LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zijn loterijen voor 't goede doel boven alle macht verheven?
-
Zijn loterijen voor 't goede doel boven alle macht verheven?
Na het recente overlijden van mijn moeder (eind maart) probeer ik haar financien netjes af te handelen. Ze had weinig geld, dus ik en mijn broer moeten 'bijlappen'. So be it. Geen probleem.
Met de meeste organisaties verloopt alles soepel en vlot. Zo niet met de vriendenloterij (VL) en postcodeloterij (PCL). Bellen blijkt volkomen zinloos en op mijn schriftelijke opzegging (met overlijdensverklaring bijgevoegd) verzoek te stoppen met incasseren komt geen reactie. Zojuist is er opnieuw een bedrag afgeschreven van mijn moeders rekening...
Wat me zo opvalt is dat dergelijke organisaties die zoveel goede doelen steunen het zo vreselijk makkelijk wordt gemaakt om geld binnen te halen. Een mondelinge toezegging aan de telefoon volstaat om te gaan deelnemen èn VL of PCL mogen vervolgens automatisch incasseren van je bankrekening. Een incasso die je niet eens zelf kan terugboeken.
Opzeggen bij de VL/PCL is een stuk lastiger. Dat MOET schriftelijk, liefst aangetekend. Dat klinkt niet helemaal fair. Waarom ook niet met een telefoontje? Dat zorgvuldigheid zo belangrijk is, want stel je voor dat er een prijs valt op jouw postcode en je deelname is onterecht beeindigd, is natuurlijk onzin. Het komt de VL/PCL gewoon heel goed uit, die drempel die maakt dat veel deelnemers dan maar doorspelen.
Ik zie dat door de macht die de VL en PCL zo hebben gekregen ze zich niet of nauwelijks laten aanspreken op zaken die mogelijk verkeerd zijn gegaan. En dat maakt het lastig vechten voor je recht. Vooral ook omdat consumentenorganisaties als Radar (=Tros) en Kassa (+Vara) weinig willen (mogen??) doen tegen deze GOEDE doelen. Tros en Vara zullen wel uitkijken om het publiek (dat enorm VL/PCL gezind is, VL/PCL delen namelijk ook veel uit, sponsoren mooie shows etc) tegen zich te krijgen. Ik sta er erg van te kijken dat zowel Radar als Kassa het machtsmisbruik van VL/PCL niet eens uitgebreid aan de kaak heeft gesteld.
Want laten we wel wezen: een aantal dingen kloppen toch gewoon niet voor wat betreft de VL en PCL???
Ik doe dit verhaal juist hier op het Radarforum, omdat mijn moeder al heel veel jaar een enorme fan was van het programma. Als er eens wat mis was/mis ging dan belde ze steevast met de Tros. Want ze was van mening dat de Tros stond voor rechtvaardigheid. Daar ken ik verscheidene leuke, bijna hilarische, anecdotes van. Ik denk dat ze erg teleurgesteld zou zijn dat het loterijenonrecht niet door Radar wordt aangepakt.
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Maar ik irriteer me rot dat van het negatieve saldo van mijn moeders' rekening na een bijschrijving direct weer 10.50, 28.60 11.00 of 8.80 wordt afgeschreven. Voor een goed doel. Jaja.
Met de meeste organisaties verloopt alles soepel en vlot. Zo niet met de vriendenloterij (VL) en postcodeloterij (PCL). Bellen blijkt volkomen zinloos en op mijn schriftelijke opzegging (met overlijdensverklaring bijgevoegd) verzoek te stoppen met incasseren komt geen reactie. Zojuist is er opnieuw een bedrag afgeschreven van mijn moeders rekening...
Wat me zo opvalt is dat dergelijke organisaties die zoveel goede doelen steunen het zo vreselijk makkelijk wordt gemaakt om geld binnen te halen. Een mondelinge toezegging aan de telefoon volstaat om te gaan deelnemen èn VL of PCL mogen vervolgens automatisch incasseren van je bankrekening. Een incasso die je niet eens zelf kan terugboeken.
Opzeggen bij de VL/PCL is een stuk lastiger. Dat MOET schriftelijk, liefst aangetekend. Dat klinkt niet helemaal fair. Waarom ook niet met een telefoontje? Dat zorgvuldigheid zo belangrijk is, want stel je voor dat er een prijs valt op jouw postcode en je deelname is onterecht beeindigd, is natuurlijk onzin. Het komt de VL/PCL gewoon heel goed uit, die drempel die maakt dat veel deelnemers dan maar doorspelen.
