LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wij kids / geen uurtarief en aantal uren op contract

Discussieer hier over kinderopvang.
k2p

wij kids / geen uurtarief en aantal uren op contract

Ongelezen bericht door k2p »

Hoi,

Zoals ik in een andere draad op het belasting-forum ook al heb aangegeven mag ik een ontzettend groot bedrag gaan terugbetalen. Het komt er op neer dat ik over 2009, volgens de belastingdienst:
- geen kosten zou hebben gemaakt
- geen eigen bedrage heb betaald
- het uurtarief en aantal uren niet op het contract staan met het gastouderbureau.

De eerste 2 punten zijn gelul. De belastingdienst vroeg me om kopies van bankafschriften op te sturen waaruit zou blijken dat ik over heel 2009 kosten zou hebben gehad aan gastouderopvang. Ik had toen gebeld met de belastingdienst en gevraagd wat ze precies wilden hebben, en dat was volgens hen aan de telefoon: kopies van bankafschriften waaruit blijkt dat ik het gastouderbureau heb betaald. Dit heb ik gedaan.

Maar nu willen ze blijkbaar bewezen zien dat ik ook de gastouder heb betaald. Leuk en aardig, maar dat is niet wat ze me toen over de telefoon zeiden... Dus nu zal ik dat alsnog aanleveren. Ik vraag me alleen wel af of de Belastingdienst een probleem gaat maken van de manier waarop ik betaald heb: vanwege financiële situatie heb ik het bedrag betaald verdeeld over 26 maanden, iedere maand een deel, via de bank en de laatste maand het laatste stuk in 1 keer contant want te groot voor telebankieren limiet. (pin-opname te zien in bankafschrift, kwitantie aanwezig). Vooral die bankovermakingen vraag ik me af of de belastingdienst een punt zal maken van dat niet bij iedere overmaking een duidelijke omschrijving staat.

Maar nu blijft ook dat ze zeggen dat het aantal uren en uurtarief niet op het contract met het gastouderbureau staan. Wat moet ik hier nou mee !? Ik heb wel zelf een contract met de gastouder waarop het aantal uren en uurtarief staan. En bij het aanvragen van de toeslag heb ik ook al een uurtarief en een aantal uren bij de Belastingdienst opgegeven. Kunnen ze hier nu terecht een punt van maken? Ik snap dat het in de wet of regeling zal hebben gestaan dat deze gegevens er op zouden horen, maar uiteraard wist ik dit toen niet. Is het redelijk/billijk dat de belastingdienst zoiets neemt als aanleiding om dan heel het recht op Kinderopvangtoeslag te ontnemen?

Ik heb ondertussen al een pro-forma bezwaarschrift ingediend. Maar ik weet niet zo goed of ik nu alles in 1x gewoon moet opsturen. Of dat ik het anders moet aanpakken. Wie heeft raad met de volgende vragen?:
- zijn kopies bankafschriften ok, als er geen beschrijving bij staat? Of moet ik dan een soort verklaring/kwitantie toevoegen van de gastouder waarin hij stelt dat die overmaking was voor de opvang van kindjes A en B, voor de maand X ? (Is hier jurisprudentie over? Linkje?)
- zou het een probleem kunnen zijn dat ik het laatste deel van het bedrag pas betaald heb in 2011? (Voor de duidelijkheid: ruim voordat de belastingdienst mij om kopies bankafschriften vroeg, want dat was pas in 2012)
- is er jurisprudentie over het ontbreken van een uurtarief/aantal uren op het contract? Kom ik er mee weg als ik een contract tussen mij en de gastouder overleg? (Is hier jurisprudetie over? Linkje?)
- wat is de gemiddelde uitstel die je krijgt bij een proforma bezwaarschrift?

zwabbertje

Re: wij kids / geen uurtarief en aantal uren op contract

Ongelezen bericht door zwabbertje »

