LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Keukenkampioen wil ons afschepen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 nov 2019 11:48
Keukenkampioen wil ons afschepen
Als nieuweling op dit forum, regelmatig wel gelezen, zit ik met een uitdaging.
Wij hebben een keuken gekocht bij de Keuken Kampioen (totaalbedrag ca 24.500 euro) met alles erop en eraan. De kopse kanten van de korpussen zouden in kleur zijn, gezien de donkere deuren van de kasten, zodat we geen witte naden zouden zien. Bij montage blijkt echter dat de kopse kanten wit zijn. Wat volgt is ellenlange discussies, waarbij de monteur mij gelijk geeft, maar de klantenservice zegt dat kopse kanten de zijkanten van de korpussen zijn. Dat lijkt mij vreemd, want dat zou betekenen dat de zijkanten in de kleur van de fronten zijn, terwijl die niet in het zicht zitten.
Wij hebben in de tussentijd van de eerste offerte en de definitieve de kleuren veranderd en volledig hout gekozen, waardoor de kastmaat anders wordt, daardoor zou er een plafondblende moeten komen bij de hoge kasten, maar deze zijn ze 'vergeten' in de offerte. Gezien ik getekend heb, zeggen ze dat ze hier niets mee kunnen omdat ik het had moeten zien. Ze willen de € 150,- euro kostende blende wel vergoeden ter compensatie van de korpussen.
Echter kregen we vlak na dit akkefietje waterschade, waardoor een gedeelte van de keuken sowieso vervangen moet worden. Nu rekenen ze hier ongeveer 1/5 van de hele prijs van de keuken voor, geven ze doodleuk na drie keer opdracht gegeven te hebben aan dat ze eigenlijk 5 weken er niks mee gedaan hebben en nu moet ik dus ellenlang wachten op de aanpassing en kan ik de keuken niet meer gebruiken.
Echter vind ik dat ik in mijn recht sta als ik zeg dat de kopse kanten van de korpussen in kleur moeten zijn dat het hun probleem is, zij schepen ons af. Zie ik iets over het hoofd?
Wij hebben een keuken gekocht bij de Keuken Kampioen (totaalbedrag ca 24.500 euro) met alles erop en eraan. De kopse kanten van de korpussen zouden in kleur zijn, gezien de donkere deuren van de kasten, zodat we geen witte naden zouden zien. Bij montage blijkt echter dat de kopse kanten wit zijn. Wat volgt is ellenlange discussies, waarbij de monteur mij gelijk geeft, maar de klantenservice zegt dat kopse kanten de zijkanten van de korpussen zijn. Dat lijkt mij vreemd, want dat zou betekenen dat de zijkanten in de kleur van de fronten zijn, terwijl die niet in het zicht zitten.
Wij hebben in de tussentijd van de eerste offerte en de definitieve de kleuren veranderd en volledig hout gekozen, waardoor de kastmaat anders wordt, daardoor zou er een plafondblende moeten komen bij de hoge kasten, maar deze zijn ze 'vergeten' in de offerte. Gezien ik getekend heb, zeggen ze dat ze hier niets mee kunnen omdat ik het had moeten zien. Ze willen de € 150,- euro kostende blende wel vergoeden ter compensatie van de korpussen.
Echter kregen we vlak na dit akkefietje waterschade, waardoor een gedeelte van de keuken sowieso vervangen moet worden. Nu rekenen ze hier ongeveer 1/5 van de hele prijs van de keuken voor, geven ze doodleuk na drie keer opdracht gegeven te hebben aan dat ze eigenlijk 5 weken er niks mee gedaan hebben en nu moet ik dus ellenlang wachten op de aanpassing en kan ik de keuken niet meer gebruiken.
Echter vind ik dat ik in mijn recht sta als ik zeg dat de kopse kanten van de korpussen in kleur moeten zijn dat het hun probleem is, zij schepen ons af. Zie ik iets over het hoofd?
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Wat staat op de koopovereenkomst ?
Dat is leidend.
Even van een compleet gemonteerde keuken de korpussen vervangen is een kostenpost welke niet in verhouding staat tot de eventueel gemaakte fout.
Dat is leidend.
Even van een compleet gemonteerde keuken de korpussen vervangen is een kostenpost welke niet in verhouding staat tot de eventueel gemaakte fout.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 jan 2009 13:39
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Als interieurstyliste en als keukenverkoopster kan ik u melden dat kopse kanten van een korpus ook echt de kopse kant is. Bij de zijkanten van een korpus heb je verschil tussen een " gewone" zijkant en zichtzijdes. Waarbij zichtzijdes de zijkanten van kasten zijn die in het zicht zijn zoals zijkant koelkast of zijkant laatste hangkast. Bij sommige keukenzaken kan je ervoor kiezen zichtzijdes bv een andere kleur te geven. De betere speciaalzaak heeft de optie de volledige korpus op kleur.