Ik zie dat door de macht die de VL en PCL zo hebben gekregen ze zich niet of nauwelijks laten aanspreken op zaken die mogelijk verkeerd zijn gegaan. En dat maakt het lastig vechten voor je recht. Vooral ook omdat consumentenorganisaties als Radar (=Tros) en Kassa (+Vara) weinig willen (mogen??) doen tegen deze GOEDE doelen. Tros en Vara zullen wel uitkijken om het publiek (dat enorm VL/PCL gezind is, VL/PCL delen namelijk ook veel uit, sponsoren mooie shows etc) tegen zich te krijgen. Ik sta er erg van te kijken dat zowel Radar als Kassa het machtsmisbruik van VL/PCL niet eens uitgebreid aan de kaak heeft gesteld.
Want laten we wel wezen: een aantal dingen kloppen toch gewoon niet voor wat betreft de VL en PCL???
Ik doe dit verhaal juist hier op het Radarforum, omdat mijn moeder al heel veel jaar een enorme fan was van het programma. Als er eens wat mis was/mis ging dan belde ze steevast met de Tros. Want ze was van mening dat de Tros stond voor rechtvaardigheid. Daar ken ik verscheidene leuke, bijna hilarische, anecdotes van. Ik denk dat ze erg teleurgesteld zou zijn dat het loterijenonrecht niet door Radar wordt aangepakt.
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Maar ik irriteer me rot dat van het negatieve saldo van mijn moeders' rekening na een bijschrijving direct weer 10.50, 28.60 11.00 of 8.80 wordt afgeschreven. Voor een goed doel. Jaja.
Re: Zijn loterijen voor 't goede doel boven alle macht verheven?
@
Wat denk je van het laten aanleggen van een selectieve blokkade door de bank.
Maxiem.
Wat denk je van het laten aanleggen van een selectieve blokkade door de bank.
Maxiem.
-
@Maxiem: je hebt gelijk hoor, ik had ook de rekening al helemaal kunnen blokkeren, maar tja, de rekening moet nog slechts een paar weken mee voor de afrekening van de nutsbedrijven, èn de terugstorting van de onterecht geincasseerde bedragen van VL/PCL natuurlijk.. En als ik wat wil doen richting ING moet ik mij natuurlijk weer identificeren want de rekening staat natuurlijk niet officieel op mijn naam. Ook daarom is het zo fijn als organisaties zich gewoon een beetje coulant opstellen, i.t.t. die loterijen die zo begaan zijn met "alles"...
Het gaat mij er vooral om dat het allemaal zomaar kan: zij gaan lekker hun gang, en de 'sponsors' (deelnemers) moeten hun uiterste best doen om e.e.a. terug gedraaid te krijgen.
Het gaat mij er vooral om dat het allemaal zomaar kan: zij gaan lekker hun gang, en de 'sponsors' (deelnemers) moeten hun uiterste best doen om e.e.a. terug gedraaid te krijgen.
Je krijgt geen geld terug van onterecht geincasseerde bedragen van loterijen en kansspelen. Je hebt, danwel niet zelf in dit geval, meegedaan aan de loterij. Onterechte incasso of niet, als je had gewonnen had je het bedrag ook uitgekeerd gekregen.de rekening moet nog slechts een paar weken mee voor de afrekening van de nutsbedrijven, èn de terugstorting van de onterecht geincasseerde bedragen van VL/PCL natuurlijk..
Overigens inderdaad frustrerend dat het aanmelden bij dit soort partijen een fluitje van een cent is, en dat je redelijk veel moet doen om er weer vanaf te komen.
-
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja, benificiare aanvaarding.Pindakaaspotje schreef:Misschien past het niet helemaal in dit straatje, en weet ik niet wat de erfenis was (emotionele dingen etc). Maar je weet wel dat je een erfenis altijd mag "weigeren".Rene van N schreef:Na het recente overlijden van mijn moeder (eind maart) probeer ik haar financien netjes af te handelen. Ze had weinig geld, dus ik en mijn broer moeten 'bijlappen'. So be it. Geen probleem.
De erfenis was niks bijzonders, anders dan wat persoonlijke zaken zonder materiele waarde. Al met al kost het ons ook niet heel erg veel, misschien een paar honderd euro per persoon, het voelt gewoon een stuk beter om alles netjes af te handelen.
