LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast buitenschoolse opvang

Discussieer hier over kinderopvang.
Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Hallo allemaal,

Sinds ik op mijn huidige adres woon, ervaar ik overlast van de buitenschoolse opvang. Ik vraag mij af wat daar tegen te doen is?

De situatie: Ik woon in Amsterdam in een ontzettend leuke buurt. De huizen zijn Amsterdamse School bouw..dat betekent dus portiekwoningen in een blok met binnentuinen. De ene kant van de portiekwoningen hebben de slaapkamers aan de achterkant, de andere kant heeft de woonkamers aan de achterkant. De begane grond zijn woningen en een paar woningen op de begane grond zijn bestemd voor galerieën, tandarts, winkel, etc. Sinds 2008 is er een dagopvang gehuisvest en een baby-opvang. De dagopvang heeft 3 binnentuinen bij elkaar gevoegd en als speelplaats ingericht voor de kinderen. Vanaf 8.30 uur kunnen de kinderen lekker buiten spelen. Nu gaan kinderen helemaal op in hun spel en wordt er geschreeuwd, geroepen en gekletst. Logisch, daar ben je kind voor!

Wat ik niet logisch vindt: waarom een dagopvang in een portiekwoningen-blok met binnentuinen? Het geluid weerkaatst en wordt versterkt. En het begint al 's morgens om 8.30 uur...door tot 18.00 uur. Omwonenden hebben al heel veel geklaagd, maar de gemeente zegt: kindergeluid is geen overlast en ze kunnen er niets tegen doen!

De kinderopvang schieten als paddenstoelen uit de grond. Overal waar iets vrij komt, vestigt zich een dagopvang. Nu weet ik dat die opvang heel hard nodig is, maar mijn vraag: waarom in woonblokken met binnentuinen? En wat is er tegen te doen?

Is er iemand bekend met dit fenomeen en wat er tegen te doen?

En nee, ik ben geen kinderhater.. ;-)

Groeten uit Amsterdam

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door crazyme »

Marcky schreef: En nee, ik ben geen kinderhater.. ;-)
Dit soort klachten worden vaak niet serieus genomen, ik denk dat daar wel het grootste probleem ligt. Veel mensen reageren standaard : waar maak je je druk om, het zijn maar kinderen.

Maar wanneer kinderen bij ouders thuis ongelimiteerd lopen te schreeuwen worden ze - als het goed is - ook gecorrigeerd door de ouders. Dat mag je dus ook verwachten van de opvang.

Ik kan mij goed voorstellen dat het overlast veroorzaakt.

Wellicht kan een klimop tegen de muren de geluidsweerkaatsing dempen ?

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Wat aardig, een begripvolle reactie :-) Het is inderdaad lastig...men heeft vaak geen idee wat voor overlast spelende kinderen geven. Klimop op de schutting heeft geen nut, aangezien het geluid galmt en weerkaatst. De speelplaats is in de binnentuinen..het zit 'gevangen' in een gesloten 'bak' van woningen van 4 hoog.

Voordat ik de reactie krijg: "u wist van tevoren waar u aan begon": Wij woonden er allemaal al voordat er ineens een dagopvang kwam. 8.30 uur Klinkt ook al redelijk, maar ik heb wisselende diensten...dus ik kom ook vaak 's morgens thuis na een nacht gewerkt te hebben. Dan is slapen geen optie meer, als er schreeuwende en huilende kinderen buiten spelen...uren achter elkaar!

Het meest verbazingwekkende vind ik nog: de Gemeente doet niets! Zij zeggen dat zij er niets tegen kunnen doen... Maar zoals zo vaak met gemeenten: ze hadden toch van tevoren kunnen bedenken, dat het geluidsoverlast geeft? Zij hebben er zelf toestemming voor gegeven, en als er dan klachten komen, zeggen ze: kunnen wij niks aan doen!

Snapt u de frustratie? :-(

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door dhc »

De BSO heeft toestemming om aldaar activiteiten te ontplooien. ,Er is door de gemeente toestemming verleend,klagen heeft geen zin.Toendertijd hadu bezwaar kunnen maken, nu niet meer.U bent daar uit vrije wil gaan wonen. Klaar!
Laatst gewijzigd door dhc op 22 apr 2014 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door puma73 »

Omwonenden hebben al heel veel geklaagd, maar de gemeente zegt: kindergeluid is geen overlast en ze kunnen er niets tegen doen!
Dat klopt helemaal, dit is (gelukkig) ook vastgelegd. Kindergeluid is geen overlast.

