LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag 2012 bij werk + studie?

Discussieer hier over kinderopvang.
vandam70

Kinderopvangtoeslag 2012 bij werk + studie?

Ongelezen bericht door vandam70 »

Hoe kun je de kinderopvangtoeslag 2012 berekenen bij werk en studie gecombineerd?

Onze situatie is als volgt:

Mijn vrouw werkt 4 uur per dag en doet daar naast een master aan de universiteit in 2 jaar. Hiervoor moet ze per dag 4 uur naar de universiteit.
Haar dag ziet er als volgt uit:
4 uur werk - 4 uur studie -2,5 uur reistijd 5 dagen in de week.

Zelf werk ik 4 dagen van 8 uur met 2 uur reistijd per dag.

Voor het berekenen lees ik dat de vergoeding gaat gelden over 140% van de werkuren van de minst werkende partner.
Als dat werkelijk zo is dat alleen 140% van de werkuren gaat tellen dan zou dat voor ons betekenen dat wij recht hebben op een vergoeding over 28 opvang uren terwijl we voor 4 dagen (44 uur) nodig hebben. Of wel +/-3500 euro extra per jaar aan opvang gaan betalen?

De studie is betaald door de werkgever maar moet in eigen tijd gedaan worden.
Weet iemand wat de regels voor 2012 zijn betreffende studie naast werk met betrekking tot kinderopvangtoeslag?

zwabbertje

Re: Kinderopvangtoeslag 2012 bij werk + studie?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Voor de uren dat uw vrouw studeert aan een erkende instelling (en dat begrijp ik uit uw bericht) blijft in 2012 recht op kinderopvangtoeslag bestaan. Voor studie uren is in 2012 geen beperking.
In uw geval geldt dus dat voor zowel 140% van de arbeidsuren als voor de uren dat uw vrouw studeert aanspraak op kinderopvangtoeslag blijft bestaan.

vandam70

Het is een erkende instelling dus dat is goed nieuws.

Staat het ook ergens beschreven dat de tijd voor studie meetelt gelijk aan gewerkte uren?

Ik kon alleen dit vinden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vanaf-2012
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 1-424.html

Maar daar spreken ze van gewerkte uren en niet over studie.

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat betreft de studie uren zegt de Wet kinderopvang:

• Artikel 1.6
o 1. Een ouder heeft voor een berekeningsjaar aanspraak op een kinderopvangtoeslag, indien de ouder in dat jaar:
 j. is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de artikelen 2.8 tot en met 2.11 van de Wet studiefinanciering 2000.

Dit artikel wordt niet gewijzigd in 2012 dus blijft gewoon van kracht.

vandam70

Hartelijk dank zwabbertje.
Dat had ik zelf niet gevonden.

Gesloten