LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwaliteit vs mogelijkheden
Kwaliteit vs mogelijkheden
Wat mij opvalt is dat bij veel discussies de keuze van een keuken gaat over de kwaliteit van de keuken (waarbij de prijs natuurlijk een belangrijke rol speelt ) Maar ik vind zeker zo belangrijk welke mogelijkheden bij een bepaald merk/type keuken worden geboden. Bijvoorbeeld variatie in breedte en hoogte van kastjes, type laden, mogelijkheden van een hoekkast, etc.. En dat kan soms heel verschillend zijn per model en per merk. Zie bijvoorbeeld de B1 en de B3 keukens van Bulthaup.
Mijn stelling is dat je een keuken gebruikt en daarom de mogelijkheden het belangrijkste zijn. Ik ben benieuwd naar de reacties
Mijn stelling is dat je een keuken gebruikt en daarom de mogelijkheden het belangrijkste zijn. Ik ben benieuwd naar de reacties
Re: Kwaliteit vs mogelijkheden
Alleen zo vervelend wanneer blijkt dat je keuken met veel mogelijkheden snel uit elkaar valt
Je heb wel gelijk, de meesten klanten gebruiken de prijs en uitstraling (bling/bling) als uitgangs punt. mijn filosofie is, een mooie keuken went in een dag, je komt 's ochtends binnen, pakt een bak koffie en gaat werken. Een verkeerde ingedeelde keuken waar je elkaar altijd tegen elkaar aanloopt frustreerd voor het leven.
Je weet niet half hoeveel " foute" ontwerpen ik onder ogen krijg van de "snelle pakken" van de "ketens"
Je weet niet half hoeveel " foute" ontwerpen ik onder ogen krijg van de "snelle pakken" van de "ketens"
Ai
Het vervelende van de standaard documentatie bij de meeste keukenmerken is dat wel het uiterlijk ruim wordt getoond, maar de mogelijkheden qua inbouw (wat zit er achter het deurtje) veel en veel minder. Volgens mij komt dat omdat die documentatie vaak ook de prijsinformatie van de verschillende onderdelen bevat en je op die manier een kijkje in de keuken krijgt.
Of zit dat anders?
Frank
Ben daar wel mee eens. Maar meestal en zo ook in mijn geval kijk ik naar keukens in een bepaalde prijsklasse.Alleen zo vervelend wanneer blijkt dat je keuken met veel mogelijkheden snel uit elkaar valt
Het vervelende van de standaard documentatie bij de meeste keukenmerken is dat wel het uiterlijk ruim wordt getoond, maar de mogelijkheden qua inbouw (wat zit er achter het deurtje) veel en veel minder. Volgens mij komt dat omdat die documentatie vaak ook de prijsinformatie van de verschillende onderdelen bevat en je op die manier een kijkje in de keuken krijgt.
Of zit dat anders?
Frank
Wellicht moet je een onderscheid maken tussen de 'technologie' en de indelingsmogelijkheden.
Veel keukens maken voor hun 'technologie' gebruik van standaard producten, zoals bv blum lades en scharnieren. Dan zit daar tussen merk X en merk Y weinig verschil in (als je eenmaal de verschillen tussen de producten van Blum en die van de concurrent kent).
Ook kopen sommige merken de kasten en frontjes gewoon in bij de zelfde fabriek als de concurrent. Daar valt dan nog wel iets mee te spelen, met andere kleuren, patronen, handgrepen etc. Maar vooral: andere/geliktere foto's in de boekjes. Zo ziet de keuken van merk X er veel chiquer uit dan de keuken van merk Y, omdat de foto veel 'stijlvoller' is genomen en merk X zo'n goede naam heeft. Terwijl de keuken eigenlijk het zelfde is. Maar hier zijn ook uitzonderingen, die wel weer eigen fabrikaat hebben. Helaas is dan niet altijd duidelijk of dat dan ook betekent dat het daardoor ook béter is...
In standaard inrichtingsmogelijkheden zitten wel verschillen. Het ene merk heeft meer mogelijkheden dan het andere merk. Soms is een pagina in het boek gewijd aan de mogelijke kasttypes, maar soms ook niet. Dan is het dus maar kijken wat de winkelier zegt. Maar: vaak is alles ook op maat aan te passen. Dus past iets net niet, dan is dat wel weer aan te passen. Tegen een bepaalde prijs natuurlijk. Maar wellicht dat je ondanks die meerkosten bij de keuken met minder mogelijkheden toch wel goedkoper en/of beter uit bent.
