LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bieden op een "moetje"

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door -margriet- »

Hoi !!

Eerst wilde ik een aankoopmakelaar inschakelen, maar het kost "klauwen met geld", en dat alleen voor het "bieden" en onderhandelen.

Het huis dat we op het oog hebben is een moetje.... er zit meer dan 200.000 hypotheek op en de vraagprijs is 149000.

Nog net géén executieverkoop dus.... althans het wordt via een makelaar aangeboden.
Van de verkopende makelaar, die het niet hardop zei, hebben we begrepen dat het een 'moetje" is....

Maar hóe moet ik nu bieden, als ik het wil kopen? Ik vind het een hééle vreemde situatie!

Wie weet raad???

J. van der Wal
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 okt 2005 18:52

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door J. van der Wal »

Bah margriet, je wil dus profiteren van andermans financiele problemen en durft daar zelf hulp bij in te roepen, bah bah bah!

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door -margriet- »

Dat is ook maar hoe je het bekijkt.... Ik ben géén dief van mijn eigen portomonee.... :wink:

De vraagprijs ligt nog wél degelijk boven de huidige waarde van het huis (= uitgewoond).
In alle redelijkheid, wil ik ook bést een goed bedrag betalen (wil het gewoon graag hebben, mooie locatie, mooie ruimte... - heeft dus niets te maken met de financiële problemen van de huidige eigenaars.

Maar de bouwkundige (VEH) zei me dat in de huidige staat niet meer dan 120.000 is... maar dat is natuurlijk te laag voor de verkopende partij.... Daarom mijn vraag: Wat is redelijk zónder dat de verkopende partij hier een "onredelijk bod" van maakt *(en het huis dus onder mijn handen doorglijdt)*

Nogmaals, ik heb eerder een huis gekocht (zonder aankoopbegeleiding) en op zich durf ik dat hier ook wel aan. Ik vind het geheel alleen erg verwarrend overkomen. Vandaar dat ik vraag naar ideeën hierover.

(ps: er ligt géén beslag op het huis).

J. van der Wal
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 okt 2005 18:52

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door J. van der Wal »

Wat heeft dat beslag er nou mee te maken, als je net pannekoeken wil bakken is dat wel handig maar het lijkt me hygienischer om dan zelf je beslag te maken!

Jules Degrelle
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:33

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door Jules Degrelle »

Van der Wal, jij snapt het weer helemaal niet he...
In pannekoekenbeslag zit wel degelijk heel veel bacterien. Je kunt het beste kant en klare pannekoeken kopen in de winkel.

beagy
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2005 17:27

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door beagy »

Misschien dan toch maar een makelaar in de arm nemen om een zo laag mogelijke koopsom te betalen.
Als je zelf niet handig genoeg bent betaal je straks toch nog te veel voor je dubbeltje op de 1e rij!

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door -margriet- »

he, wat jammer dat jullie denken dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten... goed dat zal wel komen door mijn uitspraak dat makelaars klauwen met geld kosten...

Maar wat is er op tegen om zelf te bieden? Maar je hebt gelijk, natuurlijk wil ik níet hoger uitkomen, juist door te hoog te bieden...

Hm... maar goed, dat is allemaal geen antwoord op mijn vraag :roll:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door hera »

Als die man van VEH zegt dat het niet meer dan 120 waard is, kan je dus ook geen taxatie en dus geen financiering voor meer geld krijgen. Dus ik zou niet meer bieden. Omdat je het graag zou willen hebben kan je er wat eigen geld en wat risico aan spenderen.. omdat het jou precies past, maar een bank (van jouw hypotheek) heeft daar geen boodschap aan.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Ik zou hier helemaal niet op gaan bieden. Als het een moetje is dan moet je maar hopen dat de huidige bewoners er ook daadwerkelijk uitgaan.

