LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Regenkaiser

Boeterente

Ongelezen bericht door Regenkaiser »

Goedenavond,

Ik ga binnenkort een huis kopen en heb dit weekend het nota van afrekening gehad.
Daarin staat ook een boeterente a 5% p/j. v/d koopsom.
Dit staat idd in het koopcontract, maar daar stond ook een onder voorbehoud van financiering in.
Omdat de hypotheek niet op tijd rond kwam (geheel buiten mijn schuld) vind de juridische levering pas later plaats.
Daarom die boete.
Mijn hypotheekadviseur en makelaar hebben echter altijd gezegd dat er niets aan de hand met de financiering/hypotheek en nu moet IK een boete betalen! :evil:
Wie is er nou verantwoordelijk/aansprakelijk voor die boete?

Mvg,

Jan-Paul

Roxy1

Re: Boeterente

Ongelezen bericht door Roxy1 »

Het voorbehoud van financiering is niet meer van kracht wanneer u de akte van levering tekent (bij de notaris), alle voorbehouden zijn dan nl. vervallen.

U heeft geen gebruik gemaakt van de ontbindende voorwaarden om de koop te ontbinden, maar e.e.a is later rondgekomen. Wanneer u als koper er voor zorgt dat de juridische levering later plaatsvindt dan afgesproken, bent u idd vaak boeterente verschuldigd. Dit omdat de verkopende partij bv langer op hun geld moeten wachten met daarnaast wsch dubbele lasten.

In mijn ogen bent u zelf verantwoordelijk voor de boete. Wanneer u zich bij de koop heeft laten begeleiden door een makelaar, dan kunt u wellicht bij de overkoepelende organisatie (bv NVM, LMV) uw verhaal neerleggen.

Cru gezegd, met de financiering is het inderdaad rondgekomen (zoals makelaar en hyp adviseur zeiden). Alleen in dit geval te laat.

Succes.

Regenkaiser

Ongelezen bericht door Regenkaiser »

Roxy, dank je wel voor je reactie

Ik heb de akte van levering echter nog NIET getekend bij de notaris.

Roxy1

Ongelezen bericht door Roxy1 »

Beste REgenkaiser,

Maar in de koopakte staat een datum in het artikel van de ontbindende voorwaarden, en deze zullen al verlopen zijn, daar u inmiddels al af had moeten nemen.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Ik ga binnenkort een huis kopen en heb dit weekend het nota van afrekening gehad.
Dit klopt niet. U heeft reeds een huis gekocht, alleen het is nog niet afgeleverd.

Dat de financiering wat langer duurde ligt niet aan de verkopende partij, dus zij hebben er in ieder geval recht op dat hun schade vergoed wordt.

Je geeft niet aan waardoor het langer duurde, anders dan dat het buiten je schuld ligt. Het is daarom ook door niet te beoordelen of je de claim kan verleggen naar de bank of tussenpersoon

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Zodra de datum van het passeren der akte overschreden wordt in men de in de koopovereenkomst vermelde rente verschuldigd.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Mijn hypotheekadviseur en makelaar hebben echter altijd gezegd dat er niets aan de hand met de financiering/hypotheek en nu moet IK een boete betalen!
Wie is er nou verantwoordelijk/aansprakelijk voor die boete?
Volgens mij kan jij je makelaar in gebreke stellen.
Hij heeft jou valselijk voorgelicht waardoor jij nu 5 % boete hebt opgelopen.
Informeer bij het Juridisch Loket www.hetjl.nl/ wat je kansen en mogelijheden zijn.

Succes

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Zodra de financiering nog niet rond is wordt er niets geregeld of onderschreven. Zodra de datum van passage overschreden is is men de rente verschuldigd.
Wanneer de tagnatie verwijtbaar is aan de financier door bijvoorbeeld nalatigheid met vertraging tot gevolg kan de rente op deze verhaald worden.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Voor zover ik kan zien is er na de vraag over waar de schuld ligt in de vertraging niet meer gereageerd door de ts....

Ik ben dan ook bang dat deze (mede) schuldig is aan de vertraging?

Gesloten