LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

Dit kan er allemaal misgaan bij het plaatsen van een nieuwe keuken. Vaak legt de klant de schuld bij de keukenleverancier. Dit is niet altijd terecht. Hier volgen een tiental voorbeelden:

I. Bij levering van de keuken zijn er krassen op de vloer gemaakt. Door de logistieke afdeling. (wij adviseren de klant om op kwetsbare vloeren af te dekken met stukloop, karton of een deken. Dat zou ik zelf ook doen tenslotte, veel klanten doen dit helaas niet).
II. Voor het aansluiten van de keuken dienen de aansluitpunten te worden afgemonteerd (dat wil zeggen vaatwasserkraan, gaskraan, gat door gevel met buitenrooster enz. Veel klanten doen dit helaas niet).
III. Muren zijn na het inmeten, het slopen van de keuken, het verwijderen van de tegels en na het stuken niet meer recht en haaks. (Hierdoor ontstaan kieren bij het werkblad en andere delen van de keuken).
IV. Klanten vergeten onder een vrijstaand fornuis de vloer door te leggen. Dit blijft zichtbaar vanwege de open onderkant. (ondanks dat wij de klant hier ruim voor levering op attenderen).
V. Muren worden al voor plaatsing afgewerkt waardoor bij het plaatsen van het blad (vooral bij steen) de kans op beschadigingen groot is (wij adviseren muren na plaatsing af te werken, behalve als er een afwerking zoals rugwanden of tegelkanten komen).
VI. Klanten nemen de keuken of delen van de keuken al in gebruik nog voordat de keuken is opgeleverd en gecontroleerd waardoor niet is vast te stellen of bijvoorbeeld de krassen in de spoelbak er al zaten of door de klant zijn veroorzaakt. (wij verbieden de klant de keuken of delen hiervan voor oplevering te gebruiken, ze doen dit helaas toch).
VII. Veel klanten proberen achter onze rug om en dus zwart en dus illegaal onze monteurs allerlei klusjes te laten doen voor een schijntje van de normale prijs. Denk aan tegelen, aftimmeren, aansluiten, omleggen van leidingen en afwerken van wanden enz (jammer).
VIII. Het ontbreken van afwerking op bestaande muren omdat de nieuwe keuken kleiner of lager of anders is proberen ze in onze schoenen te schuiven. (de klant krijgt altijd het advies en maattekeningen zodat ze zelf eenvoudig kunnen controleren welke wanden er eventueel moeten worden afgewerkt/bijgewerkt).
IX. Zeer aflopende vloeren of onevenheden in de oppervlakte zorgen voor kieren bij stollen en wangen of hoogte verschillen bij het aanrecht en/of de plint. (de vloer moet gewoon vlak zijn en redelijk waterpas, indien nodig dus egaliseren).
X. Het afreken van de slotbetaling gaat zelden vanzelf, ondanks het feit of de keuken helemaal af is of niet, wij moeten de klant altijd vragen om de laatste Eurotjes af te rekenen. Zelf denken ze hier niet zo snel aan (hoe zou dat toch komen).

Hoppa de knuppel in het hoenderhok.

Met vriendelijke groet,
GWTE

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door 16again »

prachtig lijstje, om misverstanden te voorkomen zou een dergelijke checklist zou al direct bij de koop overhandigd en doorgesproken dienen te worden.

I. Omdat m.i. de leverancier keuken aansprakelijk blijft voor schade tijdens de werkzaamheden kan deze het beste zelf karton/board materiaal meenemen.

IV. Ruim voor levering is onvoldoende en zou bij verkoop al gemeld moeten worden: klant kan in tussentijd al de vloer verzorgd hebben

IX. Wordt dit bij inmeten niet gechecked?

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

Dat zou mooi zijn, kunnen ze het gelijk kwijt maken.

I.Het leveren van de keuken gebeurt door de logistieke afdeling. Zij hebben niet de ruimte in de wagen en tijd in de planning. Het afdekken van vloeren en meubels blijft de verantwoordelijkheid voor de klant. Tegen meerprijs sturen wij natuurlijk een team om de vloer af te plakken met stukloop indien gewenst.

