LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Droomhuis gevonden, bank houdt koop tegen
-
Droomhuis gevonden, bank houdt koop tegen
Eindelijk mijn droomappartement gevonden. Voorlopige koopovereenkomst is ook al getekend dus alles leek in kannen en kruiken.
De woning stond al een tijdje in de verkoop maar deze was eerst te duur voor me.
Op het moment dat ze met de prijs waren gezakt heb ik dan ook een bod net boven de vraagprijs uitgebracht en deze werd geaccepteerd.
Nu is het zo dat de verkopende partij gedwongen moet verkopen en akkoord van de bank moet hebben voor verkoop.
Dit duurt maar en dit duurt maar.
Ondertussen is de datum in de overeenkomst al versteken en is er tot twee keer toe al uitstel aangevraagd door de verkopende partij.
Ondertussen komt de datum van het passeren van de acte steeds dichter bij, deze is over twee weken, en is er nog steeds geen akkoord.
De verkopende makelaar maakt opmerkingen als "u mag blij zijn als het dit jaar überhaupt nog gaat lukken".
Na wat navraag hier en daar blijkt dat de bank de koop tegenhoud omdat de markt ondertussen aan het aantrekken is.
Ze hopen dat ik me hierdoor zal terugtrekken en ze hierdoor de woning voor meer dan de prijs die ik betaal kunnen verkopen.
Nu vraag ik me dus af mag dit zomaar? Kan dit zomaar zo eindeloos doorgaan totdat ik een keer zeg dat ik er klaar mee ben?
Zijn er dingen die ik zelf kan doen om de afhandeling toch te verspoedigen? Is het verstandig om een advocaat te nemen?
En wat zou die voor me kunnen doen?
De woning stond al een tijdje in de verkoop maar deze was eerst te duur voor me.
Op het moment dat ze met de prijs waren gezakt heb ik dan ook een bod net boven de vraagprijs uitgebracht en deze werd geaccepteerd.
Nu is het zo dat de verkopende partij gedwongen moet verkopen en akkoord van de bank moet hebben voor verkoop.
Ondertussen is de datum in de overeenkomst al versteken en is er tot twee keer toe al uitstel aangevraagd door de verkopende partij.
Ondertussen komt de datum van het passeren van de acte steeds dichter bij, deze is over twee weken, en is er nog steeds geen akkoord.
De verkopende makelaar maakt opmerkingen als "u mag blij zijn als het dit jaar überhaupt nog gaat lukken".
Na wat navraag hier en daar blijkt dat de bank de koop tegenhoud omdat de markt ondertussen aan het aantrekken is.
Ze hopen dat ik me hierdoor zal terugtrekken en ze hierdoor de woning voor meer dan de prijs die ik betaal kunnen verkopen.
Nu vraag ik me dus af mag dit zomaar? Kan dit zomaar zo eindeloos doorgaan totdat ik een keer zeg dat ik er klaar mee ben?
Zijn er dingen die ik zelf kan doen om de afhandeling toch te verspoedigen? Is het verstandig om een advocaat te nemen?
Laatst gewijzigd door Radar op 02 dec 2016 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Droomhuis gevonden, bank houdt koop tegen
een aankoopmakelaar was wellicht handig geweest in deze situatie.ikwilwonen schreef:Eindelijk mijn droomappartement gevonden. Voorlopige koopovereenkomst is ook al getekend dus alles leek in kannen en kruiken.
U geeft aan dat een voorlopige koopovereenkomst is gesloten, ik neem toch aan dat hier toch ook afspraken over gemaakt zijn? Termijnen en dergelijke? Eventuele boetebedragen bij niet nakomen enzovoorts? Een voorlopige koopovereenkomst wordt normaliter toch tussen 2 partijen gesloten, dat de bank moeilijk doet is vervelend, maar zou voor deze overeenkomst niet uit mogen maken, tenzij de bank de verkopende partij is natuurlijk.
Bij welke bank zit verkoper?
Officieel heb je hier niets aan maar die willen graag van deze klant af.
Als U het huis overneemt en wel betaalde en zij een klant erbij.
