LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "haar"scheuren in gelakte frontjes, is dat normaal

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
benjia

"haar"scheuren in gelakte frontjes, is dat normaal

Ongelezen bericht door benjia »

Vorig jaar hebben wij bij Pauls Keukens in Purmerend een keuken gekocht. Een Kaiser (Rotpunkt) met geprofileerde fronten in matte lak.
Na enkele maanden waren in bijna alle lades langs het profiel scheurtjes verschenen. Na enkele mislukte pogingen om deze te vervangen (verkeerde maat, 1 front vergeten) ontdekken we nu dat gaandeweg in alle frontjes scheurtjes komen. Ook van de kastjes.

Pauls gebeld, die heeft de klacht bij de importeur gelegd. Die kwam gisteren bij ons langs. Schijnt nogal bijzonder te zijn, volgens die meneer, want ze komen eigenlijk bijna nooit bij de consument thuis. :shock: Nou ja, daar kan ik persoonlijk niet zoveel mee.

Hij bekeek de frontjes en zijn conclusie was:
"tja, dat zijn geen scheuren hoor, dat zijn haarscheurtjes. En die zijn inherent aan het product. Dat is bekend bij iedereen die in de keukenbranche zit. Dat product is hout/mdf whatever en daaroverheen is lak gespoten. Het hout gaat werken en dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat langs het profiel daar haarscheurtjes in komen. Dit valt niet binnen de fabrieksgarantie. Trouwens, wij kunnen wel nieuwe frontjes leveren, maar niet garanderen dat daar géén scheurtjes in komen. Dan had je folie moeten nemen of een frontje zonder profilering."

Nou hebben wij hiervoor 2 foliekeukens gehad en dit keer bewust voor een gelakte of blijkbaar gespoten keuken gekozen, in overleg met de verkoper van Pauls. Maar die heeft met geen woord gesproken over dat scheurvorming een schijnbaar bijna logisch en onontkoombaar verschijnsel is bij dit type front in de lak. Ook al vinden we het profiel in de frontjes erg mooi, als we hadden geweten dat we dan konden wachten op scheuren in de lak, had ik toch voor een glad frontje gekozen denk ik.

Ik kan me echt niet voorstellen dat wij de enige zijn die deze ervaring hebben. Volgens deze meneer worden er een heleboel van dit soort keukens verkocht, en komt dit fenomeen heel vaak voor. Zijn wij dan de enige die zich storen aan wat hij "haarscheurtjes" noemt? Een scheur is een scheur, of hij nou 2 mm of 2 cm breed is, je ziet ze duidelijk en het is lelijk. De lak is beschadigd, over een lengte van soms meer dan 10 cm tot bijna de hele hoogte van het profiel!

De importeur rapporteert zijn bevindingen aan Pauls. Omdat ik al sinds de levering van de keuken met Pauls overhoop lig wat betreft de service, heb ik eind vorig jaar met Paul zelf om de tafel gezeten, nog voordat duidelijk was hoe erg het met de frontjes gesteld was.

Graag hoor ik reacties van mede-eigenaren van gelakte keukens met geprofileerde frontjes, maar ook van mensen die werkzaam zijn in de keukenbranche, of dit een bekend verschijnsel is.

Pfffff

Re: "haar"scheuren in gelakte frontjes, is dat normaal

Ongelezen bericht door Pfffff »

Bij de goedkopere merken kan dit inderdaad voorkomen

rayke

Ongelezen bericht door rayke »

wordt gewoon veel te jong hout voor gebruikt en vervolgens zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet. Blijkt goedkoop toch weer.....

Je kan proberen de deurtjes uit elkaar te halen en opnieuw te verlijmen, zorg wel voor een grote lijmtang of een spanbankje.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Kan bij alle merken voorkomen, alleen eerder bij een goedkoper merk vanwege de minimale keuring en snelle verwerking van het hout.

Is mede afhankelijk van de plaats waar de keuken staat, vochtigheid, ventilatie & temperatuur.

Bij massief hout kan dit, helaas, voorkomen, het blijft "werken".

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Altijd typisch om te zien dat de grote en kleinere producenten vaak niet weten hoe ze een aantal natuurlijke verschijnselen en eigenschappen van de gebruikte materialen onder controle moeten houden. Zelfs na vele jaren blijven bepaalde problemen terug keren.

Bewonderenswaardig dat hier onder ons….(ja ja op ons eigen forum) dan personen reageren die het allemaal wel blijken te weten! Ik snap die productie bedrijven echt niet. Het talent ligt hier bij Tros Radar echt voor het oprapen. En dan te bedenken dat ik (GWTE) niet eens zeker weet of de geprofileerde fronten waar Benjia over spreekt dezelfde frontuitvoering is die ik onder geprofileerde fronten versta. Ik krijg namelijk de indruk dat hij eigenlijk een kader deur bedoelt in plaats van een geprofileerd front (dit is namelijk een deur met horizontal of vertikaal geprofileerde groeven) of een cassettedeur met geprofileerd binnenpaneel. Dat de deur van Rotpunkt massief hout betreft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk daar Benjia over matlak rept en bovendien zegt hij ook nog, het product is hout/mdf whatever. Deze mondige en detail bewuste consument weet dus kennelijk zelf niet waar de deuren van gemaakt zijn.