-
Dat snap ik zeker wel. Al vraag me af of het ook echt zou gebeuren dat de erfgenamen dan de prijs ontvangen. Maar het gaat hier om het principe dat zij onaantastbaar zijn. Ik moet nu blij zijn als ze per vandaag zouden stoppen met incasseren, ook al zaten er diverse incasso's tussen de opzegging en nu.riddert schreef:Je krijgt geen geld terug van onterecht geincasseerde bedragen van loterijen en kansspelen. Je hebt, danwel niet zelf in dit geval, meegedaan aan de loterij. Onterechte incasso of niet, als je had gewonnen had je het bedrag ook uitgekeerd gekregen.
Het zou ze sieren als ze het geld dat ze na 24 maart hebben geincasseerd gewoon terugstorten. Met alle liefde stort ik het geld dan door naar de plaatselijke kinderboerderij.
En eigenlijk doel ik met mijn kritiek vooral ook op de banken, overheid en sites als Radar en Kassa die zwijgen in alle talen over de wijze waarop deze loterijen met hun klanten omgaan.
@Rene,Rene van N schreef:@Maxiem: je hebt gelijk hoor, ik had ook de rekening al helemaal kunnen blokkeren, maar tja, de rekening moet nog slechts een paar weken mee voor de afrekening van de nutsbedrijven, èn de terugstorting van de onterecht geincasseerde bedragen van VL/PCL natuurlijk..
Maxiem bedoelde een selectieve blokkade en niet de hele rekening laten blokkeren. Dus je gaat naar de bank en zegt dat rekeningnr x van de VL en rekeningnr y van de PCL niets meer mogen afschrijven van het rekeningnummer van moeder. Dan blijft de rest van de rekening gewoon actief zo lang als nodig is, maar zullen incasso's van die rekeningnummers falen.
Nu heb ik kort geleden op dit forum geleerd dat dit blijkbaar kan met je eigen rekeningnummer.. dus ben ik er niet zo goed in thuis of dat ook kan met een rekeningnummer van de overledene, proberen kan altijd natuurlijk.
In ieder geval sterkte met het verlies.
Rene, de reden dat noch de Tros, noch de Vara, noch andere instanties acties ondernemen richting de Postcodeloterij is dat deze organisatie geld schenkt aan zowel 'rechtse' als 'linkse' doelen. Men durft de Postcodeloterij niet aan te pakken omdat anders bevriende organisaties wel eens van het lijstje van begunstigden afgevoerd zouden kunnen worden. En die organisaties zijn meer en meer afhankelijk geworden van de Postcodeloterij omdat de overheid de subsidiekraan vrij fors heeft dichtgedraaid.
De enige manier om de mafiose praktijken van de Postcodeloterij (die hebben toegegeven dat je jezelf middels een lot verzekert tegen het niet winnen terwijl je buren wel winnen en feitelijk 'beschermingsgeld' van onze rekeningen halen!) te stoppen is een volksopstand. Nu komen die volksopstanden steeds dichterbij.
Afgelopen voorjaar het Tahirplein in Egypte, nu al in Griekenland en Spanje. What's next? Een volksoploop aan de van Eeghenstraat in Amsterdam?
De enige manier om de mafiose praktijken van de Postcodeloterij (die hebben toegegeven dat je jezelf middels een lot verzekert tegen het niet winnen terwijl je buren wel winnen en feitelijk 'beschermingsgeld' van onze rekeningen halen!) te stoppen is een volksopstand. Nu komen die volksopstanden steeds dichterbij.
Afgelopen voorjaar het Tahirplein in Egypte, nu al in Griekenland en Spanje. What's next? Een volksoploop aan de van Eeghenstraat in Amsterdam?
-
ik ben het hier niet helemaal mee eens, ze oeten dit geld wel teruggeven want er is een brief met bewijs van overlijden gestuurd, ik neem aan dat TS hier ook een kopie van heeft bewaard.riddert schreef:
Je krijgt geen geld terug van onterecht geincasseerde bedragen van loterijen en kansspelen. Je hebt, danwel niet zelf in dit geval, meegedaan aan de loterij. Onterechte incasso of niet, als je had gewonnen had je het bedrag ook uitgekeerd gekregen.
dit geld is dus onterecht afgeschreven.
een overledene kan niet meedoen met een loterij.
dus moet het terugkomen.
1 advies aan TS,
stuur dezelfde brief per fax naar ze toe. 1 fax is genoeg voor al die loterijen, ze zitten allemaal op hetzelfde adres.
stuur die fax terwijl je met ze aan de telefoon zit en laat de binnenkomst bevestigen.
zet in die fax ook dat alle machtigingen per direct zijn ingetrokken.
als ze dan alsnog gaan innen maken ze zich schuldig aan diefstal.
sorry dat ik het zo hard zeg, maar, PCL, VL en al die andere loterijen op het adres de van eeghenstraat gaan echt over lijken.
ronduit schofterig gewoon.