Persoonlijk ben ik het met u eens dat als je kiest voor een donkere kleur de kopse kant van de korpus gelijk is aan de fronten van de keuken. Gezien de prijs die u heeft betaald verwacht ik een enorme keuken of allemaal extreem dure apparaten. Indien dit niet het geval is mag je ervanuit gaan dat u betaald heeft voor een flink aantal extra opties in deze keuken. (wellicht apart vermeld op uw order.)
Keukenkampioen is onderdeel van de Mandemakers Groep en dus lid van het cbw (branchevereniging wonen) die hebben een geschillencommissie waar u uw klacht kan melden www.degeschillencommissie.nl. Onthoud dat uw overeenkomst in deze leidend is en alle communicatie gedocumenteerd moet zijn om beslagen ten ijs te komen. Ik zou zo snel mogelijk aan dossiervorming gaan doen en binnen de bestelde termijn een geschil aanmaken. Ik wens u heel veel succes en voor een volgende keuken mij even bellen
A.L
Persoonlijk ben ik het met u eens dat als je kiest voor een donkere kleur de kopse kant van de korpus gelijk is aan de fronten van de keuken. Gezien de prijs die u heeft betaald verwacht ik een enorme keuken of allemaal extreem dure apparaten. Indien dit niet het geval is mag je ervanuit gaan dat u betaald heeft voor een flink aantal extra opties in deze keuken. (wellicht apart vermeld op uw order.)
Keukenkampioen is onderdeel van de Mandemakers Groep en dus lid van het cbw (branchevereniging wonen) die hebben een geschillencommissie waar u uw klacht kan melden www.degeschillencommissie.nl. Onthoud dat uw overeenkomst in deze leidend is en alle communicatie gedocumenteerd moet zijn om beslagen ten ijs te komen. Ik zou zo snel mogelijk aan dossiervorming gaan doen en binnen de bestelde termijn een geschil aanmaken. Ik wens u heel veel succes en voor een volgende keuken mij even bellen
A.L
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...
doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
De naden tussen kasten, heb witte kasten met houten deuren dus zelfde probleem gehad.
De plak stroken in kleur van deuren op naden gedaan en weg is lelijke witte rand, gewoon met strijkbout vast drukken...
Voor de zichtbare zij kast heb ik paneel gekocht, dat was lastiger maar ik zie mits de kasten dicht zijn geen witte kasten meer.
Verder is herstel waterschade eerst demonteren en dan weer plaatsen dus extra werk, voorzichtig slopen is een hele klus.
Een nieuwe plaatsen is vaak sneller dan herstel waterschade.... helaas ervaring mee.
De plak stroken in kleur van deuren op naden gedaan en weg is lelijke witte rand, gewoon met strijkbout vast drukken...
Voor de zichtbare zij kast heb ik paneel gekocht, dat was lastiger maar ik zie mits de kasten dicht zijn geen witte kasten meer.
Verder is herstel waterschade eerst demonteren en dan weer plaatsen dus extra werk, voorzichtig slopen is een hele klus.
Een nieuwe plaatsen is vaak sneller dan herstel waterschade.... helaas ervaring mee.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Je gaat te snel. Laat TS eerst even de eerst gestelde vraag van crazy-me beantwoorden.Hawk-Eye schreef: ↑24 nov 2019 09:07u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...
doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Beste heer Hogenboom,
vervelende kwestie! (even los van de waterschade, dat is en aparte kwestie in mijn opinie)
Maar belangrijk is inderdaad wat er op de koop overeenkomst staat, al ben ik wel van mening dat "een leek" op keukengebied niet altijd alle ins & outs op zo'n overeenkomst 100% juist zal begrijpen of interpreteren.
Het is voor mij weer even geleden dat ik de keukenorders voor ogen zag, maar volgens mij staat de kopse kant afwerking niet (altijd) vermeld op de order, maar dat zou u kunnen nakijken. Ik vind wel dat als dit wél vermeld staat en het is fout geleverd, de keukenkampioen dit of gewoon zal moeten vervangen (hoe vervelend ook) of dit afdoende zal moeten compenseren. Als dit ook zwart op wit op de order staat zou u een sterk verhaal moeten hebben.
Maar mocht je dat hebben, moet je nog steeds een lange adem hebben om tegen de oh zo grote en machtige DMG op te gaan boksen.
dus is inderdaad documentatie, foto's en dossier opbouwen een belangrijke zaak.
Wel vind ik het redelijk vreemd dat u bij een, toch wel prijsvechter zaak een keuken aanschaf van € 24.500,- Met dat budget was u wellicht beter bij een lokale, kleine keukenleverancier af geweest. Ik verbaas me daar serieus over. maar enfin.
succes.
vervelende kwestie! (even los van de waterschade, dat is en aparte kwestie in mijn opinie)
Maar belangrijk is inderdaad wat er op de koop overeenkomst staat, al ben ik wel van mening dat "een leek" op keukengebied niet altijd alle ins & outs op zo'n overeenkomst 100% juist zal begrijpen of interpreteren.
