LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] klacht specialist
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 jun 2005 21:36
klacht specialist
mijn man is na een aantal medische missers ruim 16 maanden ziek geweest. we hebben de arts aangeklaagd. alle artsen houden elkaar de hand boven het hoofd terwijl we papieren hebben waarin staat dat de arts fout is geweest word ons nu verweten dat we de arts woorden in de mond leggen die hij nooit heeft gebruikt. terwijl hij tegen ons beiden afzonderlijk hetzelfde verhaal heeft verteld. dan zijn wij zeker allebei gek ofzo. wie heeft ervaring met het aanklagen van een specialist. alle ideen zijn welkom
Re: klacht specialist
Hoi "linedance",
Het succesvol aanklagen van een specialist zal niet zo makkelijk zijn. Je moet onjuist en verwijtbaar medisch handelen kunnen aantonen/bewijzen.
Wellicht heb je wat aan het het onderstaande adres.
http://www.nevemedis.nl/indexned.htm
Tik anders op google eens "medische missers" of "medische fouten" in.
Verder kun je een advocaat raadplegen die gespecialiseerd is in "medische fouten".
Groet en sterkte,
Hans
Het succesvol aanklagen van een specialist zal niet zo makkelijk zijn. Je moet onjuist en verwijtbaar medisch handelen kunnen aantonen/bewijzen.
Wellicht heb je wat aan het het onderstaande adres.
http://www.nevemedis.nl/indexned.htm
Tik anders op google eens "medische missers" of "medische fouten" in.
Verder kun je een advocaat raadplegen die gespecialiseerd is in "medische fouten".
Groet en sterkte,
Hans
Re: klacht specialist
Zaken waarin medische fouten een rol kunnen spelen zijn inderdaad niet eenvoudig. Daar zijn veel redenen voor. Wat er bij jou speelt is natuurlijk niet goed te zeggen, omdat er daarvoor te weinig informatie is. Daarom een paar algemene dingen.
Een resultaat dat na een medische behandeling tegenvalt is niet altijd het gevolg van een foutief medisch handelen, ook niet als het resultaat de arts tegenvalt.
Om maar een extreem voorbeeld te noemen: als iemand wordt gereanimeerd is het de bedoeling (ook van de arts) dat hij ook blijft leven. Als dat niet gebeurd, wil dat niet zeggen dat de arts fout is.
De andere kant van het extreme voorbeeld is het afzetten van het verkeerde been.
Soms eindigt een operatie "fout", dat wil zeggen met een ander resultaat dan is gewenst door patient en dokter. Dat kan door een fout van de arts, maar het kan ook zonder een fout verkeerd aflopen.
Vaak zitten daarin de misverstanden.
Lastig, lastig.
Vrijwel ieder ziekenhuis heeft een klachtencommissie. Deze onderzoek gratis en aan de uitkomst kun je iets hebben.
Alternatief (maar dat kan ook in tweede instantie) is juridische hulp. Dat kost geld en kent risico's. Laat goed uitleggen wat de eventuele financiële consequenties zijn en laat dat op papier zetten.
Succes en sterkte, ik hoop dat het nu weer goed met je man gaat.
Een resultaat dat na een medische behandeling tegenvalt is niet altijd het gevolg van een foutief medisch handelen, ook niet als het resultaat de arts tegenvalt.
Om maar een extreem voorbeeld te noemen: als iemand wordt gereanimeerd is het de bedoeling (ook van de arts) dat hij ook blijft leven. Als dat niet gebeurd, wil dat niet zeggen dat de arts fout is.
De andere kant van het extreme voorbeeld is het afzetten van het verkeerde been.
Soms eindigt een operatie "fout", dat wil zeggen met een ander resultaat dan is gewenst door patient en dokter. Dat kan door een fout van de arts, maar het kan ook zonder een fout verkeerd aflopen.
Vaak zitten daarin de misverstanden.
Wat voor papieren zijn dat dan? Is er sprake van een onafhankelijk onderzoek?terwijl we papieren hebben waarin staat dat de arts fout is geweest
kan dat iets met mijn voorbeelden te maken hebben? Als de arts zegt "het is helemaal fout gegaan" betekent dat niet hetzelfde als "ik heb het fout gedaan". Ook een mededeling als "ik had beter zusenzo kunnen doen" betekent niet per se dat er een fout is gemaakt, aangezien er dan sprake is van "wijsheid achteraf".dat we de arts woorden in de mond leggen die hij nooit heeft gebruikt.