Ik kan je echter met de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat het om MDF deuren gaat. Het argument van Rayke en zelfstandigste (wordt gewoon veel te jong hout voor gebruikt en vervolgens zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet./ Kan bij alle merken voorkomen, alleen eerder bij een goedkoper merk vanwege de minimale keuring en snelle verwerking van het hout.) gaat dus helaas niet op. :wink:

GWTE

benjia

GTWE,
Ik krijg namelijk de indruk dat hij eigenlijk een kader deur bedoelt in plaats van een geprofileerd front (dit is namelijk een deur met horizontal of vertikaal geprofileerde groeven) of een cassettedeur met geprofileerd binnenpaneel.
je hebt gelijk, het is inderdaad een kaderdeur. De termen geprofileerd en hout/mdf whatever hebben we niet zelf verzonnen, die gebruikte de vertegenwoordiger gisteren. Hij legde uit dat de constructie zodanig is dat kader en paneel 2 verschillende onderdelen zijn die op het punt dat ze met elkaar verbonden zijn (langs het profiel volgens hem) kunnen gaan werken. Tja, ik ben geen timmerman dus heb geen idee hoe dat zit. Daar heb je dan ook weer gelijk in.
Enne, rayke, ik ga ze dus ook niet uitelkaar halen hoor, ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat de lak er dan beter op wordt... :(

GTWE:
Dat de deur van Rotpunkt massief hout betreft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk daar Benjia over matlak rept en bovendien zegt hij ook nog het product is hout/mdf whatever. Deze mondige en detail bewuste consument weet dus kennelijk zelf niet waar de deuren van gemaakt zijn.
Natuurlijk weten wij dat we geen massief houten deuren hebben, die hebben we ook gezien en die vonden we niet mooi. Maar de vertegenwoordiger had het wél over hout hoor. Hij maakte zelfs nog de vergelijking met onze antieke spekkast die ook in de keuken staat, meneer en mevrouw, daar zitten toch ook scheuren in? Tja, die hebben we mét scheuren gekocht, dat weet je met een antieke grenen kast, dat is toch geen vergelijk met een nieuwe keuken volgens ons.

Maar hoe zit het dan met mdf? Kan dat dan ook nog gaan werken? Net als hout? Hoe zit het met de natuurlijke verschijnselen en eigenschappen van mdf? Kunnen of moeten wij daar nog iets mee in onze woning?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Is het normaal dat de frontjes niet voldoen aan de eisen, de je er normaal van zou mogen verwachten?
Dat is bekend bij iedereen die in de keukenbranche zit.
Een koper zit niet in die branche, en risico op "haarscheurtjes" had m.i. vooraf gemeld moeten worden bij de koper.

Pfffff

Precies en als je gaat voor goedkoop, niet achteraf gaan miesemauwen

of is het miezemauwen

Tja en Pauls staat enorm goed bekend om de aftersales die ze niet geven :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij houten kaderdeuren zal er altijd wat werking zijn tussen de onderdelen. Dat heb je bijvoorbeeld ook bij oude paneeldeuren die je in sommige oude huizen nog als kamerdeur hebt.

Als fabrikant/timmerman zou je daar volgens mij dus op in moeten/kunnen spelen. In mijn ogen zou een oplossing kunnen zijn om in het fabrikageproces vóór het in elkaar zetten eerst die vlakken en kaders te verven, zodat werking later niet leidt tot een 'breuk' in de verf en daarmee gepaard gaande scheurtjes. Want werking zou dan alleen zorgen voor het 'verschuiven' van de onderdelen.

Wellicht dat andere merken wel deze methode gebruiken, en dat daar deze scheurtjes dus niet (of minder) optreden?

Pfffff

He, ja, laat elke fabrikant zijn deuren bewerken op precies de juiste manier, dan hebben we ook geen goedkopen of duurdere merken meer. Sterker nog, alle merken kunnen verdwijnen en we noemen elke keuken KEUKEN, hop naar de eenheidsworst

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Hoi GWTE en Benjia,

Heb inderdaad een te snelle reactie gegeven omdat het fenomeen "haarscheurtjes" bij hout daadwerkelijk altijd kan voorkomen.

Echter bij MDF is dat een ander verhaal; natuurlijk "werkt" MDF ook maar "haarscheurtjes" in de laklaag hebben hierbij vaak een andere oorzaak!

Deuren dienen gewoon vervangen te worden.

benjia

Echter bij MDF is dat een ander verhaal; natuurlijk "werkt" MDF ook maar "haarscheurtjes" in de laklaag hebben hierbij vaak een andere oorzaak!

Deuren dienen gewoon vervangen te worden.
maar, zelfstandigste, wat moet ik dan met de opmerking van de importeur dat dit niet onder garantie valt? Pauls heeft me al gebeld en volgens hem wilde de fabrikant wel één keer de deurtjes vervangen maar daar zat dan geen garantie meer op.
tja, dat is dan ook niet echt een serieuze optie.

bedankt, benjia

Gesloten