LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PascalBR
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2015 15:06

Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door PascalBR »

Hierbij mijn ervaring met Brugman [bedrijfsgegevens verwijderd]. Aanvankelijk ging alles goed, maar door tal van gebeurtenissen al met al zeer teleurstellend. Veel beloven en afspreken, maar niets nakomen. Brugman deinst er zelfs niet voor terug, wanneer je bij problemen telefonisch om een oplossing vraagt, de hoorn abrupt op de haak te gooien (door de leidinggevende van de klantenservice nog wel). Mijn advies: er zijn voldoende alternatieven voor Brugman, koop hier niet en bespaar jezelf een hoop ellende. Het volledige verhaal volgt…

Eind juli 2015 heb ik een keuken besteld bij Brugman. Aanvankelijk een goede indruk. Het eerste gesprek verliep goed, vriendelijk ontvangen, wat te drinken aangeboden gekregen en diezelfde dag de keuken besteld. Mijn handtekening gezet en dat is blijkbaar waar het bij Brugman om gaat. Commissie is binnen en sindsdien een stuk minder vriendelijk en het aanbieden van zelfs een glas water of iets dergelijks al te veel gevraagd.

Na ondertekenen en aanbetalen werd ons ook verteld dat hetgeen besteld, niet volledig leverbaar was. Betreffende de opzetkast. We moesten concessies doen, want óf wij wel de aanbetaling terug zouden kunnen krijgen, dat was volgens de verkopen nog maar de vraag. Dit is ook de grote lijn in het verhaal. De handtekening is gezet, en dan is alle behulpzaamheid en begrip volledig weggevaagd. We moesten een alternatief kiezen, terwijl wij juist bij Brugman hebben getekend, omdat de keuken precies aansloot bij onze wensen. We hebben met tegenzin maar voor een alternatief gekozen, want de aanbetaling van €1.000,- waren we liever niet kwijt. Hier begon de ellende en komt de agressieve bindingswijze van Brugman naar boven. Absoluut niet oké.

Na de bestelling onze order tussentijds nog gewijzigd, het aanrechtblad van 2 naar 4 centimeter laten verdikken. Het zou gaan om een massief blad, dus dit zou zeker €600 tot €800 extra kosten. Na de levering blijkt dit gewoon een dun blad met een rand van 4 centimeter. Zelfs op de order staat "4 centimeter dik", de toevoeging "lijkt als" was hier meer op z'n plaats. Op dit punt voel ik mij bedonderd. Er wordt gedaan alsof het de meerprijs waard is, door te doen overkomen alsof het om een massief blad gaat. Het product voldoet dan ook niet aan de specificaties, waarbij door Brugman anders is voorgedaan dan de werkelijkheid. Of in ieder geval, al dan niet opzettelijk, verzwegen.

Tussen de bestelling en de levering werd er nog ingemeten. Dit liep verkeerd. Vrij genomen, gewacht op een telefoontje (Brugman zouden een half uur op voorhand bellen). Er is niet gebeld, maar wel een briefje achter gelaten dat de heren langs zijn geweest zonder succes. De fout van Brugman, niet die van ons. Opnieuw een afspraak gemaakt, maar eentje snel inplannen, daar werd erg moeilijk over gedaan. Dit terwijl de misgelopen afspraak hun schuld was.

Wij hebben bij aankoop gekozen voor zelfplaatsing. Volgens de verkoper hebben wij in dat geval gewoon volledige garantie als wanneer door de monteurs van Brugman geplaatst. Door de hoge kosten was dit namelijk nog het laatste punt waar wij over twijfelden om wel of niet bij Brugman aan te kopen. Dat gewoon de volledige garantie van toepassing is, blijkt achteraf helemaal niet juist en ook op dit punt zijn wij in de maling genomen. Hier is door de verkoper anders gecommuniceerd dan nu achteraf het geval bleek. Verder vermeld Brugman het volgende:

‘Brugman er alles aan doet om de informatie en handvatten te leveren zodat jij jouw keuken zelf in elkaar kunt zetten’.

Intussen krijgen wij een onsamenhangend pakket van materialen geleverd, waarbij niet eens duidelijk lijkt te zijn wat waarbij hoort en waar of alles compleet is (artikelnummers en verpakkingen komen niet overeen met de order, factuur dan wel pakbon). Het voelt meer als ‘klant pesten’ en er bijna toe dwingen om alsnog de keuken (tegen betaling) te laten plaatsen door Brugman. Ik heb de verkoper gemeld dat het toch zeker niet de bedoeling kan zijn dat wij ‘gestraft’ worden voor het zelf willen plaatsen van de keuken, en na levering aan ons lot worden overgelaten met de materialen die we hebben gekregen. Een simpel coderingssysteem was netjes geweest, en zeker beter in lijn met de verklaring dat ze leveren zodat wij ‘zelf goed aan de slag kunnen’. De reactie van de verkoper: hij sympathiseerde met ons, maar was ‘ook maar een verkoper, geen monteur’ dus dat kon hij slecht beoordelen. Dit terwijl hij bij aankoop iets heel anders heeft verteld omtrent de keukenmontage. Eigenlijk kwam het er bij zowel het filiaal als de klantenservice erop neer dat ze er niks aan kunnen doen en dat het ze ook niet interesseert.

