Moet het CBW een royement openbaren of juist verzwijgen?
Belang consument:Openbaren
Een royement is niet de normale beeindiging van het CBW lidmaatschap! Er is een zwaarwegende oorzaak om de winkel als CBW-lid te schrappen. Denk hierbij aan het niet betalen van de CBW contributie of de winkel levert herhaaldelijk slechte producten/service waardoor de geschillencommissie te veel klachten ontvangt. Als je als klant hier lucht van krijg, dan blijf je wel weg.
Belang van de geroyeerde ondernemer:Verzwijgen
Een royement betekent vaak al dat de ondernemer in zwaar weer terecht is gekomen. Vermelding van dit royement is uiteraard een stuk anti-reclame dat de genadeklap voor de ondernemer kan betekenen.
Zeer illustratief dat de winkeliersvereniging CBW met haar stilzwijgen het belang van de consument minder zwaar laat wegen dan het belang van de zojuist uit de vereniging getrapte (=geroyeerde!) ondernemer.
Wellicht geldt ook het eigenbelang voor het CBW: Als de ondernemer het nog een tijdje uitzingt na het royement, dan zijn opdrachten die dateren uit het tijdperk van CBW lidmaatschap inmiddels uitgeleverd. Dit was bijvoorbeeld bij Vermolen het geval. Vervolgens gaat de geroyeerde ondernemeer als niet CBW erkende winkel failliet, en hoeft het CBW de aanbetalingsgarantie niet uit te voeren.
(Zoals al vaker op dit forum gemeld houdt die garantie niets in. Als gedupeerde ben je, met of zonder die garantie, aan de goodwill van branchegenoten overgeleverd)
In het huishoudelijk reglement van het CBW reglement valt te lezen:
Doordat het CBW het royement niet openbaart is het CBW de enige die gericht op naleving kan controleren.Na beeindiging van het CBW lidmaatschap mag de winkel het CBW logo en de CBW voorwaarden etc niet meer gebruiken. Op niet naleving van deze regel staat een boete van 10.000 euro per geconstateerde overtreding, en daarna 1.000 euro per dag.
Blijkbaar laat het CBW dit na: Immers Vermolen voerde een half jaar na uit het CBW gezet te zijn nog steeds het CBW logo+voorwaarden.
In de kassa uitzending was te horen hoe het CBW de controleplicht bij de consument legt: Voor aankoop moet de consument maar op internet checken of de ondernemer echt lid is (leuk als je geen internet hebt!).
Tips voor het CBW:
-Maak de consument duidelijk dat er op http://www.cbw.org/erkend/ gecontroleerd moet worden of een ondernemer nog lid is. Doe dit bijvoorbeeld door dit met grote letters bovenaan het blad met de CBW voorwaarden te vermelden.
-Maak op de dezelfde pagina een button aan waar de consument melding kan maken van vermoedelijk misbruik van het CBW logo door een niet erkend bedrijf. Door de consument zo als onbezoldigd controleur te gebruiken valt het gebrek aan eigen controle minder op.
-Besef dat imago-verbetering van de branche en het beschermen van de rotte appels in die branche niet samengaat! Indien bekend is dat een ondernemer ten onrechte het CBW logo voert maak dit dan aan consumentenorganisaties bekend. Een malafide ondernemer die bijna failliet is, zal niet wakker liggen van de opgelegde boete. Vlak voor het failisement is het enige doel het oogsten van aanbetalingen, en de CBW-boete gaat gewoon op de stapel met onbetaalde rekeningen. Bij het faillisement is de vogel gevlogen met de aanbetalingen, en mag de curator zich buigen over de oninbare rekeningen.