Ik ben nieuw hier. Ik vind het heerlijk om me ergens goed op voor te bereiden voor ik iets doe/aanschaf. Ik vind het ook fijn mijn ervaringen te delen met anderen. Bij deze mijn ervaring met directa.nl. Ik zal proberen duidelijk, objectief en ook open te zijn.
Ik probeerde mijn lening van de ING te laten overnemen en wat extra's bij te lenen bij directa.nl. Het af te lossen bedrag was 16.000 euro. Ik wilde 25.000 euro lenen (min dus de 16 duizend). De rente van directa was heel verleidelijk, slechts 5%.
Tijdens het telefoongesprek kreeg ik een dame aan de telefoon waar ik de antwoorden bij uit moest trekken en die erg "vaag" deed. Ik moest 3x vragen wat dat protectieplan (verzekering voor arbeidsongeschiktheid e.d.) nou per maand koste. Uiteindelijk zei ze "90 euro in het begin, maar als u bijv de staatsloterij wint en dan 10.000 euro aflost dan word het minder". Ja ja, ok. Ik kon zogenaamd wel 32.000 euro lenen. Nee, hoefde niet. Ook werd mij aan de telefoon bevestigd dat de rente 5% was. Korte tijd later via de mail kreeg ik een offerte waar 8,2% rente op stond... Ik belde weer terug. Daar werd mij verteld dat de computer het risico uitrekende... En er werd mij excuses gemaakt dat zijn collega dit allemaal niet verteld had. Daarna heb ik hun nogmaals een mail gestuurd om mijn ongenoegen te uiten. Vreemd dat ik ondanks het zogenaamde risico dan toch 25.000 euro kon lenen... Daarop werd ik terug gebeld en werd mij alles netjes uitgelegd (dacht ik). Toch hoefde het van mij niet meer zo vanwege de nasmaak die ik nu al had. Maar ik besloot door te gaan om te kijken hoe dit nou af zou lopen.
Ik zou het contract (zonder het protectieplan) toegestuurd krijgen en dan moest ik van alles opsturen zodat ze konden kijken of ik de lening kreeg. Inmiddels had ik alle benodigde papieren geregeld. Ik belde hun op om te vragen of ik het persoonlijk kon langs brengen om erbij te zijn als ze alles controleren en dan ook wilde tekenen. Ze waren erg verbaasd maar uiteindelijk kon het. Vandaag om 14:00 uur zou ik er langs hebben kunnen komen. Om 13:00 uur werd ik echter gebeld dat het niet door kon gaan omdat de lening niet goedgekeurd was i.v.m. de gegevens die ze hadden. (let wel, vanaf het 1ste telefoontje tot vandaag zijn we al 3 weken verder) Daarop antwoorde ik "welke gegevens, die hebben jullie nog niet eens"... Aan de BKR kan het simpelweg niet liggen, ik sta zeer zeker niet als wanbetaler geregistreerd. Waaraan dan wel? Het blijft gissen. Mijn theorie is omdat ik het protectieplan niet wilde hebben. De afbetaling zou 1% van het opgenomen bedrag zijn, 250 euro dus. De afbetaling duurt in theorie dus ruim 10 jaar. Maar 250 + maar liefst 90 euro voor een verzekering is wel erg veel. Buiten het feit dat de beloofde 5% ineens 8,2% waren is het rentepercentage zo nog vele malen hoger. Dan is de ING die dan 8,3% rekent inclusief zo'n verzekering zo gek nog niet.
Mijn persoonlijke mening hierdoor is dat je misschien beter bij je eigen bank kunt gaan informeren. Als zij een negatief advies geven over een lening, leen dan niet. Misschien lijken ze streng maar ik denk dat het voor je eigen bestwil is. Ik krijg een beetje een kwakzalverij gevoel van veel leeninstanties op het net. Achteraf gezien ben ik blij dat mijn lening zogenaamd niet goed gekeurd is en sta ik weer met beide beentjes op de grond. Gelukkig heb ik het geld niet nodig en de enige reden dat ik het wilde afsluiten is het mooie op het net (en de telefoon) beloofde rentepercentage. Als er nog vragen zijn... ik beantwoord ze graag. Doe u voordeel met mijn verhaal.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Directa.nl
Re: Directa.nl
Niet heel erg netjes van de medewerker(s) aan de telefoon. En vooral vreemd, dat een aanvraag na 3 weken plots (zonder extra gegevens zoals u meld) toch nog wordt afgewezen. Maar ok, geen man over boord.
