| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Annuleren bestelde inbouwkoelkast
Annuleren bestelde inbouwkoelkast
Mijn vader heeft onlangs een Bosch inbouwkoelkast besteld bij Wolters keukens te Deventer. Een dag later om precies 9 uur heb ik naar Wolters gebeld om de bestelling te annuleren. De koelkast was middels een spoedbestelling besteld. Nu is dat annuleren allerminst zonder problemen gegaan. De vriendelijke en behulpzame verkoper veranderde in een beest, toen ik hem netjes duidelijk maakte dat er het een en ander fout was gegaan en ik daardoor de koelkast wou annuleren (ipv alleen de inbouwkoelkast wou ik een hele keuken bij deze zaak kopen). De verkoper ging gelijk in de verdediging en eiste 30% annuleringskosten. Toen ik vroeg waarom dat bij de verkoop niet gezegd was, antwoorde hij dat het op de getekende bon stond. Na inspectie van deze bon stond er niks over annuleringskosten in. Er staat zelfs op dat er getekend is voor enkel wat er op de bon staat. Er is dus nooit in conform met hun officiële voorwaarden getekend, enkel conform de voorwaarden die op de verkoopovereenkomst staan. Dat staat letterlijk op de bon en de verkoper was er zelfs mee eens dat het inderdaad een fout op de bon was. Hij kon echter niks meer voor ons betekenen. Nu zijn er 2 fouten gemaakt: de koper die een overhaastige beslissing heeft genomen en de verkoper die heeft nagelaten de voorwaarden door te nemen, want in dat geval was er niet zo snel getekend. Mijn hoop om tot een overeenkomst te komen had ik na 5 minuten in de winkel al opgegeven en ik had zeker begrip voor hun standpunt gehad als ze het duidelijk gezegd hadden of dat het op de koopovereenkomst stond. Ze beweren nu iets waar niet voor getekend is.
In hoeverre sta ik nu eigenlijk in mijn recht?
In hoeverre sta ik nu eigenlijk in mijn recht?
Re: Annuleren bestelde inbouwkoelkast
Belangrijk is inderdaad dat de leverancier u de leveringsvoorwaarden heeft overhandigd bij de koopovereenkomst.
U geeft aan dat u telefonisch de volgende morgen heeft geannuleerd. Ook dit zou eigenlijk schriftelijk moeten gebeuren.
Uit uw verhaal proef ik dat de koelkast is besteld ter vervanging.Waarschijnlijk (hou men ten goede, ik was er niet bij) heeft uw vader aangegeven snel een nieuwe koelkast nodig te hebben waardoor de leverancier een spoedbestelling heeft geplaatst. Overigens levert Bosch uit zich zelf al razendsnel.
Op uw bon moet staan : speciaal voor u bestelde goederen kunnen niet worden geannuleerd of dit moet uit de leveringsvoorwaarden naar voren komen.
Tenzij mondeling die spoed is overeengekomen , in dat geval zou uw vader ook de afnameverplichting hebben.
In het slechtse geval neemt u de koelkast af, laat het in de verpakking en als u voor een nieuwe keuken elders gaat stelt u de vraag of u deze in kunt ruilen.
Als ik die keukenleverancier was zou ik er geen problemen mee hebben (u bent dus welkom
, maar dat geldt waarschijnlijk bij meerdere van mijn collega's hier)
Heeft u nog vragen? Stel ze gerust.
Mr.P.
U geeft aan dat u telefonisch de volgende morgen heeft geannuleerd. Ook dit zou eigenlijk schriftelijk moeten gebeuren.
Uit uw verhaal proef ik dat de koelkast is besteld ter vervanging.Waarschijnlijk (hou men ten goede, ik was er niet bij) heeft uw vader aangegeven snel een nieuwe koelkast nodig te hebben waardoor de leverancier een spoedbestelling heeft geplaatst. Overigens levert Bosch uit zich zelf al razendsnel.
Op uw bon moet staan : speciaal voor u bestelde goederen kunnen niet worden geannuleerd of dit moet uit de leveringsvoorwaarden naar voren komen.
Tenzij mondeling die spoed is overeengekomen , in dat geval zou uw vader ook de afnameverplichting hebben.
In het slechtse geval neemt u de koelkast af, laat het in de verpakking en als u voor een nieuwe keuken elders gaat stelt u de vraag of u deze in kunt ruilen.
Als ik die keukenleverancier was zou ik er geen problemen mee hebben (u bent dus welkom
Heeft u nog vragen? Stel ze gerust.
Mr.P.
