LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuken front keuze ?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
tomm

keuken front keuze ?

Ongelezen bericht door tomm »

Hallo, beste lezers.

Wij zijn momenteel bezig om een greeploze keuken uit te zoeken die qua front sterkte bij ons past, hebben twee kleine kinderen en gaan nieuwbouwen. We zijn zover dat de indeling van de keuken al vast staat, maar hebben drie ofette`s van de zelfde zaak liggen en durven maar geen besluit te nemen. Er wordt ons verteld door de meerderheid dat; HPL het sterkst is, daarna hoogglans, gevolgt door mat lak.
De keuze voor ons moet gemaakt worden uit deze 3 soorten.
Wij zijn bezig met het merk format. Kleur magnolia wit.

(Er is ons verteld dat de mat lak van Format zacht/slecht is, is dit zo ?)

Graag zou ik van mensen die er verstand van hebben reacties ontvangen wat betreft de gevoeligheid van het oppervlakte en evt nadelen van èèn van deze soorten. Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven zodat het voor ons duidelijker wordt.

maxx

Re: keuken front keuze ?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Tomm,

Elk front kan krassen. Het ligt er maar net aan wat je er mee doet.
Ik denk dat kunststof zeker het sterkst is. Vooral Abet is oersterk.

De Matlak van Format slecht? Geen last mee gehad. We hebben een keuken in gebruik in de showroom welke in matlak is gespoten. Wordt als een jaar gebruikt als "normale" keuken. Niets aan de hand. Ook met de structuurlak hebben we geen last.

Bij hoogglans levert Format een flacon "polijstmiddel". Werkt hetzelfde als cleaner voor autolak. Hiermee krijg je veel krasjes makkelijk uit het oppervlak.

MVG

tomm

Hallo MAXX bedankt voor je antwoord, maar zou je mij kunnen verklaren wat je bedoeld met structuurlak, en bedoel je met Abet een HPL front?

Ik kijk naar een reactie uit,

Met vriendelijke groeten Tom.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Zoals maxx al liet weten is dat een melamine- / HPL-front(of dit nu abet/trespa of hornitex is maakt niet heel veel uit) voordelig en sterk is!

Lak is minder sterk maar daar zijn "gradaties" in. In volgorde van "hardheid" zijn dit over het algemeen:
*stuctuurlak ruw oppervlak niet glanzend (is ook in fijn & grofstructuur)
*Matte lak glad oppervlak niet glanzend
*Zijdeglans glad oppervlak licht glanzend
*Hoogglans lak

Ook komt "Bontempi" met een gepoedercoat MDF front; in België zit een fabriekje die dit al 5 jaar doet. Deze laag wordt op het front gebakken en is sterker als elke laksoort.
Bontempi rekent de hoofdprijs maar de "belgen" verkopen dit tegen de prijzen van een luxe foliekeuken!

Voor info over Format kan maxx je het meest vertellen daar heb ik weinig ervaring mee.

maxx

Hallo MAXX bedankt voor je antwoord, maar zou je mij kunnen verklaren wat je bedoeld met structuurlak, en bedoel je met Abet een HPL front?
Beste Tomm,

Stuctuurlak is een grovere uitvoering tov gladlak zijdeglans. Het voordeel van deze lak is dat vingerafdruken niet te zien zijn. Zeer practisch met kleine kinderen!

Ja, Abet is een HPL front. Chenk Abet Laminati op Google om de toplaag te bekijken. Strak, veel keuz en hufterproof.

Is jouw dealer niet met je door het assortiment heen gelopen?

MVG

tomm

Jawel, hij is wel met mij door het assortiment gelopen, maar zei dat het prijs verschil tussen mat en hoogglans te verwaardelozen was, en vond het daarom verstandiger om naar een hpl front te gaan om de prijs te drukken, nadat wij aangaven dat hoogglans op de grens van ons budget zat. maar ik twijfel of een hpl front wel mooi is op een moderne greeploze keuken in een magnolia witte kleur met een diep zwart blad, en dan bedoel ik dit niet om de kleur stelling, maar om de uitstraling.?

met vriendelijke groeten Tomm.

Geageer maar als je een mening hebt,.....

maxx

Beste Tomm,

Melamine en structuurlak zitten in 1 prijsgroep. Het verschil tussen matlak en hoogglanslak valt zeker mee.

Het front melamine wat jij bedoelt is de Messina. Deze is leverbaar in magnolia hoogglans. De planex color is rondom gespoten met structuurlak. Beide worden vaak verkocht icm greeploos design.

Wat mooi is bepaalt de klant, beste Tomm. Daar is geen advies in te geven.

MVG

jojofraja

Ongelezen bericht door jojofraja »

Even nog een vraagje om alles op een rij te zetten: Je hebt HPL (melamine, trespa, e.a.), folie en gelakte fronten. Bij de gelakte fronten de versies: structuurverf, mat, zijdeglans en hoogglans. Kan iemand aangeven wat de prijsconsequenties zijn? Is een gelakt front duurder dan een folie-front en is een HPL front het goedkoopst? Is er ergens een goed site waar je daar meer technische informatie over kunt vinden?

[/quote]

maxx

beste Jojofraja,

Melamine en HPL zijn niet hetzelfde. Melamine is een dunne laag op spaanplaat geplakt. HPL is dezelfde toplaag die wordt gebruikt bij kunststof werkbladen. Hoogglans uitvoering is daardoor veel strakker om te zien. Trespa keuken fronten zie je niet in standaardassortimenten. Deze maken we zelf in onze werkplaats.

Bij Format Keukens kan ieder MDF-basis front geleverd worden in structuurlak en gladlak worden geleverd. Hierin is geen prijsverschil. Hoogglans is een duurdere bewerking maar de verschillen zijn niet heel groot.

Een melamine hoogglans is voordeliger dan een HPL hoogglans en spuitwerk hoogglans (HPL en spuitwerk even duur).
Is er ergens een goed site waar je daar meer technische informatie over kunt vinden?
Ga naar een winkel. Een goede verkoper kan je alles vertellen over verschillen van materiaal.

MVG

Gesloten