LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Gedupeerden van de 100%-aanbetalingsregeling kunnen een klacht indienen bij de Consumentenautoriteit via http://www.consuwijzer.nl. Een jurist van dit overheidsloket heeft aangegeven zeer geinteresseerd te zijn in meldingen van gedupeerden, zodat ze een onderzoek kunnen instellen naar deze praktijk in de keukenbranche.
Toelichting:
Op overeenkomsten in de keukenbranche zijn over het algemeen de algemene voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) van toepassing. Echter: de meeste keukenzaken eisen, in strijd met de algemene voorwaarden van CBW, dat uiterlijk 2 weken voor levering het resterende bedrag wordt overgemaakt. Bij niet betaling beroepen zij zich op hun eigen algemene voorwaarden, en dreigen met opschorting van de uitvoering van de overeenkomst (ofewel: geen levering). Omdat dit in de keukenbranche algemene praktijk is, zijn er voor consumenten weinig uitwijkmogelijkheden, en gaan veel consumenten schoorvoetend akkoord door ondertekening van deze aanvullende clausule.
Controle op naleving van de algemene voorwaarden van CBW ontbreekt. Uit een belronde langs keukenondernemingen blijkt dat aanbetaling van 100% van de koopsom minimaal 1 week vóór levering algemene praktijk is in de keukenbranche. Ik heb hierover contact gehad met een jurist van branchevereniging CBW. Deze functionaris bevestigde dit beeld, maar gaf aan dat er nog niet eerder een geschil hieromtrent aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Wonen, zodat de CBW niet kan optreden.
De Consumentenbond, die als onderhandelingspartner betrokken is geweest bij de totstandkoming van de algemene voorwaarden van CBW, gaf op mijn verzoek aan veel klachten over niet-naleving van de CBW-voorwaarden te ontvangen.
Ik heb hierover een melding gedaan bij de Consumentenautoriteit van de overheid. Deze organisatie heeft inmiddels aangegeven geïnteresseerd te zijn in meldingen van consumenten (bijv. gedupeerden van in het faillissement van Vendoplan Keukens BV), zodat de Consumentenautoriteit – eventueel in samenwerking met de Nederlandse Mededingingsautoriteit – een onderzoek kan instellen naar deze branchebrede praktijk en eventueel kan overgaan tot het opleggen van sancties aan keukenzaken waar deze betalingseis wordt gehanteerd.
Voor meer informatie over meldingsmogelijkheden verwijs ik naar http://www.consuwijzer.nl.
Toelichting:
Op overeenkomsten in de keukenbranche zijn over het algemeen de algemene voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) van toepassing. Echter: de meeste keukenzaken eisen, in strijd met de algemene voorwaarden van CBW, dat uiterlijk 2 weken voor levering het resterende bedrag wordt overgemaakt. Bij niet betaling beroepen zij zich op hun eigen algemene voorwaarden, en dreigen met opschorting van de uitvoering van de overeenkomst (ofewel: geen levering). Omdat dit in de keukenbranche algemene praktijk is, zijn er voor consumenten weinig uitwijkmogelijkheden, en gaan veel consumenten schoorvoetend akkoord door ondertekening van deze aanvullende clausule.
Controle op naleving van de algemene voorwaarden van CBW ontbreekt. Uit een belronde langs keukenondernemingen blijkt dat aanbetaling van 100% van de koopsom minimaal 1 week vóór levering algemene praktijk is in de keukenbranche. Ik heb hierover contact gehad met een jurist van branchevereniging CBW. Deze functionaris bevestigde dit beeld, maar gaf aan dat er nog niet eerder een geschil hieromtrent aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Wonen, zodat de CBW niet kan optreden.
De Consumentenbond, die als onderhandelingspartner betrokken is geweest bij de totstandkoming van de algemene voorwaarden van CBW, gaf op mijn verzoek aan veel klachten over niet-naleving van de CBW-voorwaarden te ontvangen.
Ik heb hierover een melding gedaan bij de Consumentenautoriteit van de overheid. Deze organisatie heeft inmiddels aangegeven geïnteresseerd te zijn in meldingen van consumenten (bijv. gedupeerden van in het faillissement van Vendoplan Keukens BV), zodat de Consumentenautoriteit – eventueel in samenwerking met de Nederlandse Mededingingsautoriteit – een onderzoek kan instellen naar deze branchebrede praktijk en eventueel kan overgaan tot het opleggen van sancties aan keukenzaken waar deze betalingseis wordt gehanteerd.