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Waarom kunnen mensen nooit lezen? DHC --> dagopvang kwam later..wij woonden er eerst!

En inderdaad, wat Puma zegt: het klopt..kindergeluid is geen overlast is bepaald.. Maar wie heeft dat bepaald? Dat besluit kwam, nadat er heel veel geklaagd is...

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door witte angora »

Marcky schreef:maar mijn vraag: waarom in woonblokken met binnentuinen? En wat is er tegen te doen?



Groeten uit Amsterdam
Omdat in woonblokken met binnentuinen de kinderen niet alle kanten op kunnen stuiteren, de drukke weg op, met alle gevaren van dien. Ik denk dat het voor de leiding veel overzichtelijker is. Maar het kan natuurlijk ook toeval zijn, of een kwestie dat het op een bepaalde termijn de enige locatie was die geschikt was om uiteenlopende redenen.

Niet alleen dat: overal waar een BSO zich vestigt zullen mensen zich suf klagen over 'geluidsoverlast'.

De groeten terug trouwens.

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Ik begrijp het ook allemaal wel...ik heb vroeger ook buiten gespeeld en ja...dan ga je ook schreeuwen...maar ik werd wel binnen geroepen met de mededeling dat als het nog een keer gebeurt, ik een week binnen kon blijven.. :-)

Maar u vindt het geen overlast, aangezien u het tussen aanhalingstekens plaatst...woont u boven een dagopvang? Kom eens langs...blijf een nacht wakker en dan mag u hier proberen te slapen...4 dagen lang nacht op en dan slapen,....kijken of u dan nog steeds dezelfde mening heeft over wel of geen overlast.. ;-)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door dhc »

Marcky schreef:Waarom kunnen mensen nooit lezen? DHC --> dagopvang kwam later..wij woonden er eerst!

En inderdaad, wat Puma zegt: het klopt..kindergeluid is geen overlast is bepaald.. Maar wie heeft dat bepaald? Dat besluit kwam, nadat er heel veel geklaagd is...
Had je tweede bericht niet helemaal gelezen, maakt ook verder niet uit. Lees mijn aangepaste bericht....en wie dat heeft bepaald? Gemeente misschien...gokje...

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Ha DHC :-) Ja, ik denk dat je goed gegokt hebt.. We hadden inderdaad kunnen protesteren tegen dat dagverblijf...maar niemand wist dat het er zou komen! Het was er ineens! Ramen afgeplakt...er werd geklust en etc..en zie daar: een dagverblijf! Niets is gevraagd aan omwonenden... Er zijn hier voorzieningen voor kinderen hoor, pleinen met speeltoestellen... Maar daar is over nagedacht...het is een open plek, het is aan de voorkant van de huizen, het geluid kan weg, want het is geen ingesloten plein, etc.. Maar dit is een binnentuin!

Er waren zo veel klachten, dat er afspraken zijn gemaakt. Pas na 11.00 uur mogen ze een uur naar buiten en na 15.00 uur..en anders naar de speeltuin aan de overkant. Prima! Maar het is weer helemaal terug bij af...vanaf 8.30 uur tot 18.00 uur....en je kunt nergens meer je klacht neerleggen, want gemeente zegt: kunnen we niks aan doen...

Dat kinderen schreeuwen, snap ik, dat ze moeten spelen, juich ik toe..maar de manier hoe er met omwonenden wordt omgesprongen door de gemeente...het wordt gewoon bepaald...lekker democratisch! En veel klachten? Dan is de oplossing gewoon de regels veranderen, zodat zij van het probleem af zijn..en dat stoort mij! En weet u? De mensen van de gemeente die daar over gaan....wonen ver uit de buurt van een school of opvang...grappig hè??

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

DHC --> Je reactie klopt nog steeds niet...lees eens goed mijn bericht! :-)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door dhc »

De gemeente plaats in het lokale sufferdje , bij mededelingen gemeente een bericht dat men voornemens is op voornoemde locatie toestemming te verlenen voor het inrichten van een BSO. Dan kan men binnen een bepaalde periode bezwaar maken. Als er geen bezwaar wordt gemaakt dan verleent men toestemming. Dat is de procedure, en als niemand bezwaar maakt...of de berichten simpelweg niet leest, heb je pech.