Dan is de vraag of je je bij de keuze voor een merk/type wel à priori moet laten inperken door de inrichtingsmogelijkheden, of dat je beter de keus van de keukenadviseur moet laten beïnvloeden door de mogelijkheden die hij biedt, en door de ontwerpen die hij tentoonstelt.
Ik denk dus dat je met een goed meedenkende adviseur ook met een op het oog beperkter merk een goed ontwerp kunt krijgen, waarin alle gewenste mogelijkheden zitten, plus nog extra mogelijkheden waar je niet aan gedacht had.
Veel keukens maken voor hun 'technologie' gebruik van standaard producten, zoals bv blum lades en scharnieren. Dan zit daar tussen merk X en merk Y weinig verschil in (als je eenmaal de verschillen tussen de producten van Blum en die van de concurrent kent).
Ook kopen sommige merken de kasten en frontjes gewoon in bij de zelfde fabriek als de concurrent. Daar valt dan nog wel iets mee te spelen, met andere kleuren, patronen, handgrepen etc. Maar vooral: andere/geliktere foto's in de boekjes. Zo ziet de keuken van merk X er veel chiquer uit dan de keuken van merk Y, omdat de foto veel 'stijlvoller' is genomen en merk X zo'n goede naam heeft. Terwijl de keuken eigenlijk het zelfde is. Maar hier zijn ook uitzonderingen, die wel weer eigen fabrikaat hebben. Helaas is dan niet altijd duidelijk of dat dan ook betekent dat het daardoor ook béter is...
In standaard inrichtingsmogelijkheden zitten wel verschillen. Het ene merk heeft meer mogelijkheden dan het andere merk. Soms is een pagina in het boek gewijd aan de mogelijke kasttypes, maar soms ook niet. Dan is het dus maar kijken wat de winkelier zegt. Maar: vaak is alles ook op maat aan te passen. Dus past iets net niet, dan is dat wel weer aan te passen. Tegen een bepaalde prijs natuurlijk. Maar wellicht dat je ondanks die meerkosten bij de keuken met minder mogelijkheden toch wel goedkoper en/of beter uit bent.
Dan is de vraag of je je bij de keuze voor een merk/type wel à priori moet laten inperken door de inrichtingsmogelijkheden, of dat je beter de keus van de keukenadviseur moet laten beïnvloeden door de mogelijkheden die hij biedt, en door de ontwerpen die hij tentoonstelt.
Ik denk dus dat je met een goed meedenkende adviseur ook met een op het oog beperkter merk een goed ontwerp kunt krijgen, waarin alle gewenste mogelijkheden zitten, plus nog extra mogelijkheden waar je niet aan gedacht had.
Ik heb best wel vertrouwen in winkeliers, maar ik zou toch voordat ik met een winkelier ga praten mezelf willen orienteren op wat mogelijk is. Zorgt er voor dat ik mee kan denken en daar waar nodig mee kan sturen. In het meest extreme geval kan ik concluderen dat een bezoek zinloos is en bespaar ik de winkelier en mij een onnodig gesprek.Soms is een pagina in het boek gewijd aan de mogelijke kasttypes, maar soms ook niet. Dan is het dus maar kijken wat de winkelier zegt.
Op maat aanpassen is leuk, maar betekent in vele gevallen langere levertijd en meer kosten. Bovendien zorgt het ervoor dat het vergelijken van aanbiedingen een stuk moeilijker wordt.
Op maat aanpassen is leuk, maar betekent in vele gevallen langere levertijd en meer kosten. Bovendien zorgt het ervoor dat het vergelijken van aanbiedingen een stuk moeilijker wordt.
Beste nc205,
Op maat aanpassen is perfect en soms maar met 1 of 2 kasten nodig om een situatie te verhelpen. Met die kosten valt het dan ook erg mee EN je krijgt een keuken die ECHT naar wens is. Langere levertijd is lariekoek.
Het klinkt mij in de oren dat je tegenover een verkoper hebt gezeten die de aanpassingen niet kon bieden. Vele merken hebben de mogelijkheid niet om aanpassingen aan te bieden eb de meeste hebben er geen zin in en maken de prijs extreem hoog om de klant te ontmoedigen.