Voor meer informatie over meldingsmogelijkheden verwijs ik naar http://www.consuwijzer.nl.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
In het magazine van Vereniging Eigen Huis dat vandaag is verschenen staat een artikel met als titel 'Keukenzaken overtreden massaal de regels'. Daarin wordt het beeld bevestigd dat keukenzaken en masse eigen betalingsvoorwaarden hanteren (zie mijn bericht hiervoor). Ze hebben incognito allerlei keukenzaken gebeld, en bij doorvragen blijkt vrijwel alle keukenzaken pas leveren als het geld op de rekening staat. Anders 'kunnen we niet garanderen dat er op tijd geleverd wordt'...
De Consumentenautoriteit heeft dit jaar de keukenbranche als aandachtsgebied, en zal eind van het jaar alle klachten verzamelen en zo mogelijk overgaan tot sancties. Een extra reden om jullie klachten over aanbetaling te melden via http://www.consuwijzer.nl of tel. 088-0707070! Het kost een paar minuten, maar het voorkomt een hoop ellende voor anderen.
De Consumentenautoriteit heeft dit jaar de keukenbranche als aandachtsgebied, en zal eind van het jaar alle klachten verzamelen en zo mogelijk overgaan tot sancties. Een extra reden om jullie klachten over aanbetaling te melden via http://www.consuwijzer.nl of tel. 088-0707070! Het kost een paar minuten, maar het voorkomt een hoop ellende voor anderen.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Laatst gewijzigd door pfffff op 21 okt 2008 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Dat is simpelweg het risico geheel bij de consument neerleggen. Als je recente berichten op het forum leest, weet je wat er dan met die consument gebeurt bij een failliete winkelDenk toch na, het vooraf betalen is er namelijk niet voor niets gekomen.
Of je het nu leuk vindt of niet, de wetgever tracht de consument te beschermen.
Op gesloten overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing, de overeenkomst kan en mag dus simpelweg geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet.
Iets soortgelijks geld voor CBW winkels. Bij dat lidmaatschap hoort gewoon de verplichting tot naleving van de CBW regels: max 15% aanbetaling, restant bij op/aflevering, en dus niet alles 10 dagen van tevoren.
Als de consuwijzer gaat beboeten weet ik alvast een goede bestemming voor de opbrengst:
Kopers van Vendoplan en keukenluxx die nu geheel vooruitbetaald hebben en met lege handen achterblijven schadeloos stellen...
-
- Berichten: 1971
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
- Locatie: Belgie
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Na 2 wanbetalers te hebben meegemaakt en na jaren! procederen eindelijk je eerlijk verdiende geld vangen, is ons vertrouwen naar een gezond wantrouwen gedaald.
Wij laten tekenen voor afgesproken betalingsvoorwaarden (is geldig volgens nederlandse wetgeving ) en deze zullen nooit anders zijn als 80% voldaan als de keuken binnen staat. En wie heeft er nou zin om bij iedere grote aankoop de wetgeving er op na te slaan?
Als ondernemer heb je namelijk geen enkel recht meer op het eigendom houden van de goederen zodra deze bij de particulier binnen staat; zelfs niet met een getekend eigendomsvoorbehoud. Dus zoals er keukenzaken zijn die als "rotte appels" getypeerd kunnen worden zo bestaan er ook consumenten met dezelfde verwijzing.
Helaas, maar gewoon duidelijke afspraken maken en vastleggen op papier (dat liegt nooit) is voor een ieder de beste en eerlijkste oplossing.
Wij laten tekenen voor afgesproken betalingsvoorwaarden (is geldig volgens nederlandse wetgeving ) en deze zullen nooit anders zijn als 80% voldaan als de keuken binnen staat. En wie heeft er nou zin om bij iedere grote aankoop de wetgeving er op na te slaan?
Als ondernemer heb je namelijk geen enkel recht meer op het eigendom houden van de goederen zodra deze bij de particulier binnen staat; zelfs niet met een getekend eigendomsvoorbehoud. Dus zoals er keukenzaken zijn die als "rotte appels" getypeerd kunnen worden zo bestaan er ook consumenten met dezelfde verwijzing.
Helaas, maar gewoon duidelijke afspraken maken en vastleggen op papier (dat liegt nooit) is voor een ieder de beste en eerlijkste oplossing.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Precies en bij mij is dat 15% aanbetalen. en aangezien mijn keukens altijd in de morgen worden geleverd en alles is gecontroleerd dan voor 16.00uhr de 85% minus de montagekosten. Daar wordt voor getekend en daar heb ik al jaren geen gezeik over. Het kan zo simpel zijn.Wij laten tekenen voor afgesproken betalingsvoorwaarden
En al dat tuig dat het anders doet moeten worden aangepakt.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Zal ik nu eens wat zeggen ?
