Er is geen doorlopend kredieten meer beschikbaar die doorlopend is . Het is gewoon niet meer toegestaanEn doorlopend betekent onafgebroken en zonder einddatum, is dit zo moeilijk om te begrijpen.
Jij legt “doorlopend” uit als “oneindig doorlopend”. Dat is echter slechts jouw definitie. De financiële wereld zélf denkt er anders over.
Doorlopende kredieten zijn gewoon nog toegestaan, dat bewijst de praktijk. Alleen Devolder vorm is niet meer toegestaan. That’s it.
Het blijkt dat er per 1 mei dingen veranderd zijn inzake doorlopende kredieten.
Dat wist ik niet maar het verklaart een hoop. Eerst moest je als oudere na de 65e verjaardag de kredietlimiet in 120 gelijke delen afbouwen zodat die op 0 stond op de 75e verjaardag. Nu wil de ABN Amro opeens dat je ook een betaalrekening naast de lening neemt. Vroeger was dat nooit een punt, als je maar het afgesproken bedrag op tijd afloste.
Vele banken, ook voor Hypotheken hadden al jarenlang een 0,3% korting als je Hypo en betaal rekening bij hun afsloot.
Alleen jammer dat deze firma deze informatie niet stuurde dat de overheid het verbied en je nu een normale lening kunt aanvragen.
Zo helpen mag maar dan loop je het risico dat een goed geholpen niet meer terug komt hier,
en dat wij uren verspillen met adviezen.
Ik stuur wel eens een Pb omdat een link hier plaatsen vaak niet mag.
Helaas mag iedereen naar iedereen sturen.
En bepaalde personen blokkeren of negeren kan altijd wel.
1 persoon die *** woorden noemde die in geen elke woordenboek stonden ook zo uitgezet.
Het blijkt dat er per 1 mei dingen veranderd zijn inzake doorlopende kredieten.
Dat wist ik niet maar het verklaart een hoop.
Ik wist het ook niet, de ING heeft er naar bestaande klanten nog niet over gecommuniceerd. Vanwege dit topic heb ik opgezocht wat er aan de hand kon zijn. Kennelijk blijven bij de ING voor bestaande klanten de voorwaarden vooralsnog zoals het is. Wel is de leeftijd waarop het afbouwen begint aangepast: dat begint nu bij 67 en eindigt 5 jaar later. Maar wanneer deze aanpassing gedaan is weet ik natuurlijk ook niet.
Toch is het ook voor bestaande klanten goed er rekening mee te houden dat de voorwaarden op termijn kunnen veranderen, denk ik.
Vorig jaar was mijn krediet afgelost, maar als ik dus niet meer mag opnemen, had Directa toen al mijn krediet moeten afmelden bij BKR.
Rond 16-17 maart wilde ik dus en opname doen, wat niet toegestaan werd. Volgens contract moeten zij twee maanden voor een contractuele aanpassing mij op de hoogte stellen, niet zomaar opnames blokkeren.
Volgens mij weet ik al waarom Directa een opname niet meer toestaat.
In mijn contract stond namelijk een aflossingspercentage van 1% echter het totaal te betalen bedrag was uitgerekend voor 2% aflossing, dus Directa heeft een contract opgesteld die veel mooier eruit ziet dan de werkelijkheid was.
Directa wil gewoon af van contracten die zij mooier hebben gemaakt dan de werkelijkheid. Zo werkte DSB waarschijnlijk vroeger ook.
Directa en DSB zijn natuurlijk twee totaal verschillende bedrijven. En zoals gezegd, de regels rond doorlopende kredieten zijn veranderd. Ergens ook wel terecht. Dat was in het geval van DSB dus niet zo.
Directa en DSB zijn natuurlijk twee totaal verschillende bedrijven. En zoals gezegd, de regels rond doorlopende kredieten zijn veranderd. Ergens ook wel terecht.
Directa had wel eerlijke informatie mogen geven over een 1% aflossing. Er zit wel een enorm groot verschil in het totale bedrag bij 1% of 2% aflossing, indien geen extra aflossingen worden gedaan.
