LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie bij de BSO

Discussieer hier over kinderopvang.
laury_christin

Discriminatie bij de BSO

Ongelezen bericht door laury_christin »

Onze dochter is sinds vorig jaar (juni 2009) gediactnoticeerd met coeliakie (intolerantie op gluten), dus ze moet een streng dieet volgen.
Dus geen gewone brood, koekjes, pasta. Maar wel fruit, groente, vlees, eieren, melk, rijstwafels etc.

Ze is in februari 2010, 4 jaar geworden en natuurlijk naar school gegaan. Ze heeft hier zolang naar toe geleefd. En nu mocht ze eindelijk naar de grote school gaan.
Een tegelijk met naar school gaan, ook naar de BSO.
Dus 4 weken geleden voor het eerst voor een proef naar de BSO geweest.
Alles uitgelegd aan de juf hoe het zit met de coeliakie, wat mag ze eten, wat mag ze niet eten, duidelijk gezegd dat ik een informatie brief zou maken voor de ouders (uitleg, om rekening te houden met verjaardag feesten etc), dat ik een lijst zou maken met alle eten (en merken ) die ze mag hebben (we praten alleen over 2x lunch ze gaat op woensdag en vrijdag) en dat ik in de eerste weken zelf de koekjes en eten zou leveren totdat het hun een beetje duidelijkheid is.

Maar ja...3 weken geleden zijn we officieel voor het eerst naar de BSO.
Dinsdag heb ik met Rose glutenvrij traktaties gebakken en versierd voor haar verjaardag om iedereen te laten proeven wat lekkere glutenvrij koekjes zijn.
Maar dan hoor ik van de juf dat hun organisatie geen glutenvrije producten wil inkopen voor haar. Neem ik kontact met de wijk coordinator en die zegt tegen me: dat ze alles centraal inkopen en dat ze dit niet voor een kind willen inkopen..
Wat een teleurstelling!
De glutenvrij producten zijn overal te koop (we wonen In Apeldoorn) en alle DA drogisterijen leveren glutenvrij producten, de supermarkten etc.

Ik ben zo boos! Een kind kiest niet voor deze allergie. Je kan als organisatie toch een beetje meedenken en samenwerken.
Ik ben zelf werkzaam geweest bij een andere kinderopvang organisatie en daar was altijd alles mogelijk voor het kind. Bij haar oude KDV ook.
Alleen hier niet!
Ik wil het niet zomaar accepteren. Ik vind het echt discriminerend. Je betaal zo veel geld aan zo’n organisatie en ze willen helemaal geen moeite doen. Ik kan het gewoon niet begrijpen dat ze deze kleine moeite niet willen nemen.

Ook vindt ik het slecht dat er geen financiele compensatie tegenover staat, tenslotte hoeven ze nu geen eten voor ons kind kopen.

amelissen

Re: Discriminatie bij de BSO

Ongelezen bericht door amelissen »

Discriminatie is naar mijn mening iemand met een andere huidkleur, geloofsovertuiging, postuur, sexualiteit of wat dan ook anders behandelen dan de rest. Dat is hier helemaal niet geval, sterker nog u eist dat uw kind door ziekte anders wordt behandeld dan de rest. Laten we wel zijn, logisch natuurlijk, want u wilt niet dat uw kind ziek wordt.

Maar ik denk niet dat het aan de BSO is om met alle wensen/eisen van ouders maar rekening te houden. Het bedrijf moet dus maar extra kosten maken voor uw kind omdat het bepaalde producten niet mag heben? De een mag dit niet vanwege ziekte, de ander dat niet vanwege intolerantie, de derde mag geen varkensvlees vanwege geloof, de vierde mag zus niet om wat voor reden dan ook. U geeft aan dat het overal te koop is, maar er moet dus wel extra aandacht aan besteed worden en waarschijnlijk zal het ook duurder zijn dan hetgeen normaal wordt besteld.

Ik denk dat u geluk heeft gehad met de vorige instanties die dit wel regelden. Blijkbaar zit u nu bij een grotere organisatie die hier richtlijnen voor heeft en geen extra moeite voor aparte gevallen wil doen.