Denk goed na voor je hier aan begint.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door -margriet- »

moet je maar hopen dat de huidige bewoners er ook daadwerkelijk uitgaan
ehhmmm als ik toch de koop gesloten heb en de overlevering vindt plaats.... dan gaat er toch iets niet goed?? Als ze dan nog zouden blijven zitten?

Inmiddels ben ik wél zover, dat ik weet wat mijn positie is: Zij moeten de hypotheek aflossen (hoe dan ook). Het enige risico is (en dát moet dus in de koopovereenkomst staan), dat ze neit kunnen leveren... dan kan ik er nog een boete weer uitslepen, maar goed dat is allemaal weer niet wat ik wil.

Wél goed opletten in de koopovereenkomst dus! In dit geval - juist ook voor het juridische deel - denk ik er tóch over om met een makelaar te werken.... dan maar tegen een onderhandeld tarief, omdat ik zelf eigenlijk al het onderzoek heb gedaan.

Tja....

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door Mirreke »

Het is inderdaad een ingewikkeld en warrig geval.
De mensen moeten hun hypotheek betalen, en derhalve hun huis te koop aanbieden. Je zegt zelf al dat er een addertje onder het gras zit dat ze bijvoorbeeld niet leveren en dat jij dan een bepaald bedrag uitbetaald krijgt, maar volgens mij kunnen mensen die hun hypotheek al niet betalen, hoe moeten ze dan in hemelsnaam die boete betalen.

Dit kun je ook weer 2 kanten op uitleggen natuurlijk, als die mensen slim zijn verkopen ze hun huis en zoeken een goedkoper huis of een huurhuis.. Maar Stel dat ze blijven zitten, van een kale kip valt nu eenmaal niet te plukken...

Hoe je het ook went of keert een huis kopen brengt altijd een risico met zich mee.

Ik wens je veel succes hierbij en wilde dat ik je van een nuttiger antwoord kon voorzien..

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door -margriet- »

bedankt voor het meedenken in ieder geval Mirreke! :)

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

hier kan je nog geen blokhut kopen voor de bedragen die genoemd worden!!!!!!! Ik vraag me dan ook af of de boel niet gewoon op instorten staat!!!!!! In ons dorpje koop je een fatsoenlijke (en dan bedoel ik een kleine maar in goede/redelijke staat zijnde) tussenwoning voor minimaal 175.000 euro!!!!

Wim002
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2005 09:14

Re: Bieden op een "moetje"

Ongelezen bericht door Wim002 »

Ik zou uitzoeken hoelang de bewoners er al inzitten, via het kadaster.
Dan kan je ook ongeveer inschatten wat de theoretische waardestijging voor het desbetreffende object is geweest, over de afgelopen jaren.
Hieraan kan je het technische rapport staven van VEH en weet je of de huidige verkopers niet te ver onder de prijs zitten.

Zijn ze niet zolang eigenaar? Zit hun vraagprijs te ver boven de reele prijs? Maak dan hard dat de technische gebreken van de prijs afgaan.
Jij weet immers niet dat het een 'moetje' is oid, maar je moet wel de kosten maken voor de renovatie.
In het uiterste geval, middel je de prijs tussen de vraagprijs en de technische reele prijs, na aftrek van de gebreken aan de hand van de keuring en bedenk dat je het verschil na opknappen er uitkrijgt door de geschatte waardetoename in de komende 10 jaar.
(Stel dan wel eerst vast wat de aard van de technische problemen zijn en weeg deze af tegen de kosten hiervan. Funderingsproblemen e.d. wegen bijv. zwaarder dan even een muurtje stucen)
Kan je het geld missen, lage aflossing? Kan je de woning verhuren na de renovatie? Dan zou ik niet te lang twijfelen, want dan is het risico nog lager!
Bedenk alleen de tijd en kosten die je ZELF erin moet steken om het op te knappen, veel mensen beginnen met goede moed en storten na 3 mnd. in, als leiding x weer eens afgebroken is en ze toch niet zo rechtshandig zijn als ze pretendeerden...dus maak een tijdlijn voor jezelf, plan de operatie.

suc6

Gesloten