Nu is de keuken geleverd en zijn er nog meer problemen…
Laatst gewijzigd door Radar op 10 dec 2015 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bedrijfsgegevens verwijderd

PascalBR
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2015 15:06

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door PascalBR »

De spoelhoek is 100cm breed, terwijl op zowel de order, factuur als pakbon een breedte van 115 centimeter vermeld staat. Dit zou normaal zijn, echter betaal ik nu voor 15 centimeter lucht. Brugman geeft aan dat de kast anders niet zou passen. Ik heb nu echter nog veel meer lege ruimte over dan die missende 15 centimeter. Zelfs een keukenmonteur, nota bene iemand die ook voor Brugman plaatst, laat ons weten dat de kast niet de juiste afmetingen heeft. Verder is de onderste lade onder de kookplaat is beschadigd.

Gedurende de levering:

De heren rijden de spullen binnen en door de wielen van rubber zou er op de aluminium dorpel van de schuifpui geen schade ontstaan. Nu blijkt achteraf de dorpel, nu deze niet meer nat is na enkele regenachtige dagen, wel degelijk beschadigd. Ze hebben, tijdens het naar binnen rijden, het wagentje ook een keer vlak naar binnen getrokken. Dus met de harde stalen delen over de aluminium dorpel geschoven. Nu heb ik hierover contact gehad met Brugman. De reactie was duidelijk, “Het zal vast, echter niet ons probleem. Wij doen hier niets mee, want je kunt toch niet bewijzen dat wij de schade hebben veroorzaakt”.

Nu heb ik meermaals contact gehad met de klantenservice van Brugman, voor zover “service” van toepassing is. In de eerste instantie van het kastje naar de muur gestuurd. Ik ben een volhouder en ben blijven aandringen op bovenstaande. Nu kreeg ik afgelopen dinsdag een telefoontje van Brugman dat ze mij willen helpen en een voorstel gaan doen. Deze zou ik donderdag, vandaag, ontvangen. Hun voorstel: bekijk het je maar. Ik krijg geen juiste kast, geen vergoeding voor de schade, geen compensatie, niets. Wederom gezegd dat ik wel actie van hun verwacht, in welke vorm dan ook. Ik moest een momentje geduld hebben en kreeg na een tijdje spontaan de leidinggevende van de klantenservice aan de lijn. Zij viel mij abrupt in de rede, liet mij niet toe ook maar één woord te zeggen, zei dat ze niks gaan doen en gooide zomaar de hoorn op de haak. Ik ben nog steeds enorm verbaasd hierover en ik heb nog nooit zo’n slechte ervaringen met welk bedrijf dan ook gehad.

Al met al, echte verkopers die alleen uit zijn op hun centen. Zodra getekend, ben je niet meer zo belangrijk als wanneer je net de eerste keer de winkel binnen loopt. Verder, je dient voor de levering al volledig te betalen. Waardoor je als klant geen enkele stok meer achter de deur hebt. Op het moment dat zaken gepast worden opgelost, geen enkel probleem. Echter, wanneer je tegen onwillige en nonchalante verkopers en medewerkers aanloopt, absoluut niet prettig.

Producten anders dan voorgespiegeld, de schades, de beperkte garantie (terwijl anders aangegeven), de afspraken die niet werden nagekomen, de concessie die wij tegen onze zin hebben moeten doen, etc. Jammer dat het zo moet lopen.

Mijn advies voor iedereen. Laat je absoluut niet inpakken bij Brugman met een enorm vriendelijke introductiegesprek. Het is een groot drama en zodra je hebt betaald, ben je voor Brugman absoluut niet meer interessant.

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door *.* »

Een hoekspoelkast is vrijwel altijd 100cm breed en heeft dan een stelmaat, in uw geval, van 115cm. Dit zou u ook duidelijk op uw tekening (bovenaanzicht) kunnen zien. Dat stukje lucht zit er bij een halve hoekkast altijd. En Brugman kennende zal u die lucht er vast wel "gratis" bijgekregen hebben. :D

Wat betreft uw blad, staat er niet op uw bevestiging randafwerking 4cm?
Bij een 2cm blad in graniet is uw werkblad inderdaad massief, met een dikkere rand wordt uw blad inderdaad voorzien van een 4cm randafwerking maar blijft de basis 2cm.
Dat is overal zo.

En wijzigen na de handtekening, sja..... daar zijn de ketens tuk op want in feite kunnen ze u berekenen wat ze willen.

stofzuigertje

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens het grote aantal berichten als ik hier via zoeken de naam Brugmann invoerde is voldoende voor mij om naar Ikea of Hornbach te gaan.