Daar hoef je je helemaal niet voor te verontschuldigen. Degenen die zich zouden moeten verontschuldigen zijn de achtereenvolgende minsiters van Justitie. Zij zijn namelijk persoonlijk verantwoordelijk voor het telkens weer plaatsen van hun handtekening onder de verlenging van de vergunning aan deze loterijen.
Jawel Frits Korthals Altes, Ernst Hirsch Ballin, Aad Kosto, Winnie Sorgdrager, Benk Korthals en Piet Hein Donner, jullie zullen je persoonlijk moeten verantwoorden de dag dat de PCL en alles wat er nog meer gebeurt onder de vlag van de Goede Doelen Loterijen zullen worden ontmanteld! En die dag komt echt wel binnen nu en twintig jaar...
Jawel Frits Korthals Altes, Ernst Hirsch Ballin, Aad Kosto, Winnie Sorgdrager, Benk Korthals en Piet Hein Donner, jullie zullen je persoonlijk moeten verantwoorden de dag dat de PCL en alles wat er nog meer gebeurt onder de vlag van de Goede Doelen Loterijen zullen worden ontmanteld! En die dag komt echt wel binnen nu en twintig jaar...
-
Toch wel bijzonder.
Ik zie vanochtend een aantal terugstortingen op de rekening van mijn moeder!
Ook weer een nieuwe afschrijving voor 8,80...maar ik heb nu hoop dat het enigszins goed gaat komen.......
Ik zie vanochtend een aantal terugstortingen op de rekening van mijn moeder!
Ook weer een nieuwe afschrijving voor 8,80...maar ik heb nu hoop dat het enigszins goed gaat komen.......
-
- Contacteer:
PCL gaat rustig tot 8 maanden na MELDING van overlijden door met afschrijven.
Na verhuizing van een collega, bleef er nog steeds allerhande post voor de vorige, overleden, bewoner binnenkomen.
Ruim 4 maanden lang al die post teruggestuurd met "retour afzender, geadresseerde overleden"
3 bedrijven snapten dit niet - Pretium Telecom, ING/Postbank en de PCL.
PT en PCL hebben 3 faxen gehad, en boze mails alvorens PT eindelijk opgaf. Men wilde dat een buitenlandse werknemer even ging bewijzen dat de vorige bewoner was overleden, en dan maar een verklaring van overlijden moest gaan opsturen. Met hulp van haar nieuwe provider is PT gewipt van de lijn - en daarna is alle post (na 5 maanden) linea recta retour afzender gegaan - ongewenste reclame.
PCL stuurde geen post meer - na 4 maanden. Dus, was opgelost dachten we.
Postbank op een gegeven moment gebeld - uitgelegd. (dit was na ruim 8 maanden)
Diegene aan de telefoon vroeg om een rekeningnummer - hadden we niet, alleen de post (kon daar net geen rekeningnummer zien). Op verzoek van, en met toestemming van deze persoon die enveloppe geopend (postbank afschrift).
Rekeningnummer is toen opgezocht, en adreswijziging ingevoerd.
Echter, ik zag op dat afschrift dat de PCL nog steeds bedragen inhield - ondanks dat men toch minimaal 5 maanden op de hoogte waren, en waarschijnlijk reeds 8 maanden (brieven retour met "geadresseerde overleden")
Echt te bizar voor woorden - deze club - en ze komen er bij mij niet meer in.
Na verhuizing van een collega, bleef er nog steeds allerhande post voor de vorige, overleden, bewoner binnenkomen.
Ruim 4 maanden lang al die post teruggestuurd met "retour afzender, geadresseerde overleden"
3 bedrijven snapten dit niet - Pretium Telecom, ING/Postbank en de PCL.
PT en PCL hebben 3 faxen gehad, en boze mails alvorens PT eindelijk opgaf. Men wilde dat een buitenlandse werknemer even ging bewijzen dat de vorige bewoner was overleden, en dan maar een verklaring van overlijden moest gaan opsturen. Met hulp van haar nieuwe provider is PT gewipt van de lijn - en daarna is alle post (na 5 maanden) linea recta retour afzender gegaan - ongewenste reclame.
PCL stuurde geen post meer - na 4 maanden. Dus, was opgelost dachten we.
