LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kinderopvang in 2012, wat krijg je nou terug en van wie?!
Kinderopvang in 2012, wat krijg je nou terug en van wie?!
We zijn sinds 10 oktober trotse ouders van een klein jochie, we zijn zeer gelukkig met hem maar hij brengt wel wat teweeg zeg. We leven niet lux, hebben een gewone auto en gaan niet vaak uit eten of bios maar toch grote vragen bij het volgende:
Wij zouden hem graag naar de kinderopvang doen in januari 2012 voor 4 dagen in de week. als we dan globaal een berekening maken kost je dat zo'n 50 eur per dag dus per maand 800 eur. Nou gaat daar in 2012 als het goed is 1/6 af die vergoed word door de werkgever dat via de belastingdienst gaat. Dan is er volgens mij ook nog het nieuwe dat ze in 2012 gaan berekenen op diegene met de minste uren, in dit geval ik dus (24 uur per week). Is die berekening voor de vergoeding van de werkgever/belasting of door de gemeente?!
Door al die verhalen en theorieën komen wij er niet meer uit, en hopen dus dat jullie ons het kunnen uitleggen uit eigen ervaringen!?
Gaat er dan ook nog een deel af door de belastingdienst zelf of is dat het enige dat er vergoed word? Hoeveel zouden we ongeveer per maand neer moeten tellen voor dat (dus met de kosten van de werkgever/belasting eraf)?
Ik vraag dit omdat het voor ons echt de vraag is of we dit moeten doen of ervoor kiezen dat ik thuis ga blijven voor de kleine, want met kleine 800 eur netto loon per maand ga je dat niet redden, me vriendin heeft ongeveer 1200 eur netto dus daar gaan we niet van rondkomen
Ik hoop dat jullie mij ongeveer een schatting kunnen geven want het wordt beginnende ouders NIET leuk gemaakt zo want als we wel voor opvang gaan en dan gaan we in deze financiële situatie rood staan en daar hebben we geen zin in.
Alvast erg bedankt,
bezorgde pappa
Wij zouden hem graag naar de kinderopvang doen in januari 2012 voor 4 dagen in de week. als we dan globaal een berekening maken kost je dat zo'n 50 eur per dag dus per maand 800 eur. Nou gaat daar in 2012 als het goed is 1/6 af die vergoed word door de werkgever dat via de belastingdienst gaat. Dan is er volgens mij ook nog het nieuwe dat ze in 2012 gaan berekenen op diegene met de minste uren, in dit geval ik dus (24 uur per week). Is die berekening voor de vergoeding van de werkgever/belasting of door de gemeente?!
Door al die verhalen en theorieën komen wij er niet meer uit, en hopen dus dat jullie ons het kunnen uitleggen uit eigen ervaringen!?
Gaat er dan ook nog een deel af door de belastingdienst zelf of is dat het enige dat er vergoed word? Hoeveel zouden we ongeveer per maand neer moeten tellen voor dat (dus met de kosten van de werkgever/belasting eraf)?
Ik vraag dit omdat het voor ons echt de vraag is of we dit moeten doen of ervoor kiezen dat ik thuis ga blijven voor de kleine, want met kleine 800 eur netto loon per maand ga je dat niet redden, me vriendin heeft ongeveer 1200 eur netto dus daar gaan we niet van rondkomen
Ik hoop dat jullie mij ongeveer een schatting kunnen geven want het wordt beginnende ouders NIET leuk gemaakt zo want als we wel voor opvang gaan en dan gaan we in deze financiële situatie rood staan en daar hebben we geen zin in.
Alvast erg bedankt,
bezorgde pappa
-
Re: Kinderopvang in 2012, wat krijg je nou terug en van wie?!
De kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk. Dus hoe lager je inkomen hoe hoger de toeslag. Aan de hand van de percentagetabel 2012 (google maar eens op kinderopvangtoeslag tabel 2012) kun je aan de hand van jullie gezamenlijke inkomens uitrekenen hoeveel kinderopvangtoeslag je kunt krijgen. De percentagetabel betreft de bijdrage van het rijk. Hier bovenop krijg je, als beide partners werken, nog 1/3e van de kosten vergoed als werkgeversbijdrage. Deze wordt ook door de belastingdienst uitgekeerd.
Bij dagopvang heb je maximaal recht op 140% van de uren van de minst werkende partner. Als jij dus 24 uur per week werkt kun je voor maximaal 33,6 uur per week kinderopvangtoeslag krijgen. Dit komet overeen met (52x33,6 / 12 maanden) afgerond 146 uur per maand. Neem je meer uren opvang af dan betaal je die volledig zelf.