@ iedere consument : Wanneer je ook maar 1 Euro moet aanbetalen of voor levering / montage moet betalen : hard weglopen en op naar de volgende keukenzaak.
@pfffff: dit is een consumentenforum dus om de CONSUMENT te dienen.
Dus nu een keuze aan pfffff :
a) je moet aanbetalen en voor levering 100% betalen
b) je mag alles binnen 15 dagen na montage betalen
Wat is voor de consument nu aantrekkelijker??
Je mah=g maar 1 x raden ( en niet vals spelen he ? )
@ iedere consument : Wanneer je ook maar 1 Euro moet aanbetalen of voor levering / montage moet betalen : hard weglopen en op naar de volgende keukenzaak.
@pfffff: dit is een consumentenforum dus om de CONSUMENT te dienen.
Dus nu een keuze aan pfffff :
a) je moet aanbetalen en voor levering 100% betalen
b) je mag alles binnen 15 dagen na montage betalen
Wat is voor de consument nu aantrekkelijker??
Je mah=g maar 1 x raden ( en niet vals spelen he ? )
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Ook al staat er in de voorwaarden dat je iets aan zou moeten betalen, dan moe je dat niet doen, is absoluut niet verplicht. (zie stukje van Vereniging Eigen Huis en Consuwijzer). Kijk ook eens naar het onderwerp op dit forum van Keukens Duitsland. Daar heb ik een deel van het stukje uitgetypt. Ik heb keuken in Duitsland gekocht en hoef niets aan te betalen. Dus het kan wel Hun voorwaarden zijn 100% te betalen 14 dagen na oplevering. We hebben dit niets eens hoeven "afdwingen". Bij aankoop van een auto hoef je toch ook niets aan te betalen?
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 19 jun 2005 14:54
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Wat een drama wordt er gemaakt.
stel: ik koop televisie bij mediamarkt. ik neem televisie mee maar zeg tegen de winkel dat ik pas 14 dagen na levering wil betalen. wat zou mediamarkt doen...
stel: ik koop tas boodschappen bij AH. Ik kom met me karretje bij de kassa maar zeg tegen de cassiere dat ik pas over 14 dagen wil betalen. Wat zou de cassiere zeggen?
Wanneer je iets koopt en het wordt afgeleverd of je neemt het mee dan zul je het moeten betalen.
stel: ik koop televisie bij mediamarkt. ik neem televisie mee maar zeg tegen de winkel dat ik pas 14 dagen na levering wil betalen. wat zou mediamarkt doen...
stel: ik koop tas boodschappen bij AH. Ik kom met me karretje bij de kassa maar zeg tegen de cassiere dat ik pas over 14 dagen wil betalen. Wat zou de cassiere zeggen?
Wanneer je iets koopt en het wordt afgeleverd of je neemt het mee dan zul je het moeten betalen.
-
- Berichten: 1971
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
- Locatie: Belgie
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Dat Klopt. Je krijgt ook de sleutel niet eer de auto betaald is!Bij aankoop van een auto hoef je toch ook niets aan te betalen?
Bij ons hoef je ook niet aan te betalen, het mag wel, graag zelfs. Maar we leveren géén schroef als er geen geld is. En de montage wordt bij oplevering voldaan.
Wij hebben een klant gehad die dus weigert te betalen en dit ook gezegd heeft, letterlijk (we hebben in goed vertrouwen de keuken geleverd en grotendeels geplaatst) , nu eist deze zelfs dat we de keuken af moeten maken (kitten, nastellen e.d......) De rechtzaak komt binnenkort voor en we zijn al 1 1/2 jaar verder..............
Dit gebeurt ons dus nooit meer, helaas "weg goed vertrouwen".
Daarom bij- of voor- aflevering moet tenminste 80% voldaan zijn, anders geen keuken. Een overeenkomst werkt met 2 partijen, anders werkt ie niet....
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Laatst gewijzigd door pfffff op 21 okt 2008 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 19 jun 2005 14:54
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
daar ben ik het nou mee eens pffff...
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29 aug 2008 01:47
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Als voorbeeld word steeds de auto er bij gehaald , als er om wat voor rede een prijs stijging is van de auto word deze ook door belast aan de klant , met een keuken gebeurt dit niet .Mooiste en eerlijkste regel, je betaalt wat je in huis hebt, dus bij aflevering en na controle meubels/apparatuur/blad 100% betalen en montage geheel in dien de keuken naar wens staat.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
zijn wij dan echt de enige die achteraf factureren?