Overigens weet ik uit ervaring dat het rentepercentage op de website alleen voor bepaalde leningsvormen en bedragen geldt. Mocht je dus als consument een ander soort lening willen en meer of minder dan de bandbreedte die zij in gedachte hebben willen lenen, kan het rentepercentage plots hoger worden (lager helaas nooit). Daarnaast is die 5% natuurlijk alleen de eerste paar maanden bij een Doorlopend Krediet. Daarna verhogen ze de rente gemakkelijk tot 10 a 13%.
Overigens weet ik uit ervaring dat het rentepercentage op de website alleen voor bepaalde leningsvormen en bedragen geldt. Mocht je dus als consument een ander soort lening willen en meer of minder dan de bandbreedte die zij in gedachte hebben willen lenen, kan het rentepercentage plots hoger worden (lager helaas nooit). Daarnaast is die 5% natuurlijk alleen de eerste paar maanden bij een Doorlopend Krediet. Daarna verhogen ze de rente gemakkelijk tot 10 a 13%.
Om het e.e.a. uit te testen heb ik ook een offerte gevraagd bij Satander. In eerste instantie werd ik afgewezen door hun computer. Echter werd ik een week later door hun gebeld, men heeft het bekeken en denkt voor mij een uitzondering te kunnen maken.
Alhoewel ik u van te voren al kan zeggen dat ik het niet doe moet ik zeggen dat het gesprek eerlijk en netjes verliep. Men beantwoorde mij eerlijk de vragen die ik had. Over de interessante rente op hun site bijvoorbeeld. Er werd mij eerlijk verteld dat die geldt voor een getrouwd echtpaar van rond de 40 die beiden een inkomen hebben en een koophuis. Voor de anderen is de rente hoger. In mijn geval rond de 11,9%... Bij een lening van 22500 zou ik 9 jaar lang 337 euro per maand terug moeten betalen. 115 euro rente per maand dus. In totaal 12500 euro aan rente . Daar zat de krediet protector ook niet bij dus. Als je die erbij telt dan zit je op een % of 20...
Tja, het is allemaal handel... Als je een nieuwe auto ziet in de krant of op het internet zijn de vanaf prijzen ook geweldig. Eenmaal bij de dealer komen er dan vaak dikke afleveringskosten bij. En een radio... metallic... En al gauw is het te betalen bedrag heel wat hoger dan op het net en in gedachten.
Ik blijf bij mijn mening over je eigen bank. Ga daar kijken. Ook daar hebben ze vaak een "voordeelkrediet" als je een eigen huis hebt.
Iemand nog een wens ivm het uit testen van een bepaalde instantie? Laat het me weten, ik begin er lol in te krijgen. Waarschijnlijk draait het echter allemaal op hetzelfde uit, een torenhoge rente...
Alhoewel ik u van te voren al kan zeggen dat ik het niet doe moet ik zeggen dat het gesprek eerlijk en netjes verliep. Men beantwoorde mij eerlijk de vragen die ik had. Over de interessante rente op hun site bijvoorbeeld. Er werd mij eerlijk verteld dat die geldt voor een getrouwd echtpaar van rond de 40 die beiden een inkomen hebben en een koophuis. Voor de anderen is de rente hoger. In mijn geval rond de 11,9%... Bij een lening van 22500 zou ik 9 jaar lang 337 euro per maand terug moeten betalen. 115 euro rente per maand dus. In totaal 12500 euro aan rente . Daar zat de krediet protector ook niet bij dus. Als je die erbij telt dan zit je op een % of 20...
Tja, het is allemaal handel... Als je een nieuwe auto ziet in de krant of op het internet zijn de vanaf prijzen ook geweldig. Eenmaal bij de dealer komen er dan vaak dikke afleveringskosten bij. En een radio... metallic... En al gauw is het te betalen bedrag heel wat hoger dan op het net en in gedachten.
Ik blijf bij mijn mening over je eigen bank. Ga daar kijken. Ook daar hebben ze vaak een "voordeelkrediet" als je een eigen huis hebt.
Iemand nog een wens ivm het uit testen van een bepaalde instantie? Laat het me weten, ik begin er lol in te krijgen. Waarschijnlijk draait het echter allemaal op hetzelfde uit, een torenhoge rente...
Heb je dan nu ook al niet flink wat rente betaald bij ING? Er is maar 1 voordelige oplossing, zo snel mogelijk aflossen.
Voor iemand die zo goed dingen uitpluist en vooraf beredeneerd, verbaast het me zeer dat u zich überhaupt in de schulden (persoonlijke leningen) heeft gestoken.