De leveringsvoorwaarden zijn niet overhandigd en staan ook niet op de koopovereenkomst. Op de bon staat ook niks over een spoedbestelling, maar mijn pa heeft wel aangegeven de kast snel geleverd te willen hebben. Het gaat mij nu niet eens zozeer om het bedrag, want tenslotte is dat ding door ons besteld. Het gaat me meer om de manier waarop men dit bedrag van mij wil hebben. Ze hebben zelf een fout gemaakt door de leveringsvoorwaarden niet mee te leveren of met mijn pa door te nemen. Als ze dat namelijk wel hadden gedaan had mij pa nooit getekend.
Op de bon staat zelfs "u tekent voor bovenstaande voorwaarden", terwijl er helemaal geen voorwaarden op de bon staan. Niet wat betreft dit dan....
Ik heb verder ook begrepen dat de verkoper verplicht was de voorwaarden te overhandigen of door te nemen met de verkoper, is dat zo? Ik moest de voorwaarden maar bij de KVK opvragen
Ik heb inmiddels al een aangetekende brief gestuurd.
Op de bon staat zelfs "u tekent voor bovenstaande voorwaarden", terwijl er helemaal geen voorwaarden op de bon staan. Niet wat betreft dit dan....
Ik heb verder ook begrepen dat de verkoper verplicht was de voorwaarden te overhandigen of door te nemen met de verkoper, is dat zo? Ik moest de voorwaarden maar bij de KVK opvragen
Ik heb inmiddels al een aangetekende brief gestuurd.
Ok, belangrijk is wel dat u een goede reden voor de annulering heeft opgegeven.
We wachten op het verloop van deze acie.
Mr.P.
We wachten op het verloop van deze acie.
Mr.P.
-
Gast
Kosten zullen voor de baten uitgaan. 30% opeisen en uiteindelijk krijgen zal meer aan kosten dan de opbrengst voor de koeler. Even voor de goede orde, de winkel krijgt geen rekening van Bosch, dus hoeft deze ook eigenlijk ook geen kosten in rekening te brengen. En nu niet met die verhalen van CBW komen, we hebben het hier over een koelkast, niet over een Painter.
Succes
KS
Succes
KS
Is het niet zo dat als je iets gekocht hebt je het ook moet afnemen?
-
Gast
Als je iets koopt moet je het inderdaad afnemen, maar er zijn situaties waarin men wel eens van de vaste regeltjes kan en mag en moet afwijken.
KS
KS
Een overeenkomst (hier koop) moet in principe nageleefd worden.als je iets gekocht hebt je het ook moet afnemen?
Wettelijk is geregeld dat je wel onder een overeenkomst uit kan, maar dan moet je de schade van de tegenpartij vergoeden.
Niet alleen de werkelijk gemaakte kosten, maar ook de misgelopen winst behoort tot die schade. Daardoor kost annuleren al 30% voordat de ondernemer ook maar iets gedaan heeft!
Indien de leveringsvoorwaarden niet van toepassing zijn, geldt nog steeds de wet. Die wet verplicht je tot vergoeding van schade, en dan ben je net zo duur uit. Alleen het het aanvechten van de toepasbaarheid van de voorwaarden levert dus (misschien) niets op.
En dat is het belangrijkste punt om onder annuleringskosten uit te komen! De ondernemer is verplicht te zorgen dat je kennis kan nemen van de verkoopvoorwaarden.Ze hebben zelf een fout gemaakt door de leveringsvoorwaarden niet mee te leveren of met mijn pa door te nemen. Als ze dat namelijk wel hadden gedaan had mij pa nooit getekend
Feitelijk zijn "niet goed- geld terug" en "8 dagen ruilen" acties uitzonderingen op de regel koop-is-koop. Inmiddels is de consument zo verwend dat de uitzondering (abusievelijk!) als regel beschouwd wordt.
Volledig mee eens.
Als je iets, wat dan ook, een pak melk of een cruisse boot.
Kijk als consument waar je voor een handtekening zet.
Dat gedaan? Oke---Gekocht.
Moet de winkelier de dupe(investering) worden van Jou!!! verkeerde beslissing???
Ik denk van niet.
Als je iets, wat dan ook, een pak melk of een cruisse boot.
Kijk als consument waar je voor een handtekening zet.
Dat gedaan? Oke---Gekocht.
Moet de winkelier de dupe(investering) worden van Jou!!! verkeerde beslissing???
Ik denk van niet.
-
Gast
Als je hard-selling nastreeft, ook overal in blijven nastreven, maar dan ook altijd ook!Moet de winkelier de dupe(investering) worden van Jou!!! verkeerde beslissing???
