LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Courtage betalen aan makelaar bij ontbinden verkoop

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
no-use

Courtage betalen aan makelaar bij ontbinden verkoop

Ongelezen bericht door no-use »

Vandaag heb ik de verkoop van de woning ontbonden. De kopers kregen na het verstrijken van de financieringstermijn de financiering niet rond. (ruim 2 maanden) Nu ga ik wel proberen 10% boete te claimen en/of onkosten.

De makelaar vertelde mij dat ik nu wel courtage moet betalen over de overeengekomen prijs, ondanks het feit dat de verkoop niet door gaat. Ook zal ik als hij de woning nog een keer verkoopt, weer courtage moeten betalen.

Klopt dit?

janet1

Re: Courtage betalen aan makelaar bij ontbinden verkoop

Ongelezen bericht door janet1 »

dit meen je niet, mijn hemel wij zitten in hetzelfde parket en ik ben benieuwd of dit voor ons ook geldt. Het lijkt me wel vreemd, feitelijk is de koop afgerond op het moment dat het huis is overgedragen. De courtage is x% van de verkoop, zolang het huis nog in jouw bezit is heeft geen verkoop plaatsgehad.

Als een makelaar dit kan doen kan hij aan de lopende band met verkopen komen die op het laatste moment niet doorgaan en iedere keer weer courtage opstrijken.

Ons huis is 1 dag op internet geweest voordat het verkocht werd. Ok de koop is niet doorgegaan maar anders had deze makelaar een flink bedrag mogen incasseren voor 1 uur voorgesprek, wat foto´s nemen, een standaard contract uitprinten en laten ondertekenen. Willen we niet allemaal 4000 euro verdienen voor totaal hooguit 8 uurtjes werk? Maar is dat niet het risico van het vak? De ene koop sluit hij in weinig uren en de volgende kost hem wat meer.

Maar ik moet je bekennen dat ik me inderdaad heb zitten afvragen waar de facturen van bijvoorbeeld ook de notaris naartoe zullen gaan. Hmmm zit je bij een NVM makelaar?

Wat een gedoe zeg, verkoopland blijkt een stuk lastiger te zijn dan ik dacht. Feitelijk teken je een contract en is alles voor je gevoel helder maar je moet eigenlijk precies weten welke vragen je moet stellen omdat je anders getild wordt waar je bij staat. Ik word er steeds moedelozer van. Hoe is het toch mogelijk dat er zoveel dingen mis gaan en je feitelijk geen poot aan de grond krijgt?

komt goed

Ongelezen bericht door komt goed »

Dit zijn altijd vervelende situaties.
Graag zou ik meer details willen weten.

Wie heeft de verkoop ontbonden? U of de kopende partij.
Ik neem toch aan dat de kopende partij om ontbinding heeft gevraagd, anders dient u eerst kopers in gebreke te laten stellen.

Uw makelaar dient u hierin te adviseren.

Als u zelf de koopovereenkomst ontbint zonder de kopers in gebreke te stellen, dan is het nog maar de vraag of de boete clausule in werking treedt.

Ga na wat er bij U in de bemiddelingsovereenkomst staat vermeld.

Er zijn verschillende bemiddelingsovereenkomsten, bij de ene zal er wel courtage zijn verschuldigt terwijl een andere makelaar geen of een gedeelte van de kosten worden berekend.

Blijft de woning in de verkoop dan bent u volgens mij geen courtage verschuldigt.

Kennelijk heeft u makelaar andere voorwaarden.

Het zou reeel zijn als hij voor het opstellen van de koopovereenkomst kosten in rekening brengt en het eventueel opnieuw aanmelden op de verschillende websites.

Probber uit te zoeken hoe de voorwaarden zijn bij deze makelaar.

no-use

Ongelezen bericht door no-use »

Ik als verkoper heb (na ingebrekestelling) de koop ontbonden na een gesprek met de kopers, die daar mee instemden.

Ik zal het contract met de makelaar er eens op nalezen. De woning blijft in principe in de verkoop bij diezelfde makelaar, hoewel ik daar na vanmorgen toch anders tegenaan ga kijken.

Met een deel van de courtage zou ik kunnen leven, of courtage over de boete of zo, maar niet over de hoofdkoopsom. Die ontvang ik immers niet.

Het is een VBO makelaar

janet1

Ongelezen bericht door janet1 »

Ik heb even met mijn makelaar overlegd, hij zegt dat dat werkelijk heel onbeschoft zou zijn om dat te doen. Bij ons gaat de koop ook niet door en de creditnota is al verzonden.

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

Wanneer de verkoper een opdracht verstrekt tot bemiddeling die moet leiden tot de verkoop van zijn of haar woning, dan houdt dat in mijn optiek in dat die bemiddeling ook daadwerkelijk moet leiden tot de verkoop van betreffende woning. Wij handelen in de praktijk ook daarnaar.
Gaat om de een of andere reden buiten de schuld van de verkoper de verkoop niet door, dan vind ik dat je als makelaar de bal niet bij je klant kan neerleggen. Je gaat in zo'n geval gewoon door met het vinden van een nieuwe gegadigde totdat je wel een afgeronde deal hebt gesloten tussen koper en verkoper.
Mocht na het afketsen van de koop de verkoper de opdracht intrekken, dan is het een ander verhaal. In zo'n geval, en uberhaupt altijd bij intrekken van de opdracht, worden alleen de gemaakte kosten en niet de courtage in rekening gebracht (no cure, no pay).

Wanneer de deal op de ontbindende voorwaarden vastloopt is voor de makelaar misschien vervelend, doch dit is het risico van het vak.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

De makelaar vertelde mij dat ik nu wel courtage moet betalen over de overeengekomen prijs, ondanks het feit dat de verkoop niet door gaat.
De makelaar laat het overkomen alsof hij alléén maar de bemiddeling tussen de verkoper en genoemde koper doet en dat na het mislukken zijn werk erop zit.

Wat had de makelaar gedaan als de aspirant koper zich had teruggetrokken?
Die aspirant koper ook een rekening gepresenteerd?

Gesloten