LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bod geaccepteerd en toch uit de verkoop gehaald

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
ZelCad2015

Bod geaccepteerd en toch uit de verkoop gehaald

Ongelezen bericht door ZelCad2015 »

Hallo,

Ik wil hier graag mijn verhaal kwijt. Vorige week donderdag hebben wij een bod gedaan op een huis waar ik echt helemaal weg van ben. Het bod werd vrijdagochtend geaccepteerd. Maandag zouden wij het concept van de koopakte ontvangen en hiervoor waren uiteraard gegevens nodig, die hebben wij maandagochtend netjes geleverd. De makelaar heeft ons gemaild en aangegeven dat ze graag op donderdag de afspraak wilde maken om te tekenen en wanneer we de sleutel zouden krijgen. We hebben de hypotheekadviseur ingeschakeld, de notaris en de makelaar zodat alles in gang gezet was voor donderdag.

Helaas werden we gisteren om 16.55 gebeld dat de verkopers hun financiering niet rond kregen voor hun nieuwe huis en dat de verkoop misschien niet door zou gaan. Wij sputterden uiteraard tegen, we hadden immers wel een overeenkomst. Toen versprak de makelaar zich dat er een hoger bod lag. Vandaag kregen we de bevestiging dat de verkoop niet doorgaat en dat het huis uit de verkoop gehaald wordt. Omdat wij vele andere partijen ingeschakeld hebben, willen wij hiervan een bevestiging per mail. Toen werd de makelaar geïrriteerd en gaf aan dat ze dat een rare manier van zakendoen vond. Wij gaven aan dat we de mail nodig hebben om te laten zien aan de andere partijen dat het niet aan ons ligt dat wij niet verder met ze gaan omtrent de aankoop van dit huis.
Toen zei ze: Oke, ik bevestig het per mail, maar wie weet staat het huis over 2 weken weer in de verkoop omdat de bewoners dan wel wat geregeld kunnen hebben.

Nou jullie begrijpen vast dat ik een hele nare bijsmaak heb aan dit hele verhaal. Ik denk dat de mensen gewoon akkoord willen gaan met het hogere bod. Ik ben mij bewust dat ik juridisch geen kansen heb, maar ik vind het schandalig dat een NVM Makelaar zich zo opstelt. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Moneyman

Re: Bod geaccepteerd en toch uit de verkoop gehaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als dit verhaal het hele verhaal is, is het inderdaad een raar verhaal. Je zou mogen verwachten dat de verkoop aangehouden wordt tot duidelijk is of zij de financiering rond krijgen, maar dat jullie, als dat wel lukt, alsnog gewoon de koper zijn.

Je kunt eens hier kijken mbt een klacht bij de NVM, nadat je uiteraard bij de betreffende makelaar hebt geklaagd.

ZelCad2015

Hoi Moneyman,

Het is echt het hele verhaal. Het ging in het begin allemaal zo snel, dat er geen tijd was om een ander verhaal te hebben.

Wij hebben vandaag ook de klacht neergelegd bij de makelaar zelf. Zeker toen ze zo begon te stuiteren toen we aangaven dit wel per mail bevestigd te willen zien. Dat vond ik helemaal vreemd, want als je niets fout hebt gedaan dan kan er toch prima per mail bevestigd worden dat het huis uit de verkoop gehaald wordt?

Dank voor je link!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Volgens de regels geld bij ontbinden overeenkomst een boete van 10%.

De kopers hebben 3 dagen bedenktijd, zij als verkopers niet!

U heeft in dit geval dus recht op 10% van geboden en geaccepteerde prijs!
Ze moeten dit binnen redelijke termijn betalen en dan is de kans groot dat het alsnog doorgaat en zij gaan huren als ze niets vinden.

Dus eis Uw rechten op 10% op wegens ontbinden overeenkomst en bewaar alle stukken en bewijzen omdat ze kunnen proberen er onderuit te komen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

stofzuigertje schreef:Volgens de regels geld bij ontbinden overeenkomst een boete van 10%.

Ze moeten dit binnen redelijke termijn betalen en dan is de kans groot dat het alsnog doorgaat en zij gaan huren als ze niets vinden.