-
Gast
Door wat voor miscommunicatie is dit alles uit de hand gelopen?Emin schreef: Nu is dat annuleren allerminst zonder problemen gegaan. De vriendelijke en behulpzame verkoper veranderde in een beest, toen ik hem netjes duidelijk maakte dat er het een en ander fout was gegaan en ik daardoor de koelkast wou annuleren (ipv alleen de inbouwkoelkast wou ik een hele keuken bij deze zaak kopen)
De verkoper krijgt de kans om een complete keuken te verkopen door simpelweg een koelkast te annuleren, die ook nog eens pas de dag van tevoren besteld is!!!
Hoezo kansen mislopen door simpelweg blijkbaar niet de moeite nemen naar de ander (in dit geval de klant) te luisteren.
Al die maffe regeltjes ook.
Ga daar toch eens wat soepeler mee om.
S.
-
Gast
S.
Jij weet net als ik dat de klant dit (een hele keuken kopen etc. etc.) schrijft om zijn/haar gelijk te halen. Dit heeft niets met miscommunicatie te maken, dit heeft te maken met een klant die nu wil laten zien wat voor s$kkel deze verkoper wel niet is.
Ik denk persoonlijk dat niet het hele verhaal is beschreven.
KS
Jij weet net als ik dat de klant dit (een hele keuken kopen etc. etc.) schrijft om zijn/haar gelijk te halen. Dit heeft niets met miscommunicatie te maken, dit heeft te maken met een klant die nu wil laten zien wat voor s$kkel deze verkoper wel niet is.
Ik denk persoonlijk dat niet het hele verhaal is beschreven.
KS
-
Gast
Altijd iemand het voordeel van de twijfel gunnen, totdat het tegendeel aangetoond is. 
Ik kan alleen reageren op wat ik hier waarneem en mijn mening eronder zetten, gebaseerd op dat verhaal.
Als die klant de juiste gang van zaken heeft beschreven, dan is het mogelijk een miscommunicatie, heeft hij/zij niet duidelijk over kunnen brengen dat deze i.p.v één koelkastje een hele keuken wil kopen.
En verder weet je het bij dit soort berichten nooit. Je kunt enkel vragen stellen/suggesties doen en de antwoorden, of het uitblijven hiervan, voor zich laten spreken. Toch?
S.
Tuurlijk is niet het hele verhaal beschreven. Je leest enkel de beleving van die klant, als de verkoper zijn verhaal eronder zou schrijven, krijg je weer een totaal andere kant te horen.Ik denk persoonlijk dat niet het hele verhaal is beschreven.
Ik kan alleen reageren op wat ik hier waarneem en mijn mening eronder zetten, gebaseerd op dat verhaal.
Als die klant de juiste gang van zaken heeft beschreven, dan is het mogelijk een miscommunicatie, heeft hij/zij niet duidelijk over kunnen brengen dat deze i.p.v één koelkastje een hele keuken wil kopen.
En verder weet je het bij dit soort berichten nooit. Je kunt enkel vragen stellen/suggesties doen en de antwoorden, of het uitblijven hiervan, voor zich laten spreken. Toch?
S.
Je koopt wat je koopt
Als je iets besteld, wat speciaal voor jou besteld moet worden kan de winkelier dit niet zomaar teruggeven, kan je dit niet zomaar annuleren.
Dit heeft totaal niets te maken met HARD-SELLING.
Het is totaal anders als hij het gewoon op voorraad heeft, dan is de inkoopinvenstering al gedaan, Maar niet als het voor jou besteld wordt.
Wat jij besteld is wellicht zo exclusief dat hij dat misschien pas over 3 jr weer verkoopt.
Dan overjarig dus onder de inkoopprijs.
Kost hem lekker effe leuk Euro's om dat jij het niet meer wil hebben.
Das lekker. Bedankt.
Denk als klant even na voordat je wat besteld. Het is geen pak suiker, melk, patatje o.i.d.
Geef alsjeblieft niet altijd de verkoper de schuld van jouw verkeerde beslissing.
Als je iets besteld, wat speciaal voor jou besteld moet worden kan de winkelier dit niet zomaar teruggeven, kan je dit niet zomaar annuleren.
Dit heeft totaal niets te maken met HARD-SELLING.
Het is totaal anders als hij het gewoon op voorraad heeft, dan is de inkoopinvenstering al gedaan, Maar niet als het voor jou besteld wordt.
Wat jij besteld is wellicht zo exclusief dat hij dat misschien pas over 3 jr weer verkoopt.
Dan overjarig dus onder de inkoopprijs.
Kost hem lekker effe leuk Euro's om dat jij het niet meer wil hebben.
Das lekker. Bedankt.
Denk als klant even na voordat je wat besteld. Het is geen pak suiker, melk, patatje o.i.d.
Geef alsjeblieft niet altijd de verkoper de schuld van jouw verkeerde beslissing.