LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lening met een beleggingsverzekering

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
SandraS
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:01

lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door SandraS »

Hallo,

Even een vraagje over mijn lening.
Ik heb september 2009 een lening afgesloten van € 14000.
Deze lening is gekoppeld aan een beleggingsverzekering.
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij met deze beleggingsverzekering en wil er eigenlijk vanaf. Ben ik verplicht om deze verzekering te laten lopen zolang ik de lening heb?
Hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik heb in 2004 een soortgelijke lening afgesloten bij ABN-Amro. Ik heb de beleggingspolis stop gezet en deze word binnenkort uitbetaald.
Zover ik weet is deze vorm van beleggings-lening verboden vanaf 2004, dus zou ik dat eens nader navragen.
De lening waar ik alleen rente op word betaal word binnenkort overgenomen door de kredietbank, anders zou ik voor de rest van mn leven alleen rente betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

De beleggingsverzekering zal aan de geldverstrekker van de lening verpand zijn. Je zult deze dus niet zomaar kunnen opzeggen. Dat is ook wel logisch, omdat dat voor de geldverstrekker een van de zekerheden is. Wil je de beleggingspolis opzeggen, dan zul je dus eerst met de geldverstrekker afspraken moeten maken over hoe de lening afgelost moet gaan worden. Pas daarna kan de verpanding worden opgeheven en daarna kan de polis opgezegd.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Dat is niet juist want DSB en ABN-Amro hebben mij gewoon de gekoppelde polissen uitbetaald. Zal hun wat intereseren als je de rest van je leven alleen rente betaald daar verdienen ze juist goed op. Heb in 2000 lening afgesloten bij DSB en dus bijna 10 jaar alleen rente betaald. Het geleende bedrag plus rente hebben ze allang terug verdient, de rest is pure winst. Geen wonder dat ze zonder problemen de gekoppelde polissen laten afkopen. 999 maanden rente. Zou jij ook doen. Tevens zijn ze verplicht dit uit te betalen omdat deze zogenaamde koppelverkoop verboden is in 2004.

SandraS
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 13:01

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door SandraS »

De rente die ik maandelijks betaal voor de lening zit wel een gedeele aflossing in.
Ik betaal dus niet alleen rente.
En daarnaast betaal ik dan nog 50 euro per maand voor de beleggingsverzekering.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Aangezien je deze pas in 2009 bent gestart met deze lening,zal de afkoop van de belegging aanzienlijk hoger zijn. Het enige wat je kunt doen is aantonen bij betreffende bank dat de aangeboden lening een verboden product is en ze je een normale lening moeten aanbieden. Doen ze dit niet dan zou ik iemand in de arm nemen die hier meer verstand van heeft.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: lening met een beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Aangezien je deze pas in 2009 bent gestart met deze lening,zal de afkoop van de belegging aanzienlijk hoger zijn. Het enige wat je kunt doen is aantonen bij betreffende bank dat de aangeboden lening een verboden product is en ze je een normale lening moeten aanbieden. Doen ze dit niet dan zou ik iemand in de arm nemen die hier meer verstand van heeft.
Volgens mij heeft u het over een ander produkt dan waar hier de vraag over gaat. Het betreft hier geen lening waarbij er met het geleende geld aandelen worden aangekocht.

Volgens mij is er hier een constructie bedacht, waarop je voor je lening je maandelijkse termijn betaald, rente een stukje aflossing.

Daarnaast is een polis opgezet, welke door premie moet gaan groeien. De hoop zal dan zijn dat je hierdoor op een bepaald moment met die polis een kapitaal hebt opgebouwd om de lening weer af te kunnen lossen...

Het hoeft niet een echt verkeerd of slecht advies te zijn. Als er bijvoorbeeld in de lening geen kwijtschelding bij overlijden is ingebouwd kan dat wel in de polis zitten....

Gesloten