Soms lukt dat dus vraag eens bij welke ze zitten en misschien is het dan sneller rond.
Wel word het een nieuwe met 30 jaren hypo tegen hun voorwaarden maar als ze weigeren zitten ze met iemand die het misschien straks niet kan betalen...
Proberen kost niets en als er een 2e bank interesse toont kan Uw eerste aanbieder ook plotseling snel reageren omdat ze niet willen verliezen.
Speel het eens zo.
Soms lukt dat dus vraag eens bij welke ze zitten en misschien is het dan sneller rond.
Wel word het een nieuwe met 30 jaren hypo tegen hun voorwaarden maar als ze weigeren zitten ze met iemand die het misschien straks niet kan betalen...
Proberen kost niets en als er een 2e bank interesse toont kan Uw eerste aanbieder ook plotseling snel reageren omdat ze niet willen verliezen.
Speel het eens zo.
Vreemd advies, stofzuigert! Daar kan "ik wil wonen" echt helemaal niets mee.stofzuigertje schreef:Bij welke bank zit verkoper?
Speel het eens zo.
Kijk vooral goed wat er in de voorlopige koopovereenkomst staat aan termijnen en niet onbelangrijk de boeteclausule. Dit zou de leidende draad moeten zijn hoe de situatie verder moet lopen. Wachten en eachten na tekenen voorlopige koopovereenkomst is niet het juiste traject in deze. Wachten of afhaken heeft wel degelijk grote consequenties voor de verkopende partij.
Dus wat zijn de kleine lettertjes in de voorlopige koopovereenkomst ?
Ik zou even ten rade gaan bij het juridisch loket, het eerste consult is gratis meen ik.
In elk geval zou ik geen uitstel meer accepteren. Overeenkomst = overeenkomst.
Ik neem aan dat in het koopcontract en voorbehoud voor goedkeuring van de bank staat. En dat daar ook een termijn aan gesteld is. Als die termijn verstreken is, dan kun je twee dingen doen: afwachten of de bank misschien uiteindelijk alsnog akkoord gaat (wat ik weinig kans geef), of eieren voor je geld kiezen. De bank heeft uiteindelijk namelijk het laatste woord (als de verkopers tenminste niet gewoon de hypotheek kunnen aflossen van de verkoopopbrengst...).
En/of in de hypotheekakte van de bank.kweenie schreef:Ik neem aan dat in het koopcontract en voorbehoud voor goedkeuring van de bank staat.
Niet, dat ik snap, waar verkoper, TS enNu is het zo dat de verkopende partij gedwongen moet verkopen en akkoord van de bank moet hebben voor verkoop.
mee bezig zijn.verkopende makelaar
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 03 dec 2016 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als koper heb je in principe niets te maken met de hypotheekakte van de verkopende partij. Het gaat er primair om wat koper en verkoper hebben afgesproken. Als de verkoper geen voorbehoud heeft opgenomen, dan kun je ze aan verkoop houden of een boete opeisen (mits dat afgesproken is natuurlijk...)
-
In de ontbindende voorwaarde staat: "Deze koopovereenkomst is gesloten onder de ontbindende voorwaarde ten gunste van de verkoper dat de banken waar de hypotheken gevestigd zijn toestemming voor de verkoop geven"
Op deze voorwaarde is dus al twee keer uitstel gevraagd. Maar ik wil ook niet dat de overeenkomst ontbonden wordt. Ik wil deze woning gewoon.
Op deze voorwaarde is dus al twee keer uitstel gevraagd. Maar ik wil ook niet dat de overeenkomst ontbonden wordt. Ik wil deze woning gewoon.
-
Dan kun je duidelijkheid eisen? Is er geen fatale termijn waarop er uiterlijk een beslissing moet vallen? Zo kunnen ze je nog jaren aan het lijntje houden natuurlijk. Tot jij de handdoek in de ring gooit met alle consequenties van dien.
Je kunt uiteraard informatie inwinnen bij het Juridisch Loket. Ik zou langzamerhand duidelijkheid gaan eisen, desnoods onder druk van een kort geding of iets dergelijks, waarbij de proceskosten voor de andere partij zijn.
