Ik huur sinds 6 weken een studentenkamer via een makelaar/bemiddelingsbureau.
Bij het tekenen van het huurcontract moest ik 1 maand huur, 1 maand borg (dit is 1 maand huur), en 1 maand bemiddelingskosten (1 maand huur + 19% BTW) betalen. Ik had een kleine kamer, en na 3 weken ging 1 huisgenoot verhuizen. Deze kamer is iets groter dan de kamer waar ik nu in zit en ik wil dus graag intern doorverhuizen. Toen ik dit aangaf bij dit bemiddelingsbureau, kreeg ik te horen dat hier contractskosten aan verbonden zaten. De volgende dag kreeg ik telefonisch te horen dat de contractkosten 125 euro excl BTW bedragen. Wil ik dit niet betalen, dan ook geen grotere kamer.
Nou vraag ik mij af of voor de aanpassing van het huurcontract (alleen het veranderen van het huurbedrag) wel 148,75 euro incl BTW (zelf kunnen ze niet rekenen en hebben ze het afgerond naar 150 euro) aan contractkosten gevraagd mogen worden. Het jaar voor mij zaten er namelijk nog geen contractkosten aan het doorverhuizen van en naar precies de zelfde kamers verbonden. Kan ik hier iets tegen doen, behalve dan de kamer niet te nemen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bemiddelingsbureau en contractkosten
Re: Bemiddelingsbureau en contractkosten
Er moet een huurcontract ontbonden worden en een nieuw huurcontract opgesteld. Er moeten daarvoor extra administratieve handelingen voor verricht worden. Daarnaast ga jij je kamer verlaten en deze zal dus geschouwd moeten worden of de kamer in goede staat wordt achtergelaten. € 150,-- lijkt mij juist geen schandalig bedrag.
-
Rise Against
Re: Bemiddelingsbureau en contractkosten
Goedendag,
Ik ben zelf intern verhuisd in Groningen. Hiervoor werd 50€ administratiekosten gevraagd zonder btw toeslag. Ik weet niet bij welk bemiddelingsbureau je zit, maar het lijkt mij een bijzonder hoog bedrag.
Als ik jouw was zal ik dit met de huiseigenaar zelf proberen te regelen, dat is meestal geen probleem en goedkoper. Het opmaken van het contract is letterlijk een bestand uitprinten en kan nooit veel geld kosten, los van het administratieve gedeelte wat ze echt geen 2 uur kost.
Wat praktische zaken aangaat: je hoeft je niet opnieuw in te schrijven bij de gemeente en qua studiefinanciering is het ook niet nodig om deze interne verhuizing aan te geven. Er verandert wat dat aan gaat niets, je zit alleen in een andere kamer in hetzelfde huis.
Succes ermee!
Groet, F.K.
(dit is mijn mening, mijn ervaring)
Ik ben zelf intern verhuisd in Groningen. Hiervoor werd 50€ administratiekosten gevraagd zonder btw toeslag. Ik weet niet bij welk bemiddelingsbureau je zit, maar het lijkt mij een bijzonder hoog bedrag.
Als ik jouw was zal ik dit met de huiseigenaar zelf proberen te regelen, dat is meestal geen probleem en goedkoper. Het opmaken van het contract is letterlijk een bestand uitprinten en kan nooit veel geld kosten, los van het administratieve gedeelte wat ze echt geen 2 uur kost.
Wat praktische zaken aangaat: je hoeft je niet opnieuw in te schrijven bij de gemeente en qua studiefinanciering is het ook niet nodig om deze interne verhuizing aan te geven. Er verandert wat dat aan gaat niets, je zit alleen in een andere kamer in hetzelfde huis.
Succes ermee!
Groet, F.K.
(dit is mijn mening, mijn ervaring)