LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken in duitsland??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Tank
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:16

Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Tank »

Hallo,

Ik hoor tegenwoordig steeds meer mensen die een keuken in Duitsland kopen. Tot nu toe allemaal positieve reacties. Vooral omdat de prijs lager is dan in Nederland. Wat is jullie mening hierover?
Moeite waard of zitten er allerlei haken en ogen aan?

Tank

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Kulta »

Mijn mening zoals geplaatst in de groep:
Almat keukens kwalitatief vergelijken met ??? keukens

Geplaatst op 22 Apr 2006 11:10 door Kulta


--------------------------------------------------------------------------------

Voor de aspirant kopers die er vanuit gaan dat de prijzen over de grens beduidend lager liggen, is het misschien een tip op de terugweg ook bij een (of meerdere) van de nederlandse keukenzaken in de grensstreek een offerte te laten maken.

De aanpak van de grote ketens zal niet afwijken van de manier van werken in de rest van het land, maar de zelfstandige ondernemer, die zich, terwijl hij zo dicht bij het beloofde land zijn vestiging heeft (het is immers veeeeel goedkoper in België en Duitsland) staande kan houden, moet toch iets goed doen.

Het grote verschil in offerteprijzen bij het vergelijken met offertes uit Duitsland en België ontstaat doordat over het algemeen de Bruto prijs van een offerte gemaakt bij de landelijke keten vergeleken wordt met een netto prijs van een buitenlandse leverancier.

Ik ben ervan overtuigd dat in de gehele grensstreek, op het moment dat er appels met appels wordt vergeleken, de prijzen ook vergelijkbaar zijn.

Hoe zou er anders 1 keukenzaak kunnen overleven in bijv Limburg. (afhankelijk van de kijker) links Duitsland, rechts België. Beide landen veeeel goedkoper. Voor de potentiele kopers uit de regio een peuleschil om over de grens even een offerte op te halen, en toch blijven er keukenzaken bestaan!

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door jawi »

Ik ben het eens met Kulta dat je de netto prijzen met elkaar moet vergelijken. Voor onze keuken was de prijs echter wel degelijk hoger in Nederland (3 offertes in Nederland, 1 in Duitsland). Maar wellicht liggen de prijzen in de randstad al wat hoger, dan in het oosten van het land.

Hou er alleen rekening mee dat de duitse leveranciers de keuken welliswaar plaatsen, maar niet aansluiten. Daarvoor hebben wij een nederlandse loodgieter ingeschakeld.

Verder zitten er geen haken en ogen aan, in tegenstelling tot wat enkele malafide keukenhandelaren je soms willen laten geloven zijn de garantiebepalingen echt niet anders. Ook zijn er echt geen belastingconsequenties, de prijzen zijn ook in Duitsland gewoon inclusief het daar geldende BTW percentage.
Overigens hoef je in Duitsland vaak niets vooruit te betalen (wij hebben op de ochtend van levering via internetbankieren betaald).

Mijn advies, ga in Nederland naar enkele zaken, ga in Duitsland ook naar enkele zaken. Vraag overal een offerte, en dan zie je zelf wel of het voor jou wat uit maakt.
Overigens vinden niet alle winkels dit prettig, wij zeiden dit iedere keer namelijk direct tegen de verkoper, twee van de vier namen dat ons kwalijk. en gaven ons alleen maar een totaal prijs, en geen gespecificeerde offerte. Maar aangezien het uiteindelijk toch om de totaal prijs gaat maakt dat niet zoveel uit.

Wij vonden het ook wel opvallend dat ook een bedrijf als Siemens meewerkt aan die onzin van de kortingen. Als je de duitse brochure leest zie je daar ook veel lagere bedragen staan dan de nederlandse versie. Kennelijk willen we in Nederland graag belazerd worden, en geeft het ons een goed gevoel als we een hoge korting krijgen. Wij zijn iets nuchteder en kijken naar het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Jawi,

Een paar zaken bezoeken in Nederland en dan in Duitsland ook een paar zaken. Aangenomen dat je voor een duidelijke offerte gaat welke enigzins accuraat is uitgerekend, dan gaat dat je behoorlijk wat tijd kosten. Of ga je er vanuit dat je 4 offertes mee kan nemen na een dagje Duitsland?

De eerste klant die wij een keuken verkochten in de nieuwe winkel had zo'n zelfde weg afgelegd en kocht toch bij ons omdat de prijs naganoeg hetzelfde was voor hetzelfde product EN onze installatie is wel inclusief aansluiten.