Dat u klaagt over het feit dat u compensatie zou moeten krijgen omdat uw kind nu niets zou gebruiken, vind ik een beetje gezeur.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

U kind heeft er zeker niet om gevraagd om een allergie te hebben maar
de bso natuurlijk ook niet.
Vind dat de bso in zijn recht hiermee staat, het ene kind mag dit niet en het
andere dat weer niet dan is het einde zoek voor de bso qua inkopen doen.
U kunt toch zelf u produkten kopen en daar neerleggen, zie niet in wat het probleem daarvan is.

Amyl

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind de stelling dat mevrouw juist vraagt om discriminatie een beetje de omgedraaide wereld. Ze wil juist dat haar kindje net als alle andere kindjes eten krijgt op de BSO. Dat je iets om geloof niet eet, dat is een keuze, kinderen met glutenintollerantie, koemelkeiwitallergie of PKU kiezen daar niet voor. Ik kan me voorstellen dat de BSO dit niet zelf hoeft te regelen, dat is a meer werk en b kost het meer omdat het niet groot ingekocht kan worden. Doch dan hoeft mevrouw niet dubbel te betalen voor het eten, dat is ook onzinnig.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Amyl schreef:Ik vind de stelling dat mevrouw juist vraagt om discriminatie een beetje de omgedraaide wereld. Ze wil juist dat haar kindje net als alle andere kindjes eten krijgt op de BSO. Dat je iets om geloof niet eet, dat is een keuze, kinderen met glutenintollerantie, koemelkeiwitallergie of PKU kiezen daar niet voor. Ik kan me voorstellen dat de BSO dit niet zelf hoeft te regelen, dat is a meer werk en b kost het meer omdat het niet groot ingekocht kan worden. Doch dan hoeft mevrouw niet dubbel te betalen voor het eten, dat is ook onzinnig.
Dat klopt, dubbel betalen voor eten is zeer onzinnig en daar hoord de
BSO ook rekening mee te houden.

Berenice

Ongelezen bericht door Berenice »

Ik geloof dat het budget voor eten en drinken per kind 2 euro per dag is. Misschien kan ze voorstellen dat dan van de nota af te halen en zelf het eten te verzorgen ? Door de grootschalige inkoop kan de BSO goedkoop en effectief iedereen (nou ja bijna iedereen) van een hapje en drankje voorzien. Als er speciale requesten om de hoek kijken is dit meestal toch wel kostenverhogend (hoewel ik eerlijk gezegd geen idee heb hoeveel het speciale glutenvrije eten/drinken kost).

Ik kan mij het standpunt van de BSO wel voorstellen, ze zitten op een strak budget en kunnen niet met alle wensen rekening houden (ook al is het in dit geval een allergie), net zoals met alle (duurdere) smaken van de kinderen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het hoofddoel van de BSO (en waar je in principe ook voor betaalt) is het opvangen van de kinderen. Dat daarbij ook komt kijken dat er ook voor eten moet worden gezorgd is een bijkomende taak, maar niet het hoofddoel van de BSO. Ik vind het dan ook niet raar dat het verzorgen van het eten niet de meeste tijd en geld kost.

Voor de BSO maakt het ook nogal uit of ze even snel in 5 minuten bij bv. de Aldi de lunch voor de kinderen kunnen kopen, voor een paar cent per kind, of dat ze voor speciale dieten speciaal voedsel moeten kopen. Dat is wat anders dan als iemand met bv. koemelkeiwitallergie een aantal dingen van de bestaande voorraad niet mag; dan kun je eenvoudig ervoor zorgen dat zo iemand geen kaas krijgt, maar jam en geen melk maar roosvicee. Net als dat iemand die geen vlees mag nog veel keuze uit ander broodbeleg heeft.

Ik vind het dus niet raar dat ze niet veel speciale dingen kopen, en dat je eventueel zelf glutenvrije spullen mee kunt geven. En of er dan een financiële compensatie zou moeten komen, dat lijkt me ook wat overdreven. Heel misschien, als je op een vriendelijke manier overlegt, dat er wel iets van compensatie kan komen. Maar kinderen die nooit te eten krijgen bij de BSO (bv. alleen 's middags na school en niet bij lunchtijd) moeten ook gewoon het zelfde uurtarief betalen. Dan zouden die misschien ook compensatie willen. Ik denk dus dat je niet snel compensatie zult krijgen.

Trouwens, bij het kdv moet je voor baby's die zelf meegebrachte borstvoeding krijgen ook het zelfde betalen als voor baby's die flessenmelk krijgen. Daar krijg je ook geen compensatie voor.

Gesloten