k2p schreef: Ik heb ondertussen al een pro-forma bezwaarschrift ingediend. Maar ik weet niet zo goed of ik nu alles in 1x gewoon moet opsturen. Of dat ik het anders moet aanpakken. Wie heeft raad met de volgende vragen?:
- zijn kopies bankafschriften ok, als er geen beschrijving bij staat? Of moet ik dan een soort verklaring/kwitantie toevoegen van de gastouder waarin hij stelt dat die overmaking was voor de opvang van kindjes A en B, voor de maand X ? (Is hier jurisprudentie over? Linkje?)
Het moet in ieder geval duidelijk zijn dat de bedragen die zijn overgemaakt betrekking hebben op de kinderopvang. Als er geen omschrijving bijstaat maar wel iedere maand hetzelfde bedrag is overgemaakt is het wel aannemelijk dat dit was voor de kinderopvang, zeker als je ook een contract kunt overleggen.
k2p schreef: - zou het een probleem kunnen zijn dat ik het laatste deel van het bedrag pas betaald heb in 2011? (Voor de duidelijkheid: ruim voordat de belastingdienst mij om kopies bankafschriften vroeg, want dat was pas in 2012)
Welke afspraken staan er op papier tussen jou en de gastouder met betrekking tot betaling? Het is namelijk niet gebruikelijk dat je pas twee jaar nadat de oppasdienst is verleend betaalt. Kan natuurlijk wel als je dit bent overeengekomen met de gastouder.
k2p schreef: - is er jurisprudentie over het ontbreken van een uurtarief/aantal uren op het contract? Kom ik er mee weg als ik een contract tussen mij en de gastouder overleg? (Is hier jurisprudetie over? Linkje?)
Dit is inderdaad opgenomen in de Regeling Wet kinderopvang. Echter, dit is geen wettelijk voorschrift. In een geheel andere zaak heeft de Raad van State al beslist dat de gemeente niet handhavend mag optreden indien een kinderopvanginstelling zich niet houdt aan hetgeen in de Regeling is vastgelegd. Handhaving mag alleen op basis van wettelijke voorschriften. Of je hiermee ook wegkomt waar het gaat om kinderopvangtoeslag weet ik niet maar je kunt het in ieder geval aanvoeren.
k2p schreef: - wat is de gemiddelde uitstel die je krijgt bij een proforma bezwaarschrift?
Uitstel van betaling maximaal 24 maanden. Deze termijn gaat lopen op het moment dat het bedrag terugbetaald had moeten zijn als je geen gebruik zou maken van uitstel of een betalingsregeling (meestal zes weken na dagtekening aanslag).
Het pro forma bezwaarschrift moet je in de regel binnen vier weken inhoudelijk aanvullen. tuur daarbij zoveel mogelijk bewijsstukken mee.

k2p

Vandaag ben ik teruggebeld door Rijswijk omdat ik een terugbelafspraak liet maken. Reden hiervoor was dat ik wél een ontvangstbevestiging en uitstel van betaling kreeg, maar geen datum waarop de nadere gronden bekend moeten zijn gemaakt.

De persoon aan de telefoon vertelde mij dat dit normaal is. En dat de behandelaar eerst naar mijn bezwaar moet kijken, en áls hij/zij tot de conclusie komt dat er dingen ontbreken, dat hij/zij mij een brief zal sturen om dit binnen 2 weken te doen.

Klopt dit!? Of wordt er nu onterecht een vangnet weggehaald voor het geval ik bij mijn nadere gronden iets vergeet om mee te sturen?

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Er wordt geen vangnet weggehaald. Zolang niet op het bezwaar is beslist kun je nog steeds (nieuwe) gronden en bewijsstukken inbrengen. Gewoon je bezwaar aanvullen en motiveren waarom je het niet eens bent met de beschikking.

k2p

http://www.nu.nl/binnenland/2856994/ove ... terug.html

De overheid heeft vorig jaar voor ruim 4,5 miljard euro aan illegaal en crimineel geld teruggevorderd. Het gaat onder meer om misdaadgelden en onterecht opgestreken uitkeringen en subsidies.
Ik vraag me af hoeveel hiervan kan worden toegerekend aan ouders die op zo een laffe manier door de overheid worden genaaid. Want hier is het ze allemaal om te doen uiteindelijk.

mavise

Ongelezen bericht door mavise »

Beste Allen,

Ik heb vandaag een brief ontvangen van de (mensen die je nooooooit vergeten) belastingdienst waarvan ik zware nachten zal krijgen.
in 2008 heb ik gebruik gemaakt van gastouderbureau bebegim.Nooit een nare ervaring gehoord en nooit een nare ervaring gelezen over bebegim. Zal wel goed zijn want ze hadden wel overal reklamespotjes en advertenties.
Nu willen de BD zoals bij veel mensen staat dat ik al het geld terug moet betalen omdat, de uren tarief niet op de contract staat en dat ik geen eigenbijdrage heb betaald.
Het is toch erg raar dat ze eerst adviseren om je kind te laten oppassen door je ouders en verwachten dat je dan eigen bijdrage betalen? Eigen bijdrage was toch bedoeld om de bureau te betalen. Dat heb ik op zwart op wit. Maar aan mijn ouders....dat heb ik dan erg verkeerd begrepen. De gastouderbureau heeft zijn deuren in maart gesloten. Wat moet ik nou doen??
Ik heb mijn papieren nog wel maar ik heb dan ook nooit geld overgemaakt aan mijn ouders die gingen oppassen. Wat ik van de bureau kreeg -na aftrek bijdrage aan de bureau- ging al het geld automatisch naar de rek nummer van mijn ouders.Waarom komt de BD nu achteraf pas en niet toen wij het aangevraagd hadden?? Als alles verkeerd was, waarom kregen we toen geen bericht? Ik zou niet wegrennen van een kleine eigen bijdrage..

Heeft er iemand deze zaak gewonnen en is bereid dit met ons te delen???
AUB Help

Alvast bedankt,
Mavise

Gesloten