LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe komt de belastingdienst aan het aantal opvanguren?

Discussieer hier over kinderopvang.
Nooit_Gedacht

Hoe komt de belastingdienst aan het aantal opvanguren?

Ongelezen bericht door Nooit_Gedacht »

Hallo,

Wij brengen ons kind naar de kinderopvang. De gegevens die verstrekt moeten worden voor kinderopvangtoeslag verstrek je vooraf, dwz om de kinderopvangtoeslag voor 2012 maandelijks te ontvangen moeten de gegevens zoals onder andere salaris en het aantal opvanguren al in 2011 worden opgegeven. Omdat deze gegevens nog kunnen wijzigen voor 2012 krijg je in dat jaar een voorlopige toeslag retour. In 2013 krijg je dan een definitieve berekening over het jaar 2012 omdat dan alle gegevens mbt 2012 bekend zijn. In 2012 hebben we gebruik gemaakt van flexibele dagen buiten het contract om, dus we hebben meer opvanguren genoten dan we in 2011 hebben opgegeven. De kosten voor de extra dagen hebben we gewoon betaald (volledig brutobedrag). Ik ga er dus vanuit dat ik nog wat terugkrijg aan kinderopvangtoeslag. Mijn vraag is, hoe weet de belastingdienst van deze extra uren bij het bepalen van definitieve 2012 toeslag? Moet ik dat op een of andere manier nog opgeven of krijgt de belastingdienst deze gegevens van bijvoorbeeld het kindercentrum?

zwabbertje

Re: Hoe komt de belastingdienst aan het aantal opvanguren?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het handigste is om na afloop van het jaar, als je de jaaropgave van het kindercentrum hebt met de juiste uren en kosten, een wijziging in te dienen. De toeslag voor de extra opvang wordt dan vrij snel uitbetaald.

Veel kindercentra (maar niet alle) leveren na afloop van het jaar gegevens aan de Belastingdienst aan. Ook wordt aan ouders gevraagd de jaaropgave op te sturen. Als het goed is staan alle uren daar op.

Overigens moet je wel zelf controleren of de jaaropgave van het kindercentrum klopt want je blijft zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste uren.

Esmeetje

Re: Hoe komt de belastingdienst aan het aantal opvanguren?

Ongelezen bericht door Esmeetje »

Ik sluit mij aan bij de voorgaande reactie.
Ikzelf werk bij een kinderopvangorganisatie. Wij zijn verplicht de gegevens aan te leveren. Dit is echter omdat wij een Hulp Informatie Punt voor de belastingdienst zijn. Andere organisaties zijn dat niet verplicht. Wij versturen elk jaar een jaaropgave aan onze ouders. Deze hebben ze nodig voor de definitieve berekening.

Je moet het inderdaad controleren en zelf doorgeven daar je zelf verantwoordelijk blijft.

Gesloten