IV. Wij melden dit soort zaken altijd schriftelijk samen met het versturen van de tekeningen, ruim op tijd dus.

IX. Inmeten kan maar daar word de vloer niet rechter van. Bovendien worden veel vloeren na het inmeten vervangen.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door marpet »

Wij kregen van de keukenleverancier een hele waslijst waar wij aan moesten denken, inclusief een werktekening voor de aansluitingen. Ik kon merken aan de loodgieter dat het niet overal gebruikelijk is dat mensen deze informatie krijgen. Maar wij hebben onze keuken ook bij een klein bedrijf gekocht, waar service hoog in het vaandel staat: Rob Woud in Haarlem.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door een »

GWTE, punt I ben ik niet met je eens. De klant is niet verantwoordelijk voor het afdekken van de vloer. Natuurlijk is het wel verstandig als ie dit doet maar ik vind dat de leverancier/monteur moet zorgen dat ie geen schade berokkend aan het huis/keuken van de klant. En dus moet de monteur de vloer beschermen.

Al ik mijn auto naar de garage breng verwacht ik ook dat de monteur niet met zijn oliebroek op mijn stoelen gaat zitten zonder dat ie daar een hoesje overheen doet. Dat hoef ik als klant niet zelf te doen.

OmeBen
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2006 22:08

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door OmeBen »

Punt welke ik wil toevoegen aan het lijstje;

Klant (of aannemer van de klant) kan vaak niet plannen. Wanneer er een week wordt afgsproken voor aflevering van de keuken en montage hiervan dan wordt er verwacht dat de keukenzaak deze afspraak nakomt. Klanten kunnen een paar weken voor levering zomaar even bellen en tussen neus en lippen doorgeven dat de levering even niet uitkomt op het afgesproken moment. Keuken staat dan langer in de opslag en monteur kan vaak niet opnieuw worden ingepland.

Wij maken het zelfs regelmatig mee dat klanten een aantal dagen voor levering even doorgeven dat het huis nog niet is opgeleverd of de verbouwing nog niet klaar is.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

ik vind dat de leverancier/monteur moet zorgen dat ie geen schade berokkend aan het huis/keuken van de klant. En dus moet de monteur de vloer beschermen.
Ik heb het over het leveren van de keuken, hier komt geen monteur aan te pas. Vaak word de keuken 1 tot enkele dagen voor montage geleverd. Dit gaat volgens strakke route planning. De klant dient ook zelf plaats te maken in de woonkamer en de vloer indien nodig te beschermen.

Natuurlijk dient de monteur tijdens het plaatsen van de keuken de vloer,muur en het werkblad af te dekken met karton. Dit is dan vanwegen het uitpakken van de keuken ruimschoots aanwezig.

MAXIEM

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag GWTE,

Aan het plaatsen gaat het bestellen vooraf. Hier enkele aandachtspunten:

Keuken kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond op mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.
De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.
De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.
De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keukenzaak kun je meestal afspreken dat 30% van de koopsom vooraf betaald wordt, gevolgd door 60% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.
Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de keukenzaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat het jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 5 tot hooguit 10%.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-Expert Hutch.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

Groeten, Maxiem.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

Als je vannacht maar niet wakker ligt.......... :wink: Als je snapt wat ik bedoel!
Laatst gewijzigd door GWTE op 30 sep 2007 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Ik werk 's nachts. :idea:

Maxiem.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door marpet »

En natuurlijk niets aanbetalen. Betaling na plaatsing keuken.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

Dromen zijn bedrog..la..la,lala...la...en als je wakker word dan droom je nog...

MAXIEM

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag GWTE,

Jij bent uiteraard een insider en bekijkt het hele gebeuren door een gekleurde bril. Er zijn echter bewuste consumenten (en er komen er steeds meer) die door de malafide praktijken van een deel van de keukenbranche heen prikken. Op zich is dat een goede zaak en de vraag is dan ook gerechtvaardigd waar het omslagpunt ligt en wie er eigenlijk droomt??? :idea:

Collegiale groet, Maxiem.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

"VERTROUWEN"

Gebaseerd op dit fenomeen komen de mooiste deals tot stand.
Dit gevoel kan men overbrengen op klanten en deze kunnen dit op hun beurt weer overbrengen naar nieuwe klanten.

Indien het vertrouwen geschaad wordt zal dit resulteren in negatieve voortzetting. Klant koopt niets of zorgt voor gewaarschuwde potentiële klant, of verkoper wantrouwt iedere klant en wederom geen stijgende verkoop.

Uitzonderingen bevestigen de regel.........
en "zoals de waard is............"


Ik heb ooit een "Verkerk" horen zeggen "Er zijn genoeg mensen in Nederland van wie we geld uit de zak kunnen krijgen"
We weten hoe het met deze clan afgelopen is.........