PascalBR
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2015 15:06

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door PascalBR »

*.* schreef:Een hoekspoelkast is vrijwel altijd 100cm breed en heeft dan een stelmaat, in uw geval, van 115cm. Dit zou u ook duidelijk op uw tekening (bovenaanzicht) kunnen zien. Dat stukje lucht zit er bij een halve hoekkast altijd. En Brugman kennende zal u die lucht er vast wel "gratis" bijgekregen hebben. :D

Wat betreft uw blad, staat er niet op uw bevestiging randafwerking 4cm?
Bij een 2cm blad in graniet is uw werkblad inderdaad massief, met een dikkere rand wordt uw blad inderdaad voorzien van een 4cm randafwerking maar blijft de basis 2cm.
Dat is overal zo.

En wijzigen na de handtekening, sja..... daar zijn de ketens tuk op want in feite kunnen ze u berekenen wat ze willen.
Op alle documenten staat 115cm, ook op de tekening. Lucht onder de kasten, t.b.v. de stelpoten, zijn ook niet opgenomen in de afmetingen. Daarnaast heb ik nu 20-25cm lege ruimte over. Dus met 115cm was er ook nog genoeg stelruimte aanwezig.

Op de orderbevestiging staat overigens geen randafwerking van 4cm, maar een blad van 4cm dik. Maakt verder ook niets uit, maar prijstechnisch beoordeel je als consument wel anders. Voor een massief gouden ring heb je ook meer over dan voor een vergulde ring.

werkbladenspecialist
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door werkbladenspecialist »

Pascal, als de kast echt 115 cm lang zou zijn geweest was de klacht anders geweest, er moet wat ruimte in de hoek blijven omdat de meeste hoek in een keuken niet 100% strak zijn, de kast blijft uit de hoek, dat is bij alle keukenmerken die ik gezien heb het zelfde. En betreffende een werkblad 40 mm dik, dan moet je bij een Chinese granietleverancier zijn, de rest doet allemaal opgedikt vanaf 20 mm, dit is zo normaal dat het wel eens vergeten wordt om erbij te vertellen. Eigenlijk moet ik concluderen dat je als je een keuken zelf wilt monteren je die moet kopen bij een bedrijf dat hierop is ingesteld en niet bij bedrijven die ingesteld zijn op beroepsmatige keukenmonteurs.

Adviseerden
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jun 2015 13:14

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Adviseerden »

hallo,

En ik zeg het maar weer, mijn advies!? neem onafhankelijk advies.

Het is echt beter.

met vriendelijke groet,

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door prem »

Je kunt bij levering van een keuken niet dezelfde begeleiding in zelfmontage verwachten als een bedrijf als Ikea, Leen Bakker enz. Je moet dus wel weten waar je aan begint.

PascalBR
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2015 15:06

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door PascalBR »

Dat is nog niet eens het grootste probleem.

Er worden zaken afgesproken, beloofd en op papier gezet, maar niet nagekomen.

* Wel volledige garantie volgens verkopen Jacques Visker, achteraf toch niet het geval.
* Spoelhoek wordt 115 breed, echter moet je het woord "afmetingen" schijnbaar niet te letterlijk nemen. Vreemd om dit ook zo op papier te zetten.
* De prijs voor het blad wordt opgedreven door, zowel in woord als geschrift, te doen alsof het om een massief blad gaat.
* Front van lade is beschadigd.
* Dorpel van de (pas geplaatste, dus nog wel nieuwe) schuifpui is beschadigd, maar Brugman zegt letterlijk dat ik het toch niet kan bewijzen, en zij om die reden niets daarmee doen.
* Klantenservice is onbehulpzaam en onvriendelijk. Zelfs de leidinggevende, mevr. Vlamings, gooit zonder pardon de telefoon neer als je net iets te veel vragen stelt. Geduld is er schijnbaar niet.

Er is niets mee aan te vangen.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door pedro714 »

Begrijp er werkelijk niets van. Hoeveel mensen hebben er al niet voor gewaarschuwd niet te kopen bij een keukenzaak behorend tot de mandemakersgroep en dan nu wel het forum weten te vinden en mensen te waarschuwen niet te kopen bij Brugman. (ook mandemakers).
Sorry hoor, kan geen greintje medelijden met U hebben. Als U niet gewaarschuwd was, zou het wat anders zijn.

Kwikshit
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2011 16:52

Re: Zeer slechte ervaring, Brugman Keukens

Ongelezen bericht door Kwikshit »

Dat komt omdat "de klant" graag wilt onderhandelen over de prijzen en helemaal wild worden als ze 40/50% "korting" kunnen krijgen.

Ze willen heel graag belazerd worden als het over de prijs gaat.

Loop eens een keukenzaak binnen die met NETTO prijzen werkt. En ga dan vergelijken.
Maar het is staat natuurlijk beter dat je een keuken van 15.000 voor 7500 hebt gekocht, ipv een vaste prijs van 6995.-

Gesloten