Directa kwam trouwens wel vele jaren met post en de mededeling wat het beschikbare bedrag was om op te nemen. Daar maakte ik dan geen gebruik van, maar zij stimuleren dan wel om zoveel mogelijk op te nemen. Wat dat betreft is het wel goed dat regels worden aangepast. Maar als regels worden aangepast, moet je wel je klanten op de hoogte stellen.
Je kan niet klanten pas bij een opname informeren, dat regels zijn aangepast en een opname niet meer mogelijk is.
Maar gezien de superhoge rente die u betaalde, zet 1 procent geen zoden aan de dijk, op die manier kwam u er nooit vanaf,
Dat klopt eigenlijk wel, bij 1% zou het 128 maanden duren en bij 2% maar 56 maanden. In mijn contract stond echter contract duur van 56 maanden, wat dus achteraf onmogelijk was. Het verschil zou Euro 4500-4800 meer dan volgens contract zijn.
Het is dat ik nu netto meer verdien dan bruto destijds en sinds begin 2018 tot zomer 2019 , ongeveer 70 % extra heb afgelost.
Je kan Directa dus niet vertrouwen met een offerte/contract en die moet je zelf na rekenen.
De rente is op jaarbasis, de 1% is de maandbetaling. Maar goed, dan nog duurt het lang voordat je van die lening af bent.
@MisW: ik snap je gedachte dat het laat is om pas bij opname te vermelden dat opnemen niet meer mogelijk is. Maar het is ook iets waar ze niet vooraf - enige tijd voordat de mogelijkheid om op te nemen stopt - over informeert. Dan zou iedereen nog even gauw gaan opnemen, terwijl dat nou net niet de bedoeling is.
In jouw geval: ik zou snel de lening definitief aflossen. En dan het geld van je maandbedrag opzijzetten. Als je dan een keer geld nodig hebt, dan heb je alvast een potje. Stukken voordeliger dan via een doorlopend krediet.
Een persoonlijke lening kan natuurlijk ook, maar dat is een ander financieel product en niet geschikt om enige tijd een bedrag "achter de hand" te hebben, zonder het daadwerkelijk op te nemen.
Ik wilde juist altijd iets extra's achter de hand hebben voor als de aandelen beurs een crash krijgt, waardoor betaalde rente dan terug verdient kan worden.
Directa had ondertussen na 2,5 maand het krediet limiet verlaagt naar Euro 5000,- waardoor ik ergens anders een nieuwe lening heb kunnen aanvragen. Volgens contract moet ik aan een minimale betaling voldoen van Euro 0,-, waardoor ik de automatische incasso heb ingetrokken. BKR ingeschakeld dat Directa mij niet als wanbetaler kan boeken.
Heel vaak contact gehad met Directa, maar nooit antwoord gekregen, waarom ik niets meer kon opnemen, Er was altijd iemand anders met het dossier bezig. Moest heel vaak financiele gegevens verstrekken maar vervolgens hoorde ik nooit meer iets.
Directa is onderdeel van Qander die de automatiche incasso uitvoert, waarop ik ook hun heb aangeschreven via een klacht. Daarbij vermeld, dat ik mij ga inzetten bij AFM om Directa hun licentie af te laten nemen omdat zij contracten hebben laten opzetten met valse informatie, waarna zij op een onfatsoenlijke manier van het contract af willen.
Nu na 3,5 maanden ben ik opeens vandaag gebeld door iemand die mijn dossier voor zich had liggen en meteen excuus aanbood omdat ik wel gewoon geld had mogen opnemen voor Euro 25.000,- Echter na 3,5 maanden zit ik er niet echt meer op te wachten.
Het was prettiger geweest als Directa 3,5 maanden geleden het krediet limiet had verlaagt, waarna ik meteen had over kunnen stappen. Dan had ik tenminste 3 maanden geleden de beschikking over geld, wat ik toen goed kon gebruiken.