Natuurlijk heeft GWTE gelijk met deze topic, het is wel zo dat hij en andere "specialisten" de "leek" hiervan zoveel mogelijk op de hoogte moet brengen. We kunnen niet verwachten dat een IT-er (knipoog naar enkele topicstarters) weet dat er geen opbouwleidingwerk achter een vaatwasser langs mag lopen. Je kan van een keukenverkoper ook niet verwachten dat hij de juiste hard- en software aanschaft om een draadloos netwerk aan te leggen..............

scheuj
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 mei 2006 09:36

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door scheuj »

Veel dom gezwets op dit forum gelezen maar die GWTE kan zo in het rijtje van Slik, OmeBen, Bloksma, Keukenkneus en meer van deze omhooggevallen spaanplaatverkopertjes.
Bij levering van de keuken zijn er krassen op de vloer gemaakt
Laat de door jou ingehuurde bezorgdienst het niet wagen om in mijn huis ook maar 1 krasje te veroorzaken want dan worden de heren met inbegrip van het spaanplaat de deur uitgeschopt
Voor het aansluiten van de keuken dienen de aansluitpunten te worden afgemonteerd
Een zaak van duidelijke afspraken maken. AFSPRAKEN JA, een kennelijk nogal onbekend begrip in keukenland cq. bouwvakkers!!!
Muren worden al voor plaatsing afgewerkt waardoor bij het plaatsen van het blad (vooral bij steen) de kans op beschadigingen groot is
Zoek een een paar goede installateurs die schadevrij kunnen werken. iets beschadigen betekent niet betalen!!!
wij verbieden de klant de keuken of delen hiervan voor oplevering te gebruiken
Een keukenboer heeft helemaal niets te verbieden, hoogstens een advies te geven.
Veel klanten proberen achter onze rug om en dus zwart en dus illegaal onze monteurs allerlei klusjes te laten doen voor een schijntje van de normale prijs
Betaal die mensen een normaal salaris dan zijn ze misschien minder gevoelig voor zwarte klussen.
Het afreken van de slotbetaling gaat zelden vanzelf, ondanks het feit of de keuken helemaal af is of niet, wij moeten de klant altijd vragen om de laatste Eurotjes af te rekenen. Zelf denken ze hier niet zo snel aan
Het volledig opleveren van een keuken gaat zelden vanzelf, ondanks het feit dat de keuken helemaal is betaald of niet. Wij moeten altijd vragen om de laatste afwerkingen uit te voeren. Zelf denken ze hier niet zo snel aan.

@omeBen
Klant (of aannemer van de klant) kan vaak niet plannen
Blij te horen dat de keukenboeren zo'n fantastische planning hebben.
Wanneer er een week wordt afgsproken voor aflevering van de keuken en montage hiervan dan wordt er verwacht dat de keukenzaak deze afspraak nakomt. Klanten kunnen een paar weken voor levering zomaar even bellen en tussen neus en lippen doorgeven dat de levering even niet uitkomt op het afgesproken moment.
Zo is dat!!!! De klant betaalt dus bepaalt!!! Wel eens gehoord van de "de klant is koning" Ben?? Kijk vanavond maar in de dikke van Dale.
Keuken staat dan langer in de opslag
Als dit je centjes kost moet je hier maar een verzekering voor afsluiten.

@zelfstandigste
Je kan van een keukenverkoper ook niet verwachten dat hij de juiste hard- en software aanschaft om een draadloos netwerk aan te leggen..............
Dat kan mijn 14 jarige buurjongen anders prima zelf hoor maar akkoord om zoiets simpels van een keukenverkopertje te verwachten?? Je hebt gelijkt, inderdaad wat te veel gevraagd.
Laatst gewijzigd door scheuj op 05 okt 2007 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Scheuj,

Ik ben het op sommige punten met je eens maar de planning is zeer moeilijk wat keukens betreft. Omdat met veel leveranciers wordt gewerkt om 1 keuken samen te stellen hangt de keukenwinkel zich op aan de grillen van die leveranciers. van de 10 is 1 niet op tijd? Red je er maar mee.

Afdekken van vloeren is een verzoek naar de klant. Is er geen afdekking aanwezig? Dan leggen we tijdelijk dekens of nog liever Hardboard neer. Parketvloer? Dan wordt deze vooraf bekeken en bestaande beschadigingen worden gemeld aan de klant en genoteerd. Daarna vegen om zeker te zijn dat er niets onder de afdekking blijft liggen. Dan pas monteren.

Het uitpakken van de keuken willen wij ook altijd zelf doen. Alleen dan kun je 100% zeker zijn dat beschadigingen voor onze rekening komen. De verpakking zit er niet voor niets omheen.

