LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] courtagekosten makelaar
courtagekosten makelaar
Ik heb mijn huis te koop gezet bij een NVM makelaar. Nadat het een tijdje te koop stond en er weinig reacties op kwamen en ik plannen had om voor langere tijd naar het buitenland te gaan heb ik besloten de koop in te trekken en het huis te verhuren In het contract is opgenomen dat er 500 euro in rekening gebracht zou worden, naast de tot dan toe gemaakte kosten indien de koop ingetrokken zou worden.
Ik kreeg echter een rekening van 2345,49, zijnde makelaarscourtage en advertentiekosten (435 euro). (zonder verdere specificatie)
Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt en de advertentiekosten + 500 euro onkosten betaald.
De makelaar gaat hier niet mee akkoord en heeft hier een rechtzaak van gemaakt. Hij verwijst naar de Voorwaarden NVM 2000 waarin staat: ad.15 De opdrachtgever is courtage verschuldigd indien tijdens de looptijd een overeenkomst tot stand komt, ook al wijkt deze af van de opdracht.
Mijn vraag is: waarom staat er een bedrag vermeld van 500 euro indien de koop wordt ingetrokken en worden alsnog courtagekosten in rekening gebracht?
De rekening is inmiddels opgelopen tot `1859,00 excl. kosten rechtszaak.
Ik kreeg echter een rekening van 2345,49, zijnde makelaarscourtage en advertentiekosten (435 euro). (zonder verdere specificatie)
Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt en de advertentiekosten + 500 euro onkosten betaald.
De makelaar gaat hier niet mee akkoord en heeft hier een rechtzaak van gemaakt. Hij verwijst naar de Voorwaarden NVM 2000 waarin staat: ad.15 De opdrachtgever is courtage verschuldigd indien tijdens de looptijd een overeenkomst tot stand komt, ook al wijkt deze af van de opdracht.
Mijn vraag is: waarom staat er een bedrag vermeld van 500 euro indien de koop wordt ingetrokken en worden alsnog courtagekosten in rekening gebracht?
De rekening is inmiddels opgelopen tot `1859,00 excl. kosten rechtszaak.
Re: courtagekosten makelaar
Hallo,
U schrijft dat u uw huis verhuurt heeft voor de duur welke u in het Buitenland verblijft.
Is dit contract misschien door de makelaar opgemaakt of door bemiddeling van deze makelaar tot stand gekomen?
Kijk hierover eens in uw verkoopopdracht contract wat hierover vermeld staat.
j.
U schrijft dat u uw huis verhuurt heeft voor de duur welke u in het Buitenland verblijft.
Is dit contract misschien door de makelaar opgemaakt of door bemiddeling van deze makelaar tot stand gekomen?
Kijk hierover eens in uw verkoopopdracht contract wat hierover vermeld staat.
j.
Nee ik heb zelf een huurder gevonden en heb wel overleg gehad met de makelaar, maar op een . We hebben een huurcontract via internet gedownload, hij vertelde zelfs dat hij daar niets mee te maken wilde hebben en ook niets voor wilde hebben.
Er staat niets over in het verkoopcontract.
Er staat niets over in het verkoopcontract.
Dan zou ik naar de Klachtencommissie van de NVM schrijven en daar de zaak voorleggen.
http://www.nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=_ ... orlichting
Misschen kan daarmee een dure advocaat worden voorkomen.
J
http://www.nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=_ ... orlichting
Misschen kan daarmee een dure advocaat worden voorkomen.
J
Ik heb de zaak voorgelegd aan de klachtencommissie, vervolgens is het terechtgekomen bij de Adviescommissie voorwaarden en tarieven te Utrecht en deze heeft de makelaar in het gelijk gesteldl
Vandaar dat er nu een rechtzaak van komt.
In artikel 6 lid van de algemene consumentenvoorwaarden NVM staat dat de consument terzake van een intrekking nimmer schadeplichtig is, maar dat de makelaar wel recht heeft op vergoeding.
De makelaar verwijst echter naar het punt zoals ik hiervoor noemde.
Het is dus erg onduidelijk en erg riskant om een huis te koop aan te bieden als de kleine lettertjes zo verwarrend zijn.
Geld voor een advocaat heb ik helaas niet, de kosten die hierdoor ontstaan zijn zijn al niet te betalen, daar mijn huis niet verkocht is.
Nog een ander advies???
Vandaar dat er nu een rechtzaak van komt.
In artikel 6 lid van de algemene consumentenvoorwaarden NVM staat dat de consument terzake van een intrekking nimmer schadeplichtig is, maar dat de makelaar wel recht heeft op vergoeding.
De makelaar verwijst echter naar het punt zoals ik hiervoor noemde.
Het is dus erg onduidelijk en erg riskant om een huis te koop aan te bieden als de kleine lettertjes zo verwarrend zijn.
Geld voor een advocaat heb ik helaas niet, de kosten die hierdoor ontstaan zijn zijn al niet te betalen, daar mijn huis niet verkocht is.
Nog een ander advies???
Op dit moment niet, ik sta verbaast, dat er zo is gereageerd. en kan het ook niet verklaren waarom die nota zo hoog is. Er is immers geen prestatie geleverd! Probeer alsnog een gespecificeerde nota te krijgen, daaruit zou u misschien iets meer kunnen afleiden
Veel sterkte . ik zal nog eens navraag doen.
Janny
Veel sterkte . ik zal nog eens navraag doen.
Janny
Ik heb nog navraag gedaan, en er werden een paar punten aangedragen.