Gewoon een merk zoeken dat er geen moeite mee heeft, die zijn er echt.
MVG
Het hangt natuurlijk ook van de soort aanpassing af. Heb je om de keuken goed te kunnen laten passen een kast nodig van 55 breed en is de standaard 50 of 60, dan is dat een relatief kleine aanpassing, aan één van de kasten in je keuken. Ook als die kast twee keer zo duur zou worden, dan hoeft dat op de prijs van de hele keuken geen grote invloed te hebben. Maar als je de hoogte van je corpus wilt aanpassen van, ik noem maar wat, 87,5 naar 82, dan is dat een stuk ingrijpender.
Helaas zijn bij veel merken voor de consument de corpushoogtes moeilijk te achterhalen, zodat je wellicht een aantal winkels moet bezoeken om erachter te komen dat het merk dat je wilt de verkeerde hoogtes heeft.
Helaas zijn bij veel merken voor de consument de corpushoogtes moeilijk te achterhalen, zodat je wellicht een aantal winkels moet bezoeken om erachter te komen dat het merk dat je wilt de verkeerde hoogtes heeft.
Maar als je de hoogte van je corpus wilt aanpassen van, ik noem maar wat, 87,5 naar 82, dan is dat een stuk ingrijpender.
Beste Kweenie,
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? Een kast in hoogte aanpassen is toch veel minder ingrijpend dan een breedte van bijv. een ladekast.
Volgens mij kun je op iedere fabriekswebsite wel informatie vinden over kasthoogten. Lijkt me geen probleem.
Ik snap dat je iemand probeert te helpen maar met dit soort antwoorden komt nc0205 geen steek verder....
MVG
Wat ik bedoel is dat je voor het aanpassen van de hoogte ál je kasten zult moeten aanpassen, wat volgens mij een stuk ingrijpender is dan één kast in de breedte aanpassen.
Tot op heden ben ik puur aan het orienteren en heb nog niet naar een specifieke invulling gekeken. Ik verwacht qua maatvoering weinig problemen en ben daarom meer op zoek naar mogelijkheden qua inrichtingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld voor een hoekkast. Ik heb een hoekonderkast met een carrousel. Dat bevalt maar matig. Informatie hierover zijn in de mooie boeken die ik heb gekregen nauwelijks beschikbaar. Alleen Miele liet een verrassende oplossing zien, maar Bulthaup, Poggenpohl en Siematic niets. En aangezien ik in mijn nieuwe keuken twee hoekonderkasten heb kan je begrijpen dat dat een belangrijk punt is. Dat er duidelijke verschillen zijn qua mogelijkheden tonnen de B1 en B3 keukens van Bulthaup duidelijk aan.maxx: Het klinkt mij in de oren dat je tegenover een verkoper hebt gezeten die de aanpassingen niet kon bieden. Vele merken hebben de mogelijkheid niet om aanpassingen aan te bieden eb de meeste hebben er geen zin in en maken de prijs extreem hoog om de klant te ontmoedigen.
Juist jouw antwoord in combinatie met die van kweenie zorgt er voor dat ik een beter beeld krijg van hetgeen wel en niet kan.maxx: Ik snap dat je iemand probeert te helpen maar met dit soort antwoorden komt nc0205 geen steek verder....
Tja, Bulthaub siematic, poggenpohl enz. de keuken merken in het hogere segment zijn voorral gericht op imagebuilding, stijl, uitstraling, design enz.enz. Kwalitatief zijn ze allemaal wel aan elkaar gewaagd.
Als je bij de fabrikanten kijkt van de interieuren kun je meer inzicht krijgen in wat er beschikbaar is.
En ik denk dat dit het antwoord is wat je echt bedoelt.
kijk eens bij Grass, blum, kessebaum op internet
Als je bij de fabrikanten kijkt van de interieuren kun je meer inzicht krijgen in wat er beschikbaar is.
En ik denk dat dit het antwoord is wat je echt bedoelt.
kijk eens bij Grass, blum, kessebaum op internet
Een mooie oplossing voor een hoekkast?
Kijk eens naar de LeMans oplossing (merk? doeco?)).
Of de hoekladen die Format levert, ook erg mooi en praktisch.
Kijk eens naar de LeMans oplossing (merk? doeco?)).
Of de hoekladen die Format levert, ook erg mooi en praktisch.