LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp bij indeling?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mini7

Hulp bij indeling?

Ongelezen bericht door Mini7 »

Mijn ouders zijn zich aan het orienteren voor een nieuwe keuken. Het is een vrij grote, maar een beetje onhandige ruimte. Verder hebben ze een antal specifieke wensen:

Groot fornuis, minimaal 2 ovens
Grote koekast, zonder vriesvak (weet iemand er eentje?)
Minimaal 1 hoge kast voor jassen
Graag een apothekerskast
Geen bovenkasten, onder voornamelijk (of alleen) laden
Geen vaatwasser nodig (zit in bijkeuken)
Veel werkruimte

Wie heeft een leuk idee voor de indeling? Ik kom algauw op een héél lang werkblad, maar ik weet niet of dat praktisch is...

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Hartelijke groet,
Mini7

Afbeelding

kweenie

Re: Hulp bij indeling?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik mis is de hoogte van de onderkant van de ramen. Zijn alle ramen zo hoog dat er een aanrecht goed onder kan?

Ook vind ik het wel van belang hoe het 'uitzicht' is bij alle ramen. Is het uitzicht naar links of naar 'beneden' bijvoorbeeld er mooi, zodat je daar graag een eettafel wilt zetten om goed naar buiten te kunnen kijken?

En het is, ook voor de indeling, wel van belang of het een klassieke of een moderne keuken moet worden.

Overigens kun je een eventuele lange werkruimte over de hele lengte ook goed onderbreken met de aga cooker en het spoelgedeelte (wat wellicht er anders uit komt te zien). Dus het lijkt mij geen probleem om een heel lang 'werkblad' te hebben.

Mini7

@kweenie:
onder het hoge raam onderaan de tekening kan gemakkelijk een werkblad. Het kijkt niet echt gezellig uit op de oprit.
De lage ramen links en aan de onderkant beginnen op zo'n 50 cm hoogte, echt te laag dus. Deze ramen kijken uit op de tuin en het terras.
Deeettafel blijft staan waar hij ook in de tekening staat, in het verlengde van de openslaande deuren naar het terras.

Het wordt een klassieke keuken, waarin het fornuis een belangrijke plaats heeft.
Voor het spoelgedeelte vindt mijn moeder zo'n witte keramiek spoelbak die je ook aan de voorkant ziet mooi. Deze gaat het echter niet worden, omdat je dan een opstaand randje houdt...

Als het een heel lang werkblad wordt beslaat dat ruim 6 meter ik heb het idee dat je dan kilometers loopt voordat je maaltijd klaar is. Oké, dat is een beetje een luxeprobleem...

Hartelijke groet,

Mini7

kweenie

Als je de indeling van het werkblad zo maakt dat de 'normale' keukendingen redelijk dicht bij elkaar zijn, dan hoef je niet altijd heel erg ver te lopen. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je bv. 6 meter aanrecht zou hebben (waarin eventueel de spoelbak), dat je dan in de kasten aan de linkerkant alleen dingen stopt die je niet zo vaak gebruikt, en dat je ook dat stuk aanrecht niet dagelijks gebruikt. Dat je dat bv. wel gebruikt als je een keer flink aan het kokerellen bent, of om wat extra werkruimte te hebben als je eens een taart wilt bakken en het deeg moet uitrollen, en ga zo maar door.

Ik denk wel dat het linker deel van de keuken wellicht niet zo vaak zal worden gebruikt, omdat je toch vooral de loop van bijkeuken naar woonkamer zult gebruiken, en je ook voor de dagelijkse bezigheden vooral dichtbij de bijkeuken en de woonkamer wilt zijn (dicht bij waar je eet en dicht bij waar de afwas heen gaat). Als je 'kunstmatig' de keuken wat verder naar links zet, om ook die ruimte te gebruiken, dan is dat minder handig omdat je ver van eettafel, vriezer en vaatwasser vandaan bent.

Mini7

@kweenie: Daar heb je wel gelijk in, de keuken staat natuurlijk niet vol met spullen die je elke dag gebruikt...

Weet iemand nog een koelkast van 1,80 hoog zonder vrievak?

Hartelijke groet,

Mini7

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Bosch, Siemens, Liebherr en er zullen er nog wel meer zijn. 178cm hoog zonder vriesvak is echt geen probleem.

MVG

Mini7

Iemand misschien nog ideeen?

Sjoerd15

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

zanussi ook...(180 koeler)

Mini7

Dank je sjoerd, maar ik bedoelde eigenlijk voor de indeling...

Hartelijke groet,

Mini7

Mini7

Hallo allemaal,

Ik schuif dit topic nog even omhoog, want we zijn er nog niet helemaal uit. Duidelijk is inmiddels wel dat er een Aga 4X6 komt.

Groetjes Mini7

kweenie

Wellicht heb je ook al een eerste idee voor een indeling? Dan hebben we een uitgangspunt om te zeggen wat we anders zouden doen, of wat juist goed is.

Mini7

Voor de indeling komen we niet veel verder dan een enorm lang werkblad aan de 'bovenkant'. Met daarin onder het raam de spoelbak en tussen het raam en de bijkeuken de Aga. Aan de overkant tegen de 2 meter lange muur een hoge koelkast, apothekerskast en hoge opbergkast (nodig voor jassen)

Maar het lijkt me eerlijkgezegd een beetje saai worden met dat lange blad. Bovendien vind ik het niet handig dat naast de koelkast geen afzetruimte is en ik zie ook geen mooie oplossing voor de magnetron (wil mijn moeder niet meer in de bijkeuken waar hij nu staat)

er komen geen of zo min mogelijk bovenkasten en zo veel mogelijk laden. Dat is trouwens ook nog lastig, eigenlijk zou ik de laden zo breed mgelijk en van dezelfde breedte willen hebben, maar dat komt niet mooi uit.

Dat zijn zo'n beetje de ideeen tot nu toe...

groetjes Mini7

kweenie

Met een hoge kast tegen de muur aan de 'onderkant' maak je wel een beetje een afsluiting tussen de woon/eetkamer en de linkerkant van de keuken. Ik zou daar eerder voor een lagere kast kiezen, of wellicht voor de aga.

Gesloten