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Wettelijk mag een overeengekomen prijs niet binnen 3 maanden na sluiten overeenkomst gewijzigd worden, zonder de koper de gelegenheid te geven de koop te ontbinden.als er om wat voor rede een prijs stijging is van de auto word deze ook door belast aan de klant
Volgens Bovag regels mag een prijsverhoging direct doorbelast worden, gebeurt dit binnen 3 maanden, dan kan de koper kosteloos de overeenkomst ontbinden.
Volgens CBW voorwaarden mag een prijs niet binnen 3 maanden verandert worden.
Na 3 maanden geld zowel volgens CBW als BOVAG voorwaarden: slikken of stikken! De consument is verplicht de verhoogde prijs te betalen of tegen gebruikelijke annuleringskosten de koop afblazen.
Op papier dus weinig verschil.....
Eens! Winkel heeft zijn geld, de klant zijn spullen.c, goederen betalen en montage achteraf
Alleen hoe regel je de betaling?
Contant? krijgt de chauffeur wel een erg dikke portemonnee.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Zelf ben ik zeer tevreden met de leveringsvoorwaarden die ik gekregen heb bij de aankoop van onze nieuwe keuken: 100% te betalen, 14 dagen na levering. Perfect toch?
Maar ik kan me ook voorstellen dat als je een eenmanszaak hebt, je toch met dichtgeknepen billen zit, als er na 14 dagen nog niet betaald is. Het gaat uiteindelijk om behoorlijke bedragen.
Zijn daarom die keukens in Nederland zo duur? Betaalt de nieuwe klant de keuken van al die onbetaalde rekeningen?
Ik zou het zelf tenminste niet onredelijk vinden als de voorwaarden zouden zijn, het volledige bedrag excl. de montagekosten. Maar dan moet de keuken wel op het werkadres al afgeleverd zijn.
Over die dikke portemonnaie van de chauffeur: Je kunt tegenwoordig ook aan de deur pinnen, toch?
Maar ik kan me ook voorstellen dat als je een eenmanszaak hebt, je toch met dichtgeknepen billen zit, als er na 14 dagen nog niet betaald is. Het gaat uiteindelijk om behoorlijke bedragen.
Zijn daarom die keukens in Nederland zo duur? Betaalt de nieuwe klant de keuken van al die onbetaalde rekeningen?
Ik zou het zelf tenminste niet onredelijk vinden als de voorwaarden zouden zijn, het volledige bedrag excl. de montagekosten. Maar dan moet de keuken wel op het werkadres al afgeleverd zijn.
Over die dikke portemonnaie van de chauffeur: Je kunt tegenwoordig ook aan de deur pinnen, toch?
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Laatst gewijzigd door pfffff op 21 okt 2008 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Of als leverancier gewoon even naar het aflever adres, alles even controleren en dan gelijk afrekenen.....hoewel de meeste klanten er bij ons ook voor kiezen om het over te maken enkele dagen voor levering.
GWTE (At Your Service)
GWTE (At Your Service)
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
Onlangs een aankoop, in de winkel 1/5 aanbetaald, betaald bij de levering middels een betaalopdracht, gepind via een mobiele pinautomaat die de chauffeur/bijrijder bij zich hadden.Alleen hoe regel je de betaling?
Contant? krijgt de chauffeur wel een erg dikke portemonnee
Eerst werd nog getwijfeld of een dergelijk (hoog) bedrag wel dmv pinnen kon worden betaald, maar dit bleek geen enkel probleem.
Ook al eerder met dit systeem een levering van een meubelzaak betaalt.
Er zullen nog maar weinig chauffeurs zijn die, ivm het risico, dmv contante betaling, munten en biljetten, aannemen.
Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?
@ echtespecialist :
Denk effa na voordat je zo'n vergelijking maak......
Je kkop toch een keuken en geen verzameling houten stuken, zakken scharnieren en dozen met apparatuur.
Bij Mediamarkt koop je 1 compleet apparaat en das meteen klaar.
Stel; ik wil een televisie kopen bij Mediamarkt enmoet 5 dagen voor leveren alles betalen.............stel: ik koop televisie bij mediamarkt. ik neem televisie mee maar zeg tegen de winkel dat ik pas 14 dagen na levering wil betalen. wat zou mediamarkt doen...
Denk effa na voordat je zo'n vergelijking maak......
Je kkop toch een keuken en geen verzameling houten stuken, zakken scharnieren en dozen met apparatuur.
Bij Mediamarkt koop je 1 compleet apparaat en das meteen klaar.