LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Midzomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2010 11:45

Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door Midzomer »

Door allerlei omstandigheden kan ik mij er nu pas toe brengen om mij te verdiepen in de mogelijke gevolgen van de "DSB-ramp" voor mij als "client" van de DSB-bank.

Ik ben al even aan het speuren geweest op het forum maar er zijn inmiddels zoveel posten dat ik het spoor even bijster ben, misschien kan iemand mij op weg helpen?

Ik heb in 2000 een lening afgesloten via Postkrediet te Eindhoven
met daarbij een Hollands Welvaren fractie/kapitaalverzekering van DSB Leven.
(met een verpanding naar De Vliet Voorschotbank)
De lening en verzekering hebben een looptijd van 15 jaar.

Ik betaal maandelijks de premie en rente.
Ik weet niet wat verstandig is. Zoals:
Moet ik bepaalde aktie ondernemen of gewoon doorgaan met betalen en zien hoe over 5 jaar het een en ander uitpakt of aflossen wat ik kan aflossen?

Bij voorbaat dank en met vr grt

stofzuigertje

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Probeer eens er achter te komen hoeveel schuld U nog heeft.
Sommige polissen lossen niets af en de rente alleen betalen en zelf aflossen is soms beter.

Een goede bank of tussenpersoon kan dit soort leningen soms oversluiten en dat U zo goedkoper uit bent.
De kans bestaat dat U alleen rente zonder aflos betaalde en dan zit je straks met hoge schuld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is een constructie waarbij de lening in stand blijft en je voor de aflossing apart belegt in een beleggingsverzekering. De schuld blijft dus in stand, en je zult de hele looptijd over de volledige lening (hoge) rente moeten betalen.

Deze constructie kan interessant zijn als de rente aftrekbaar is en niet al te hoog, omdat je dan grote kans hebt dat je op de beleggingspolis meer rendement haalt dan het rentepercentage van de lening.

Maar waarschijnlijk zul je de lening niet hebben gebruikt voor de verwerving of verbetering van je eigen huis, en zal de rente niet aftrekbaar zijn. Bovendien zul je waarschijnlijk een best hoge rente moeten betalen. Dan zul je je moeten afvragen hoe realistisch het is dat je in je beleggingspolis meer rendement haalt dan het rentepercentage van de lening. Die kans lijkt mij zeer klein, ook al omdat de hollands welvaren polis waarschijnlijk ook niet een heel goed rendement heeft.

Ik zou dus in elk geval direct gaan aflossen op de lening in plaats van dat geld in een beleggingspolis te stoppen. Wellicht zul je dan de lening moeten/kunnen oversluiten.

Of je daarnaast de beleggingspolis aan wilt houden, is een tweede vraag. Waarschijnlijk is het een niet heel gunstige polis, maar de duurste tijd van de polis heb je al gehad. Het is dan ook weer de vraag of je (gezien de nog relatief korte resterende looptijd) beter kunt doorgaan met de polis, of de polis kunt afkopen, of de polis premievrij maken. Dat hangt trouwens ook nog af van het rendement dat je nog van de polis verwacht. Dit zijn eigenlijk de drie mogelijkheden en een adviseur (dit keer een goede...) kan je laten zien hoeveel je in elk van de drie gevallen kunt krijgen.

Ik ken alle gegevens natuurlijk niet, maar ik denk dat het het verstandigste en voordeligste is als je de polis afkoopt en laat uitbetalen, en dat je dat geld gebruikt om op de lening af te lossen. Dan hoef je over dat deel van je lening geen rente meer te betalen en bovendien kun je dan maandelijks het geld dat anders in de polis zou gaan, gebruiken om rechtstreeks op de lening af te lossen.

Overigens zijn postkrediet en hollands welvaren beide volgens mij niet in het failisement betrokken.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

quote: Overigens zijn postkrediet en hollands welvaren beide volgens mij niet in het failisement betrokken.

Dit is correct, ik heb hollandswelvaren eind vorig jaar vlak na de val van dsb gevraagd om de polis af te kopen.
Dit hebben ze netjes 2 maanden later uitbetaald.
Dus gewoon afkopen die handel, want je zult nooit de hele lening aflossen met die polis daar zorgen ze wel voor.

Midzomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2010 11:45

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door Midzomer »

Bedankt voor jullie reaktie en advies!

Ik ga eens na laten kijken of het afkopen van de beleggingspolis en het aanwenden daarvan om de restschuld aan het eind van de termijn zo laag mogelijk te krijgen interessant is.
Ik vraag mij wel af of het afkopen in verband met de verpanding geen probleem oplevert maar dat hoor ik dan wel.

Nogmaals bedankt!

