LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Whiplash en mogelijk hersenletsel.

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
hanz

Whiplash en mogelijk hersenletsel.

Ongelezen bericht door hanz »

Volgens de Richtlijn PWS van de Commissie Forensische Neurologie zou er na een "whiplash"trauma geen hersenletsel dan wel ander lichamelijk substraat aan te wijzen als oorzaak voor persisterende klachten.
Over mogelijk licht hersenletsel het volgende:

De Amerikaanse Vereniging van Neurologen (AAN) geeft middels hun classificatie van hersenletsel duidelijk aan dat "bewusteloosheid" geen voorwaarde is voor het onstaan van hersenletsel.(1).
Het is niet noodzakelijk dat er sprake moet zijn geweest van bewusteloosheid om mogelijk permanent hersenletsel op te lopen(2).
Dr. Bryan Jennett, de schrijver van de "Glasgow Coma Scale" (een algemeen aanvaarde indeling voor het vaststellen van hersenletsel), is van mening dat er aanzienlijk letsel kan optreden zelfs als er geen sprake was van bewusteloosheid of amnesie(3).
In 1989 concludeerde prof. Radanov na onderzoek dat er geen "psychogene" oorzaak voor de symptomen na een "whiplash injury" aantoonbaar waren. "Personality traits and psychopathology do not explain the nature of the complaints"(4).
(NB:oa.die uitkomsten werden door het onderzoek van mw.Versteegen(Rijks Universiteit Groningen)in 2001 wederom bevestigd in het Proefschrift: Sprain of the neck & Whiplash Associated Disorders)
Dat het "psychologisch profiel" van mensen doe een WL trauma doormaakten niet simpelweg te "faken" werd onderzocht door Wallis en Bogduk.(5)

Dat de neuropsychologische gevolgen van een "hersenschudding" waarbij geen bewustzijnsverlies optrad in ernst niet hoeven te verschillen van die gevallen waarin sprake is van verlies van bewustzijn werd na onderzoek geconcludeerd door Leninger et al(6).
In '96 werd door onderzoekers aangegeven dat een WL mechanisme MBTI kon veroorzaken en dat het verlies van cognitieve functies oa. samenhangt met de interactie tussen hersenletsel/pijn/emotionele ontreddering(7)
Uit onderzoek blijkt dat ook chronische pijn licht hersenletsel/MBTI kan maskeren(acht).
Door onderzoekers wordt benadrukt dat bij neuropsychologisch onderzoek, rekening moet worden gehouden met MBTI en "Whiplash" om onjuiste interpretaties van de testresultaten te voorkomen(9,10)
In '99 schrijft Kissel: "In veel gevallen zijn de psychiatrische gevolgen of een reactie op de cognitieve afwijkingen of het gevolg van chronische pijn. Etiologisch moet licht organisch hersenletsel worden verondersteld en niet alleen een hersenfunctie afwijking".(11).
In 2002 werd door de Universiteit van Tel Aviv middels medisch/technisch onderzoek (SPECT) organisch hersenletsel aangetoond in een groep mensen met persisterende klachten na een WL Trauma(12).

In 2004 bleek uit een studie van de Northwestern University dat chronische pijn gevoelscentra in de hersenen kan beschadigen wat zou kunnen verklaren waarom chronische pijn steeds moeilijker te bestrijden/behandelen is.(13).

1)The AAN defines concussion as a "alteration of mental status due to a biomechanical forces affecting the brain." The AAN definition does not require a loss of consciousness. The AAN guidelines, break down concussion into three grades:
Grade 1: Transient confusion; NO loss of consciousness;
Concussion symptoms clear in less than 15 minutes.
Grade 2: Transient confusion; NO loss of consciousness;
Concussion symptoms or mental status abnormalities last longer than 15 minutes.
Grade 3: Any loss of consciousness, either brief (seconds) or prolonged (minutes).
2)"It is not necessary to have a loss of consciousness to suffer permanent brain injury".
Source: Definition of Mild Traumatic Brain Injury Developed by the Mild Traumatic Brain Injury Committee of the Head Injury Interdisciplinary Special Interest Group of the American Congress of Rehabilitation Medicine.
J Head Trauma Rehabil 1993:8(3):86-87
3)Dr. Bryan Jennett, the author of the Glasgow Coma Scale had this to say about it use in these cases:
Impairment of consciousness is indicative of diffuse brain damage, but there can also be marked local damage without either alteration in consciousness or amnesia;" Mild Head Injury, ©Oxford, 1989, page 24.
4)In 1989 concludeerde prof. Radanov na onderzoek dat er geen "psychogene" oorzaak voor de symptomen na een "whiplash injury" aantoonbaar waren. "Personality traits and psychopathology do not explain the nature of the complaints".
NB: (oa.die uitkomsten werden door het onderzoek van mw.Versteegen(Rijks
Universiteit Groningen)in 2001 wederom bevestigd in het Proefschrift: Sprain
of the neck & Whiplash Associated Disorders)
5)Bogduk N/Wallis BJ: Faking a profile:can naive subjects simulate
whiplash responses?
6)The neuropsychological sequelae of concussion without loss of consciousness do not differ in severity from those occurring when there is a brief comatose period ( Leininger, Grambling et al, 1990, Nemeth, 1991)
7)Parker RS/Rosenblum A(New York University Medical Center): IQ loss and
emotional dysfunctions after mild head injury incurred in a motor vehicle
accident.
8)Brain injury obscured by chronic pain: a preliminary report.
Anderson JM, Kaplan MS, Felsenthal G.
9) Van Balen HG/Van Limbeek J/De Mey(Nijmegen,St Maartenskliniek): The
identification of neurologically relevant items in the MMPI-2.
10)van Balen HG/de Mey HR/van Limbeek J: A neurocorrective approach for
MMP1-2 use with braindamaged patients.
11)Kissel W.[The drama of hyperextension trauma--chronic whiplash syndrome with its neuropsychological and psychiatric findings. An analysis of 80 cases from expert assessment] 1999
12)Late whiplash syndrome: correlation of brain SPECT with neuropsychological tests and P300 event-related potential.