U heeft terwijl het contract met de makelaar nog niet was afgewerkt, een huurovereenkomst afgesloten, terwijl u volgens contract had ondertekend dat u zich zou onthouden van handelingen. Helaas! met het zelf verhuren heeft u daardoor dit resultaat eraan overgehouden.alle handelingen ten tijde van het contract vallen er namelijk onder. U had eerst alles met de makelaar moeten afwerken en daarna, na ongeveer 3 maanden was u daarvan vrijgeweest.De contacten konden nl nog het resultaat zijn van de werkzaamheden van de makelaar. Hier is miscommunicatie wel heel duur geworden.
Janny
U heeft terwijl het contract met de makelaar nog niet was afgewerkt, een huurovereenkomst afgesloten, terwijl u volgens contract had ondertekend dat u zich zou onthouden van handelingen. Helaas! met het zelf verhuren heeft u daardoor dit resultaat eraan overgehouden.alle handelingen ten tijde van het contract vallen er namelijk onder. U had eerst alles met de makelaar moeten afwerken en daarna, na ongeveer 3 maanden was u daarvan vrijgeweest.De contacten konden nl nog het resultaat zijn van de werkzaamheden van de makelaar. Hier is miscommunicatie wel heel duur geworden.
Janny
-
.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb eerst de opdracht ingetrokken , daarna het huurcontract opgesteld. Maar het was wel bekend bij de makelaar, echter geen enkele melding gemaakt van de gevolgen e.d.
Ik hoor graag nog wat, volgende week is de rechtzaak en ik wil me graag goed voorbereiden, want geld voor een advocaat heb ik niet.
Ik hoor graag nog wat, volgende week is de rechtzaak en ik wil me graag goed voorbereiden, want geld voor een advocaat heb ik niet.
-
.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor, ik heb deze huurder zelf gevonden.
-
.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
@Ali,
reactie van een persoon die reëel denkt te denken:
U geeft aan bij de klachtencomm. al te hebben verloren, de makelaar zet nu door, dat wil voor mij zeggen dat deze zeker is van zijn zaak (kan natuurlijk altijd bluffen zijn).
Maar volgens de regels heeft de makelaar gewoon gelijk, U zal geen advocaat gebruiken, d.w.z. U bent totaal kansloos. Er wordt alleen gekeken naar de overeenkomst en niet naar uw gevoel geluisterd!
Wees verstandig: Betaal! U verliest de rechtzaak, vervolgens wordt het nog duurder omdat U de kosten van de rechtzaak mag gaan betalen en misschien zelfs de advocaat van de tgp!
reactie van een persoon die reëel denkt te denken:
U geeft aan bij de klachtencomm. al te hebben verloren, de makelaar zet nu door, dat wil voor mij zeggen dat deze zeker is van zijn zaak (kan natuurlijk altijd bluffen zijn).
Maar volgens de regels heeft de makelaar gewoon gelijk, U zal geen advocaat gebruiken, d.w.z. U bent totaal kansloos. Er wordt alleen gekeken naar de overeenkomst en niet naar uw gevoel geluisterd!
Wees verstandig: Betaal! U verliest de rechtzaak, vervolgens wordt het nog duurder omdat U de kosten van de rechtzaak mag gaan betalen en misschien zelfs de advocaat van de tgp!
-
dat laatste is wel erg kort door de bocht. Dat iemand geen advokaat heeft betekent niet dat de rechter dan denkt ach veroordeel die maar tot de kosten, zijn we snel klaar...
En dat een NVm zegt dat de makelaar gelijk heeft zegt mij al helemaal niets, het oordeel van de NVm in discussiepunten is al vaker verkeerd gebleken (uit ervaring...). Zij inetrpreteren graag op hun eigen wijze.. (eigenwijs..)
Daar heeft een rechtbank ook geen boodschap aan.
De zaak is heel simpel: u had een overeenkomst voor VERKOOP die u ingetrokken heeft. Om na intrekken van deze opdracht zelf te gaan verhuren is uw goed recht, het is uw huis. U heeft notabene zelf de huurder gevonden, die dat kan bevestigen dus.
Goede dossiervorming is belangrijk, evenals het opstellen van een goed verweerschrift. En houdt u aan de feiten en aan uw verhaal.
Succes!
Anders zou het geweest zijn als u uw huis direct na intrekking verkocht zou hebben...
En dat een NVm zegt dat de makelaar gelijk heeft zegt mij al helemaal niets, het oordeel van de NVm in discussiepunten is al vaker verkeerd gebleken (uit ervaring...). Zij inetrpreteren graag op hun eigen wijze.. (eigenwijs..)
Daar heeft een rechtbank ook geen boodschap aan.
De zaak is heel simpel: u had een overeenkomst voor VERKOOP die u ingetrokken heeft. Om na intrekken van deze opdracht zelf te gaan verhuren is uw goed recht, het is uw huis. U heeft notabene zelf de huurder gevonden, die dat kan bevestigen dus.
Goede dossiervorming is belangrijk, evenals het opstellen van een goed verweerschrift. En houdt u aan de feiten en aan uw verhaal.
Succes!
Anders zou het geweest zijn als u uw huis direct na intrekking verkocht zou hebben...
-
.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij mag de makelaar idd geen courtage in rekening brengen.
Ik zal het eens voor je nakijken.
Er zijn volgens mij afspraken gemaakt binnen de NVM.
Kijk ook eens op www.makelaarsinopleiding.nl
Daar vind je veel terug.
Als je er niet uitkomt mail mij dan op [email protected] dan ga ik het voor je navragen bij een NVM collega.
Ik zal het eens voor je nakijken.
Er zijn volgens mij afspraken gemaakt binnen de NVM.
Kijk ook eens op www.makelaarsinopleiding.nl
Daar vind je veel terug.
Als je er niet uitkomt mail mij dan op [email protected] dan ga ik het voor je navragen bij een NVM collega.