De eerste stap is het goed onderbouwen van je casus. De wettelijke garantie is van toepassing als jij kan aantonen dat het product bij aflevering ondeugdelijk is (of als er zich een probleem binnen een jaar voordoet). Jij bent buiten de termijn dus je moet aannemelijk maken dat er bij aflevering reeds iets mankeerde aan het product. Afgezien van jaar omgekeerde bewijslast is er in Nederland geen termijn.
Ik hoop dat iemand mij haarfijn kan uitleggen wat het verschil is tussen wettelijke garantie enerzijds en dat een product conform moet zijn anderzijds.
De wettelijke garantie bevat het conformiteitsbeginsel en de remedies.
Een kleine reparatie maakt niet dat het apparaat non-conform is.
Een grote reparatie maakt ook niet dat het apparaat non-conform is. Soms kan een non-conformiteit worden opgelost met een kleine reparatie en dat is dan prima. Of vindt jij dat een thermostaat na 3 weken defect mag zijn?
Een update, ik heb de koelkast laten repareren, heeft totaal geen zin gehad. Het probleem is niet verholpen. Nu biedt Pelgrim een nieuwe koelkast voor 233 EUR. De koelkast zou lekken. Het gaat me nu totaal 333 EUR kosten.
Misschien heb je garantie op de reparatie. Zou je de kosten willen specificeren? Zijn er onderzoekskosten? Of is dat één bedrag.
Ik zou dan zeker te weten geen Pelgrim koelkast meer aanschaffen en ook niet bij Superkeukens.
Mwah ik heb een inductieplaat van Plegrim welke met de keuken van Superkeukens nu 20 jaar geleden gekocht en is samen met de oven na 3 jaar vervangen ivm defect.
Hoefde destijds niets te betalen, de droppot bijvullen was voldoende.
Een negatieve ervaring hoeft nog niet te betekenen dat een merk of bedrijf meteen slech is. Zon dooddoener.....
Dus due inductieplaat en de oven waren na drie jaar al stuk.
Vind ik niet zo’n aanbeveling.
Ik wel want zijn kosteloos vervangen door exact zelfde model welke nu zon 17 jaar probleemloos draaien.
Zowat ieder merk heeft wel eens een maandagmorgen model ertussen zitten.