Dus eis Uw rechten op 10% op wegens ontbinden overeenkomst en bewaar alle stukken en bewijzen omdat ze kunnen proberen er onderuit te komen.
Welke regel is dat dan precies? Die 10% is dan wel de standaard boeteclausule in een voorlopig koopcontract, maar dat is nog niet eens opgesteld, laat staan ondertekend.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens is de makelaar in kwestie, NVM of niet, in dienst van de verkopende partij, en zal doorgaans werken op basis van een X percentage van de verkoopprijs. Ook de makelaar zal dus baat hebben bij het hogere bod, en op z'n minst enige bias hebben richting zijn/haar opdrachtgever, net zoals dat zou zijn als die makelaar jullie huis in de verkoop zou hebben gehad. Zo werkt het in een markt die de afgelopen 30 jaar niet echt uitblonk in integriteit.

Moneyman

sjohie schreef:
stofzuigertje schreef:Volgens de regels geld bij ontbinden overeenkomst een boete van 10%.

Welke regel is dat dan precies? Die 10% is dan wel de standaard boeteclausule in een voorlopig koopcontract, maar dat is nog niet eens opgesteld, laat staan ondertekend.
Stofzuigertje roept maar wat. TS, gewoon negeren, want het slaat nergens op.

ZelCad2015

Omdat er niets getekend is geldt er inderdaad geen boeteclausule. Ik weet dan ook dat ik juridisch gezien geen poot heb om op te staan. Ik kan er zelfs nog wel bij dat als er een hoger bod komt, de makelaar en de verkopende partij deze graag accepteren. Ik vind het alleen wel vreemd dat wij niet de kans hebben gehad om dan ook mee te bieden. Het wordt zo wel erg makkelijk in de markt van huizen verkopen, want een koopcontract heb je nooit binnen een dag getekend en dan kun je er dus nooit van op aan dat je het huis kan kopen ondanks dat het bod geaccepteerd is.

Het is een vervelende situatie, voor mij is dit mijn eerste eigen huis en ik was er zo blij mee. Het is een teleurstelling. Ik ga sowieso wel een klacht neerleggen bij de NVM, misschien doen zij er niets mee maar dan voelt het voor mij wel beter.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ZelCad2015 schreef: Het is een vervelende situatie, voor mij is dit mijn eerste eigen huis en ik was er zo blij mee. Het is een teleurstelling. Ik ga sowieso wel een klacht neerleggen bij de NVM, misschien doen zij er niets mee maar dan voelt het voor mij wel beter.
Ik denk dat dit inderdaad het beste is. Het is zo gelopen, veranderen kun je het toch niet. Hopen dat je gauw iets anders vind waar je nog blijer van wordt!

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ZelCad2015 schreef:want een koopcontract heb je nooit binnen een dag getekend
Je kunt een voorlopig koopkontrakt bij onderlinge overeenstemming niet meteen tekenen??

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:Overigens is de makelaar in kwestie, NVM of niet, in dienst van de verkopende partij, en zal doorgaans werken op basis van een X percentage van de verkoopprijs. Ook de makelaar zal dus baat hebben bij het hogere bod, en op z'n minst enige bias hebben richting zijn/haar opdrachtgever, net zoals dat zou zijn als die makelaar jullie huis in de verkoop zou hebben gehad. Zo werkt het in een markt die de afgelopen 30 jaar niet echt uitblonk in integriteit.
Tsja, integer of niet, wat zal je zelf doen als er een hoger bod wordt gedaan als je je huis wilt verkopen? Toch verder gaan met het lagere bod?

Moneyman

Tsja, misschien ben ik dan roomser dan de paus, maar ik heb inderdaad mijn huis verkocht aan de bieder waarmee ik uitonderhandeld was, ondanks dat ik nog een hoger bod kreeg. Dat is part of the game!!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tekenen, ik weet dat mondeling ook geldig kan zijn en na 3 dagen vervalt mijn bedenktijd....

Of er eerst getekend moet worden weet ik niet, maar koop + koop, en ik begreep dat zij als verkopers & makelaar akkoord gingen!

U heeft de Hypotheek gestart en is verder gegaan dus kosten.
Ik zie dat voorlopige contract als vastleggen afspraak tussen ja zeggen en Notaris.

Ik heb in 2006 dit ooit per post ontvangen en kan op mijn toenmalige voorlopige koopovereenkomst alleen het briefje, wilt U dit controleren op fouten vinden en nergens getekend!
Achterzijde wederzijds 10% regel bij ontbinding dus nergens hoefde ik of verkopers te tekenen!

Ik controleerde vooral Notaris/Overdracht datum + tijd, prijs, kosten en vooral de lijst met overname roerende goederen die erbij gevoegd was.
Als ik niet reageerde zou ik hiermee akkoord gaan... 24 uren na ontvangst.