Het is voor mij weer even geleden dat ik de keukenorders voor ogen zag, maar volgens mij staat de kopse kant afwerking niet (altijd) vermeld op de order, maar dat zou u kunnen nakijken. Ik vind wel dat als dit wél vermeld staat en het is fout geleverd, de keukenkampioen dit of gewoon zal moeten vervangen (hoe vervelend ook) of dit afdoende zal moeten compenseren. Als dit ook zwart op wit op de order staat zou u een sterk verhaal moeten hebben.
Maar mocht je dat hebben, moet je nog steeds een lange adem hebben om tegen de oh zo grote en machtige DMG op te gaan boksen.
dus is inderdaad documentatie, foto's en dossier opbouwen een belangrijke zaak.
Wel vind ik het redelijk vreemd dat u bij een, toch wel prijsvechter zaak een keuken aanschaf van € 24.500,- Met dat budget was u wellicht beter bij een lokale, kleine keukenleverancier af geweest. Ik verbaas me daar serieus over. maar enfin.
succes.
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
De korpussen vervangen komt neer op het plaatsen van een compleet nieuwe keuken. Een passende oplossing lijkt mij het voorstel van komkommer: op de kopse randen een goed gelijkende strook "fineer" aanbrengen.
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
staat toch om alle gebreken enz enz...renewouters schreef: ↑24 nov 2019 11:14Je gaat te snel. Laat TS eerst even de eerst gestelde vraag van crazy-me beantwoorden.Hawk-Eye schreef: ↑24 nov 2019 09:07u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...
doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Ik zou dat niet accepteren als ik zwart op wit had wat er wel op had moeten zitten. Ik zou vol gaan voor een 100% oplossing voor iets waar ik de komende 25 jaar tegen aan moet kijken en niet voor een pruts oplossing bij mij thuis... Geloof me, dat wordt niks. Hoe ga je die hout fineer strips tegen de witte kunststof en afgeronde lijsten goed aangebracht krijgen?
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Afgeronde lijsten wordt wat lastig, inderdaad. Maar de kopse kanten van het korpus achter een deurtje of lade zal toch meestal vlak en haaks zijn. Als dat inderdaad zo is, kan een fineer of folie heel goed verlijmd worden; dat kan het probleem niet zijn.
Een goede decoratieschilder kan overigens ook elke kleur en materiaal simuleren. Of dat goedkoper is dan een nieuwe keuken valt nog te bezien, maar het lijkt mij wel. Het geeft in ieder geval minder gedoe dan de verkeerd geleverde korpussen vervangen.
Daar komt nog bij dat in de OP alleen sprake is van "donkere deuren van de kasten." Als dat gaat om een effen kleur (lak of folie) is een busje (spuit)lak in de juiste RAL-kleur al voldoende.
Zelfs als de kleur van de kopse kanten ondubbelzinnig vermeld staat in de order, en als de leverancier geen andere korpussen wil plaatsen, lijkt mij de kans klein dat dat via de rechter afgedwongen kan worden, als er een andere, veel minder ingrijpende en kostbare oplossing is te vinden. Rechters houden weliswaar van het recht, maar ook van redelijkheid en billijkheid.
Een goede decoratieschilder kan overigens ook elke kleur en materiaal simuleren. Of dat goedkoper is dan een nieuwe keuken valt nog te bezien, maar het lijkt mij wel. Het geeft in ieder geval minder gedoe dan de verkeerd geleverde korpussen vervangen.
Daar komt nog bij dat in de OP alleen sprake is van "donkere deuren van de kasten." Als dat gaat om een effen kleur (lak of folie) is een busje (spuit)lak in de juiste RAL-kleur al voldoende.
Zelfs als de kleur van de kopse kanten ondubbelzinnig vermeld staat in de order, en als de leverancier geen andere korpussen wil plaatsen, lijkt mij de kans klein dat dat via de rechter afgedwongen kan worden, als er een andere, veel minder ingrijpende en kostbare oplossing is te vinden. Rechters houden weliswaar van het recht, maar ook van redelijkheid en billijkheid.
Re: Keukenkampioen wil ons afschepen
Ik ga mee in deze inschatting, omdat het gebrek de ontbinding niet rechtvaardigt.Erthanax schreef: ↑24 nov 2019 15:49Zelfs als de kleur van de kopse kanten ondubbelzinnig vermeld staat in de order, en als de leverancier geen andere korpussen wil plaatsen, lijkt mij de kans klein dat dat via de rechter afgedwongen kan worden, als er een andere, veel minder ingrijpende en kostbare oplossing is te vinden. Rechters houden weliswaar van het recht, maar ook van redelijkheid en billijkheid.