“Kern” is een grote kinderopvang instantie in West Nederland. Zowel veel kinderdagverblijven als de buitenschoolse opvang vallen onder “Kern”. Nu is het mogelijk om tijdens de schoolvakanties op de dagen dat kinderen regulier gebruik maken van buitenschoolse opvang, te kiezen voor dagopvang.
Op zich handig. Echter niet voor iedereen. Voor ouders die werken in wisselende diensten of werkzaam zijn in het onderwijs is deze vakantie-dagopvang overbodig.
In een nieuwsbrief van de oudercommissie, lezen we het voorgenomen besluit dat “Kern” met ingang van januari 2009 de keuze om in schoolvakanties te kiezen voor dagopvang laat vervallen. Deze optie gaat verdwijnen en iedereen gaat op de werkdagen waarvoor al gebruik gemaakt wordt van buitenschoolse opvang, standaard (nodig of niet) 12 vakantieweken dagopvang betalen a €60,- per dag.
Voorbeeld 1:
Modaal gezin waarbij één van de ouders werkt in het onderwijs waarbij dagopvang voor 2 kinderen in de vakanties overbodig is. Regulier wordt er gebruik gemaakt van buitenschoolse opvang op maandag en dinsdag.
Financieel betekent het voorgenomen plan het volgende:
12 schoolweken x 2 dagen x €60,- = €1440,-
Voor twee kinderen dus €2880,- extra.
Stel dat de belastingdienst een bijdrage doet van 50%, dan blijft er een extra bedrag van ruim €1400,- op jaarbasis over, voor diensten die niet worden afgenomen!
In deze situatie is tijdens schoolvakanties, in het geheel geen dagopvang gewenst. Hoewel dat bij de overgrote groep ouders anders zal zijn zullen ook die per jaar 1 of meerdere weken met hun kroost op vakantie gaan, waarbij ze geen gebruik maken van de dagopvang. Ondanks dat betalen ze wel de dagopvang gedurende alle 12 schoolvakantieweken door.
Voorbeeld 2 :
Een gezin met 2 kinderen die regulier gebruik maken van twee dagen buitenschoolse opvang en 4 weken op jaarbasis op vakantie gaan. Financieel betekent dit voor hun….
4 schoolweken x2 dagen x €60,-= €480,-
Voor twee kinderen dus €960,- extra.
Stel dat de belastingdienst opnieuw een bijdrage doet van 50%, dan blijft er een extra bedrag van €480,- op jaarbasis over, voor diensten die niet worden afgenomen.
Nu heb ik er begrip voor dat er niet voor elk type klant een toegesneden opvangregeling ontworpen kan worden tegelijk kan het ook niet zo zijn dat er zonder enige overgangsregeling wordt besloten om alle klanten in het vervolg maar over één kam te scheren waarbij ze worden verplicht tot afname van niet gewenste diensten. Zeker niet gezien de enorme extra kosten die hiermee op jaarbasis zijn gemoeid.
Indien ik een verzekering afsluit op mijn auto, kan ik niet alleen om het simpele feit dat blijkbaar veel klanten van die maatschappij een motor bezitten, worden verplicht tot het afnemen van een motor-verzekering. Het dan maar aanschaffen van een motor kan de oplossing toch niet zijn ?
Juridisch gezien is dit een vorm van koppelverkoop. Ik vraag me af of dit door instantie “Kern” zomaar mag worden doorgevoerd zeker gezien het feit dat “Kern” in West Nederland met hun diensten een monopoliepositie bezit waarbij er geen alternatief voor handen is. (bij een verzekering kan je immers nog naar een andere maatschappij overstappen)
M.i. hebben de gepresenteerde plannen ook niets met professionalisering of bezuinigingen te maken. Het lijkt er op dat de organisatie “Kern” alleen opereert vanuit het eigen perspectief en geen rekening (wil) houden met zijn klanten. Ford is met de productie van de “T” Ford ook zo begonnen, (In alle kleuren leverbaar mits hij maar zwart is) maar we zijn nu wel 100 jaar verder.
Nu hoop ik dat ik het allemaal verkeerd heb begrepen door het feit dat nog niet alle “kleine lettertjes”op papier staan (en nog bekend gemaakt moeten worden). Indien dat niet het geval is hoop ik dat jullie mij, en vele modale gezinnen met mij, kunnen helpen met antwoorden op de volgende vragen.
• Kan een kinderopvanginstantie als “Kern” juridisch gezien deze vorm van koppelverkoop doorvoeren en verplicht stellen aan alle ouders?
• Welke mogelijkheden zijn er, als klant, om hier effectief tegen in te gaan?
Graag jullie reactie.
Alvast dank voor de genomen moeite,
Met vriendelijke groet,
Ron