De Niet Meer Uitgeven Dan Je Hebt Bank heeft nog altijd de voordeligste rente.
De Niet Meer Uitgeven Dan Je Hebt Bank heeft nog altijd de voordeligste rente.
Ik wist dat deze reacties zouden komen en ik wil er ook open op reageren.
Idd is het niet echt verstandig om te lenen. Echter heb ik in de vorm van materiaal genoeg achter de hand om bij evt problemen de lening in te kunnen lossen. Op dat materiaal ben ik echter wel gek dus wil het alleen maar weg doen in geval van nood. Mocht dat ooit gebeuren dan zal ik dat ook doen, ongeacht of ik er gek op ben.
De lening die ik genomen heb was voor een fatsoenlijke gezinsauto. Niet voor mezelf maar eigenlijk meer uit verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn vriendin, haar kleine en binnen afzienbare tijd nog meer gezinsuitbreiding... Ik wilde gewoon iets veiligs hebben. Voor mezelf heb ik een oude kleine auto gekocht voor 850 euro die wel als nieuw is trouwens. Hiermee ga ik mijn rondjes rijden.
Als je een auto koopt... Ik bereken het zo: Als je bijv een auto wilt kopen van 10.000 euro die de volgende dag bij verkoop bijv maar 7000 euro opbrengt leen dan ook niet meer dan die 7.000. Probeer die 3.000 zelf bijelkaar te sprokkelen. Verzeker de auto all-risk. Zorg ervoor dat de afschrijving sychroon loopt met de afbetaling. Zo voorkom je problemen en kom je er in een evt noodgeval toch nog uit.
Over de vraag van de rente die ik betaal bij de ING. Natuurlijk is het niet voor niks. Maar als je alles gaat uitrekenen nog beter dan waar ik hier over schreef. Zeker als je de "krediet protector" erbij telt. Als je die gaat omrekenen zou ik mijn lening voor niets hebben vergeleken met de beschreven internet aanbieders. Theoretisch dan. En daarvoor wil ik de mensen waarschuwen. Mooie spullen kopen is leuk, maar je moet het gewoon kunnen betalen. De verzekering dat als je overlijd het krediet vervalt vind ik trouwens gewoon een must. Anders komen ze bij je familie aankloppen... Niet dat je daar iets van merkt. Maar stel je eens voor dat je ineens met schulden van een ander komt te zitten... Verantwoordelijkheidsgevoel hoort er dus wel degelijk bij, ook tov de ander...
Idd is het niet echt verstandig om te lenen. Echter heb ik in de vorm van materiaal genoeg achter de hand om bij evt problemen de lening in te kunnen lossen. Op dat materiaal ben ik echter wel gek dus wil het alleen maar weg doen in geval van nood. Mocht dat ooit gebeuren dan zal ik dat ook doen, ongeacht of ik er gek op ben.
De lening die ik genomen heb was voor een fatsoenlijke gezinsauto. Niet voor mezelf maar eigenlijk meer uit verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn vriendin, haar kleine en binnen afzienbare tijd nog meer gezinsuitbreiding... Ik wilde gewoon iets veiligs hebben. Voor mezelf heb ik een oude kleine auto gekocht voor 850 euro die wel als nieuw is trouwens. Hiermee ga ik mijn rondjes rijden.
Als je een auto koopt... Ik bereken het zo: Als je bijv een auto wilt kopen van 10.000 euro die de volgende dag bij verkoop bijv maar 7000 euro opbrengt leen dan ook niet meer dan die 7.000. Probeer die 3.000 zelf bijelkaar te sprokkelen. Verzeker de auto all-risk. Zorg ervoor dat de afschrijving sychroon loopt met de afbetaling. Zo voorkom je problemen en kom je er in een evt noodgeval toch nog uit.
Over de vraag van de rente die ik betaal bij de ING. Natuurlijk is het niet voor niks. Maar als je alles gaat uitrekenen nog beter dan waar ik hier over schreef. Zeker als je de "krediet protector" erbij telt. Als je die gaat omrekenen zou ik mijn lening voor niets hebben vergeleken met de beschreven internet aanbieders. Theoretisch dan. En daarvoor wil ik de mensen waarschuwen. Mooie spullen kopen is leuk, maar je moet het gewoon kunnen betalen. De verzekering dat als je overlijd het krediet vervalt vind ik trouwens gewoon een must. Anders komen ze bij je familie aankloppen... Niet dat je daar iets van merkt. Maar stel je eens voor dat je ineens met schulden van een ander komt te zitten... Verantwoordelijkheidsgevoel hoort er dus wel degelijk bij, ook tov de ander...