LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet nakomen levering = annuleren?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
mario78

Niet nakomen levering = annuleren?

Ongelezen bericht door mario78 »

Bij Brugman hebben wij 2,5 maand geleden een keuken besteld met een koelvriescombinatie van AEG. Nu blijkt ineens dat de fabrikant geen 70cm deurtje (gelijk aan de overige onderdeuren) kan maken op het vrieserdeel. De opties die Brugman nu biedt zijn:
1. een extra meedraaiende deurdeel van 12cm bovenop de 70cm deur. Hierdoor krijg je een extra naad.
2. een ander merk koelvrieser (Whirlpool)

Nu vinden wij optie 1 opties niet mooi. Een extra deurdeel van 12cm is veel en het geeft een extra naad. Buitenom dat ik het raar vind dat het met die AEG niet gaat, is het gek dat er dan ook gelijk een extra deurdeel van 12cm op moet komen.

Telefonisch heb ik gekozen voor optie 2, maar ook gelijk gevraagd of dit ook nog op papier gezet zou worden. Nu hebben we gisteren die papieren ontvangen en nu blijkt dat de minderprijs 90 euro bedraagt.
Die AEG was een deur-op-deur model, energieklasse A+ en een redelijke inhoud. De Whirlpool is een deur-sleep model, energieklasse A en iets kleiner dan de AEG. Al met al niet helemaal gelijkwaardig.

Brugman heeft de bruto catalogusprijzen van elkaar afgetrokken en het verschil vermindert met de korting die we ongeveer hebben gekregen destijds (50%). Dit resulteert in die 90 euro. Maar als ik nu op internet kijk zie ik daar een aanbieder waarbij het prijsverschil 282 euro is. Vergeleken met die prijs van Brugman is dat aanzienlijk meer.

Vraag 1:
Na telefonisch contact met de Brugman vestiging, blijven ze bij die 90 euro en willen ze daar niet verder in tegemoet komen. Terwijl ik van mening ben dat het hun fout is dat de boel niet past en dat ze daarom toch redelijk coulant zouden kunnen zijn om het op te lossen. Nu hoef ik ook niet die 282 euro korting te hebben maar een serieuzer bedrag zou wel fijn zijn. Of ben ik dan niet redelijk??

Vraag 2:
Heb ik een zaak als ik nu wil annuleren? Brugman kan niet leveren zoals afgesproken. De opties zijn niet naar ons zin dus of ze leveren zoals reeds afgsproken of zij annuleren.

16again

Re: Niet nakomen levering = annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso kan er geen sprake zijn van annuleren (dat kost je geld) maar van ontbinden van de koop.

Ik verwacht niet dat een dergelijke kleinigheid voldoende is om de hele koop te ontbinden, temeer de keukenwinkel 2 oplossingen geboden heeft.

Dit soort winkels geeft vrijwel nooit gespecificeerde offertes, rommelen met prijzen achteraf is hierdoor altijd mogelijk: Op het item dat je net hebt laten vervallen bleek achteraf juist veel korting te zitten!

Voorlopig wil de keukenwinkel alleen prijsverschil berekenen. Ga daar mee accoord, misschien kan je nog proberen een extra vergoeding te vragen voor:
-minder gebruiksgemak door kleinere ruimte
-extra energieverbruik over gehele levensduur door andere energieklasse

mario78

De levering van de AEG koelvrieser staat op papier. Samen met een tekening van de keuken, waarop de kastindeling duidelijk vaststaat. Brugman gaf zelf al aan dat ze achteraf beter een stippellijn hadden kunnen zetten voor de scheiding van de kastdeuren, zodat ze zich daar niet aan hadden hoeven houden. Al met al staat dus duidelijk op papier wat ze moeten leveren.

In de CBW algemene voorwaarden staat hetvolgende over het niet kunnen nakomen van de overeenkomst:

Indien nakoming van de overeenkomst voor een van de partijen geheel of gedeeltelijk blijvend
onmogelijk is door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, zullen beide partijen
zodanige inspanningen verrichten als de redelijkheid en billijkheid met zich brengen om de overeenkomst
alsnog geheel respectievelijk gedeeltelijk uit te voeren. Partijen treden hiertoe in
overleg. Komen partijen niet tot overeenstemming dan hebben partijen het recht om de overeenkomst
geheel respectievelijk gedeeltelijk te ontbinden tegen vergoeding aan de wederpartij
van de in redelijkheid gemaakte kosten.

Dus als we niet tot overeenstemming kunnen komen hebben beide partijen het recht om te onbinden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt er op dat ze nu pas de definitieve tekeningen en bestellingen maken. In mijn ogen is dat de laatste fase van het opdrachttraject en zou de koop pas echt definitief zijn als je akkoord bent met eventuele wijzigingen die daaruit volgen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Dus als we niet tot overeenstemming kunnen komen.....
Je kan niet zomaar koppig nee blijven zeggen, er geldt een inspanningsverplichting om een redelijk en billijk voorstel te aanvaarden.

mario78

Ik heb ze gisteren een schriftelijk tegenaanbod gedaan. Ik wacht af....

mario78

Een week na mijn aangetekende brief, ligt er een brief van Brugman op de mat. Na overleg met de directie vergoeden ze 200 euro. Kijk dat is een schappelijk bedrag waarmee ik wel kan leven. Opgelost (hopelijk)!

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

prima! geod geregeld

Gesloten