13)Chronic pain appears to damage neurons in key parts of the brain controlling sensory perception, which may explain why such pain becomes harder to treat the longer it lasts, a Northwestern University study has found.
http://www.apkarianlab.northwestern.edu ... ofcare.htm

Hanz

Pieter Romein

Re: Whiplash en mogelijk hersenletsel.

Ongelezen bericht door Pieter Romein »

Dit stuk van Hanz is nog steeds zeer actueel en deze informatie hoort ieder whiplash- / hersenletselslachtoffer te hebben

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

En wat kan ik er als "Whiplash patient" er mee?
Het geeft geen toegevoegde waarde dit achterhaalde bericht.
Stop met die onzin alle oude berichten naar voor te halen.

hanz

Dag Antonh

Ik begrijp je reactie niet zo goed. Op 09-09-2006 schreef je: "Als je daadwerkelijk wat hebt betaald de tegenpartij".

Vraagje: wat bedoel je met "daadwerkelijk"? En "wat" mankeerde je dan?

Mvgr,

Hanz

ton1

Ongelezen bericht door ton1 »

het ontbreekt anton H aan: inzicht ontwikkeling van de hersenen op menselijk niveau.
voldoende werkende, nog functionerende hersencellen.
Hup op de brandstapel met zo'n figuur die waarschijnlijk ook nog eens de maatschappij tot last is!

groeten...

antonh

zo ton1,
dat is heftig die uitspraak van je
Ik heb in 93 door en aanrijding een fikse whiplash opgelopen.
Zit erdoor in de wao/wia voor 80%
Vorig jaar is dat percentage nog verhoogd.
Ik ben ook lid van de whiplash stichting sinds 95
En wat ik bedoel is gewoon, er staat een hoop "technisch" geschreven.
Alleen in de praktijk schiet je er niets mee op.
Ik had eerst Royal Nederland als tegen partij en die is nu overgenomen door Alianz.
Het enige wat je hebt,met de teksten in de hand is tegenwerking en tegenwerking.
Dat steeds terug roepen van topics voegt niets meer toe hoor.
Dan denk je dat er iets nieuws iets dan is het intussen al oud nieuws.
Iemand die wat zoekt vindt het toch wel hoor.
En nu lees je vaak hetzelfde.

Anton

Pieter Romein

Niet zo doemdenken, Antonh.
Hoe meer slachtoffers de kern van de kwestie in zich opnemen, hoe meer er een vuist gemaakt wordt tegen de verzekeraars en hun hulp-afwimpelaars / -afschepers.
De boodschap is immers: Laat je niet overbluffen of afschepen!
Op het moment is er niet veel nieuws te melden, behalve dan die uitzending van Zembla. Zie dat onderwerp op dit forum en kijk naar die uitzending als je hem gemist hebt.
Nieuwe slachtoffers komen altijd met ongeveer dezelfde vragen en willen graag informatie. Hier vinden ze nu het belangrijkste allemaal bij elkaar waar het om draait en worden mondiger, gesterkt / gesteund door hun lotgenoten en wordt het forum niet door telkens dezelfde vragen vervuild.
Eigenlijk jammer dat we die HansV niet veel meer zien op dit forum. Die laat de beste misleidingstechnieken zien namens de verzekeraars.
daar konden we veel van leren.

hanz

Antonh,

Ik herhaal m'n vraag: wat mankeerde je dan?
Wat een "fikse whiplash" betekent is mij nl. volstrekt duister.

Mvgr,

Hanz

antonh

@Pieter,
ik laat me ook niet over bluffen door de verzekering hoor.
Ze mogen nog betalen tot mijn 65 aan wat ik minder heb aan loon.
Ik schrijf alles op wat er gebeurt, anders ben ik het kwijt.
Dat is een van de lastige bij verschijnselen.
Ik heb vanaf 95 permanent fysiotherapie en ga naar chiropractor.
Dat maakt het leefbaar samen met pijnstillers

Doordat ik alles opschrijf wat er gebeurt richting verzekering houd ik die strijd vol.
Anders vergeet je veel hoor.

@hanz, hier is het momenteel ook volstrekt duister hoor

hanz

Antonh,

Ik begrijp het.

Mvgr,

Hanz

Pieter Romein

Anton,

Ze mogen nog betalen tot mijn 65 aan wat ik minder heb aan loon.
.
vergeet je voor na je 65ste ook je pensioenschade niet te claimen?

sukses,

Pieter[/quote]

Gesloten