Dat eerste voorbeeld, over kleurverschil vind ik niet erg bemoedigend. Je bestelt een leren bank en bij levering blijkt hij er niet uit te zien en een hele andere kleur te hebben dan je getoond was.hänschen klein schreef:https://www.degeschillencommissie.nl/co ... verwachten
Het geciteerde uitspraken-voorbeeld van de Geschillencommissie is natuurlijk niet 1:1-passend op uw case. Maar nèt zoals bij de rechter, bent u afhankelijk van het rapport van een expert. In hoeverre is een (gering) designverschil voor de leverancier een (groot) designverschil voor de klant? en een acceptabele oorzaak voor een ontbinding van de opdracht? Voor mij is het wel duidelijk, maar ik ben de Geschillencommissie en de rechter niet.
Het is een moeizaam zaak om andere uitspraken te bestuderen, misschien hebben deelnemers van dit topic daar tijd voor?
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... overzicht/
De geschillencommissie zegt dat je enig kleurverschil moet accepteren, maar bevestigt dat dit verschil echt te groot is. Je wil de koop ontbinden, maar dat wijst de commissie dan niet toe? En dan moet je genoegen nemen met een vergoeding van 500 euro? Ik zou daar niet blij mee zijn. Ik zit niet op zo'n slap compromis te wachten als de verkoper duidelijk in gebreke blijft en niet levert wat je besteld hebt.
Dan zou ik meer vertrouwen hebben in een rechter. Die zal niet gaan marchanderen. Denk ik.