Je kunt uiteraard informatie inwinnen bij het Juridisch Loket. Ik zou langzamerhand duidelijkheid gaan eisen, desnoods onder druk van een kort geding of iets dergelijks, waarbij de proceskosten voor de andere partij zijn.
ik vrees dat het dan helaas een kwestie van wachten wordt. Vaak betekent gebruik maken van een ontbindende voorwaarde (de naam zegt het al), ontbinding van de voorlopige koopovereenkomst. Je kunt het natuurlijk aanvechten, het kan dan 2 kanten op gaan, maar banken onder druk zetten (door een kort geding) zal niet snel het gewenste effect geven vrees ik.ikwilwonen schreef:Maar ik wil ook niet dat de overeenkomst ontbonden wordt. Ik wil deze woning gewoon.
Lijkt me ook.berndv schreef:...maar banken onder druk zetten (door een kort geding) zal niet snel het gewenste effect geven vrees ik.
Is het immers niet zo, dat als TS in het gelijk wordt gesteld, dat ook geldt voor andere/vergelijkbare gevallen??
Dat banken, die immers dubbeltjes op hun kant zijn, dan een deel van hun zekerheden in onroerend goed moeten inruilen voor claims op personen als TS??
Ben zelf geen expert, maar denk, dat (alle?) desbetreffende banken dan misschien wel door de belastingbetaler gered moeten worden; mag hopen, dat dat niet weer gaat gebeuren.
-
Sja, maar er zal toch een keer een knoop doorgehakt moeten worden. Mensen zonder enig uitzicht op een beslissing aan het lijntje houden moet niet kunnen. Je wilt verkopen of je wilt niet verkopen. Zo simpel is het.
?? verkoper wil wel, maar de bank wil niet; lees: hoeft geen vordering op verkoper ipv https://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_hypotheek op diens pand; toch??witte angora schreef:Je wilt verkopen of je wilt niet verkopen. Zo simpel is het.
Plan een gesprek met verkoper en de bank om duidelijkheid te krijgen.ikwilwonen schreef:In de ontbindende voorwaarde staat: "Deze koopovereenkomst is gesloten onder de ontbindende voorwaarde ten gunste van de verkoper dat de banken waar de hypotheken gevestigd zijn toestemming voor de verkoop geven"
Soms zijn er meer mogelijkheden dan je vooraf zelf kunt bedenken.
De verkoper kan de overeenkomst ook ontbinden. Dat ze dat nog niet hebben gedaan houdt meestal in dat er nog onderhandeld wordt met de bank.
Haha; misschien niet zo gek!!; wil b.v. bank wisselen van hypotheekgever op hetzelfde onderpand??crazyme schreef:Soms zijn er meer mogelijkheden dan je vooraf zelf kunt bedenken.
-
Heb al naar de bank gebeld en gevraagd of er iets is dat ik kan doen maar daar krijg ik geen antwoorden op.
Ook de verkoopmakelaar geeft hier geen antwoorden op
Ook de verkoopmakelaar geeft hier geen antwoorden op
Jij kunt een pand, waar zij een hypotheek op genomen hebben, weer boven water krijgen!! zou daar eens naar binnen lopen en b.v. vragen naar iemand, die daar iets betekent, b.v een filiaalmanager??ikwilwonen schreef:Heb al naar de bank gebeld...
Edit: 'boven water krijgen' is mogelijk al te optimistisch; maar als jij een hypotheek bij die bank wil nemen, is er misschien méér mogelijk??
Edit: dan kun je ook vragen, waarom je vragen in je voorgaande post niet werden beantwoord.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 04 dec 2016 07:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Simpel, dan zul je moeten wachten of alsnog een ander droom huis zoeken.ikwilwonen schreef:In de ontbindende voorwaarde staat: "Deze koopovereenkomst is gesloten onder de ontbindende voorwaarde ten gunste van de verkoper dat de banken waar de hypotheken gevestigd zijn toestemming voor de verkoop geven"