Na enkele maanden waren in bijna alle lades langs het profiel scheurtjes verschenen. Na enkele mislukte pogingen om deze te vervangen (verkeerde maat, 1 front vergeten) ontdekken we nu dat gaandeweg in alle frontjes scheurtjes komen. Ook van de kastjes.
Pauls gebeld, die heeft de klacht bij de importeur gelegd. Die kwam gisteren bij ons langs. Schijnt nogal bijzonder te zijn, volgens die meneer, want ze komen eigenlijk bijna nooit bij de consument thuis.
Hij bekeek de frontjes en zijn conclusie was:
"tja, dat zijn geen scheuren hoor, dat zijn haarscheurtjes. En die zijn inherent aan het product. Dat is bekend bij iedereen die in de keukenbranche zit. Dat product is hout/mdf whatever en daaroverheen is lak gespoten. Het hout gaat werken en dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat langs het profiel daar haarscheurtjes in komen. Dit valt niet binnen de fabrieksgarantie. Trouwens, wij kunnen wel nieuwe frontjes leveren, maar niet garanderen dat daar géén scheurtjes in komen. Dan had je folie moeten nemen of een frontje zonder profilering."
Nou hebben wij hiervoor 2 foliekeukens gehad en dit keer bewust voor een gelakte of blijkbaar gespoten keuken gekozen, in overleg met de verkoper van Pauls. Maar die heeft met geen woord gesproken over dat scheurvorming een schijnbaar bijna logisch en onontkoombaar verschijnsel is bij dit type front in de lak. Ook al vinden we het profiel in de frontjes erg mooi, als we hadden geweten dat we dan konden wachten op scheuren in de lak, had ik toch voor een glad frontje gekozen denk ik.
Ik kan me echt niet voorstellen dat wij de enige zijn die deze ervaring hebben. Volgens deze meneer worden er een heleboel van dit soort keukens verkocht, en komt dit fenomeen heel vaak voor. Zijn wij dan de enige die zich storen aan wat hij "haarscheurtjes" noemt? Een scheur is een scheur, of hij nou 2 mm of 2 cm breed is, je ziet ze duidelijk en het is lelijk. De lak is beschadigd, over een lengte van soms meer dan 10 cm tot bijna de hele hoogte van het profiel!
De importeur rapporteert zijn bevindingen aan Pauls. Omdat ik al sinds de levering van de keuken met Pauls overhoop lig wat betreft de service, heb ik eind vorig jaar met Paul zelf om de tafel gezeten, nog voordat duidelijk was hoe erg het met de frontjes gesteld was.
Graag hoor ik reacties van mede-eigenaren van gelakte keukens met geprofileerde frontjes, maar ook van mensen die werkzaam zijn in de keukenbranche, of dit een bekend verschijnsel is.