Probeer eens te kijken voorbij de meubelboulevard en zoek eens bij de kleine, zelfstandige winkels. Die bepalen zelf hun prijs zonder dat een hoofdkantoor over de schouders meekijkt.

MVG

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door jawi »

Maxx,

Eens dat je geen 4 keukenzaken op een dag kunt doen. Ik zou zelf kiezen voor twee duitse zaken, en twee nederlandse zaken.
Wij waren in de regel ongeveer twee uur per afspraak kwijt.

Ik geloof ook best wel dat je in Nederland wel een goede prijs kunt krijgen, alleen is ons dat niet gelukt, terwijl we bij drie zaken in Nederland zijn geweest (één kleine zaak, en twee grote zaken).

Daarom adviseer ik andere nieuwe kopers ook om zelf te ervaren of ze in Duitsland wel voordeliger uit zijn. Ben je in Nederland voordeliger uit, dan moet je vooral wel in Nederland kopen!

En als je geen zin hebt om naar Duitsland te rijden, moet je het ook vooral niet doen (kost toch anderhalf uur vanuit Amstelveen). Gelukkig heb ik een leaseauto, en kost het me alleen maar de tijd.

lynn
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2006 15:02

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door lynn »

Hallo,
Goede tip lijkt me, en kijk dan ook bij een nederlandse zaak in de grensstreek, die zouden scherper in de prijs zijn.
Wij hebben geen fijne ervaring met ALMAT, niet CBW aangesloten en slechte klachtenafhandeling, je betaald wel alles vooruit dus uitkijken.
Succes !

stefan40
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:10

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door stefan40 »

Wij hebben onze keuken gekocht bij een bedrijf uit hoofddorp die duitse keukens voor duitse prijzen verkoopt.
Lekker dichtbij en met CBW garanties.
Kijk anders even op www.duitsekeukens.nl

Specht
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:08

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Specht »

Ik heb bij Mobel Kosters bij Rheine een geweldige keuken gekocht! Dezelfde keuken was in Nederland 3000 euro duurder (en ik woon in Enschede, ben dus bij diverse zaken in het grensgebied geweest). Met allemaal siemens apparatuur erin. Prima geplaatst. het enige wat we zelf hebben moeten doen is een extra aansluiting maken voor de inductiekookplaat (100 euro via een electricien) en een passende aansluiting voor het water (50 euro aan materiaal). De benodigde informatie kreeg ik keurig toegestuurd door het bedrijf, zodat ik wist welke verlengstukken ik moest halen. Die 150 euro extra weegt niet op tegen de 3000 euro voordeel door even iets verder te kijken. De verkoper daar vertelde dat zij zelfs leveren in bijv. Den Haag, omdat een a twee ritjes naar Duitsland nooit zoveel kosten als het voordeel wat je haalt in Duitsland. Vaak zijn de NL keukens hier ook Duits, je betaalt hier echter domweg meer voor de kosten die de dealers er hier ook voor moeten maken. Op een keuken met granieten blad kun je al snel 6.000 tot 8.000 euro besparen, aangezien de meeste keukenhandelaren in Dtsl. hun eigen graniet-afdeling hebben.

Succes!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door maxx »

jawi


Geplaatst op 24 Apr 2006 11:27 door jawi


--------------------------------------------------------------------------------


En als je geen zin hebt om naar Duitsland te rijden, moet je het ook vooral niet doen (kost toch anderhalf uur vanuit Amstelveen). Gelukkig heb ik een leaseauto, en kost het me alleen maar de tijd.

Beste Jawi,

We hadden je graag in onze winkel willen ontvangen, dat had je toch een hoop vakantiedagen kunnen besparen.

Net als wij zijn er nog genoeg kleine keukenwinkels die, door de kosten laag te houden, de prijzen ook aantrekkelijk kunnen houden. Dat blijkt ook uit de reacties van onze klanten.

Daarbij vind ik het altijd raar dat een verkoper in 2 uur een leuke, doordachte keuken voor kan leggen aan zijn klant, zonder te vervallen in een 13 in 1 dozijn keuken. Ons 1e gepsrek met de klant duurt gemiddeld 1,5 uur en daarin bespreken we wat de keuken moet kunnen en welke uitstraling de keuken moet hebben. Met het tonen van de mogelijkheden in deuren, kleuren, bladmaterialen en apparatuur is die tijd zo weggevlogen.

De tekeningen en offerte maken we voor het 2e gesprek, zodat de klant nog even kan nadenken en wij rustig kunnen kijken naar de wensen van de klant. Je wilt toch niet dat jouw keuken ook 2 deuren verder bij de buren staat.