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Wanneer je inlos is de verpanding overbodig geworden, deze constructie is van toepassing op een rente krediet (betaal alleen rente) dus op je lening is niets afgelost. Beste advies is danook zo mogelijk oversluiten/aflossen.Verzekering afkopen, is inlossen niet mogelijk maar wel oversluiten, sluit dan een pl (persoonlijke lening) af vast aflossingsbedrag (incl.rente) en looptijd(vooraf afgesproken)

sylvia1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:27

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door sylvia1979 »

Ook wij hebben zo"n Hollands welvaren polis waarin je niets aflost en alleen maar rente betaald.Deze polis loopt in 2012 af, en moesten we bij onze lening nemen, maar is het nu nog verstandig om deze polis af te kopen, en moet ik dan contact opnemen met Reaal?
Hoop dat iemand een antwoord weet, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je polis in 2012 afloopt, is hij waarschijnlijk in 1997 afgesloten. Dat betekent dat je polis niet voor box 3 meetelt, wat een voordeeltje kan zijn. Al zul je waarschijnlijk sowieso geen last van box 3 hebben...

sylvia1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:27

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door sylvia1979 »

Dank voor je antwoord kweenie, maar is t verstandig om contact op te nemen met Reaal om de polis af te kopen?

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Brief sturen naar DSB leven met het verzoek om de polis stop te zetten.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Rechtstreeks contact met reaal opnemen,wil je tot afkoop overgaan dan vraag je de huidige waarde op met afkoop formulieren, wil je alsnog niet afkopen dan stuur je de formuleren niet terug.Let wel op zolang de lening niet is afgelost dan is hij nog verpand aan DSB en kun je niet afkopen.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Je kunt wel afkopen hoe kom je hierbij? Ik heb het zelf gedaan. Lening staat nog gewoon open en ik betaal alleen rente. Natuurlijk laat ik deze lening overnemen binnenkort maar dat staat helemaal los van het feit dat je gewoon kunt afkopen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Als er sprake is van verpanding dan is er toestemming nodig van de pandhouder om te mogen afkopen.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Geen toestemming voor nodig aangezien dit een verboden produkt is kunnen ze je dit niet verplichten. Heb je de hierboven geschreven berichten wel gelezen?
Wat zal het hun boeien als je 40 jaar lang alleen rente betaald? Pure winst!

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Een aan krediet verbonden spaar product verboden?? Dus elke hypotheek op basis van /met levens -en/of beleggingverzekering is verboden? Want deze producten zijn altijd verpand, zelfs de verplichte overlijdensrisicoverzekering.
(voor het verstrekte hypotheek bedrag boven de executie waarde).

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Koppelverkoop is voor zover ik weet verboden. Daarbij heeft de rechtbank in Den Bosch uitspraak gedaan over deze zogenaamde beleggingskredieten, dit in het voordeel van de klant. Je kunt zeggen wat je wil ik heb het afgekocht bij ABN-AMRO en Hollands welvaren. En zoals ik al zei maakt hun geen ruk uit als je 40 jaar lang alleen maar rente betaald. Logisch toch?
http://www.lenen-nu.nl/financiele-vrage ... rder/feed/

Ik heb tegen die betreffende ABN-AMRO medewerker gezegd dat dit produkt wat ze me toen hebben aangesmeert niet legaal was. Hij kon alleen maar knikken.
Leningen waar beleggings polissen aan gekoppelt zijn, zijn verboden.

sylvia1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:27

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door sylvia1979 »

Nou, hier ben ik weer.Heb ondertussen een brief aan Reaal gestuurd en gevraagd om afkoop van mijn polis bij Hollands Welvaren.
Vandaag antwoord gekregen van hen dat dit niet mogelijk is omdat de pandhouder(DSB)schriftelijk niet instemd met de afkoop.We moeten nog tot 2012 betalen, en naar wat ik ervan begrijp blijven we dan levenslang met een schuld zitten.
Dus wij hebben vette pech............

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Waarom heb je een brief naar Reaal gestuurd? Je moet een brief sturen naar Hollands welvaren.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door megatron29 »

Oh en niet met de schulden blijven zitten. Neem contact op met je gemeentelijke kredietbank die kunnen je vast wel helpen. :)

sylvia1979
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:27

Re: Vraag mbt Dsblening en Hollandswelvaren Fractieverzekering

Ongelezen bericht door sylvia1979 »

Ik heb een brief gestuurd naar Reaal en niet naar DSB omdat ik op dit forum de reactie had gelezen van GTP, vandaar, toch niks vreemd aan vind ik.
En megatron: schuldsanering, zo vaart loopt t niet hoor, ik wilde alleen van iemand een nuttig advies.......

Gesloten