een prijs van 5 euro WINNEN mag heten. (ingeval van het genoemde staatslot van 13,50 euro)

Jan1

Re: Wanneer WIN je in een kansspel ??

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dit is een interessant gezichtspunt, hier gaan de loterijen gemakshalve aan voorbij. Je hebt gelijk, bij een investering van € 13,50 moet je minimaal een prijs krijgen van € 13,51 om winst te maken, derhalve is een prijs van € 5,00 geen winst.

peter82

Ongelezen bericht door peter82 »

ik zou het echt juridisch uitzoeken:shock: niks beter te doen ofzo???

burton4

Ongelezen bericht door burton4 »

En wat zouden de juridische gevolgen zijn als zoals jij stelt de term winnen niet juist is ??? overigens met winnen bedoelt een loterij niets anders dan dat er een prijs is gevallen op een lot/ nummer. de term winnen heeft dan niets met de term winst te maken ( baten minus kosten), uiteindelijk dus een hoop ophef over niks !!

Gesloten