Geen idee of dit de juiste plek is om mijn vraag voor te leggen maar wellicht kijkt er iemand mee die een zinnig antwoord kan geven....
Ik heb via de woningbouw een huurwoning gekocht met een anti speculatiebeding van 3 jaar. Daar is inmiddels 1,5 jaar van voorbij.
Mijn vraag is:
Geldt dit beding voor de datum van overdracht of voor het te koop aanbieden op de woningmarkt ? Het beding loopt af op 9 september 2012. Kan ik bijv. in maart 2012 mijn woning al te koop aanbieden en het bij eventuele verkoop pas op 9 september of later overdragen ?
Mijns inziens zit er verschil tussen je huis daadwerkelijk te verkopen of het te koop aanbieden...
In de voorwaarden staat wel dat mocht je het willen verkopen binnen de termijn, je het eerst aan moet bieden aan de woningbouw. Die zullen het binnen die termijn dan ook terugkopen en ben ik de winst kwijt.
Ben benieuwd wat de reacties zijn.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Anti Speculatiebeding
-
Re: Anti Speculatiebeding
ik denk dat je toch echt de volle 3 jaar moet uitzitten. anders even navragen bij de verhuurder waar je destijds van gekocht hebt.zodat je niet in de problemen komt.
Het gaat om de datum van de overdracht bij de notaris. Pas op dat moment is de koop gesloten. Je kunt het huis dus wel bv. een half jaar eerder al te koop zetten.
Kweenie ben je daar helemaal zeker van ? Ik denk dat als ik de woningbouw bel om deze vraag te stellen, zei een partijdig antwoord geven dat ik moet wachten met het te koop zetten..
Zou ik de vraag anders bij de notaris moeten stellen ?
Zou ik de vraag anders bij de notaris moeten stellen ?
Kweenie,
De koop wordt al veel eerder gesloten, namelijk bij het tekenen van de koopovereenkomst. DAn gaat bijvoorbeeld ook de bedenktijd lopen. De koopovereenkomst heb je ook nodig om een hypotheek rond te krijgen. Wat je uiteindelijk bij de notaris tekent is een akte van levering. Op grond van die akte gaat de eigendom over en is dus een voortborduursel van de koopovereenkomst. De koop is dan dus al lang gesloten.
Wanneer de termijn verstreken is, is erg afhankelijk van de tekst van het antispeculatiebeding. Staat er dat wanneer binnen 3 jaar vervreemd of in eigendom overgedragen wordt, dan zul je nog 1,5 jaar moeten wachten met overdragen van de woning. Staat er in dat je 3 jaar moet wachten voordat je kunt verkopen, dan zul je nog 1,5 jaar moeten wachten met het tekenen van een koopovereenkomst. Kijk dus goed naar de tekst.
De koop wordt al veel eerder gesloten, namelijk bij het tekenen van de koopovereenkomst. DAn gaat bijvoorbeeld ook de bedenktijd lopen. De koopovereenkomst heb je ook nodig om een hypotheek rond te krijgen. Wat je uiteindelijk bij de notaris tekent is een akte van levering. Op grond van die akte gaat de eigendom over en is dus een voortborduursel van de koopovereenkomst. De koop is dan dus al lang gesloten.
Wanneer de termijn verstreken is, is erg afhankelijk van de tekst van het antispeculatiebeding. Staat er dat wanneer binnen 3 jaar vervreemd of in eigendom overgedragen wordt, dan zul je nog 1,5 jaar moeten wachten met overdragen van de woning. Staat er in dat je 3 jaar moet wachten voordat je kunt verkopen, dan zul je nog 1,5 jaar moeten wachten met het tekenen van een koopovereenkomst. Kijk dus goed naar de tekst.
Marcel, je hebt gelijk dat je natuurlijk goed te tekst van het beding moet bekijken. Maar in het algemeen zal het over de leveringsdatum gaan, of meer algemeen de datum van vervreemden, verhuren of in gebruik geven. Want vaak geldt het beding niet alleen bij verkoop, maar ook bij andere vormen van niet-zelfbewoning. (En aangezien je de woning nog steeds zelf bewoont als je het verkoopcontract hebt getekend, maar als de levering nog een half jaar op zich laat wachten, heb je bij zo'n beding in het algemeen dus geen problemen.)