Als monteur kreeg ik ook vaak aanbiedingen om nog even dit of dat erbij te doen, voor geld of niet. Mensen vergeten dat daar voor de monteur een risico aan kleeft. Want stel dat bij die extra handeling een beschadiging of onenigheid met de klant optreedt, dan kan de monteur zwaar in de problemen komen. Wij hebben geen bezwaar tegen extra werkzaamheden maar willen dit wel vooraf weten.

Natuurlijk is de klant koning maar zo makkelijk is het vaak niet. Met nieuwbouwoplevertermijnen is de keukenwinkel tegenwoordig vogelvrij. Vertragingen van 4 maanden terwijl de keuken al op uitleveren staat zijn geen uitzondering. Vaak moet dan ook flink wat geschoven worden in planningen om een keuken te plaatsen/monteren. En wat te denken van de leidingwerkaanpassingen.

Belangrijker dan al het bovenstaande is het overleg met de klant. In de praktijk komen we er altijd uit. Al onze onderaannemers en monteurs vallen volledig onder onze verzekeringsparaplu zodat de klant direct weet waar gereclameerd moet worden. Waar gehakt wordt vallen spaanders, gelukkig niet veel, maar toch.

Echt waar, ook keukenverkopers vertonen soms menselijke trekjes, beste Scheuj. Als ik mijn winkel uitstap ben ik ook consument net als jij en verwacht ik ook 100% waar voor mijn geld.

MVG

scheuj
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 mei 2006 09:36

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door scheuj »

OK Max,

De methode die jij beschrijft is een professionele manier van werken maar die indruk had ik al van jou. Nu een aantal anderen nog.

Kuchegirl
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2006 12:01

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door Kuchegirl »

Een ieder die met Scheuj te maken krijgt, die heeft blijkbaar maar met 1 waarheid te maken en dat is die van hem.
Krijg er scheujbuik van, wat een figuur haha.

scheuj
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 mei 2006 09:36

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door scheuj »

Hee gillende keukenmeid of is het mijt?? Zo'n scheujbuik is dat een hangbuik???? Vind ik er persoonlijk nogal smakeloos uitzien bij een keukenmutsje. Je hebt gelijk!! Beter 1 waarheid dan een halve wereld want die zijn vaak erger dan hele leugens maaaaaaaaar die komen bij keukenverkopertjes/mutsjes natuurlijk nooit voor. Nog een fijne avond.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Keuken ellende! Waar ligt de fout?

Ongelezen bericht door GWTE »

Hierbij zal ik met tegenzin toch maar inhoudelijk blijven en even reageren op De heer Scheuj.
Laat de door jou ingehuurde bezorgdienst het niet wagen om in mijn huis ook maar 1 krasje te veroorzaken want dan worden de heren met inbegrip van het spaanplaat de deur uitgeschopt
In dat geval zou ik die dikke lelijke kamper neus van u, geachte heer, eens flink verbouwen.
Een zaak van duidelijke afspraken maken. AFSPRAKEN JA, een kennelijk nogal onbekend begrip in keukenland cq. bouwvakkers!!!
AFSPRAKEN? Als het niet goed is afgemonteerd, zal ik dat ruggetje van u eens breken. Met de handjes wel te verstaan.
Zoek een een paar goede installateurs die schadevrij kunnen werken. iets beschadigen betekent niet betalen!!!
Niet betalen betekend mijn incasso jongens er op af.
Een keukenboer heeft helemaal niets te verbieden, hoogstens een advies te geven.
Kom dat even in onze winkel melden………zal ik je laten zien dat je toch wel met je tong je kont kan raken, beste kerel.
Betaal die mensen een normaal salaris dan zijn ze misschien minder gevoelig voor zwarte klussen.
Oh, reken maar dat die incassojongens prima betaald worden.
Het volledig opleveren van een keuken gaat zelden vanzelf, ondanks het feit dat de keuken helemaal is betaald of niet. Wij moeten altijd vragen om de laatste afwerkingen uit te voeren. Zelf denken ze hier niet zo snel aan.
“Wij”? De meeste monteurs kunnen na een bezoekje aan “jullie” gelijk een tetanus prikje gaan halen, geen wonder dat ze de keuken niet af willen werken. Viespeukjes.

Sorry, Maxx voor jouw beschaafde poging deze man van repliek te dienen. Denk toch dat mijn reactie meer aansluit bij zijn type mens. En het is bovendien nog uitermate onderhoudend ook. :wink:

Gesloten