Postbank op een gegeven moment gebeld - uitgelegd. (dit was na ruim 8 maanden)
Diegene aan de telefoon vroeg om een rekeningnummer - hadden we niet, alleen de post (kon daar net geen rekeningnummer zien). Op verzoek van, en met toestemming van deze persoon die enveloppe geopend (postbank afschrift).
Rekeningnummer is toen opgezocht, en adreswijziging ingevoerd.
Echter, ik zag op dat afschrift dat de PCL nog steeds bedragen inhield - ondanks dat men toch minimaal 5 maanden op de hoogte waren, en waarschijnlijk reeds 8 maanden (brieven retour met "geadresseerde overleden")
Echt te bizar voor woorden - deze club - en ze komen er bij mij niet meer in.
Wat een lijkenpikkers! Heeft iemand eigenlijk al eens uitgezocht hoe vaak er prijzen vallen precies op de postcode van een begraafplaats of een crematorium?
Maar zonder gekheid: Het zou mij niet verbazen als er daadwerkelijk prijzen vallen op postocodes waar niemand woont. Immers zwembaden, sportparken, bedrijfsterreinen en afvalverwerkingsinstallaties hebben allemaal ook een postcode...
Maar zonder gekheid: Het zou mij niet verbazen als er daadwerkelijk prijzen vallen op postocodes waar niemand woont. Immers zwembaden, sportparken, bedrijfsterreinen en afvalverwerkingsinstallaties hebben allemaal ook een postcode...
-
Mijn vader is overleden in augustus 2010, heb geprobeerd zijn lidmaatschap van de postcodeloterij op te zeggen, werd daar zo gefrustreerd van omdat het niet lukte dat ik ook mijn eigen lidmaatschap opgezegd heb. Wij houden zijn rekening aan om er 1 x per jaar met de nabestaanden een leuke avond van te hebben. Maar kijk maar zelden op zijn rekening. Blijkt dat mijn afschrijvingen wel gestopt zijn, maar bij hem gewoon door zijn gegaan (hij kan niet meer reageren?). Telefonisch contact gehad waarbij een "hele aardige" man mij vertelde dat mijn brief waarschijnlijk niet was aangekomen of was kwijtgeraakt en mij adviseerde weer een brief te sturen aan afd. ledenservice en afd. financiën dat ik met terugwerkende kracht tot oktober 2010 recht had op terugstorting van het afgeschreven geld van mijn vader. (4 loten) Hij noemde de nrs. erbij. Ik heb hem niet verteld dat ik had opgezegd per oktober. Mijn brief was "kwijtgeraakt" dus hoe komt hij erbij dat het per oktober inging? En waarom werd er bij mij niks meer afgeschreven en bij mijn overleden vader wel.
Heb 2 weken geleden een brief op "hoge poten" geschreven, maar 0,0 reactie van de goede doelen club.
Werknemers daar worden opgeleid mensen te belazeren, standaard dingen te vertellen als "brief kwijt", leuke adviezen te geven.
Alles is anoniem, vraag eens naar een naam (heb ikzelf te laat aan gedacht). Met wie heb je gesproken, wie kan je erop aanspreken.
Ik ga (helaas) de rekening opheffen want storneren kan blijkbaar niet, stop het in een ouwe sok en ga het verdelen zodra we (familie) bij elkaar zijn. En nooit meer lid worden van een "GOEDE DOELEN CLUB". Ga gewoon maar eens langs bij een eenzaam iemand uit je buurt.
Heb 2 weken geleden een brief op "hoge poten" geschreven, maar 0,0 reactie van de goede doelen club.
Werknemers daar worden opgeleid mensen te belazeren, standaard dingen te vertellen als "brief kwijt", leuke adviezen te geven.
Alles is anoniem, vraag eens naar een naam (heb ikzelf te laat aan gedacht). Met wie heb je gesproken, wie kan je erop aanspreken.
Ik ga (helaas) de rekening opheffen want storneren kan blijkbaar niet, stop het in een ouwe sok en ga het verdelen zodra we (familie) bij elkaar zijn. En nooit meer lid worden van een "GOEDE DOELEN CLUB". Ga gewoon maar eens langs bij een eenzaam iemand uit je buurt.
Heel triest, dat zeker.
Vraag me wel af of het gaat lukken om dit met terugwerkende kracht terug te draaien. Want wat als er wel een prijs op gevallen was?
Vraag me wel af of het gaat lukken om dit met terugwerkende kracht terug te draaien. Want wat als er wel een prijs op gevallen was?
Emmy heeft tenminste verstand.