Wel is van belang of ze het bod duidelijk accepteren of overwegen om te accepteren en bedenktijd vragen, maar als dat niet het geval is zou ik op die 10% rekenen omdat ik na mondeling akkoord gelijk de hypotheek ga regelen en alles wat ik wil aanpassen...

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@Stofzuigertje
Serieus.....2006..... dat is bijna 10 jaar geleden!

De wereld veranderd. Tegenwoordig is de koop van een woning alleen rechtsgeldig als deze door beide partijen schriftelijk is vastgelegd. Zoals TS overigens ook zelf al terecht opmerkt. Geen schriftelijke overeenkomst is geen overeenkomst!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

De hogeraad heeft hierover anders beslist. Een onroerende zaak moet namelijk bij wet via een schriftelijke overeenkomst worden verkocht. De mondelinge overeenkomst is niet bindend. Pas als de voorlopige koopakte is gepasseerd zijn alle afspraken bindend, onder voorbehoud van in die akte opgenomen onbindingsclausules.

Een verkoper kan dus gewoon onder de mondelinge verkoop uit. Voorwaarde is wel dat zowel koper als verkoper particulieren zijn en verkoper het huis als woonhuis voor zich zelf gebruikt(e).
De Hoge Raad heeft nu een beslissing gepubliceerd die gunstig is voor de particulier die zijn woning VERkoopt. Formeel heeft zo’n verkoper nog steeds geen bedenktijd, maar in de praktijk kan het daar wel op neer komen. Volgens de Hoge Raad kan een particulier die zijn woning verkoopt, zich namelijk terugtrekken zolang het (voorlopig) koopcontract nog niet is getekend. Dus voordat formeel de drie dagen bedenktijd van de koper begint.
Laatst gewijzigd door olaf79 op 16 apr 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79

ZelCad2015 schreef:Omdat er niets getekend is geldt er inderdaad geen boeteclausule. Ik weet dan ook dat ik juridisch gezien geen poot heb om op te staan. Ik kan er zelfs nog wel bij dat als er een hoger bod komt, de makelaar en de verkopende partij deze graag accepteren. Ik vind het alleen wel vreemd dat wij niet de kans hebben gehad om dan ook mee te bieden. Het wordt zo wel erg makkelijk in de markt van huizen verkopen, want een koopcontract heb je nooit binnen een dag getekend en dan kun je er dus nooit van op aan dat je het huis kan kopen ondanks dat het bod geaccepteerd is.

Het is een vervelende situatie, voor mij is dit mijn eerste eigen huis en ik was er zo blij mee. Het is een teleurstelling. Ik ga sowieso wel een klacht neerleggen bij de NVM, misschien doen zij er niets mee maar dan voelt het voor mij wel beter.
Het is zeker niet netjes, maar inderdaad is het niet onrechtmatig. Wel is het zo dat een NVM makelaar officieel (volgens de NVM regeltjes) kopers niet tegen elkaar mag laten opbieden. Hij mag dus niet zeggen ik heb een hoger bod, maar als u meegaat krijgt u alsnog de woning. Als koper mag u uiteraard wel zeggen dat als er een hoger bod is u dit bod ook kunt doen.

Een koopcontract is altijd eerst tijdelijk en naast 3 dagen bedenktijd heb je als koper altijd voorbehoud financiering. Het is dus raadzaam de financiering pas te starten nadat je de voorlopige koopakte hebt getekend. Lukt de financiering niet dan kun je als koper zonder verdere verplichtingen afzien van de koop.

olaf79

Tevens lees ik net dat het krijgen van een hoger bod een reden is voor de verkoper om de mondelinge afspraken niet na te komen. Tevens geeft dit feit geen recht op schadevergoeding aan de eerdere potentiele koper.

Dus TS heeft helaas geen poot om op te staan.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

olaf79 schreef:Tevens lees ik net dat het krijgen van een hoger bod een reden is voor de verkoper om de mondelinge afspraken niet na te komen. Tevens geeft dit feit geen recht op schadevergoeding aan de eerdere potentiele koper.
Jeetje; waar lees je dat??

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Toen versprak de makelaar zich dat er een hoger bod lag.
hier misschien..

olaf79

chrisd1 schreef:
olaf79 schreef:Tevens lees ik net dat het krijgen van een hoger bod een reden is voor de verkoper om de mondelinge afspraken niet na te komen. Tevens geeft dit feit geen recht op schadevergoeding aan de eerdere potentiele koper.
Jeetje; waar lees je dat??
Op het internet :lol:

Gesloten