NeoDutchio schreef: ↑19 okt 2019 09:43
....
Ervaringen delen op een reviewsite heeft geen connectie met de manier van reclame maken van een bedrijf. Het eerste is de belevenis van de klant, in het tweede geval het aanprijzen van een product of dienst. Waar u wel die overeenkomst ziet ontgaat mij geheel.
Wat u zegt, klopt niet. De consument die een review plaatst zegt inderdaad iets over zijn ervaring met het bedrijf. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om het bedrijf dat ervoor kiest de reviews op één of andere manier te presenteren op haar website. En dat heeft alles te maken met reclame. Zie dit artikel van de Reclame Code Commissie
https://www.reclamecode.nl/news/rol-rec ... e-reviews/ en ook het volgende statement:
De Stichting Reclame Code onderschrijft het belang van transparantie en betrouwbaarheid van online reviews die door adverteerders als reclame worden gebruikt.
Online reviews kunnen een belangrijke rol spelen bij het aankoopbesluit van een consument. De Stichting Reclame Code vindt het dan ook van belang dat als deze reviews worden gebruikt als (onderdeel van) reclame, de regels uit de Nederlandse Reclame Code worden nageleefd. Ook bij online reviews geldt dat deze geloofwaardig, betrouwbaar en transparant moeten zijn.
Ok. Geen antwoord. In plaats daarvan wordt gedaan alsof de beschreven praktijk met de Grando reviews gelijkwaardig is aan die van tv-spotjes met testimonials van tevreden 'klanten' (acteurs) of een wedstrijdje uitgeschreven door een bedrijf om de klant zich te laten uitsloven mooie foto's van het gekochte product te maken. 'Dat is toch hetzelfde en dat wordt gewoon geaccepteerd', wordt gesuggereerd.
Niemand had daar echter daarover.
Het gebruiken van één acteur die in een reclamespotje (waarvan iedereen weet dat het een acteur in een reclamespotje is) de klant speelt die de loftrompet steekt over een product, is qua (potentiële) misleiding natuurlijk niet te vergelijken met een wijze van presenteren van reviews ('dit zijn de reviews van échte klanten') waarbij alleen de meest positieve reviews getoond worden en consequent alle negatieve reviews geweerd worden. Dat u vindt dat deze zaken gelijkwaardig zijn, begrijp ik niet.
Wat vind u zelf? Zegt u: de wijze waarop Grando opereert, is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code, noch met de wetgeving over Oneerlijke handelspraktijken? (door alfatrion aangehaald).
Wat overeind staat uit de aangehaalde RCC-uitspraak is nog steeds:
een adverteerder onder wiens verantwoordelijkheid geen enkele negatieve review getoond wordt op het als reviewgedeelte opgetuigde deel van haar website, maakt de presentatie van haar organisatie onevenwichtig en daardoor misleidend, zelfs als alle wel gepresenteerde (positieve) reviews echt zijn.
Dat slaat dus even goed op Grando.