MVG
Laatst gewijzigd door maxx op 02 jul 2007 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door jawi »

Beste MAXX,

Je aanpak klinkt zonder meer goed, maar niet in tegenspraak met wat ik aangaf.

Als je zoals wij in 4 zaken een offerte laat maken, krijg je 4 keer ideeën over hoe je de keuken wilt hebben. En ik moet eerlijk zeggen dat alle winkels leuke ideeën hadden. Wij hebben de leukste dingen daarvan opgepakt, zodat de uiteindelijke keuken precies bij ons past.

Zowel Ardland in Nordhorn, als De Jong keuken in Amstelveen hebben zeer goed met ons meegedacht. Bij deze twee partijen hebben we uiteindelijk ook twee keer gezeten, om serieus over de offerte te praten.

Uiteindelijk waren we dus wel behoorlijk wat tijd kwijt (maar de zaterdag is voor mij een normale vrije dag).

Maar nogmaals, wie geen zin heeft om zoveel tijd aan de aankoop van een keuken te besteden, moet dat vooral ook niet doen. Hij/zij moet dan maar hopen dat de zaak waar je heen gaat, een goede offerte maakt.

Wij vonden het gezien het bedrag wel de moeite waard om hier wat tijd aan te besteden. Wij hebben in ieder geval gemerkt dat de prijs ook in Nederland fors omlaag kan als je van te voren aangeeft dat je bij meerdere zaken een offerte vraagt. Het heeft ons duizenden Euro's bespaard.

eindelijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2006 01:42

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door eindelijk »

Beste Jawi,

de reactie van Kulta eerder aangehaald in dit topic was naar aanleiding van een vraag van mij over Almat Keukens. hun offerte hebben mijn man en ik inmiddels afgewezen (vonden de prijs te hoog en we wilden ook nog graag bij andere zaken kijken) Ik ben me inmiddels aan het orienteren op zaken in Duitsland, met name Nordhorn.

Even tussendoor:
Overigens valt me op dat Stefan40 in elk topic waar hij op reageert, alleen maar verwijst naar de url van duitse keuken import. Lijkt er sterk op dat hij daar gewoon zelf werkt. Volgens mij zijn daar toch regels voor binnen dit forum?
Maar goed, de oplettende lezer prikt daar wel door heen.

Ik vraag me af of het ook mogelijk is om per e-mail al een offerte te laten uit te brengen door bijv. Ardland in Nordhorn. Ik denk nu vrij aardig te weten wat ik wil aan opstelling en apparatuur en zou eigenlijk eerst een offerte willen vragen en dan direct een afspraak maken om naar Duitsland te gaan.
Heeft iemand daar ervaring mee :?:

Eindelijk (gaan we een keuken kopen)

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Kulta »

Alleen de keukenzaken waarbij geen druk wordt uitgeoefend zijn (denk ik) bereid om een offerte per email te versturen

De zaken met als motto "Nu te kopen tegen de nu geldende aantrekkelijke prijs en speciale aanbieding" zullen hier van af zien. De mogelijkheid om te vergelijken wordt immers te groot. En dat is juist wat deze zaken niet willen

Probleem is wel dat, hoe goed je ook uitlegt wat je wensen zijn en hoe goed de verkoper ook probeert de offerte uit te werken, je nooit de interactie krijgt die je wel krijgt als je met iemand aan tafel zit.

Misschien wel een goede manier om het kaf van het koren te scheiden.

Geen interesse om vooraf een redelijke offerte te mailen, dan ook geen bezoek waardig.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Kulta »

En ja,

de reacties van stefan40 over die importwinkel, waar hij en zo onderhand al zijn buren de keuken hebben gekocht, beginnen wel erg op te vallen.

etrip
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 feb 2006 10:22

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door etrip »

Hallo,
Wij hebben diverse keukenzaken bezocht. Begonnen met de lokale Siematic dealer die een mooi ontwerp maakte. Vervolgens dit forum ontdekt en allerlei adviezen gevolgd. Duitsland, kleine zelfstandige, diverse offertes via mail opgevraagd etc. etc.
Uiteindelijk gekocht bij de lokale Siematic dealer. Hij had immers het mooie ontwerp gemaakt waarmee we zijn gaan shoppen. Maar belangrijker was het goede gevoel dat we bij deze zaak hadden.
Is al dat andere werk dan voor niets geweest. Nee zeker niet. Door veel dit forum te volgen en ook veel in de praktijk te ervaren waren we veranderd van een naieve keukenkoper in een koper die weet hoe het reilt en zeilt in de grote boze keukenwereld en waren we in staat de oorspronkelijke eerste offerte op waarde te schatten en ons tegenvoorstel te formuleren waar wij uiteindelijk een goed gevoel bij hadden

