LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samenwonen en toeslag/bijdrage gemeente

Discussieer hier over kinderopvang.
MOMS1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2011 10:05

Samenwonen en toeslag/bijdrage gemeente

Ongelezen bericht door MOMS1987 »

Hallo medeforumers,

Mijn vriend en ik zouden graag samen willen wonen, na een lastige situatie te hebben gehad zijn wij weer een tijdje bij elkaar en dit gaat goed. Ons zoontje zit 5 dagen op de opvang! Ik ontvang studiefinanciering, en volg een voltijdse opleiding. Mijn vriend werkt ook fulltime, dus die 5 dagen zijn echt nodig, want we hebben ook geen familielid dat door de weeks zou kunnen oppassen.

Nu ontvang ik volledige toeslag van de belastingdienst, plus 1/6 deel van de gemeente, en omdat ik voor 260 uur aan opvang heb in de maand en de belastingdienst maar tot 230 vergoed, krijg ik die overige 30 uur ook via de gemeente.

Ik ontvang nu een studiefinanciering op bijstandsniveau, heb een toeslag erbovenop vanwege 1 ouder gezin. Als mijn vriend hier bij ons in komt wonen, vervalt deze toeslag en daal ik naar €750 aan studiefinanciering in de maand. Mijn vriend verdient ook geen vetpot +/- €1300 in de maand.

Ik had op de toeslagen site al een berkening gemaakt, en we krijgen gewoon volledige toeslagen. Maar wat ik mij dus afvroeg, is hoe het zit met dat 1/6 deel van de gemeente en die overige 30 uur die ik ook via de gemeente krijg??

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Samenwonen en toeslag/bijdrage gemeente

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Normaal gesproken (maar ga dit vooral even na bij je gemeente!) verandert er niets. Die 1/6e toeslag van de gemeente krijg je omdat je tot een doelgroep behoort (voltijds student). Dat ze het verschil tussen 230 (max) en 260 uren ook nog vergoeden is redelijk bijzonder, niet alle gemeenten doen dat.
Als je gaat samenwonen verandert er op zich niets aan je status van student (doelgroep).
Maar nogmaals: iedere gemeente heeft hiervoor zijn eigen regeltjes dus check dit vooraf zodat je weet waar je aan toe bent.
Mogelijk kan samenwonen wel gevolgen hebben voor de huur- en zorgtoeslag als je deze ook ontvangt.

Gesloten