Lastig, lastig.
Vrijwel ieder ziekenhuis heeft een klachtencommissie. Deze onderzoek gratis en aan de uitkomst kun je iets hebben.
Alternatief (maar dat kan ook in tweede instantie) is juridische hulp. Dat kost geld en kent risico's. Laat goed uitleggen wat de eventuele financiële consequenties zijn en laat dat op papier zetten.
Succes en sterkte, ik hoop dat het nu weer goed met je man gaat.
Re: klacht specialist
Wat is uw bedoeling?
Wilt u gewoon een excuus van de arts, een toegeven dat er fouten zijn gemaakt? Als de arts dat niet doet kunt u het beste eerst naar de patiëntenvertrouwenscommissie (of soortgelijk klachteninstituut) van het ziekenhuis/de artsenpraktijk gaan en daar de zaak voorleggen. Levert dat niets op dan kunt u daarna nog hogerop als u wilt tot en met het medisch tuchtcollege.
Wilt u echter een schadeclaim indienen, dan kunt u beter rechtstreeks naar de aansprakelijkheidsverzekeraar van arts/ziekenhuis gaan en meteen een belangenbehartiger in de arm nemen. Hans heeft gelijk dat dit soort zaken bijna altijd heel lastig is. Dat komt omdat moet worden uitgezocht welke arbeidsongeschiktheid/welk letsel van uw man een gevolg is van fout artsenhandelen en welk niet: uw man ging natuurlijk niet voor niets naar een arts c.q. onder behandeling. Dan kan blijken dat alle (nu nog bestaande) arbeidsongeschiktheid/letsel een gevolg is van fout doktershandelen, dan wel alleen maar een deel en in beide gevallen heeft uw man een vorderingsrecht), maar het kan ook dat de conclusie is dat enig letsel daardoor niet aanwezig c.q. niet aantoonbaar is. De vraag of dat letsel aantoonbaar/aanwezig is wordt niet door juristen, maar inderdaad door medici beantwoord.
In elk geval succes.
Wilt u gewoon een excuus van de arts, een toegeven dat er fouten zijn gemaakt? Als de arts dat niet doet kunt u het beste eerst naar de patiëntenvertrouwenscommissie (of soortgelijk klachteninstituut) van het ziekenhuis/de artsenpraktijk gaan en daar de zaak voorleggen. Levert dat niets op dan kunt u daarna nog hogerop als u wilt tot en met het medisch tuchtcollege.
Wilt u echter een schadeclaim indienen, dan kunt u beter rechtstreeks naar de aansprakelijkheidsverzekeraar van arts/ziekenhuis gaan en meteen een belangenbehartiger in de arm nemen. Hans heeft gelijk dat dit soort zaken bijna altijd heel lastig is. Dat komt omdat moet worden uitgezocht welke arbeidsongeschiktheid/welk letsel van uw man een gevolg is van fout artsenhandelen en welk niet: uw man ging natuurlijk niet voor niets naar een arts c.q. onder behandeling. Dan kan blijken dat alle (nu nog bestaande) arbeidsongeschiktheid/letsel een gevolg is van fout doktershandelen, dan wel alleen maar een deel en in beide gevallen heeft uw man een vorderingsrecht), maar het kan ook dat de conclusie is dat enig letsel daardoor niet aanwezig c.q. niet aantoonbaar is. De vraag of dat letsel aantoonbaar/aanwezig is wordt niet door juristen, maar inderdaad door medici beantwoord.
In elk geval succes.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 jun 2005 21:36
Re: klacht specialist
inmiddels zijn we volop bezig met een advokaat die de hele zaak uitzoekt. uit het ziekenhuis in belgie hebben we een verslag waarin duidelijk staat dat de arts in nederland een foute diagnose heeft gesteld met een verkeerde operatie als gevolg. het mag een klein wonder heten dat mijn man er (op littekens en nachtmerries na) geen blijvend letsel aan heeft overgehouden.
gelukkig hebben we een rechtsbijstandsverzekering dus hoeven we het zelf allemaal niet te betalen .
gelukkig hebben we een rechtsbijstandsverzekering dus hoeven we het zelf allemaal niet te betalen .