Als voorbeeld:
Bij een (bruto) inkomen van 33.600 heb je recht op 48,2% rijksbijdrage en 33,3% werkgeversbijdrage, totaal dus 81,5% van de kosten.
Betaal je per maand 146 uur x 6,50 = 949, dan krijg je ca. 773 euro toeslag en betaal je zelf dus 176 euro per maand.
Bij dagopvang heb je maximaal recht op 140% van de uren van de minst werkende partner. Als jij dus 24 uur per week werkt kun je voor maximaal 33,6 uur per week kinderopvangtoeslag krijgen. Dit komet overeen met (52x33,6 / 12 maanden) afgerond 146 uur per maand. Neem je meer uren opvang af dan betaal je die volledig zelf.
Als voorbeeld:
Bij een (bruto) inkomen van 33.600 heb je recht op 48,2% rijksbijdrage en 33,3% werkgeversbijdrage, totaal dus 81,5% van de kosten.
Betaal je per maand 146 uur x 6,50 = 949, dan krijg je ca. 773 euro toeslag en betaal je zelf dus 176 euro per maand.
Wat zwabbertje zegt klopt. In mijn situatie hebben we opvang nodig voor 2 kinderen.
1 gaat al naar school, andere nog niet.
We zijn per maand ongeveer 1100 euro kwijt waar we vervolgens 900 euro voor terugkrijgen via de belastingdienst.
Hoe hoger het inkomen, hoe minder vergoeding.
1 gaat al naar school, andere nog niet.
We zijn per maand ongeveer 1100 euro kwijt waar we vervolgens 900 euro voor terugkrijgen via de belastingdienst.
Hoe hoger het inkomen, hoe minder vergoeding.
-
- Contacteer:
Zie de link, kan je voor alles in 1 keer doen.
Dus Huur, Kindgebonden, Kindopvang en Zorg. Voo jaar 2011 geeft een behoorlijk beeld voor 2012. Heb je tenminste ook zicht of je voor andere zaken in aanmerking komt wat je wellicht niet wist.
Ind 140% opgave uren wordt max en bij inkomens boven de 130K krijg je niets meer.
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/hoeveel.html
Dus Huur, Kindgebonden, Kindopvang en Zorg. Voo jaar 2011 geeft een behoorlijk beeld voor 2012. Heb je tenminste ook zicht of je voor andere zaken in aanmerking komt wat je wellicht niet wist.
Ind 140% opgave uren wordt max en bij inkomens boven de 130K krijg je niets meer.
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/hoeveel.html
-
Niet helemaal juist: de rijksbijdrage voor het eerste kind bedraagt vanaf een inkomen van 91.652 0,00 maar er is (in 2012) nog wel recht op de 1/3e werkgeversbijdrage, ook voor het eerste kind.
Voor een tweede kind krijgen ook de hogere inkomens nog steeds een rijksbijdrage (zie tabel).
Voor een tweede kind krijgen ook de hogere inkomens nog steeds een rijksbijdrage (zie tabel).
Sowieso is de vergoeding voor een 2e kind hoger dan voor de eerste.
-
- Contacteer:
zwabbertje schreef:Niet helemaal juist: de rijksbijdrage voor het eerste kind bedraagt vanaf een inkomen van 91.652 0,00 maar er is (in 2012) nog wel recht op de 1/3e werkgeversbijdrage, ook voor het eerste kind.
Onderstaand is zoals ik het lees niet geheel juist verwoord of de andere helft van de zin is weggevallen oid.
De rijksbijdrage voor het eerste kind bedraagt vanaf een inkomen van 91.652 0,00
Moet 0 zijn toch ?? En bij 2de kind met dit inkomen 45.9%
Daaronder krijg je dus niks als je minder verdient
-
Wat is het verschil tussen nul en nul komma nul nul?Teunbosseman schreef: Onderstaand is zoals ik het lees niet geheel juist verwoord of de andere helft van de zin is weggevallen oid.
De rijksbijdrage voor het eerste kind bedraagt vanaf een inkomen van 91.652 0,00
-
- Contacteer:
zwabbertje schreef:Wat is het verschil tussen nul en nul komma nul nul?Teunbosseman schreef: Onderstaand is zoals ik het lees niet geheel juist verwoord of de andere helft van de zin is weggevallen oid.
Aha, zie nu waar de onduidelijkheid is......achter het bedrag schrijf je wederom een bedrag....verwarrend.
-
- Contacteer:
Hier nog een link welke naar mijn mening goed duidelijk is wat de BL dienst mee betaald.
http://www.sdk-kinderopvang.nl/static/f ... g_2012.pdf
http://www.sdk-kinderopvang.nl/static/f ... g_2012.pdf