Ik stel voor dat je nog één keer verhuist...naar een onbewoond eiland.

Als de gemeente er niets meer aan wil doen dan ga je handtekeningen verzamelen en naar de rechter...Gemeente doet echt niets met jouw klacht.

Marcky
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2009 20:43

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Marcky »

Ik begrijp het..dan zouden er aankondigingen moeten zijn geweest...en zo niet?
Inderdaad, handtekeningen verzamelen...daar heb je een punt :-)

En de optie verhuizen naar een onbewoond eiland...wordt lastig met woon-werkvervoer.. ;-)

Maar ik snap je manier van denken wel...voordat ik geconfronteerd werd met een buitenschoolse opvang, dacht ik ook: ja..je weet dat dat er is...je weet dat kinderen moeten spelen...niet zeuren! Maar nu heb ik het onder mijn slaapkamer gekregen...en nu snap ik wat men bedoelt met de overlast. En het zijn ook niet de kinderen hoor...het is de manier van hoe het gewoon door je strot wordt geduwd... Maar ja...er wordt wel meer in je strot geduwd door de overheid.. :-)

Het gaat mij meer om: hoe kun je duidelijk maken dat er wel degelijk overlast is en dat men ook serieus ernaar kijkt, en niet gewoon afdoet met: niets aan te doen.. :-)

Maar DHC, ik vind het wel getuigen van interesse dat je energie steekt in het reageren..dat waardeer ik zeer! :-)

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mn neef in Adam heeft sinds +-1,5 jaar een BSO naast zich en deze heeft zelf ook kinderen maar tis wel een verschil of er 3 of 5 kinderen in 1 tuin spelen of 30 of 50. Man man wat een t*ring herrie.......

Mijn neef heeft dit ook nergens gelezen anders had deze echt wel aktie ondernomen of in ieder geval de geluidsnormen besproken.

Dat sommige lekker makkelijk aan de ( kinder )geluidsoverlast voorbij gaan is opdat deze of hardhorend zijn of totaal geen kaas hebben gegeten hoeveel geluidsoverlast dit kan geven of niet eens kinderen hebben......oftewel stuurlui en wal.

Wat mijn neef heeft gedaan is met de houders van de BSO gesproken. Zodat ieder geval het volume wat naar beneden gaat en dat heeft geholpen.


En voor enige overige.......ik ben voorzitter van een OC van een KDV en veelal staat omgang met je omgeving zowel binnen als buiten als met mens en natuur in het beleids / opvoedkundig plan omschreven.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door gilas »

Ik lees gemeente,handtekeningen verzamelen etc maar ik lees nergens dat er al een gesprek is geweest met de BSO leiding zelf en dat is naar mijn idee toch echt het eerste aanspreekpunt in dit geval.
De andere kant van het verhaal is namelijk dat buurtbewoners vaak heel snel klagen over geluidsoverlast,zonder dat daar enige reden voor is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Marcky schreef:Waarom kunnen mensen nooit lezen? DHC --> dagopvang kwam later..wij woonden er eerst!
Dat staat haaks op wat je eerder schrijft:

"Sinds ik op mijn huidige adres woon, ervaar ik overlast van de buitenschoolse opvang."

Dat suggereert dat de BSO er al was....

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overlast buitenschoolse opvang

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GJvdZ schreef:
Marcky schreef:Waarom kunnen mensen nooit lezen? DHC --> dagopvang kwam later..wij woonden er eerst!
Dat staat haaks op wat je eerder schrijft:

"Sinds ik op mijn huidige adres woon, ervaar ik overlast van de buitenschoolse opvang."

Dat suggereert dat de BSO er al was....

Zoals ik het lees:
[/ Sinds 2008 is er een dagopvang gehuisvest en een baby-opvang. De dagopvang heeft 3 binnentuinen bij elkaar gevoegd en als speelplaats ingericht voor de kinderen.
De BSO heeft achteraf 3 binnentuinen tot 1 gemaakt. En als je wisseldiensten hebt en dan ineens met (kinder)geluidsoverlast maal factor 3 te maken krijgt, kan ik mij goed voorstellen dat je niet echt de rust krijgt welke je wilt hebben.

Gesloten