Wie heeft er ervaring met Boober-lenen?
Het volgende is het geval. Een familielid heeft een eigen zaak gehad waar hij door diverse omstandigheden buiten zijn schuld, in de WSNP is beland. Hij is er nu 2 jaar uit met een ''schone lei''. Wel blijft hij 5 jaar staan bij het BKR. Er zijn nu 2 jaar voorbij. Hij heeft een goed salaris (iets boven modaal) en kan nu iedere maand zeker sparen. Wat gebeurd er nu, zijn oude auto komt niet meer door de keuring heen en is afgeschreven en die heeft hij nodig om op zijn werk te komen ivm onregelmatige diensten en op dat tijdstip rijdt geen openbaar vervoer. Een scooter/brommer is geen optie want daar is zijn werk te ver voor. Nu heeft hij geprobeerd een kleine lening af te sluiten om een ander klein goodkoop autotje te kopen, maar hij krijgt nergens een lening omdat hij nog 3 jaar op de ''zwarte lijst'' staat als wanbetaler. Dat is logisch als je na het beeindigen van je zaak door omstandigheden je rekeningen niet meer kan voldoen als je geen inkomen hebt, dus kom je als wanbetaler te boek te staan. Omdat alle regulieren banken geen lening willen verstrekken en niet kijken naar zijn salaris en hoeveel hij ruim kan aflossen, zit hij met een probleem. De auto houdt het nog 3 maanden vol waarschijnlijk en in 3 maanden kan hij niet een paar duizend euro bijelkaar sparen.
Nu wil hij proberen een kleine lening af te sluiten bij www.boober.nl . Wie heeft hier ervaring mee? Ik wil niet dat hij na al die jaren ellende in de WSNP, weer in de financieele problemen komt omdat dit niet betrouwbaar is. Zelf kan ik hem financieel niet helpen, maar ik begrijp dat hij wanhopig zoekt naar een oplossing want zonder vervoer, geen baan en deze betaald goed, maar niet goed genoeg om in een paar maanden een paar duizend euro bij elkaar te sparen.
Wie heeft er advies? Alvast bedankt voor jullie reacties!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boober lenen
-
Re: Boober lenen
beste TS :
Advies : niet lenen , auto repareren of heel goedkoop autootje (<1000) kopen .
Als hij al een paar jaar kan sparen zal hij toch wel 1000 euro op de rekening hebben
Advies : niet lenen , auto repareren of heel goedkoop autootje (<1000) kopen .
Als hij al een paar jaar kan sparen zal hij toch wel 1000 euro op de rekening hebben
Om even terug te komen op je vraag: Boober is een soort marktplaats voor kredieten. Het systeem is behoorlijk onder de loep genomen door Wouter Bos i.s.m. de AFM. Ze hebben geen onvolkomdheden gevonden en Boober mag blijven bestaan. Aangezien Boober een site is waar particulieren samen komen valt deze niet onder het toezicht van de Autoriteit Financiele Markten. Voor Bos is dit een doorn in het oog, maar dat terzijde.
Overigens: ik heb twee jaar geleden een auto ekocht voor 1.200,-. Inmiddels heb ik er ook 1.200 aan reparaties inzitten. De laatste is een paar honderd voor een nieuwe versnellingsbak. Die moest ik wel vervangen anders kan ik hem niet meer verkopen en voor de sloop betaal je tegenwoordig ook. Goedkoop kan dus ook wel duurkoop zijn.
Overigens: ik heb twee jaar geleden een auto ekocht voor 1.200,-. Inmiddels heb ik er ook 1.200 aan reparaties inzitten. De laatste is een paar honderd voor een nieuwe versnellingsbak. Die moest ik wel vervangen anders kan ik hem niet meer verkopen en voor de sloop betaal je tegenwoordig ook. Goedkoop kan dus ook wel duurkoop zijn.
1.200 onderhoud in twee jaar is niet echt schrikbarend veel hoor! Ik zie vaak dat mensen met een duurdere auto ook wel 600 per jaar aan onderhoud, APK, grote beurt en dergelijke kwijt zijn.Overigens: ik heb twee jaar geleden een auto ekocht voor 1.200,-. Inmiddels heb ik er ook 1.200 aan reparaties inzitten.
Je hebt weinig afschrijving en niet overdreven veel onderhoud. Dus per saldo heb je geen duurkoop.Goedkoop kan dus ook wel duurkoop zijn.
Wat ik van boober heb begrepen, is dat het toch wat tegenvalt. Mensen die ook in aanmerking komen voor een gewone lening zijn goedkoper uit bij een bank, omdat particulieren toch erg huiverig zijn bij zulke enigszins risicovolle leningen. Daar willen ze dan meer extra rendement op dan een bank. Voor een bank kan bv. een half procent extra rendement per jaar voor een risicovollere lening aantrekkelijk zijn, terwijl een particulier dit vaak niet vindt opwegen tegen het risico en de zorgen.
Er zijn bij boober dus veel mensen die anders geen lening zouden krijgen. Dat is op zich niet erg, maar dat betekent wel dat de te betalen rente hoog zal zijn. Ook omdat je geen keus hebt, het is deze rente pikken of anders geen geld krijgen.
Er zijn bij boober dus veel mensen die anders geen lening zouden krijgen. Dat is op zich niet erg, maar dat betekent wel dat de te betalen rente hoog zal zijn. Ook omdat je geen keus hebt, het is deze rente pikken of anders geen geld krijgen.
Hoi,
Dit familielid heeft schade en schande meegemaakt. Geef hem een wijs advies, wat hier ook al enigszins is gezegd. Ga niet lenen! Meestal is een doorlopend krediet een doodlopend krediet.
Hij kan nu sparen. Koop dus een goedkope auto, eventueel met hulp van familie/vrienden. Status is leuk, maar de ellende van kopen op de pof weegt niet op tegen deze vreugde, die in hoofdzaak bedoeld is voor anderen...
Succes!
Jack
Dit familielid heeft schade en schande meegemaakt. Geef hem een wijs advies, wat hier ook al enigszins is gezegd. Ga niet lenen! Meestal is een doorlopend krediet een doodlopend krediet.
Hij kan nu sparen. Koop dus een goedkope auto, eventueel met hulp van familie/vrienden. Status is leuk, maar de ellende van kopen op de pof weegt niet op tegen deze vreugde, die in hoofdzaak bedoeld is voor anderen...
Succes!
Jack