LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slecht Aanrechtblad Bruynzeel keukens
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53
Re: Slecht Aanrechtblad Bruynzeel keukens
Oteman, Inderdaad Ikea 25 jaar garantie.... maar alleen als je de kassabon nog hebt (die wordt op thermisch papier geprint wat na een 4 jaar vervaagd is) Als Ikea vindt dat het garantie is krijg je van Ikea een nieuwe carrousel, maar je zal dan eerst de oude moeten uitbouwen, daarmee naar Ikea rijden en hopen dat Ikea hem inderdaad op garantie ruilt. Daarna mag je zelf de carrousel weer inbouwen. Ben je zelf niet zo handig dan moet een monteur 2 x komen, 1e keer voor het uitbouwen en de 2e keer voor het weer inbouwen. En die garantievoorwaarden? die heb je toch vooraf van hun gekregen of ze staan op de website?
Re: Slecht Aanrechtblad Bruynzeel keukens
Eerst 10 jaar garantie beloven, en vervolgens de in 3 jaar aflopende CBW garantie vergoeding staffel hanteren gaat natuurlijk niet samen.oteman schreef:Ik heb een keuken van Bruynzeel. De garantie(voorwaarden) zijn heel slecht. Je krijgt 10 jaar garantie
maar na 2 jaar krijg je nog maar 1/3 van de voorrijkosten vergoed en 1/3 van de nieuwe onderdelen.
Ondernemers grijpen erg makkelijk naar CBW art 15.2 (de 3 jaar aflopende CBW product garantie), terwijl dat juist een wassen neus is. Voor producten met een te verwachten levensduur langer dan 3 jaar (ergo, alles wat de woonbrache verkoopt) is het wettelijk recht op een deugdelijk product meer waard dan die CBW product garantie uit art 15.2 .
Naar dat wettelijk recht verwijst CBW voorwaarden ook (art 15.1) , de 3 jaar regel (art15.2) mag alleen toegepast worden indien dat gunstiger is voor de consument. Bovenop!!
AV CBW schreef:ARTIKEL 15 - Conformiteit en garantie
1 De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst
bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt tevens bij bijzonder gebruik voor zover dit door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is voorzien. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de afnemer recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering.
2 De ondernemer verstrekt bovenop zijn wettelijke verplichting genoemd in lid 1 de afnemer garantie op de geleverde zaak, voor zover het betreft gebreken waarvan de ondernemer niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend gebruik. Tenzij uitdrukkelijk bij het aanbod naar voren gekomen en schriftelijk of elektronisch anders overeengekomen, wordt de garantie gegeven volgens het volgende systeem:
• tot één jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie resp. vervanging,
met inbegrip van de vracht- en voorrijkosten, komen volledig voor rekening van de ondernemer;
• één jaar en tot twee jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie, resp. vervanging, met
inbegrip van de vracht- en voorrijkosten, komen voor 2/3 gedeelte voor rekening van de
ondernemer;
• na twee jaar en tot drie jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie resp. vervanging, met inbegrip
van de vracht- en voorrijkosten, komen voor 1/3 gedeelte voor rekening van de ondernemer.