Erik
(wij hebben ook een offerte bij Ardland via mail aangevraagd en per post kregen we een werkelijk keurige zeer gedetailleerde offerte met meerdere 3-d tekeningen tegen een zeer concurrerende prijs)

eindelijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2006 01:42

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door eindelijk »

Hoi Etrip (en andere lezers ;-)),

bedankt voor je berichtje. Ik zal nu zeker een offerte gaan aanvragen bij Ardland. Wij waren tot nu toe bij Almat (Rijswijk) en Van der Ham (Z'meer) geweest en bij allebei een offerte gevraagd. Beide zaken hebben me zeker op goede ideeën gebracht, maar ik vond Almat te duur (en niet aangesloten bij CBW, begreep ik via dit forum!) en ik was niet helemaal overtuigd van de kwaliteit van de aangeboden keuken (Pönnighaus) bij Van der Ham.

Daarom wil ik nu eerst verder kijken (en natuurlijk ook voelen aan deurtjes en lades ;-)) bij andere zaken.

Ook ik had al van kennissen en collega's positieve berichten gehoord over het kopen in Duitsland, dus mijn interesse was gewekt.

moeilijk
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2006 02:01

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door moeilijk »

hebben zelf een keuken besteld bij akzent keukens in nordhorn.... dat was eigenlijk e enige keukenzaak naast zoiets als keukenkampioen (die ons een c merk aanbood) die een offerte met specificatie van prijs en al toestuurde... zelfs toen we nix meer van ons lieten horen....

zijn er later nog een x heengereden en opnieuw een tekening laten maken.... had maten verkeerd om :oops: ... maar ze waren wel eerlijk en boen ons een mooie keuken aan voor een redelijke prijs.

ze zijn hier later nog een x geweest om alles voor de zekerheid nog s na te meten :idea: :D

Ebru
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2006 20:56

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door Ebru »

Wij hebben de afgelopen 10 jaar reeds 2x een Siematic-keuken in Duitsland gekocht (Gerwens Kuchenprofi, Gronau/Epe). Voornaamste reden: destijds circa 25% goedkoper t.o.v. de dealers in midden-Nederland, die op deze merkkeuken niet bereid waren substantieel iets aan de prijs te doen. Prijs nog verder omlaag gekregen door zelf op te bouwen.
Eerste keer is een van de aanrechtbladen verkeerd geleverd. Correct opgelost, alhoewel dit natuurlijk wel tijd kost.

De tweede keuken werd geleverd met losse 'Amerikaanse' koel/vrieskast van Bosch. Deze kreeg binnen het jaar ernstige problemen en moest uiteindelijk omgeruild worden. De Nederlandse importeur heeft de service en garantie verleend, doch omdat de koelkast in Dld gekocht was, moesten wij wel voorrijdkosten betalen. Da's dus een minpuntje maar wel te begrijpen.

Al met al zou ik het zo weer doen.

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door slik »

Ga met je Duitse offerte naar een Nederlandse keukenzaak en je krijgt dezelfde prijs. Probeer het maar. Je krijgt alleen je offerte niet mee vanuit Duitsland, waarom zou dat zijn denk je. Duitsland maakt zeer goede keukens maar leveren ook de grootste rommel. Kijk maar naar het Duitse elftal!

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door jawi »

Slik, jammer dat je niet de waarheid verteld. Wij kregen wel degelijk een keurige gespecificeerde offerte mee van Ardland.
Niet zo netjes van je Slik om dit soort onzin (leugens) op te schrijven. Waarschijnlijk is het zo dat zowel in Duitsland als Nederland er diverse zaken zijn die een keurige offerte meegeven, en dat er ook diverse zaken in beide landen zijn die dat niet doen.

In ons geval kregen we twee nette offertes (Ardland en de Jongh keukens) mee, de andere twee zaken (Intermat en Carpentier) deden dat niet. Wat ik overigens niet eens zo erg vind, want alleen het totaal bedrag is van belang.

pickles
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2005 00:33

Re: Keuken in duitsland??

Ongelezen bericht door pickles »

Prijs nog verder omlaag gekregen door zelf op te bouwen.
Als u zelf de bomen zou kappen, zou dat ook weer een hoop geld schelen..
Zeker als u eerst zelf die bomen heeft geteelt...

Gesloten