Ik wil mijn broer eventueel geld lenen zodat hij zijn schulden kan betalen. Ik wil dit echter allemaal goed regelen, omdat je natuurlijk nooit de garantie hebt dat iemand terugbetaald. Ik heb ook gekeken naar professionele schuldhulpverlening, maar hij heeft ook een schuld bij mijn ouders die hij waarschijnlijk niet uit zichzelf terug gaat betalen en mijn ouders willen er niet over beginnen en zullen het na verloop van tijd vergeten. Daarom heb ik bedacht dat ik al zijn schuldeisers, dus ook mijn ouders, terugbetaal. (Dat ik ook mijn ouders afbetaal is een voorwaarde voor mij om ook de overige schulden te betalen.). Ik ben zelf 25 en heb niet zoveel kaas gegeten van financiën op dit gebied kan daarom wel wat hulp van dit forum gebruiken. Mijn broer is jonger en studeert nog.
Gister las ik iets over onderhands lenen. Ik heb een modelovereenkomst gevonden. Hierover een paar vragen:
- Waar moet ik aan denken. Ik las registratie bij belastingdienst. Wat nog meer?
- Hoeveel rente moet ik minimaal vragen zodat het door de overheid niet gezien wordt als een schenking? (Ik hoef in principe geen rente, misschien alleen wat ik mis loop aan spaarrente, maar dat is momenteel zo laag)
- Ik denk erover hem te vragen mijn rekeningnummer door te geven aan zijn werkgever zodat zijn loon op mijn rekening komt. (bijbaantje winkel) Dit omdat ik bang ben dat hij nog meer schuldeisers heeft die hij voor mij achterhoud en/of hij het geld anders weer uitgeeft. Op deze manier betaald hij mij in ieder geval iets terug. De zorgverzekering zal ik dan voor hem betalen van dat geld en de rest is aflossing. Ik kan hem dan maandelijks x euro hiervan geven als zakgeld. Kan dit of heb ik nu iets heel raars bedacht?

Ik hoor graag tips en adviezen van jullie